Gå til innhold

Kan en 12-åring ha en jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg altså ikke på å sitte barnevakt, rake naboens plen eller gå ærend etc. Kjenner ei jente på 12 som hevder at hun skal begynne å jobbe hos Burger King. Hun har etter eget sigende "sammen med mamma og pappa jobbet med å perfeksjonere CV'en min de siste to månedene", hun har skrevet e-post, vært på Burger King og snakket med en sjef og hevder altså å ha søkt på en jobb. Nå har hun fått svar (pr. telefon) og hun fikk tilbakemelding om at man ikke trengte å ha henne på intervju fordi hun hadde gitt så godt inntrykk idet hun var handlekraftig og selvstendig. Jeg spurte henne hva hun skulle gjøre, og hun mente det i hovedsak var snakk om å rydde bord etc. 

Har en kjede som Burger King virkelig lov til å ha en 12-åring som "ansatt"? Det er ikke snakk om noe stunt i forbindelse med et arrangement eller en "åpen dag" eller noe lignende, hun mener selv at hun skal jobbe helger. Jeg vet at barn som jobber f.eks. som skuespillere har regulert hvordan de kan jobbe, men Burger King? Har aldri sett en 12-åring i Burger King-uniform... :overrasket: (Ok, nå har jeg vel egentlig knapt vært inne på Burger King, men lell)

Og - la oss nå si at Burger King faktisk har lov til å ansette en 12-åring. Er dette greit? Joda, flotters når ungdommer er aktive og prøver å skaffe seg jobb, men denne jenta er altså ikke engang tenåring. Jeg har aldri tenkt over dette før, men jeg merker at jeg kommer opp med x antall argumenter for hvorfor dette må være helt på trynet.

Anonymkode: d8f28...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg altså ikke på å sitte barnevakt, rake naboens plen eller gå ærend etc. Kjenner ei jente på 12 som hevder at hun skal begynne å jobbe hos Burger King. Hun har etter eget sigende "sammen med mamma og pappa jobbet med å perfeksjonere CV'en min de siste to månedene", hun har skrevet e-post, vært på Burger King og snakket med en sjef og hevder altså å ha søkt på en jobb. Nå har hun fått svar (pr. telefon) og hun fikk tilbakemelding om at man ikke trengte å ha henne på intervju fordi hun hadde gitt så godt inntrykk idet hun var handlekraftig og selvstendig. Jeg spurte henne hva hun skulle gjøre, og hun mente det i hovedsak var snakk om å rydde bord etc. 

Har en kjede som Burger King virkelig lov til å ha en 12-åring som "ansatt"? Det er ikke snakk om noe stunt i forbindelse med et arrangement eller en "åpen dag" eller noe lignende, hun mener selv at hun skal jobbe helger. Jeg vet at barn som jobber f.eks. som skuespillere har regulert hvordan de kan jobbe, men Burger King? Har aldri sett en 12-åring i Burger King-uniform... :overrasket: (Ok, nå har jeg vel egentlig knapt vært inne på Burger King, men lell)

Og - la oss nå si at Burger King faktisk har lov til å ansette en 12-åring. Er dette greit? Joda, flotters når ungdommer er aktive og prøver å skaffe seg jobb, men denne jenta er altså ikke engang tenåring. Jeg har aldri tenkt over dette før, men jeg merker at jeg kommer opp med x antall argumenter for hvorfor dette må være helt på trynet.

Hun kan ikke ha betalt arbeid som 12-åring nei - men når hun blir 13 år kan hun "ta enkelt kontor- eller butikkarbeid". 

Jeg kjenner likevel at jeg blir litt skremt over noen av formuleringene hennes, "jobbet med å perfeksjonere CV'en" - ja, det vil vel være fort gjort for en 12-åring.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Denne jentas far har bakgrunn som eiendomsmegler og bedriver nå coaching opp mot bedrifter - effektivitet, profitt, lønnsomhet... Så jeg ser jo hvor det kommer fra. 

Jeg synes det er litt trist at et barn skal ha fokus på å skulle tjene penger. Det er for tidlig, synes jeg. Joda, noe småtteri sporadisk her og der, men at hun allerede nå skal se på seg selv som "jobbsøker"...! Hva er motivasjonen? Må jo være å tjene penger. 

Dessuten er det mange eldre ungdommer/studenter som faktisk trenger å jobbe, og burde ha denne jobben framfor en 12-åring som får alt hun trenger hjemme. 

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hun er jo ikke ferdig med barne skolen engang, kan ikke se for meg at det er bra for en 12 åring med en slik jobb.

Barnevakt eller avisbud passer beder i den alderen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant dette: http://compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=COMH-7KAGLP&resource=TVAD-7LXBN7

Hun fyller ikke 13 før om 5 måneder, så det kan jo hende at det ikke er aktuelt før da. 

Men okke som, lov eller ei, jeg ville faktisk ikke ønsket at min egen 13-åring skulle hatt en slik jobb. Eller, la meg reformulere - jeg ønsker ikke at hun skal ønske seg en jobb. Ikke på den måten, ikke enda. Å jobbe i 50 år får holde. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn kan ikke ha arbeid av denne typen. I tillegg høres dette ut som om det er tatt direkte ut av en fantasifull verden. Barnearbeid er nemlig ikke på noen måte lovlig i Norge og store kjeder vil ikke ha mydnighetene på nakken, og heller ingen andre seriøse bedrifter. 

Anonymkode: b2bfc...672

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barn kan ikke ha arbeid av denne typen. I tillegg høres dette ut som om det er tatt direkte ut av en fantasifull verden. Barnearbeid er nemlig ikke på noen måte lovlig i Norge og store kjeder vil ikke ha mydnighetene på nakken, og heller ingen andre seriøse bedrifter. 

Anonymkode: b2bfc...672

Joda, barn (fra 13 år) kan ha arbeid av denne typen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne jentas far har bakgrunn som eiendomsmegler og bedriver nå coaching opp mot bedrifter - effektivitet, profitt, lønnsomhet... Så jeg ser jo hvor det kommer fra. 

Jeg synes det er litt trist at et barn skal ha fokus på å skulle tjene penger. Det er for tidlig, synes jeg. Joda, noe småtteri sporadisk her og der, men at hun allerede nå skal se på seg selv som "jobbsøker"...! Hva er motivasjonen? Må jo være å tjene penger. 

Dessuten er det mange eldre ungdommer/studenter som faktisk trenger å jobbe, og burde ha denne jobben framfor en 12-åring som får alt hun trenger hjemme. 

Jeg begynte å gå med avisen når jeg var 13, det vokste jeg mye på. Det var fint og tjene penger, men jeg lærte for første gang i livet hva ansvar er. Jeg gikk med avisen annenhver søndag og måtte stå opp tidlig fordi noen var avhengig av den jobben jeg gjorde. For meg var det en kjempefin erfaring.

Anonymkode: 53060...028

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å gå med avisen når jeg var 13, det vokste jeg mye på. Det var fint og tjene penger, men jeg lærte for første gang i livet hva ansvar er. Jeg gikk med avisen annenhver søndag og måtte stå opp tidlig fordi noen var avhengig av den jobben jeg gjorde. For meg var det en kjempefin erfaring.

Joda, jeg ser for såvidt den. Men jeg tror det er andre måter å lære ansvar på, og jeg synes det er litt leit dersom en 12-13-åring må ha økonomisk vinning som gulrot for å lære seg ansvar. Har to unge tenåringer selv, og (heldigvis, i mitt hode) har de ikke foreløpig hatt denne drivkraften (dog tjener den eldste en del på å sitte barnevakt - noe hun elsker og gjerne gjør uten betaling). Likevel er de svært ansvarsfulle jenter. Men for all del, jeg sier ikke at det ikke kan være en bra og nødvendig erfaring for mange. jeg synes bare det er litt vel tidlig.

Skrevet

Vi hadde ei jente som ekstrahjelp. Akkurat fylt 14, i butikken jeg jobbet i.
Det hun gjorde var egentlig bare å fylle på litt varer og trakk fram varer.
Og der jobbet hun ett par dager i uken..5-6 timer i uka tror jeg :)
Nå er hun 19, jobber der enda og har blitt as. butikksjef ^_^

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg ser for såvidt den. Men jeg tror det er andre måter å lære ansvar på, og jeg synes det er litt leit dersom en 12-13-åring må ha økonomisk vinning som gulrot for å lære seg ansvar. Har to unge tenåringer selv, og (heldigvis, i mitt hode) har de ikke foreløpig hatt denne drivkraften (dog tjener den eldste en del på å sitte barnevakt - noe hun elsker og gjerne gjør uten betaling). Likevel er de svært ansvarsfulle jenter. Men for all del, jeg sier ikke at det ikke kan være en bra og nødvendig erfaring for mange. jeg synes bare det er litt vel tidlig.

Det er veldig veldig mange godt voksne som også har det. Tror ikke min bror på 34 hadde hatt så mye erfaring med ansvar om det ikke var for at han jo må fø seg selv :P 

Nei da, jeg tuller litt nå, men jeg ser ikke helt det store problemet med det. Det handler om grad av ansvar og grad av jobbing. 13 åringer skal selvsagt ikke fø seg selv eller ha for mye ansvar, men noen timer annen hver uke for å spe på lommepenger fungerte supert for meg i alle fall. 

Foreldre skal selvsagt lære barna å ta ansvar, men jeg husker følelsen da jeg stod der alene tidlig på søndagen og visste at jeg hadde en arbeidsgiver som var avhengig av meg, det var noe helt annet enn når foreldrene mine forventet at jeg tok ansvar, da visste jeg jo hele tiden at de ville hoppe inn og redde meg om noe gikk galt, men nå var det bare meg og jeg følte meg veldig voksen og ansvarlig :fnise:

• Liker 4
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

øh.. ok.. Er tankene dine rundt dette kanskje litt personlig motstand mot denne familien, eller handler det kun om 12-åringer og arbeid?

• Liker 5
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg jobbet som avløser i fjøs som 13 åring og i jordbærlandet for å plukke og veie jordbær til butikker fra privat selger.

Man kan tjene egne penger som 13 åring.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, blæddi skrev:

øh.. ok.. Er tankene dine rundt dette kanskje litt personlig motstand mot denne familien, eller handler det kun om 12-åringer og arbeid?

Nei, øh, ikke noe snakk om "personlig motstand" her. :) Det eneste som er personlig i dette, er at det dreier seg om mine meninger, mine personlige meninger. Og det startet forsåvidt med et spørsmål om lovligheten i det, det var utgangspunktet mitt. 

Men mulig jeg er gammeldags. Jeg synes bare at en 12-åring ikke "skal" ha ønske om og behov for å tjene penger så til den grad at det perfeksjoneres CV'er, taes jobbtelefoner og ventes på intervju. 

En sommerjobb i et par uker er noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Min niese på 12 år har jobb som vaskedame i en frisørsalong. Hun jobber der hver onsdag og lørdag. Dette er på eget initiativ og vi i familien er meget stolte av henne og heier henne frem. Det er absolutt ingenting galt med at en 12åring jobber, litt. Min niese er meget fornøyd med jobben og sparer de pengene hun tjener, for hun skal nemlig kjøpe seg en blå vespa når hun blir 16:) 

Anonymkode: 18a84...e9e

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, øh, ikke noe snakk om "personlig motstand" her. :) Det eneste som er personlig i dette, er at det dreier seg om mine meninger, mine personlige meninger. Og det startet forsåvidt med et spørsmål om lovligheten i det, det var utgangspunktet mitt. 

Men mulig jeg er gammeldags. Jeg synes bare at en 12-åring ikke "skal" ha ønske om og behov for å tjene penger så til den grad at det perfeksjoneres CV'er, taes jobbtelefoner og ventes på intervju. 

Men hvorfor gjorde du et poeng ut av at denne 12-åringen fikk alt hun trengte hjemme, at faren var sånn-og-slik, og at andre fortjente jobben i stedet? Det ene innlegget var litt for personlig om nevnte familie.

Det er forøvrig ingenting galt i at 12-åringer vil tjene penger, det at de ikke ønsker penger kan gjøre at de ikke ser noe poeng i å gjøre det bra på skolen.

Men jeg er enig i at 12-åringer ikke burde jobbe. Bare på et helt annet grunnlag, nemlig at de bør gjøre skolearbeid i stedet. De kan gjerne tenke på penger og CV allerede nå, så lenge det vinkles opp mot fremtiden.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vil du nok ikke like meg, de som er over 13 har småjobber (avisbud/ryddehjelp o.l) frem til de er ferdig med utdannelsen eller går ut i lære. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, blæddi skrev:

Men hvorfor gjorde du et poeng ut av at denne 12-åringen fikk alt hun trengte hjemme, at faren var sånn-og-slik, og at andre fortjente jobben i stedet? 

Det var ikke meningen å gjøre noe poeng ut av det. Det var bare litt refleksjon rundt hvor dette kommer fra, da de fleste 12-åringer jeg kjenner ikke har denne drivkraften etter å tjene egne penger, så til de grader at de omtaler CV, jobbintervju og ansettelse. Så jeg tipper med andre ord at det er en viss oppbakking på gang. :) Ikke meningen å si noe slemt, jeg kjenner denne familien veldig godt. 

Og jo, jeg mener at å ansette 12-åringer framfor 20-åringer er litt ugreit, det minner litt om sosial dumping, synes jeg... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Da vil du nok ikke like meg, de som er over 13 har småjobber (avisbud/ryddehjelp o.l) frem til de er ferdig med utdannelsen eller går ut i lære. 

Skulle jeg ikke like deg? Hvorfor ikke? Er du 13 og har småjobber? :) 

Men seriøst - dette er bare mine tanker. Andre må jo få lov til å tenke annerledes. :) Jeg synes disse ungene blir voksne tidlig nok. Nå begynner de på ungdomsskolen, og mitt håp for min egen er at hun konsentrerer seg om skolearbeidet, og ellers bevarer barnet i seg så lenge som mulig. Hun må gjerne fly rundt som en pubertal, impulsiv og smågal jentunge en stund enda. Det blir tidsnok blodig alvor. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle jeg ikke like deg? Hvorfor ikke? Er du 13 og har småjobber? :) 

Men seriøst - dette er bare mine tanker. Andre må jo få lov til å tenke annerledes. :) Jeg synes disse ungene blir voksne tidlig nok. Nå begynner de på ungdomsskolen, og mitt håp for min egen er at hun konsentrerer seg om skolearbeidet, og ellers bevarer barnet i seg så lenge som mulig. Hun må gjerne fly rundt som en pubertal, impulsiv og smågal jentunge en stund enda. Det blir tidsnok blodig alvor. 

Tro meg de får være barn og.

Kan ikke snakke for de av barna mine som ikke er gamle nok til å ta arbeid utenfor hjemmet men vet at de som har får nok av tid til å leke/henge med venner/hobbier samt at de gjør det bra på skolen.

Har barn i alderen 21år til 6 mnd så har litt personlig erfaring.

Hadde jeg sett at det gikk utover karakterene så hadde jeg nok bedt den det gjaldt om å levere inn permisjonssøknad/oppsigelse siden utdanning er viktigst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...