Gå til innhold

Fredrikstad dialekt i et nøtteskall?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan gi meg hint om hvordan man skriver Fredrikstad dialekt? Kan "vårs" (oss), "have" (hage) og å sprinkle med "æ"-er, men jeg skal skrive kåseri i et bryllup på den måten og er ikke stødig nok...

Anonymkode: 6e59d...553

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan gi meg hint om hvordan man skriver Fredrikstad dialekt? Kan "vårs" (oss), "have" (hage) og å sprinkle med "æ"-er, men jeg skal skrive kåseri i et bryllup på den måten og er ikke stødig nok...

Helt ærlig; det hadde jeg droppet hvis du ikke er stødig nok på dialekten. Kan bli utrolig kleint. Dessuten synes jeg dessverre det mest påfallende med denne dialekten er den altfor dårlige norske grammatikken. Men det er det selvsagt få fra stedet som er villige til å innrømme. Så gjør deg selv en tjeneste og la dialekta ligge. Evt kan du kåsere om bryllup og samliv generelt og slenge på et kort "Det årnær sæ" på slutten. Personlig ville jeg nok droppet den siste også, men det er nå uansett et tips for å dra inn dialekten ;)

Anonymkode: b3182...ddb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for rådet, jeg ser veldig godt hva du mener. Men "kleint" er ordet som er mynta på brudgommen...han leker med sin egen dialekt hele tiden. Skal se om jeg lar det ligge.

Konkrete tips ellers? :)

AnonymBruker
Skrevet

Bare dropp det. Den dialekta er grusom nok om ikke folk skal begynne å etterligne den.

Anonymkode: e2ddd...35c

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt

- Pavilion, mod

• Liker 1
Skrevet

Du skriver vanlig bokmål. Jeg bor i Fredrikstad og har aldri hørt noen snakke sånn, bortsett fra noen gamle og folk som ikke er herfra og prøver å "passe inn" :fnise:

Skrevet
9 timer siden, zzzzz skrev:

Du skriver vanlig bokmål. Jeg bor i Fredrikstad og har aldri hørt noen snakke sånn, bortsett fra noen gamle og folk som ikke er herfra og prøver å "passe inn" :fnise:

Seriøst? :sprettoy: alle, utenom én, jeg kjenner i Fredrikstad, snakker sånn. 

Anonymkode: d5cd3...384

• Liker 1
Skrevet

Husærnte - husker ikke

kante - kan ikke

harnte - har ikke

ente - ikke

tælle - gå

husæru - husker du 

ille bra - veldig bra

bæl go - veldig god

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...