AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #1 Skrevet 8. august 2016 Vi har begge to barn fra før og litt utfordringer rundt barna sine ønsker. Sønnen min ønsket ny playstation og sparte og kjøpte den. Samboer sin sønn fikk den i bursdagsgave. Det gikk helt fint og sønnen min reagerte ikke stort på det. Nå sparer han til iPhone og det kommer nok til å ta lang tid og sønnen til samboeren ønsker iphone også. Faren sier at han har en iphone ekstra og at han bør få det pga min sønn skal også kjøpe den ( for egne penger). Sånn at det ikke blir urettferdig ?! Hans andre sønn ønsker playstation og faren også synes at det er rettferdig at han får playstation pga min sønn kjøpte den. Han prøver å si at de har oppsparte penger fra før av og det er de han bruker når han kjøper de tingene. Det tror jeg ikke noe på. Hvordan får orden på disse tingene ? Anonymkode: 06693...7d7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #2 Skrevet 8. august 2016 Hva i all verden skal ungen med hver sin playstation? Jeg hadde synes det der var veldig kjipt, men du kan jo samtidig ikke nekte ham å kjøpe ting til ungene sine. Du får trøste deg med at du lærer dine barn verdifull pengebruk. Anonymkode: 9dab1...a62 3
Biloba Skrevet 8. august 2016 #3 Skrevet 8. august 2016 Mener du hvordan du får samboer til å gjøre som deg? Jeg er mest enig med deg, men min samboer kjøper ny iphone til barnet sitt når den 2 mnd gamle iphonen har fått skade, uten å vente til bursdag 2 mnd senere.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #4 Skrevet 8. august 2016 Han har dårlig samvittighet ovenfor sine barn hvis min kjøper noe de ønsker. og jeg skjønner at det er ikke enkelt. Jeg prøver å finne en mellomløsning, men problemet er at vi oppdrar barn litt forskjellig. For meg er det ikke normalt at en 9 åring bare får en nesten ny tel til 9 tusen pga far har en ekstra liggende på jobben... og jeg forstår at vi tenker annerledes og at han synes det er greit. Men å bare få ting(spesielt dyre ting) er uakseptabelt for meg. Mine krav er at det spares( ukepenger og pengegaver) og at det går bra på skolen( leksene gjøres og levers på tide osv) . Selvfølgelig hjelper jeg også med en liten sum hvis det blir krise. ts Anonymkode: 06693...7d7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #5 Skrevet 8. august 2016 Her skal alle ungene spare. De får alt de trenger som regntøy og ullklær osv. Men alt de ønsker seg, som tlf, playstation, pc osv må de ønske seg. Ikke snakk om at de bare får noe slikt. Vi har veldig god råd, det står ikke på det, men å skjemme bort barna er utrolig dårlig gjort ift barnas senere liv. Alle i min krets gjør det slik. INGEN barn trenger en playstation. jeg er 100% enig med deg. Anonymkode: caaf9...a5e 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #6 Skrevet 8. august 2016 Si til han at barna hans må lære at ikke alle kan få det samme hele tiden. Noen ganger får andre ting man selv ikke har, og slik er verden. Barna har godt av å lære dette i ung alder, ellers blir de bortskjemte og tror verden fungerer slik at de burde få alt. Barna må også lære å tåle å ha kjipe følelser. Blir sønnen hans lei seg fordi sønnen din sparte til telefon, så er det en god mulighet til å lære seg å takle de negative følelsene, og å akseptere at andre kan ha ting han selv ikke har. Samtidig som dere kan fortelle han at han kan få en telefon også om han sparer. Det er viktig å lære at man må jobbe for å få ting til å skje. Man kommer ingen vei i livet om man forventer at alt faller i hendene på en. Anonymkode: d8a5e...03f 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #7 Skrevet 8. august 2016 Vårt barn sparer. Vi skalager alle ha dyrepark årskort til neste år, hvor barnet på syv skal betale dette selv etter å ha spart. Rett og rimelig at man sparer til det mandre ønsker seg og årskort er etter vårt budsjett for mye å få i julegave. Synes din partner burde tenke slik han ogjorde, spesielt når ditt barn faktisk sparer. Blir feil å bare gi til eget, mener jeg da. Men ditt barn er heldig som lærer om verdier, sparing og gleden av å få noe en virkelig ønsker seg. Anonymkode: 5da40...b05
