AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #1 Skrevet 8. august 2016 Jeg har en plante som heter Anthurium tror jeg. Ser ut som fredslilje, men istedet for hvite blomster er (var) det røde.. Jeg har hatt den i litt over et år, husker ikke når blomstene forsvant, men den har sett ut som en grønnplante kjempelenge nå. Noen blader har blitt brune på tuppene. Hva bør jeg gjøre? Har pleid å vanne ca hver 3. uke. Et par ganger har det blitt avglemt, så jeg lurte på om det brune kom etter overvanning etterpå. Men muligens fordi den har blitt vannet for sjelden. Har vannet oftere nå i sommer, men endel blader er altså brune på tuppene. Bør jeg klippe vekk de bladene (og stilkene)? Den er forresten ikke utsatt for direkte sollys. Anonymkode: e5eeb...fcb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #2 Skrevet 8. august 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en plante som heter Anthurium tror jeg. Ser ut som fredslilje, men istedet for hvite blomster er (var) det røde.. Jeg har hatt den i litt over et år, husker ikke når blomstene forsvant, men den har sett ut som en grønnplante kjempelenge nå. Noen blader har blitt brune på tuppene. Hva bør jeg gjøre? Har pleid å vanne ca hver 3. uke. Et par ganger har det blitt avglemt, så jeg lurte på om det brune kom etter overvanning etterpå. Men muligens fordi den har blitt vannet for sjelden. Har vannet oftere nå i sommer, men endel blader er altså brune på tuppene. Bør jeg klippe vekk de bladene (og stilkene)? Den er forresten ikke utsatt for direkte sollys. Anonymkode: e5eeb...fcb Har en fredslilje selv og den har ikke blomstret siden den gang jeg kjøpte den for 3 år siden.. men jeg har hørt den skal ha det litt mørkt for at den skal blomstre. Ellers så klipper jeg av gule og visne blader etterhvert. Anonymkode: d5bd7...8b3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #3 Skrevet 9. august 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en plante som heter Anthurium tror jeg. Ser ut som fredslilje, men istedet for hvite blomster er (var) det røde.. Jeg har hatt den i litt over et år, husker ikke når blomstene forsvant, men den har sett ut som en grønnplante kjempelenge nå. Noen blader har blitt brune på tuppene. Hva bør jeg gjøre? Har pleid å vanne ca hver 3. uke. Et par ganger har det blitt avglemt, så jeg lurte på om det brune kom etter overvanning etterpå. Men muligens fordi den har blitt vannet for sjelden. Har vannet oftere nå i sommer, men endel blader er altså brune på tuppene. Bør jeg klippe vekk de bladene (og stilkene)? Den er forresten ikke utsatt for direkte sollys. Anonymkode: e5eeb...fcb Dersom det brune sitter på de eldste bladene: dette er helt normalt. Blad dør av elde. Fjern eldre blader som har blitt stygge og fortsett som før med vann og gjødsel. Dersom dette er tilfeldige eller nye blader: du gjør noe feil. Planter reagerer med brune blad på overgjødsling, undergjødsling, feil gjødsel, for mye eller lite sol og for mye eller for lite vann og feil luftfuktighet. Noen planter reagerer også på vann med feil temperatur. Sjekk om planten er tørr eller våt just nu og endre rutiner til planten ser ut til å trives bedre. Som begynnertips: potteplanter bør med 1-2 års mellomrom puttes i vasken/dusjen og der bør du skylle gjennom potten med flere liter vann, poenget er å rense jorden for opphopning av salt. Så start der. Anonymkode: 4c62e...04e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #4 Skrevet 9. august 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en fredslilje selv og den har ikke blomstret siden den gang jeg kjøpte den for 3 år siden.. men jeg har hørt den skal ha det litt mørkt for at den skal blomstre. Ellers så klipper jeg av gule og visne blader etterhvert. Anonymkode: d5bd7...8b3 Bør jeg klippe av hele bladene når bare litt av de er brune? (Helt visne tar jeg vekk, men). 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom det brune sitter på de eldste bladene: dette er helt normalt. Blad dør av elde. Fjern eldre blader som har blitt stygge og fortsett som før med vann og gjødsel. Dersom dette er tilfeldige eller nye blader: du gjør noe feil. Planter reagerer med brune blad på overgjødsling, undergjødsling, feil gjødsel, for mye eller lite sol og for mye eller for lite vann og feil luftfuktighet. Noen planter reagerer også på vann med feil temperatur. Sjekk om planten er tørr eller våt just nu og endre rutiner til planten ser ut til å trives bedre. Som begynnertips: potteplanter bør med 1-2 års mellomrom puttes i vasken/dusjen og der bør du skylle gjennom potten med flere liter vann, poenget er å rense jorden for opphopning av salt. Så start der. Anonymkode: 4c62e...04e Har aldri gjødslet. Den står i samme jord som den kom i. Hvilken temperatur bør vannet ha? Skylle med flere liter vann..? Anonymkode: e5eeb...fcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå