Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten på tre uker som frem til nå har vært jevnlig våken på dagen, med små dupper innimellom og 1-2 lengre dupper på 2-3 timer. Men i går og i natt har han bare sovet, og våknet for litt mat ca hver 3-4 time. Er jo deilig, men blir bekymret for om det kan være tegn på noe galt? Eller har de sovedøgn på lik linje med økedøgn?  :P

Han har våte bleier. Vet ikke om han er så tilfreds i våken tilstand, han våkner gråtende, kaver seg til puppen og sovner der etter å ha spist... 

Anonymkode: 3feb8...6e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er våte bleier ville jeg ikke bekymret meg. Baby er bitteliten. Min sov også hele tiden de første ukene, men slet endel med magen om natta så lå våken og hørte på pressing.

Anonymkode: 86cad...2dc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er våte bleier ville jeg ikke bekymret meg. Baby er bitteliten. Min sov også hele tiden de første ukene, men slet endel med magen om natta så lå våken og hørte på pressing.

Anonymkode: 86cad...2dc

Jeg vet at mange nyfødte sover mye, men det som bekymrer meg er denne plutselige endringen - han har jo ikke vært en sovebaby frem til nå. Så blir litt usikker på om det kan være tegn på sykdom? 

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt helsestasjon og hørt med de.

Anonymkode: 86a54...f2d

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste, som nå er 8 mnd, hadde sovedager innimellom når han var mindre, hadde det til han var 3-4 mnd.

Var ingenting som feilet ham. Bare nøt det jeg, for har ikke vært bortskjemt med det tidligere.

Anonymkode: 62cb2...be1

AnonymBruker
Skrevet

De små endrer vaner og rutiner så ofte at det er vanskelig å si hva som er vanlig for dem. Se an allmenntilstand, spiser barnet og er bleia våt som før og virker like fin som før når våken, så er det nok liten fare. Det er godt du følger med, og er du usikker så ring lege eller helsestasjon. Men allmenntilstand er noe helsepersonell vektlegger veldig med babyer så forsøk å venn deg til å se om de blir slappere når våken, mindre kontakt, tørre bleier, feber,  lavere apetitt... Dette er tegn på at noe kan være galt, om barnet elles er fint som før men sover  mer, så tenker jeg at det trenger søvn. 

Anonymkode: a13c7...e93

AnonymBruker
Skrevet

De endrer rutiner nesteb daglig(om det da kan kalles rutiner) så det er mest sannsynlig ingenting å bekymre seg for :)

Er det lenge til du skal på helsestasjonen å veie? For det kan jo være lurt å sjekke om han legger på seg nok. Min ble også veldig søvnig rundt 3-4 uker. Der viste det seg at vekta hadde begynt å flate ut, til tross for 8-9 fulle bleier hver dag. Mest sannsynlig så hadde jeg overproduksjon av melk så han fikk i seg mest av den tynne melka og ikke så mye av fløta

Anonymkode: 1eaf0...5fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Syns det er vanskelig å vurdere allmenntilstand når han kun spiser når han er våken. Er egentlig 3-4 uker til vi skal på helsestasjonen. Kan jo stikke ned der og veie uten avtale, men jeg vet jo ikke hvor mye vektoppgang som er riktig. Men jeg kontakter dem hvis jeg blir bekymret, må se an tilstanden i dag , han var våken og blid i morges hvertfall, før han sovnet igjen. 

TS 

Skrevet

Hør med sekretæren på helsestasjonen om hun kan hjelpe deg å veie :) På vår helsestasjon er det open door policy om jeg kan si det sånn, vi kan komme når som helst hvis vi lurer på noe. Sekretæren er den som veier hos oss og hun er kjempeflink :) Vet ikke om det er sånn hos deg, men du må jo bare spørre om vekten er grei, så får hun/han videreformidle til helsesøster. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Syns det er vanskelig å vurdere allmenntilstand når han kun spiser når han er våken. Er egentlig 3-4 uker til vi skal på helsestasjonen. Kan jo stikke ned der og veie uten avtale, men jeg vet jo ikke hvor mye vektoppgang som er riktig. Men jeg kontakter dem hvis jeg blir bekymret, må se an tilstanden i dag , han var våken og blid i morges hvertfall, før han sovnet igjen. 

TS 

Jeg pleier å få med sekretæren på veiinga, da plotter hun inn vekta på datan sin, så får jeg se på kurven før jeg drar. Når den hadde flatet ut så gikk hun og hentet en helsesøster for meg så vi fikk tatt en prat, fikk etter det hyppigere timer frem til vekten var i orden igjen :) det er ikke allltid lett å vurdere allmennsmtilstand på så små, derfor lurt å veie osv om man er usikker!

Anonymkode: 1eaf0...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, men på min helsestasjon har de en time i uka til betjent nyfødtveiing (de fire første ukene), og en time ubetjent veietime hvor det bare er å komme og veie selv. Dette er i Oslo, helsestasjonene har hjemmesider på Oslo kommune sine sider hvor dette er opplyst -bare å Google eller ringe helsestasjonen! 

For øvrig tenker jeg at så lenge vekta går riktig vei er det bare å la babyen sove - min på 3 uker sover på det beste opp til 6 timer (en økt på natta) før vi vekker. 

Anonymkode: 24c98...21f

Gjest summesumbi
Skrevet

Tenker at dersom barnet virker frisk ellers, tipper jeg at barnet trenger ekstra søvn på grunn av at kroppen vokser.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en liten på tre uker som frem til nå har vært jevnlig våken på dagen, med små dupper innimellom og 1-2 lengre dupper på 2-3 timer. Men i går og i natt har han bare sovet, og våknet for litt mat ca hver 3-4 time. Er jo deilig, men blir bekymret for om det kan være tegn på noe galt? Eller har de sovedøgn på lik linje med økedøgn?  :P

Han har våte bleier. Vet ikke om han er så tilfreds i våken tilstand, han våkner gråtende, kaver seg til puppen og sovner der etter å ha spist... 

Min ene sov opptil 23 timer da hun var nyfødt. Jeg hadde samme bekymring som deg, og husker en sykepleier sa at alt er ok, så lenge babyen våkner for å spise. Hvis du fortsetter å bekymre deg, synes jeg du skal kontakte helsestasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Han har vært mer våken i dag, så da regner jeg med det bare var ekstra behov for søvn i går . Så nå kan jeg jo håpe på flere sånne dager. :ler:

TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...