AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #1 Skrevet 9. august 2016 Min venninne bor på en liten hybel, ettroms ca. 16 kvm. Det er et stort, flott uteområde der, og et godt stykke unna trafikkert vei. Tidligere leieboer bodde der med en katt, og den stortrivdes ute i den store hagen. De flyttet for nesten 1 år siden. Nå vil den tidligere leieboeren gi bort katten sin, da det ikke passer med katt der de skal flytte. Og hun har spurt om min venninne vil overta katten. Min venninne elsker katter, og er i utgangspunktet positiv. Også fordi katten likte seg så godt da den bodde på eiendommen sist. Min venninne er usikker på om det kan fungere, fordi det er vel påkrevet at en "ny" katt skal holdes innendørs i flere uker før den kan gå ut. Og det er veldig lite plass innendørs. Katten kjenner seg sikkert igjen dersom den kommer dit, men det er nye mennesker å forholde seg til. jeg lovet venninnen min å spørre om råd her på Kg, fordi her er det mange som vet mye om katter og katte-adferd. Noen råd? Ps. Det er også en mulighet for at katten kan bli avlivet dersom de ikke finner et godt hjem for den, og det er vanskelig å gi bort en voksen pus Anonymkode: cc762...f8f
Forundret.. Skrevet 9. august 2016 #2 Skrevet 9. august 2016 Det er sikkert ikke nødvendig men jeg ville fulgt den vanlige regelen med å holde katten inne noen uker, da hovedsakelig for å knytte bånd i og med at katten kjenner området fra før.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #3 Skrevet 9. august 2016 30 minutter siden, Forundret.. skrev: Det er sikkert ikke nødvendig men jeg ville fulgt den vanlige regelen med å holde katten inne noen uker, da hovedsakelig for å knytte bånd i og med at katten kjenner området fra før. Ja, men er det ikke nesten dyreplageri å ha en aktiv, utevandt katt innendørs i flere uker når det kun er ett lite rom (16 kvm) å boltre seg på? ts Anonymkode: cc762...f8f
Tvist Skrevet 9. august 2016 #4 Skrevet 9. august 2016 Ville holdt den inne litt, og sett hvordan det går. Katten kjenner området, men det er greit om den får litt tid til å bli kjent med ny eier også. Om jeg forstår deg riktig er det 1 år siden den bodde der? Da tar det tid før den venner seg til stedet igjen. Om katten er supersosial som mine kan hun gjerne gå litt rundt i skogen med den, på tur uten bånd. Det gjorde jeg med min når vi flyttet. Flott at din veninne er positiv. Kattens (tidligere) eier bør skambankes, man avliver ikke en katt fordi man flytter til et ikke kattevennlig område, da flytter man et annet sted. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #5 Skrevet 9. august 2016 Inne ca to uker. Bli med den ut eller vær i nærheten når den gradvis begynner å få utforske utendørs igjen etter 10-14 dager ;-) Anonymkode: 90298...a1c
tussi680 Skrevet 9. august 2016 #6 Skrevet 9. august 2016 Ville nok holdt den inne litt ja, sånn at den forstår at det er her den skal bo. Har innekatt jeg da, som før var utekatt og det har gått mye bedre enn jeg fryktet.
Forundret.. Skrevet 9. august 2016 #7 Skrevet 9. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men er det ikke nesten dyreplageri å ha en aktiv, utevandt katt innendørs i flere uker når det kun er ett lite rom (16 kvm) å boltre seg på? ts Anonymkode: cc762...f8f Vil der kanskje ikke være verre om katten legger på vandring og blir uten mat, stell og husly?
fiole Skrevet 9. august 2016 #8 Skrevet 9. august 2016 (endret) Dette kommer til å gå veldig bra Har selv flyttet 3 voksn(9år) halville katter som bare var vandt til å være ute....over fjorden og til min rimelig besjedne leilighet. Hadde sandkasse som jeg plukket skiten utav hver gang en av de gikk, og byttet sand ca 2 ganger i uken. Slapp de ut etter 3 uker. Å de fant seg tilrette med en gang dette er et tettsted i forhold til plassen de var vokst opp. Og sandkasse ble overflødig og pakket bort. Lykke til!!! Supert at andre tar seg av dyr andre forlater Endret 9. august 2016 av fiole manglet et ord
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #9 Skrevet 9. august 2016 Jeg har alltid vært litt slepphendt med kattene mine skjønner jeg. Jeg har servert favorittmat og latt de få gå ut og inn som de selv ville fra dag 1 i nytt hjem. Lot døra stå oppe når de var ute. Har hatt 8 katter totalt på 20 år og aldri mistet en eneste en. Mitt inntrykk er at de på ukjent grunn ikke beveger seg langt fra døra den første tida og løper fort ut og inn hver gang noe oppleves som litt skummelt. Jeg er klar over at mange er uenige i denne praksisen men som sagt jeg har aldri mistet en katt og selv om jeg er slepphendt på denne måten er de sterilisert, vaksinert, chippet og får riktig ernæring. Anonymkode: e384c...698
Gjest Hapi Skrevet 9. august 2016 #10 Skrevet 9. august 2016 (endret) Flere uker syns jeg er mye. Man må se litt katten an og se om den er trygg og sånn. Er det en halvvill eller nervøs katt kan man jo ikke slippe den ut før den har blitt tam og trygg, men er det en trygg tamkatt, så trenger det ikke ta så lang tid. Kattene går gjerne små runder rundt huset til å begynne med, så utvider de mere og mere. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Inne ca to uker. Bli med den ut eller vær i nærheten når den gradvis begynner å få utforske utendørs igjen etter 10-14 dager ;-) Anonymkode: 90298...a1c Er enig i dette. Og lurt å skaffe et godt klorestativ for innetiden. Endret 9. august 2016 av Hapi
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #11 Skrevet 9. august 2016 Katten er hverken halv-vill eller nervøs. Men venninnen min har kun en ett-roms hybel, ca 16 kvadrat. Etter det jeg kan se, er dette det store problemet. Anonymkode: cc762...f8f
Brimi Skrevet 9. august 2016 #12 Skrevet 9. august 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katten er hverken halv-vill eller nervøs. Men venninnen min har kun en ett-roms hybel, ca 16 kvadrat. Etter det jeg kan se, er dette det store problemet. Anonymkode: cc762...f8f Tenker du at selve størrelsen på rommet er problemet eller at katten må være inne et par uker i det rommet? Jeg ser egentlig ikke noe problem med å ha katten inne i noen uker. Hva er 2 uker opp mot døden liksom? Man kan ikke alltid gjøre ting på den mest optimale måten, men det betyr ikke at vi bør la vær 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #13 Skrevet 10. august 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men er det ikke nesten dyreplageri å ha en aktiv, utevandt katt innendørs i flere uker når det kun er ett lite rom (16 kvm) å boltre seg på? ts Anonymkode: cc762...f8f NEI, risikoen for død og fordervelse er uendelige mye større og ikke våg å send katten ut. Opp med ræva! Kan du hilse å si; venninne din må A.K.T.I.V.I.S E.R E inne. Det tar TID men er et krav når man velger å ha dyr. Anonymkode: fb979...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #14 Skrevet 10. august 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Katten er hverken halv-vill eller nervøs. Men venninnen min har kun en ett-roms hybel, ca 16 kvadrat. Etter det jeg kan se, er dette det store problemet. Anonymkode: cc762...f8f Syns både TS og venninnen har mye å lære mht dyrehold! Skremmende naivt og elendig dømmekraft etter hva jeg kan se. Anonymkode: fb979...0fb
Tvist Skrevet 10. august 2016 #15 Skrevet 10. august 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Katten er hverken halv-vill eller nervøs. Men venninnen min har kun en ett-roms hybel, ca 16 kvadrat. Etter det jeg kan se, er dette det store problemet. Anonymkode: cc762...f8f Det er ikke snakk om en lang tid. Prøv å lek med katten, øv på at katten kjenner igjen stemmen og kommer når hun roper. Katter sover store deler av døgnet, så det går nok helt fint i en begrenset periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå