Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet til Gjøvik for å studere, og leier ut huset mitt i mellomtiden. Det er jo noe jeg må skatte av har jeg skjønt. Men er det noen andre her som også har leid ut hus, som kan forklare meg med teskje hva jeg må gjøre? Hva kan jeg trekke av? Lånet på huset? Jeg sitter jo ikke med mye igjen i "gevinst" etter at alt er betalt. Og trekkes bare skatten av når jeg skal levere selvangivelsen, eller kan jeg skatte litt hver måned ( sånn som lønna) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke at du ikke "tjener" noe på utleie. Leier du ut for 10.000 i mnd er hele beløpet å anse som inntekt og du skal skatte 27%

Du kan trekke fra strøm, kommunale avgifter, forsikringer, vedlikeholdsutgifter mm. På den måten kan du få justert selve inntekten lavere. Sett deg godt inn i alt du kan trekke fra for her er det penger å hente.

Anonymkode: eff3c...354

Skrevet

Ikke sikker på om du kan betale forskuddskatt på utleie. Du må eventuelt sette litt på en egen konto hver måned til skatteoppgjøret kommer. 

Du får avskriving på rentene på lånet men det er på "vanlig måte".

ellers blir det vedlikehold du får skrevet av. All oppussing og utgifter med huset mens du leier ut kan du skrive av. 

Skrevet

Ok, takk for svar. 

Jeg sendte mail til skatteetaten for to uker siden, men har ennå ikke fått noe svar fra de. Da kunne jeg egentllig bare satt leia lavere, sånn at jeg ikke må skatte så mye.. :P Hvis jeg har regna ut riktig,  vil jeg jo tape på å leie ut, og det er kjipt. 

Og alikavel kan jeg ikke jobbe ved siden av, siden Lånekassen regner ALL inntekt som inntekt! Og da går jeg over beløpsgrensen.

Skrevet
Den 9. august 2016 at 10.12, Honkaponka skrev:

Ok, takk for svar. 

Jeg sendte mail til skatteetaten for to uker siden, men har ennå ikke fått noe svar fra de. Da kunne jeg egentllig bare satt leia lavere, sånn at jeg ikke må skatte så mye.. :P Hvis jeg har regna ut riktig,  vil jeg jo tape på å leie ut, og det er kjipt. 

Og alikavel kan jeg ikke jobbe ved siden av, siden Lånekassen regner ALL inntekt som inntekt! Og da går jeg over beløpsgrensen.

Hvorfor vil du tape på å leie ut? Du betaler jo mindre i skatt enn du har i leieinntekt... Og om du tjener opp til lånekassens inntektsgrense ved å leie ut eller ved å jobbe så er det jo uansett penger inn for din del? Anbefaler deg å ringe skatteetaten, min erfaring er at de er veldig behjelpelige på tlf :)

Anonymkode: dee45...d52

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du tape på å leie ut? Du betaler jo mindre i skatt enn du har i leieinntekt... Og om du tjener opp til lånekassens inntektsgrense ved å leie ut eller ved å jobbe så er det jo uansett penger inn for din del? Anbefaler deg å ringe skatteetaten, min erfaring er at de er veldig behjelpelige på tlf :)

Anonymkode: dee45...d52

Jo, for utgiftene jeg har med huset veier opp i likningen. Har stort huslån, som jeg må betale hver måned, + husleie i den nye leiligheten som jeg leier. Altså den leieinntekten som kommer inne, går rett ut igjen. Men men, må man så må man! 

Skrevet
22 minutter siden, Blondie65 skrev:

... Forsikring, NRK avgift, utgifter til annonsering.

Du fyller ut eget RF skjema samtidig med selvangivelsen. Penger til skatt setter du av hver måned.

Ahh, se! Det er ting jeg ikke hadde tenkt på å skrive opp i selvangivelsen! Penger spart.

Skrevet
19 timer siden, Honkaponka skrev:

Jo, for utgiftene jeg har med huset veier opp i likningen. Har stort huslån, som jeg må betale hver måned, + husleie i den nye leiligheten som jeg leier. Altså den leieinntekten som kommer inne, går rett ut igjen. Men men, må man så må man! 

Men da betaler jo du boliglånet md leieinntektene. Selv om du sier der er pengene som går rett ut, så går de jo i din lomme. De kjøper jo huset for deg. Det er din sparing i huset. Da snakker jeg om avdragene, ikke rentene på lånet.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Ny Bruker skrev:

Men da betaler jo du boliglånet md leieinntektene. Selv om du sier der er pengene som går rett ut, så går de jo i din lomme. De kjøper jo huset for deg. Det er din sparing i huset. Da snakker jeg om avdragene, ikke rentene på lånet.

Joda, men jeg betaler jo min leie i leiligheten jeg leier nå, for leieinntektene jeg får. 

Skrevet
3 timer siden, Honkaponka skrev:

Joda, men jeg betaler jo min leie i leiligheten jeg leier nå, for leieinntektene jeg får. 

Er det så dumt, da? Kunne jo vært av lønn, sparepenger eller av lånet fra lånekassen. Du skal være glad du har råd til å bo et sted.

Anonymkode: fbbe0...f6d

Skrevet
Den 10.8.2016 at 21.32, Honkaponka skrev:

Da er det ikke så rart at du sliter med å få det til å gå rundt. Leieinntektene ville jeg satt på en egen konto til å dekke perioder med lite utleie og evt vedlikehold, og brukt min sedvanlige inntekt til betale leien der du bor nå. Dette er mest vanlig. 

Anonymkode: 3ffaa...c3b

Skrevet
4 timer siden, Honkaponka skrev:

Dekker utleieinntektene både huslånet og alle utgiftene der pluss leiligheten du leier? Da betaler utleiere både for huset ditt og leiligheten din. Ikke så verst. Du sitter ikke igjen med kontanter, men du tjener jo en del allikevel. Du slipper å BRUKE pengene.

Skrevet
Den 9. august 2016 at 9.50, Honkaponka skrev:

Jeg har flyttet til Gjøvik for å studere, og leier ut huset mitt i mellomtiden. Det er jo noe jeg må skatte av har jeg skjønt. Men er det noen andre her som også har leid ut hus, som kan forklare meg med teskje hva jeg må gjøre? Hva kan jeg trekke av? Lånet på huset? Jeg sitter jo ikke med mye igjen i "gevinst" etter at alt er betalt. Og trekkes bare skatten av når jeg skal levere selvangivelsen, eller kan jeg skatte litt hver måned ( sånn som lønna) 

Den 9. august 2016 at 9.50, Honkaponka skrev:

Om du bare skal flytte for ett år kan du slippe beskatning om du gjør alt rett

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det ikke så rart at du sliter med å få det til å gå rundt. Leieinntektene ville jeg satt på en egen konto til å dekke perioder med lite utleie og evt vedlikehold, og brukt min sedvanlige inntekt til betale leien der du bor nå. Dette er mest vanlig. 

Anonymkode: 3ffaa...c3b

Min sedvanlige inntekt? Jeg har ingen annen inntekt, jeg skal gå på skole fulltid. Nei, leieinntektene jeg får, går rett til huslån, kommunale avg og forsikringer. Og det var derfor jeg startet denne tråden, fordi jeg ville vite hva som kunne trekkes ifra på selvangivelsen osv. 

Skrevet
11 timer siden, Ny Bruker skrev:

Dekker utleieinntektene både huslånet og alle utgiftene der pluss leiligheten du leier? Da betaler utleiere både for huset ditt og leiligheten din. Ikke så verst. Du sitter ikke igjen med kontanter, men du tjener jo en del allikevel. Du slipper å BRUKE pengene.

Ordla meg feil. Nei, det dekker ikke nærheten av alt. Det dekker huslånet vårt, kommunale avg, forsikringer og da har jeg ørlite igjen, og det går inn i leien. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...