Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker dere over hvor mange arbeidsplasser som går tapt når dere bestiller på nettet?

Selv jobber jeg i en bransje som er veldig utsatt, og folk blir oppsagt hele tiden på grunn av denne nye trenden...

Tenker dere at "oi nå sparer jeg 40 kr ved å bestille på nettet, da gjør jeg heller det" ?

Lurer litt på om dere tenker over det der...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Synd at folk blir oppsagt selvfølgelig, men sånn er arbeidsmarkedet. Nytter ikke å være dinosaur da, man må være tilpasningsdyktig.

Den nye trenden har nok kommet for å bli.

Skjønner jo at du tar det personlig, siden du er utsatt. Men er det vår skyld, som shopper på nettet? Eller er det yrket ditt, som ikke er enkelt å tilpasse en ny situasjon/utfordring?

Skrevet
Tenker dere at "oi nå sparer jeg 40 kr ved å bestille på nettet' date=' da gjør jeg heller det" ?[/quote']

Ja, faktisk.

Skrevet

Samme her. Jeg kjøper som regel der det er billigst, men i blandt er det tilgjengelighet, service osv. som bestemmer.

Jovist går endel arbeidsplasser dukken når internett "tar over verden", men det kommer mange nye også. Tror det er bra med slik konkurranse jeg, men jeg ser jo at det har bakdeler også. Eks. bokmarkedet i Norge vil bli veldig forandret hvis det blir fri pris på bøker, da vil små bokhandlere i utkantstrøk gå under og de store nettbokhandelene vil ta enda mer av.

Gjest Ethereal
Skrevet

Kanskje bransjen burde se litt på organiseringen sin, og prøve å bli konkurransedyktig i dagens marked, som omfatter også internettbutikker, i stedet for å sette seg ned og klage over illojale kunder som heller shopper på nett?

Det er tross alt snakk om tildels store summer man kan spare, og ikke alltid, som du sier, 40 kroner.

Internettshopping er framtida, og er kommet for å bli, og det burde de tradisjonelle butikkene ta hensyn til, og tilpasse seg.

Skrevet

40 kr her og 40 kr der blir mye penger det. Jeg har spart MYE på å bestille på nettet og det akter jeg å fortsette med.

Skrevet

Ja, faktisk.

Ja. Det er sånn det er, det er ikke mitt problem at din bransje ikke klarer å følge med i tiden.

Skrevet

Jeg bestiller flybilletter på nettet fordi jeg da selv kan sjekke at jeg får rimeligste billett og beste tid. Følte alltid at jeg 'maste' når jeg handlet i byrå og at det var et press på at jeg skulle ta det de foreslo. Det slipper jeg nå.

Ellers kjøper jeg stort sett ting over nettet som jeg ikke får tak i lokalt. Nå har jeg nettopp kjøpt sengesett i økologisk bomull over nettet, og jeg har ikke det minste dårlig samvittighet over det. Jeg vet nemlig at butikken (et privat foretak i Taunton, England) tjener på det, at miljøet tjener på at jeg kjøpet økologisk, og at bøndene som dyrker den økologiske bomullen har det bedre fordi de slipper sprøytemidlene. Og da har jeg faktisk BEDRE samvittighet enn om jeg kjøpte billige bomulls-sett fra Kids, selv om det skulle bety at en norsk arbeidsplass går tapt.

Å handle på nettet er ikke så svart-hvitt at det kun er en jakt på de billigste tilbudene.

Skrevet

Ja, jeg handler heller på nettet, enn å reise forholdvis langt for å få tak i de samme produktene. Veldig praktisk å sitte hjemme, bestille og få det levert på døren. Ikke noe minus at det ofte er billigere også.

Kan jo ikke se helt svart/hvitt på tingene heller, ok så går det tapt noen arbeidsplasser i "vanlige" butikker, men arbeidsplassene på nett øker jo. That's life :wink:

Selv kan jeg si at min arbeidsplass er truet av Autopass... Kanskje bedre å bli truet av internett da...?? :-?

Skrevet

Tenker dere at "oi nå sparer jeg 40 kr ved å bestille på nettet, da gjør jeg heller det" ?

Ja. Jeg sparer der jeg kan. Mange småpenger, blir fort en liten formue.

Skrevet

jeg bestiller stort sett ikke på nettet fordi det er billigere, men dersom jeg slipper å ta den ekstra turen ett sted jeg ellers ikke ville dratt, og kan handle på nettet istedenfor å stå i kø og mase rundt blandt mange andre stressede mennesker, få tilbud jeg ikke er interessert i og selgere som skal selge meg ørti ting ekstra fordi de da får bedre provisjon...

da er det enklere å handle på nettet.

og ja, noen går dukken pga konkurransen, andre får mulighet til å starte opp noe nytt nettopp pga konkurransen.

hvorfor skal jeg tenke mer på deg og din bedrift en på den som endelig får seg jobb pga nye nettsteder? :wink:

skjønner at det ikke er moro å være i din situasjon, men kanskje bedriften kan starte nettsalg selv? og tilpasse seg som andre har nevnt før.

datamaskiner tok også jobber, jeg er dødsglad vi har det fordet! det gir meg en jobb som jeg liker. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja men når dere får problemer med produktet eller bestillingen er det jo oss i butikken dere kommer til, og forlanger at vi skal hjelpe?

Og det er ikke det at butikken ikke henger med i tiden, det gjør den jo med en super internett side! Men det krever jo kun et par arbeidsplasser, det er det som er poenget mitt. Vi er jo tvunget til å henge med om vi skal overleve som bedrift. Betyr ikke personlig service noe mer da?

Skrevet

Jeg shopper som regel på nettet fordi det er behagelig og jeg sparer tid. Som oftest er ikke prisen det viktigste, men selvfølgelig kan det også påvirke beslutningen om å handle på nettet. Men nei, jeg tenker egentlig ikke så mye på at folk risikerer å miste jobben fordi jeg handler på nettet. I det samfunnet vi har i dag, der man i mange tilfeller løper fra det ene til det andre, er det svært behagelig å kunne handle i ro og mak hjemmefra, når det passer meg og ikke når det passer foretningene å være åpne.

Skrevet
Ja men når dere får problemer med produktet eller bestillingen er det jo oss i butikken dere kommer til, og forlanger at vi skal hjelpe??

Om jeg får problemer med produktene jeg kjøper over nett, så går jeg aldri til butikken. På de fleste internettsider jeg handler på ihvertfall, så har de en egen supportavdeling som du kan ringe til dersom det er noe, det er dit jeg henvender meg om noe er galt. Om ikke nettsiden selv ber meg gå til butikken om noe er galt da, og da må dere jo ta skylda sjøl. :wink:

Betyr ikke personlig service noe mer da?

det er variert med GOD personlig service i mange butikker, så det å la være å handle over internett, garanterer på ingen måte god personlig service. '

dessuten så har jeg vært veldig fornøyd med den servicen jeg får de gangene jeg har hatt problemer med nettbestilling og ringt supportavdelingen, servicen der har ofte vært like god som den jeg får i en ordinær butikk.

De situasjonene jeg ønsker personlig service, så handler jeg i butikk.

Skrevet

Jeg bestiller fra nettet stadigvekk, og ofrer ikke en tanke til de som er utsatt. man kan ikke stikke under en stol at det er slik markedet er nå.

Bestiller som regel klær over nettet, klær som jeg ikke får hvis jeg går og handler i vanlige butikker.

Skrevet

Jeg handler på nett og tenker ikke på at arbeidsplasser går tapt. Er glad for å spare litt her og litt der. Beklager.

Skrevet

Jeg handler mye på nettet, og er kjempefornøyd med det.

Jeg synes det er greit å kunne sjekke priser, sammenligne produkter samt å handle uten å stå i eviglange køer osv.

Jeg tror nok jeg sparer ganske mye på å bestille på nettet, og kommer ikke til å slutte med det.

At det forsvinner arbeidsplasser er en konsekvens av utviklingen, og slik kommer det alltid å være.

Vi må alle tilpasse oss.

Skrevet

Lurer litt på om dere tenker over det der...

Ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...