Gå til innhold

Råd om rimelig og ok datamaskin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger råd fra noen som har peiling på data. Jeg må kjøpe ny maskin da min gamle har begynt å gå helt i sirup. Det skal nevnes at den er 7 år gammel så det må vel forventes. Har tidligere hatt Mac og vært strålende fornøyd, men nå har jeg jo data på jobb som jeg bruker der og i tillegg en iPad så ønsker ikke legge like mye penger i å kjøpe en ny Mac. Ser for meg å bruke max ca 4000,- men er selvfølgelig åpen for å kjøpe noe enda billigere også :) Kommer til å bruke den til noe surfing og streaming (men da kommer jeg hovedsakelig til å bruke iPad). Også noe bilderedigering og småtteri, men husk at jeg er vant til en 7 år gammel data så jeg krever ikke all verden.

Hva bør jeg se på når jeg vurderer? Er det merker som er bedre enn andre? Forslag til maskin jeg bør kjøpe?

Anonymkode: a59a0...c72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du trenger er en med en i3, i5 eller i7-prosessor. Den må ha minimum 4gb ram (ennå bedre med 8 eller 16).

Noen billigmerker suger.

Personlig ville jeg kjøpt en brukt Thinkpad på finn, de er like gode som nye maskiner og de tåler alt. 

AnonymBruker
Skrevet

Bærbar? Eller stasjonær?

Anonymkode: d722e...e04

AnonymBruker
Skrevet

Tenker bærbar. Kommer til å bruke den mest hjemme, men greit å ha mulighet til å ta den med seg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Det du trenger er en med en i3, i5 eller i7-prosessor. Den må ha minimum 4gb ram (ennå bedre med 8 eller 16).

Noen billigmerker suger.

Personlig ville jeg kjøpt en brukt Thinkpad på finn, de er like gode som nye maskiner og de tåler alt. 

Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket bilderedigeringsprogram bruker du?

Anonymkode: 04d93...fad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært mest fornøyd med Asus, hatt flere av dem i den prisklassen. Så ble jeg tipset om Lenovo, og for no dritt( ihvertfall min),kommer aldri til å kjøpe det igjen og holder meg til Asus. 

Anonymkode: edf64...e41

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært mest fornøyd med Asus, hatt flere av dem i den prisklassen. Så ble jeg tipset om Lenovo, og for no dritt( ihvertfall min),kommer aldri til å kjøpe det igjen og holder meg til Asus. 

Anonymkode: edf64...e41

Billige Lenovo er søppel, du må kjøpe bedriftsmodellene t, og x-serien.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket bilderedigeringsprogram bruker du?

Anonymkode: 04d93...fad

Har til nå brukt Photoshop, men fikk tak i lisensen på det veldig billig så spørs om jeg kommer til å skaffe det på nytt (kan vel ikke bruke samme lisens på en PC nå som en Mac før?). Hvis ikke kommer jeg til å leite etter andre alternativer. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, liljene skrev:

Jeg har en surface nå, og er strålende fornøyd. Kommer ikke til å gå tilbake til bærbar. Hva med å kjøpe et tastatur til iPaden, samt en penn?

https://eplehuset.no/webshop/ipad/ipad-tilbehor/tastatur-og-stylus-til-ipad/

https://products.office.com/en-us/mobile/office

Kanskje det kunne vært like greit ja. Er forsåvidt en mulighet det. Litt skeptisk fordi jeg ikke har mulighet til større skjerm, men har aldri vært noen 15,6tommers-dame uansett :) 

Gjest Optimo
Skrevet

For 4000 kr får du sjelden de store høydepunktene, men her er et forslag:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HP15AY087NO/hp-15-ay087no-15-6-barbar-pc-gra

- Full HD skjerm.
- SSD (når du først har prøvd SSD kontra vanlig harddisk vil du aldri ha noe annet)
- i3 prosessor (ikke av de aller nyeste, men dog. Bør gjøre susen)
- 6 GB ram. Holder til det meste.

For 3495 kr syns jeg dette ser ut som en god deal. Eneste må være at billige HP'er ikke er kjent for å være de mest solide sakene. Behandle den pent og ikke dra den med i senga, så går det sikkert bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...