Gå til innhold

Bryllup humanetisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har giftet seg "borgelig" eller med humanetisk? Har i så fall to spm...

1. Må man være medlem for å få giftet seg borgelig?

2. Hvor giftet dere dere? Tinghus, en hage, et annet fin lokalet? :)

Anonymkode: 15d00...980

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke gjort det, men planlegger å gjøre det :). I humanetisk forbund så må minst en av de som gifter seg være medlem, men så vidt jeg forstår så koster ikke medlemskapet noe - men man kan ikke være medlem i statskirken i tillegg. Selve vielsen tror jeg koster ca 5000 kr. Vi tenker å gifte oss der vi håper å ha festen. Der er det mulighet både utendørs og innendørs, er veldig tidlig i planleggingen så har ikke funnet ut helt hvordan vi ønsker å gjøre det. 

Skrevet

Vi skal vies av humanistene :) Du trenger ikke være medlem, men det koster 3000kr (gratis som medlem). Vi gifter oss i en hage!

Anonymkode: 41742...2d6

• Liker 1
Skrevet

Åh beklager, da har jeg feilinformert! Har undersøkt en del i det siste og trodde jeg hadde funnet ut av det - men tydeligvis ikke :P

Skrevet

Medlemskap i HEF koster 350 kroner.

Borgerlig vielse skjer på offentlige kontorer. HEFs tilbud heter humanistisk vielse.

Skrevet (endret)

Human-Etisk vigsel koster 4200 kr i 2016. Frå 2017 vil det koste 4800 kr. Du kan ha seremonien stort sett kor som helst, så lenge du har eit innandørs alternativ, og så lenge det ikkje er ein religiøs plass (som kyrkje el.l). Står mykje her:

https://human.no/seremonier/vigsel/

Borgarleg er gratis, og du treng ikkje vere medlem av noko som helst. Borgarleg vigsel skjer på tinghuset, og er som pappa sa: "bryllup på løpebånd". Der er det stort sett inn, signere papir, og ut igjen. Ein seremoni der vil vare mellom 10 og 15 minutter. Informasjon her:

https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Vigsel/

Edit; skrivefeil

Endret av Amantheia
Skrevet (endret)

Vi giftet oss humanistisk i helga som var. Betalte 4200,-. Giftet oss utendørs i hagen der vi hadde fest senere. Vi er begge medlem, en av to må iallefall være det for at dere kan bruke de. 

Endret av estrella
  • Liker 1
Skrevet

Vil anbefale å sjekke ut både humanistene og unitarforbundet i tillegg til HEF. 

Skrevet

Vi skal ha vielsen på samme sted som vi har middag og fest, oppe på et galleri over festsalen. 
Jeg er medlem av Humanistforbundet (som ikke må forveksles med Human-Etisk Forbund). 

I Humanistforbundet er det gratis å være medlem (i HEF koster det vel 350 kr i året) og vielsen er også gratis. Men vi betaler flybilletten til vigsleren da.

Lykke til med bryllup og valg av vigsler :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...