Gå til innhold

Venninne stjeler og har null respekt for mitt privatliv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne jeg har kjent i mange år. Vi har alltid hatt det utrolig gøy sammen, men hun eier ikke sosiale antenner. Jeg elsker å være full med henne, men edru hater jeg det så intenst at jeg kunne kvalt henne til døde hvis jeg tilbringer lang nok tid med henne.

Hun bor utenfor byen, så når hun er i byen og skal feste regner hun alltid med at hun "selvfølgelig" skal overnatte hos meg for så å dra ut og feste igjen. Hun har visstnok ingen andre steder å være i byen, så hun tror det er helt greit å bo hos meg i flere dager i strekk for å feste andre steder.

Kan ramse opp noen av de tingene hun gjør:

• Hun åpner skuffer og skap, ser inni dem og snoker rundt
  • Spør meg ofte om å låne foundation, sminkekost, låne deodorant, låne alt mulig rart
  • Hun dusjer uten å spørre, hun bare går inn i dusjen helt plutselig og dusjer og møkker til alle håndkledene mine
  • Rydder ALDRI, jeg gjentar, ALDRI opp etter seg noe sted. Slenger klærne sine overalt, gjør hele leiligheten min til et møkkasted
  • Badet ser ikke ut etter at hun har dusjet; vann over hele gulvet, dusjforhenget slengt utover
  • Hun har knust to vinglass og gadd ikke rydde opp
  • Sølte vin i senga mi to ganger og sa det var jeg som "satt så urolig"
  • Forsyner seg med masse mat hos meg, spiser opp en pakke med knekkebrød hver gang hun er her

I tillegg til disse tingene hun gjør i leiligheten min pleier hun også hele tiden å avbryte meg i alle samtaler. Hvis vi snakker med noen andre så har hun av og til tatt hånden foran munnen min for å fullføre historien selv fordi hun vil fortelle den istedenfor meg.

Aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tenker hver gang at jeg aldri skal ha besøk av henne igjen, men hun greier alltid å komme tilbake på en eller annen måte. Jeg orker ikke mer, er helt utslitt etter hver gang hun er her, både fysisk og mentalt. Det var en gang leiligheten så så forferdelig ut at jeg nærmest fikk raserianfall. 

Etter hver gang hun har vært her må jeg rengjøre hele leiligheten alene fordi hun aldri rydder og eier ikke folkeskikk. Jeg er så utrolig sliten.

I tillegg mistenker jeg at hun er kleptoman fordi hun alltid stjeler småting fra andre når vi har vært på fest hos noen. Jeg er redd for at hun skal stjele av meg også, men har ikke merket noe. Men jeg stoler ikke på henne.

Anonymkode: b7b06...07d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som en tidligere venninne av meg. Jeg orket ikke mer.

Anonymkode: 567d2...a3f

• Liker 3
Skrevet

En pakke knekkebrød er ikke definisjonen på "masse mat". Om hun spør om å låne sminke eller deodorant kan du si nei - det kan du også forøvrig gjøre om hun spør om hun kan overnatte hos deg og du føler det ikke passer for deg eller engang er ønskelig.

At hun låner dusjen og det blir litt bløtt på gulvet etterpå bør være innefor og forventet når man først har besøk som overnatter et par dager. Pleier bli bløtt på gulvet mitt også etter at jeg har dusjet men jeg tenker dithen at det er sånn det skal være. 

Ellers så kan du si ifra om husreglene når du først har sagt at hun kan være hos deg, dvs : Null sniking i skap og skuffer. 

Problemet her later til å være at du ikke setter grenser eller står på ditt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, WubWub skrev:

En pakke knekkebrød er ikke definisjonen på "masse mat". Om hun spør om å låne sminke eller deodorant kan du si nei - det kan du også forøvrig gjøre om hun spør om hun kan overnatte hos deg og du føler det ikke passer for deg eller engang er ønskelig.

At hun låner dusjen og det blir litt bløtt på gulvet etterpå bør være innefor og forventet når man først har besøk som overnatter et par dager. Pleier bli bløtt på gulvet mitt også etter at jeg har dusjet men jeg tenker dithen at det er sånn det skal være. 

Ellers så kan du si ifra om husreglene når du først har sagt at hun kan være hos deg, dvs : Null sniking i skap og skuffer. 

Jeg ser poenget ditt, men som en person med dårlig økonomi har jeg ikke råd til å punge ut hver gang hun kommer på besøk fordi hun forsyner seg uten å si noen ting.

Det er vanskelig å forklare på en annen måte enn rett og slett at hver gang hun er her, begynner leiligheten med én gang å se forferdelig ut. Det ser ut som en søpleplass hver gang hun er her, og jeg ber henne flere ganger om å ta tingene sine på ett sted så jeg kan rydde, og hun svarer "ja" fraværende og gjør absolutt ingenting. 

Jeg har kastet henne ut én gang, det var den gangen hun knuste glass og det så ut som et helvete i leiligheten. Da var jeg kjempesint på henne fordi alt hun gjør når hun er hos meg, er å ligge med pcen på gulvet og ikke si noe som helst. Så går hun rundt i leiligheten, ser oppi ting og så videre. 

Da jeg kastet henne ut, sa hun at hun måtte være her fordi hun ikke kan gå noen steder og ikke hadde lyst til å dra hjem. Jeg nektet henne inn, så hun satte seg utenfor døra mi og begynte å drikke vin mens hun røyket.

Jeg skjønner at det kanskje virker "smått", det jeg har ramset opp, men hele opplevelsen av å ha besøk av henne føles ekstremt kvelende ut for meg. Jeg vil ikke slutte å henge med henne av og til for å ha det moro, men jeg orker ikke ha besøk av henne hjemme hos meg lenger og jeg orker ikke ha en gigantisk rengjøring som varer i 2-3 timer etter hver gang hun har vært her.

Er i tillegg en veldig konfliktsky person og har problemer med å si nei, fordi jeg er redd for å såre noen.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er i tillegg en veldig konfliktsky person og har problemer med å si nei, fordi jeg er redd for å såre noen.

Og det er dette problemet jeg adresserte i innlegget mitt. Du må rett å slett kvinne deg opp å si ifra. Man må sette grenser eller så blir man overkjørt. Det er svaret på "aner ikke hva jeg skal gjøre". Det kommer ikke til å bli noe forandring før du skaper en forandring - du må sette deg i respekt. Det er ditt hjem og dine regler kort og godt. 

Hvis ikke så kommer tingenes tilstand til å forbli de samme og du vil måtte leve med denne frustrasjonen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, WubWub skrev:

Og det er dette problemet jeg adresserte i innlegget mitt. Du må rett å slett kvinne deg opp å si ifra. Man må sette grenser eller så blir man overkjørt. Det er svaret på "aner ikke hva jeg skal gjøre". Det kommer ikke til å bli noe forandring før du skaper en forandring - du må sette deg i respekt. Det er ditt hjem og dine regler kort og godt. 

Hvis ikke så kommer tingenes tilstand til å forbli de samme og du vil måtte leve med denne frustrasjonen.

Ja, jeg skjønner - og ser hva du mener. Jeg vet jo innerst inne at jeg rett og slett må sette foten ned og si ifra om at jeg ikke liker det hun gjør. Hver gang etter at hun har dratt hjem tenker jeg alltid "neste gang hun kommer så SKAL jeg si ifra", men når hun først er der og jeg befinner meg midt i situasjonen mister jeg plutselig alt motet jeg bygde opp mens jeg var alene.

De gangene jeg har sagt ifra, spesielt om klærne og alt hun har slengt rundt, så har hun bare sagt "ja" med en likegyldig stemme, og har ikke gjort noen ting, ikke engang reist seg opp. Jeg har til og med ryddet for henne for å hinte til at hun må holde tingene sine på ett sted og så videre.

Jeg tror ikke jeg kommer til å la henne komme på besøk her igjen. Jeg hater å være konfliktsky, og når jeg ser andre mennesker virkelig ta tak i situasjoner og si rett ut til folk hva de ikke synes er greit, skulle jeg ønske at jeg kunne gjøre det samme. 

AnonymBruker
Skrevet

Du virker som et gjerrig petimeter med støv på hjernen. En pakke knekkebrød er omtrent å spise deg ut av huset?

Om hun legger ting litt rundt, friker du ut fordi hun må legge alle sine ting på ett sted?

Du må VASKE leiligheten i TO-TRE TIMER hver gang hun har vært der? Hvor stor leilighet har du egentlig? Min er 70 kvadrat, og om jeg gjør rent i 2-3.timer er det storrengjøring....et par ganger i året. Høres ut som du er litt manisk på at alt skal være strøkent!

Enig med dem som sier du bør sette grenser, men du kan kanskje vurdere om du er i overkant petimeter også...

Anonymkode: 4912b...472

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker som et gjerrig petimeter med støv på hjernen. En pakke knekkebrød er omtrent å spise deg ut av huset?

Om hun legger ting litt rundt, friker du ut fordi hun må legge alle sine ting på ett sted?

Du må VASKE leiligheten i TO-TRE TIMER hver gang hun har vært der? Hvor stor leilighet har du egentlig? Min er 70 kvadrat, og om jeg gjør rent i 2-3.timer er det storrengjøring....et par ganger i året. Høres ut som du er litt manisk på at alt skal være strøkent!

Enig med dem som sier du bør sette grenser, men du kan kanskje vurdere om du er i overkant petimeter også...

Jeg kan ha det ganske rotete, poenget er ikke rotet, men hvordan hun virker totalt blottet for forståelse for at jeg ikke orker å få hele livet snudd på hodet hver gang hun er her, og at hun ser ut til å ta det helt for gitt at jeg faktisk lar henne bli her i flere dager i strekk og oppfører seg som om jeg skylder henne å la henne oppholde seg her til tross for null respekt for privatliv. Hun ser på det som en selvfølge at jeg skal gi henne mat, huse henne og varte henne opp hver gang hun kommer til byen for å feste, og jeg vet ikke hvordan du føler om det, men personlig synes jeg det er frekt og ubehagelig. 

Som sagt har jeg en dårlig økonomi og har såvidt råd til mat. Tjener lite i timen med få vakter og må jobbe mye for å kunne dekke husleie. Jeg skjønner at en pakke knekkebrød ikke er sett på som mye, men det er sånt som skjer hver gang i tillegg til at hun forsyner seg av andre ting uten at jeg ser det så jeg går tom for andre ting. Etter at hun har vært her må jeg alltid rengjøre hele stedet.

Så ja, i dine øyne er jeg kanskje gjerrig fordi jeg ikke orker at en person slår seg helt løs i leiligheten min og ikke har respekt for at jeg ikke liker når de roter rundt, snoker rundt, spiser av mat flere ganger i løpet av dagen uten egentlig å si ifra om at "du, jeg er litt sulten, greit om jeg tar litt?", og generelt sett ikke virker som de leser andres kroppsspråk. Søler alkohol, mat og sminke på gulvet og ikke løfter en eneste finger for å tørke opp etter seg, og virker helt likegyldige til at jeg ber dem gjentatte ganger om å vær så snill og hjelpe meg med å rydde opp siden de faktisk får lov til å overnatte her. I tillegg stjeler hun fra andre kontinuerlig - jeg har sett at hun stjeler og jeg liker det ikke, og stoler derfor ikke på henne når hun har vært hos meg.

To-tre timer er faktisk sant, ja. Kanskje det sier deg hvor forferdelig det har sett ut. Leiligheten er ikke stor. Jeg har det rotete i leiligheten nå, men det er fordi det er et "naturlig" rot, ikke et rot med knuste glass overalt, vin overalt, mine ting slengt rundt, skuffer og skap åpnet bak ryggen min. Det tar ikke evigheter å rydde opp i noen klær som slenges rundt.

Vet ikke hva annet det er å si. Jeg blir bare så utrolig sliten av å være med henne, og føler jeg ikke har mer energi til å bruke tid på dette. Føler ofte at jeg sitter barnevakt når hun er på besøk, heller enn at vi er to venninner. Men jeg vil jo ikke kutte henne ut, for vi har det veldig gøy sammen av og til. Eneste jeg ikke liker er alt jeg har ramset opp i flere innlegg nå og jeg vet ikke ellers hvordan jeg kan fortsette å møte henne uten at hun skal overnatte fordi hun ikke bor i byen.

AnonymBruker
Skrevet

Si nei til henne med god samvittighet. Ikke gå inn i noen forklaring. Si at dere kan møtes hos noen andre. Du trenger ikke gi noen grunn for at ikke du vil ha henne der, si bare at det ikke passer. Spør hun igjen så gjentar du til det kjedsommelige.

Anonymkode: 2a0e3...b45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil du fortsette å holde munn og irritere deg, eller vil du godta å føle det ubehaget når du sier fra?

Kortvarig eller langvarig ubehag, med andre ord. Vil du ta vaksine selv om du har sprøyteskrekk, eller vil du lide med sykdommen resten av livet?

Anonymkode: 2a9d2...a19

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

"En venninne jeg liker å være full med".. - kan det tenkes at hun også var full når hun sølte litt vin, spiste knekkebrødet ditt og lånte sminken din? :sprettoy: 

Skrevet
9 timer siden, WubWub skrev:

Underskriver denne.

AnonymBruker
Skrevet

Så ikke gidd å inviter henne hjem til deg, da vel.

Er vel egentlig ikke stort vanskeligere enn dette?

Anonymkode: 96768...e57

AnonymBruker
Skrevet

Send denne dama en mail om at du kutter ut kontakten med henne fra nå av, og at hun får finne noen andre å feste sammen med, og snylte på. Ringer hun for å få kontakt, så lar du være å svare. Møter hun opp utenfor døra di, så lar du være å åpne opp. Du er nødt til å sette hardt mot hardt nå, hvis du vil slippe å bli overvåket av en slik "venninne".

Anonymkode: 5c2fe...286

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ha det ganske rotete, poenget er ikke rotet, men hvordan hun virker totalt blottet for forståelse for at jeg ikke orker å få hele livet snudd på hodet hver gang hun er her, og at hun ser ut til å ta det helt for gitt at jeg faktisk lar henne bli her i flere dager i strekk og oppfører seg som om jeg skylder henne å la henne oppholde seg her til tross for null respekt for privatliv. Hun ser på det som en selvfølge at jeg skal gi henne mat, huse henne og varte henne opp hver gang hun kommer til byen for å feste, og jeg vet ikke hvordan du føler om det, men personlig synes jeg det er frekt og ubehagelig. 

Som sagt har jeg en dårlig økonomi og har såvidt råd til mat. Tjener lite i timen med få vakter og må jobbe mye for å kunne dekke husleie. Jeg skjønner at en pakke knekkebrød ikke er sett på som mye, men det er sånt som skjer hver gang i tillegg til at hun forsyner seg av andre ting uten at jeg ser det så jeg går tom for andre ting. Etter at hun har vært her må jeg alltid rengjøre hele stedet.

Så ja, i dine øyne er jeg kanskje gjerrig fordi jeg ikke orker at en person slår seg helt løs i leiligheten min og ikke har respekt for at jeg ikke liker når de roter rundt, snoker rundt, spiser av mat flere ganger i løpet av dagen uten egentlig å si ifra om at "du, jeg er litt sulten, greit om jeg tar litt?", og generelt sett ikke virker som de leser andres kroppsspråk. Søler alkohol, mat og sminke på gulvet og ikke løfter en eneste finger for å tørke opp etter seg, og virker helt likegyldige til at jeg ber dem gjentatte ganger om å vær så snill og hjelpe meg med å rydde opp siden de faktisk får lov til å overnatte her. I tillegg stjeler hun fra andre kontinuerlig - jeg har sett at hun stjeler og jeg liker det ikke, og stoler derfor ikke på henne når hun har vært hos meg.

To-tre timer er faktisk sant, ja. Kanskje det sier deg hvor forferdelig det har sett ut. Leiligheten er ikke stor. Jeg har det rotete i leiligheten nå, men det er fordi det er et "naturlig" rot, ikke et rot med knuste glass overalt, vin overalt, mine ting slengt rundt, skuffer og skap åpnet bak ryggen min. Det tar ikke evigheter å rydde opp i noen klær som slenges rundt.

Vet ikke hva annet det er å si. Jeg blir bare så utrolig sliten av å være med henne, og føler jeg ikke har mer energi til å bruke tid på dette. Føler ofte at jeg sitter barnevakt når hun er på besøk, heller enn at vi er to venninner. Men jeg vil jo ikke kutte henne ut, for vi har det veldig gøy sammen av og til. Eneste jeg ikke liker er alt jeg har ramset opp i flere innlegg nå og jeg vet ikke ellers hvordan jeg kan fortsette å møte henne uten at hun skal overnatte fordi hun ikke bor i byen.

Men når du utdyper her, høres hun jo ikke normal ut. Med mindre hun er full, som noen spør om, er det jo ikke normalt å gå rundt og søle hele tiden. Og hele scenariet er veldig rart. Sitter du og ser på at hun søler mat, sminke og vin? Uten å si noe? Og så går dere rundt dette sølet resten av helga, og du vasker når hun har reist? :klo:

Normale reaksjoner om noen søler på golvet:

- Ikke kommentere det, fordi det ikke er så nøye

- Si "oi, men det går bra, bare la det være,  jeg skal vaske her i morra uansett!"

- Ta et papir/klut/feiebrett og fjerne sølet.

- Si "ops, du finner papir å tørke opp med på benken"

Rare reaksjoner om noen søler:

- Mene at det ER nøye, og ønske at den andre skal tørke opp, men ikke si noe. Late som ingenting til søleren drar hjem, vaske golvet, og klage på kg.

Men venninna di høres jo rett og slett unormal ut slik du beskriver i siste innlegg, og det at du bare går og bygger opp irritasjon og sinne uten å si fra er ikke så sjarmerende av deg heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser egentlig ikke behovet ditt for å ha en slik venninne. Gjerne opplys meg om alle de positive sidene hennes som oppveier for de negative. 

Anonymkode: 983ea...65f

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Og du er venn med henne fordi?

Skrevet

Hun har visstnok ingen andre steder i byen å være... hvorfor det tror du?

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke klarer å "manne" deg opp og si i fra at hun ikke får komme igjen, så er det lite annet man kan tipse deg om. Du får la være å ta telefonen når hun ringer da, og ikke åpne døra (du har vel kikkehull) hvis hun bare tropper opp på døra? Da vil hun vel etterhvert ta signalene forhåpentligvis, og gi opp.

Men mitt råd er at du skriver en email til henne der du forklarer mye av det du har forklart oss i et par innlegg her i tråden, at du ikke orker å ha en snylter som henne på besøk igjen. Be om at venninneforholdet tar "en pause".

Anonymkode: c3936...7ca

Skrevet

Hah! Tror vi har samme venninne, vel, med unntak av stjele-delen (såvidt som jeg vet iallfall). 

Jeg har bare sluttet å ta kontakt med vedkommende, fordi uansett hvor lættis og gøy det er å være full sammen blir jeg så ufattelig irritert og sånn når vi omgås edru/bakfull. Det er synd, fordi vi har vært venner ganske lenge, men vi har vokst fra hverandre på edru-planet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...