Biloba Skrevet 8. august 2016 #8 Skrevet 8. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vårt barn sparer. Vi skalager alle ha dyrepark årskort til neste år, hvor barnet på syv skal betale dette selv etter å ha spart. Rett og rimelig at man sparer til det mandre ønsker seg og årskort er etter vårt budsjett for mye å få i julegave. Synes din partner burde tenke slik han ogjorde, spesielt når ditt barn faktisk sparer. Blir feil å bare gi til eget, mener jeg da. Men ditt barn er heldig som lærer om verdier, sparing og gleden av å få noe en virkelig ønsker seg. Anonymkode: 5da40...b05 Hvor kommer inntektene til 7-åringen fra da?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #9 Skrevet 9. august 2016 4 timer siden, Biloba skrev: Hvor kommer inntektene til 7-åringen fra da? Bursdagsgave, ukepenger (50 kr annenhver helg), penger hun får av besteforeldre etc. Poenget er jo at barnet selv sparer. Selvsagt er det vi foreldre (og gaver) som betaler, men vi kjøpet det ikke. Hun begynte å spare nå i sommer. Dessverre takket være farmor, så er hun allerede der. 500 kroner som sommergave. Men nå gjenstår det å se om hun klarer å holde på dette frem til jul. Anonymkode: 5da40...b05
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #10 Skrevet 9. august 2016 En vesentlig informasjon er utelatt, barna alder. Anonymkode: c4f9a...f44
kikkana Skrevet 9. august 2016 #11 Skrevet 9. august 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har begge to barn fra før og litt utfordringer rundt barna sine ønsker. Sønnen min ønsket ny playstation og sparte og kjøpte den. Samboer sin sønn fikk den i bursdagsgave. Det gikk helt fint og sønnen min reagerte ikke stort på det. Nå sparer han til iPhone og det kommer nok til å ta lang tid og sønnen til samboeren ønsker iphone også. Faren sier at han har en iphone ekstra og at han bør få det pga min sønn skal også kjøpe den ( for egne penger). Sånn at det ikke blir urettferdig ?! Hans andre sønn ønsker playstation og faren også synes at det er rettferdig at han får playstation pga min sønn kjøpte den. Han prøver å si at de har oppsparte penger fra før av og det er de han bruker når han kjøper de tingene. Det tror jeg ikke noe på. Hvordan får orden på disse tingene ? Anonymkode: 06693...7d7 Vel, skal man lære barna at man ikke får alt plassert i fingrene i livet, er det jo ikke lurt at det skjer bestandig heller. Men en og annen litt dyr bursdags\ julegave er heller ikke usunt i mine øyne. Men litt kipt hvis den ene ungen må spare hardt og lenge for noe, mens de andre bare får det i fanget. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #12 Skrevet 9. august 2016 Barna er 10 år gamle. Han har allerede lovet mob til barnet sitt sånn at jeg vet ikke hvordan skal jeg forklare det til sønnen min. Han sparer til en litt eldre versjon(rundt 3 tusen) pga de nye er alt for dyre. Samboer sin sønn skal få en iphone 6. Han fikk telefon fra os( en windows) til bursdag i fjor. Andre barnet som ønsker seg ny playstation fikk en fra oss fra 2 år siden til jul. De får fine og dyre ting til bursdagen og jul. Jeg personlig synes at det blir for tullete og dyrt å kjøpe til barna det de ønsker seg. Nye spillkonsoller hvert år( når de allerede har en eldre versjon) og telefoner til flere tusen. Min bruker telefon jevnlig for å snakke med venner og familien. Gamle telefonen sin ønsker han å gi til min bror( pga han og familien har litt dårlig råd). Problemet er hvis de får nå det de ønsker så kommer kravene bare å vokse med årene og man setter ikke pris på noe... ts Anonymkode: 06693...7d7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #13 Skrevet 9. august 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Bursdagsgave, ukepenger (50 kr annenhver helg), penger hun får av besteforeldre etc. Poenget er jo at barnet selv sparer. Selvsagt er det vi foreldre (og gaver) som betaler, men vi kjøpet det ikke. Hun begynte å spare nå i sommer. Dessverre takket være farmor, så er hun allerede der. 500 kroner som sommergave. Men nå gjenstår det å se om hun klarer å holde på dette frem til jul. Anonymkode: 5da40...b05 Litt avsporing, men hva er det da hun IKKE får? Hva gir hun avkall på? Må hun la være å bli med på kino, får hun ikke lørdagsgodt? Det er det jeg ikke helt skjønner. Anonymkode: 355f5...958
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #14 Skrevet 9. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Litt avsporing, men hva er det da hun IKKE får? Hva gir hun avkall på? Må hun la være å bli med på kino, får hun ikke lørdagsgodt? Det er det jeg ikke helt skjønner. Anonymkode: 355f5...958 Mitt barn må velge mellom lørdagsgodt, et blad eller 50 kr han kan spare. Anonymkode: 9dab1...a62
Rotemor Skrevet 9. august 2016 #15 Skrevet 9. august 2016 Jeg forstår problemstillingen. Samtidig så vil jeg ikke tillate at andre bestemmer hva slags "økonomisk oppdragelse" jeg skal gi, eller hva jeg skal bruke pengene mine på. Dette er nok et godt eksempel på hvordan "dine og mine" vokser opp! Vi utsetter de for forskjeller og urettferdigheter med ulike resultater. Det er ikke så mye å gjøre annet enn å stole på sine egne valg her. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå