Gå til innhold

Flytte til USA

Vala

Anbefalte innlegg

Jeg har i forbindelse med studiet mitt mulighet til å ta 1 år fordypning utenlands og vurderer sterkt å gjøre dette, sannsynligvis USA da jeg har mye familie der. Samboeren min ønsker å være med meg og vi vil da selge leiligheten her hjemme.

Det jeg lurer på er hvordan man går frem for at han kan få opphold og arbeidstillatelse der. Må man ha tilbud om jobb før man kan få arbeidstillatelse eller omvendt. Helst ønsker vi å kunne bli boende rundt 3 år hvis vi først reiser, er det vanskelig å få bli i 3 år? Vi skal selvfølgelig kontakte ambassaden men tenkte det kunne være fint å høre fra noen som faktisk bor i utlandet eller tenker på det samme.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må først søke jobb, og får man da kan man søke om arbeidstillatelse. Sånn var det i hvert fall for to år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man automatisk får opholdstillatelse fordi man får jobb. Dette er SVÆRT vanskelig i USA. Jeg tror man må ha en slags sponsor, dvs at arbeidsgiver må dokumentere at av de søkende på den aktuelle jobben er det kun din sambo som er kvalifisert til jobben, og ingen av de andre amerikanske søkerne eller noe sånt. Jeg slet fryktelig med det der, og gav opp og var der ulovlig.... Dette anbefales jo ikke da : )

Spør på ambassaden du, så får du svar. Men forbered deg på timelang telefonkø.... send heller en faks : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...