AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #1 Skrevet 8. august 2016 Der jeg bodde før hadde jeg en butikkjobb fra august 2013 til august 2014. Fikk tilsendt arbeidsattest på mail fra sjefen der litt etter at jeg sluttet, men der hadde han jo ikke skrevet under med signatur, kun skrevet på pc. Slik kan jo dette ses på en attest jeg har laget selv Jeg tenkte å gå innom og spørre om han kunne signere, men det ble aldri at jeg gjorde det, og så ble det glemt. Nå flyttet jeg nettopp til Oslo, bodde før i Bodø. Har tenkt å søke meg jobb her, men kom så på at det hadde vært greit å vise til en attest. Den jeg har er jo ikke skrevet under, og min forrige sjef er jo langt unna nå. Er det veldig ulovlig av meg å forfalske underskriften hans? Det er jo en mulighet å sende attesten til han i posten, få han til å skrive under, og sende tilbake. Men hvis det ikke er så nøye, så gjør jeg den lette måten og bare lager en liten underskrift selv. Det er jo uansett han som har skrevet teksten i attesten, og det er vel den som betyr noe? Har heller aldri snakket med han siden jeg sluttet, og derfor synes jeg det er litt "kleint" å plutselig ta kontakt med han igjen nå, bare for dette. Hva mener dere? Anonymkode: 63491...ee6
Gjest nediugennivK Skrevet 8. august 2016 #2 Skrevet 8. august 2016 Vil tørre påstå at arbeidsgiveren din nok vil være mer fornøyd med at du ringer ang dette nesten 2 år etterpå og vil få til en signatur på attesten, en at det kommer frem at du har forfalsket den. Ville tatt en telefon til han. Og ja, det er ulovlig med dokumentforfalskelese.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #3 Skrevet 8. august 2016 Ja, det er ganske ulovlig. Kan du ikke heller be han skrive under for så å skanne inn og sende til deg? Anonymkode: 9c03c...c17 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #4 Skrevet 8. august 2016 3 minutter siden, nediugennivK skrev: Vil tørre påstå at arbeidsgiveren din nok vil være mer fornøyd med at du ringer ang dette nesten 2 år etterpå og vil få til en signatur på attesten, en at det kommer frem at du har forfalsket den. Ville tatt en telefon til han. Og ja, det er ulovlig med dokumentforfalskelese. Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er ganske ulovlig. Kan du ikke heller be han skrive under for så å skanne inn og sende til deg? Anonymkode: 9c03c...c17 Okei, da må jeg vel heller gjøre det. Men hvordan kan det komme frem at signaturen er forfalsket? De sjekker vel ikke sånt? Eller, jeg aner egentlig ikke hva de gjør med en attest, annet enn å lese hva som står. Den er jo ganske kortfattet og "overfladisk", iallefall den jeg har. Anonymkode: 63491...ee6
Whoops Skrevet 8. august 2016 #5 Skrevet 8. august 2016 (endret) Vis attesten og fortell hvorfor den ikke er signert. Gi dem telefonnummeret og navnet til den som har skrevet attesten. Referanse er verd mer enn en attest. Og ja, dokumentfalsk er strengt ulovlig. Endret 8. august 2016 av Whoops 15
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #6 Skrevet 8. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okei, da må jeg vel heller gjøre det. Men hvordan kan det komme frem at signaturen er forfalsket? De sjekker vel ikke sånt? Eller, jeg aner egentlig ikke hva de gjør med en attest, annet enn å lese hva som står. Den er jo ganske kortfattet og "overfladisk", iallefall den jeg har. Anonymkode: 63491...ee6 Selv om det aldri kommer frem at signaturen er forfalsket er det fortsatt ulovlig Anonymkode: 7a772...8bc 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #7 Skrevet 8. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Selv om det aldri kommer frem at signaturen er forfalsket er det fortsatt ulovlig Anonymkode: 7a772...8bc Ja, men hvilke konsekvenser kan det da gi? Anonymkode: 63491...ee6
#frøken Skrevet 8. august 2016 #8 Skrevet 8. august 2016 Ring han og spør om du kan sette han opp som referanse,
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #9 Skrevet 8. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hvilke konsekvenser kan det da gi? Anonymkode: 63491...ee6 https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-11#§181 Se artikkel §181 og §182 Bot eller fengsel inntil 2 år for dokumentforfalskning. Så det er ikke lurt å gjøre det. Anonymkode: 7a772...8bc 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #10 Skrevet 8. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-11#§181 Se artikkel §181 og §182 Bot eller fengsel inntil 2 år for dokumentforfalskning. Så det er ikke lurt å gjøre det. Anonymkode: 7a772...8bc Men det blir jo uansett ikke oppdaget? Lovbrudd som ikke blir oppdaget gir jo ingen straff? Jeg sier ikke at jeg skal gjøre det, siden det er ulovlig, men jeg tenker sånn hypotetisk sett En arbeidsgiver ser vel mer på det som står i attesten, enn underskriften. Anonymkode: 63491...ee6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #11 Skrevet 8. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det blir jo uansett ikke oppdaget? Lovbrudd som ikke blir oppdaget gir jo ingen straff? Jeg sier ikke at jeg skal gjøre det, siden det er ulovlig, men jeg tenker sånn hypotetisk sett En arbeidsgiver ser vel mer på det som står i attesten, enn underskriften. Anonymkode: 63491...ee6 Sånn hypotetisk sett er det godt mulig at det aldri blir oppdaget. Men er det virkelig verdt det når du bare kan ta en telefon og spørre? Eller forklare for arbeidsgiver hvorfor den ikke er signert. Som andre sier, kanskje han kan stille opp som referanse og, og referanser er alltid godt å ha Anonymkode: 7a772...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #12 Skrevet 8. august 2016 Det er mye viktigere med referanse og da skal du sikkert bruke samme person? Jeg ville bare søkt og lagt ved attesten uten signatur inntil videre og så ville jeg bedt om en signert utgave i posten. Sannsynligheten for at det blir en dokumentfalsk-sak ut av dette er svært liten, men du vet aldri. Om 10 år er du kanskje en kjent offentlig person og så klarer en eller annen journalist å grave frem noe dritt! 😋 Det er så utrolig dumt å gjøre sånne ting. Anonymkode: 4890d...b45
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #13 Skrevet 8. august 2016 Ja, jeg skal ikke gjøre det Men ett spørsmål til angående attester og slikt, som er fra en venninne her! Spør bare i samme tråd istedet for å opprette en ny: Hun skal nå begynne å studere fysioterapi, og tenker å søke seg en jobb til vinteren eller neste sommer. Enten noe butikk-relatert, eller noe som er relatert til studiet. Fra før har hun en usignert attest fra en butikk hun jobbet i i 2013 (komisk at begge har en slik), og i tillegg har hun en attest fra en jobb hun hadde fra juli til desember 2015, som er signert. Bør hun da droppe å gi den usignerte attesten når hun søker jobb, og bare gi den signerte? Hun kan jo ha begge deler på CV-en, men likevel. Sjefen som ikke signerte attesten hennes er ikke sjef der lengre, og har flyttet utenlands, så tror han kan være vanskelig å få tak i både for å få signatur og for å ha han som referanse. Men tenker, hvis hun søker jobb innen helse, så er vel kanskje ikke attester fra butikk- og kioskjobber så relevant uansett? Men hun har jo ikke hatt noen annen jobb innen helse, og skal heller ikke ha praksis første semester og har derfor ingen praksisplass som kan være referanse for henne. Håper noen gidder å svare henne Anonymkode: 63491...ee6
Gjest Coolaid Skrevet 8. august 2016 #14 Skrevet 8. august 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der jeg bodde før hadde jeg en butikkjobb fra august 2013 til august 2014. Fikk tilsendt arbeidsattest på mail fra sjefen der litt etter at jeg sluttet, men der hadde han jo ikke skrevet under med signatur, kun skrevet på pc. Slik kan jo dette ses på en attest jeg har laget selv Jeg tenkte å gå innom og spørre om han kunne signere, men det ble aldri at jeg gjorde det, og så ble det glemt. Nå flyttet jeg nettopp til Oslo, bodde før i Bodø. Har tenkt å søke meg jobb her, men kom så på at det hadde vært greit å vise til en attest. Den jeg har er jo ikke skrevet under, og min forrige sjef er jo langt unna nå. Er det veldig ulovlig av meg å forfalske underskriften hans? Det er jo en mulighet å sende attesten til han i posten, få han til å skrive under, og sende tilbake. Men hvis det ikke er så nøye, så gjør jeg den lette måten og bare lager en liten underskrift selv. Det er jo uansett han som har skrevet teksten i attesten, og det er vel den som betyr noe? Har heller aldri snakket med han siden jeg sluttet, og derfor synes jeg det er litt "kleint" å plutselig ta kontakt med han igjen nå, bare for dette. Hva mener dere? Anonymkode: 63491...ee6 Det du beskriver er dokumentforfalskning. Det har en strafferamme med bøter og fengsel på inntil 2 år. Du får selvfølgelig også et rulleblad som er belastende for deg videre i livet. Hva tror du?
Fru Uperfekt Skrevet 8. august 2016 #15 Skrevet 8. august 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der jeg bodde før hadde jeg en butikkjobb fra august 2013 til august 2014. Fikk tilsendt arbeidsattest på mail fra sjefen der litt etter at jeg sluttet, men der hadde han jo ikke skrevet under med signatur, kun skrevet på pc. Slik kan jo dette ses på en attest jeg har laget selv Jeg tenkte å gå innom og spørre om han kunne signere, men det ble aldri at jeg gjorde det, og så ble det glemt. Nå flyttet jeg nettopp til Oslo, bodde før i Bodø. Har tenkt å søke meg jobb her, men kom så på at det hadde vært greit å vise til en attest. Den jeg har er jo ikke skrevet under, og min forrige sjef er jo langt unna nå. Er det veldig ulovlig av meg å forfalske underskriften hans? Det er jo en mulighet å sende attesten til han i posten, få han til å skrive under, og sende tilbake. Men hvis det ikke er så nøye, så gjør jeg den lette måten og bare lager en liten underskrift selv. Det er jo uansett han som har skrevet teksten i attesten, og det er vel den som betyr noe? Har heller aldri snakket med han siden jeg sluttet, og derfor synes jeg det er litt "kleint" å plutselig ta kontakt med han igjen nå, bare for dette. Hva mener dere? Anonymkode: 63491...ee6 PDF den og Mail den til gamlesjefen be han om å signere og returnere Ikke gjør noe du vil kunne bli ferska på
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #16 Skrevet 8. august 2016 8 minutter siden, Coolaid skrev: Det du beskriver er dokumentforfalskning. Det har en strafferamme med bøter og fengsel på inntil 2 år. Du får selvfølgelig også et rulleblad som er belastende for deg videre i livet. Hva tror du? 6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: PDF den og Mail den til gamlesjefen be han om å signere og returnere Ikke gjør noe du vil kunne bli ferska på Nei, skal ikke gjøre det Sender han en mail hvis det blir slik at jeg skal søke jobb her! Men hvis dere orker, kan dere svare på spørsmålet til venninnen min som skrevet over?: Hun skal nå begynne å studere fysioterapi, og tenker å søke seg en jobb til vinteren eller neste sommer. Enten noe butikk-relatert, eller noe som er relatert til studiet. Fra før har hun en usignert attest fra en butikk hun jobbet i i 2013 (komisk at begge har en slik), og i tillegg har hun en attest fra en jobb hun hadde fra juli til desember 2015, som er signert. Bør hun da droppe å gi den usignerte attesten når hun søker jobb, og bare gi den signerte? Hun kan jo ha begge deler på CV-en, men likevel. Sjefen som ikke signerte attesten hennes er ikke sjef der lengre, og har flyttet utenlands, så tror han kan være vanskelig å få tak i både for å få signatur og for å ha han som referanse. Men tenker, hvis hun søker jobb innen helse, så er vel kanskje ikke attester fra butikk- og kioskjobber så relevant uansett? Men hun har jo ikke hatt noen annen jobb innen helse, og skal heller ikke ha praksis første semester og har derfor ingen praksisplass som kan være referanse for henne. Anonymkode: 63491...ee6
Fru Uperfekt Skrevet 8. august 2016 #17 Skrevet 8. august 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, skal ikke gjøre det Sender han en mail hvis det blir slik at jeg skal søke jobb her! Men hvis dere orker, kan dere svare på spørsmålet til venninnen min som skrevet over?: Hun skal nå begynne å studere fysioterapi, og tenker å søke seg en jobb til vinteren eller neste sommer. Enten noe butikk-relatert, eller noe som er relatert til studiet. Fra før har hun en usignert attest fra en butikk hun jobbet i i 2013 (komisk at begge har en slik), og i tillegg har hun en attest fra en jobb hun hadde fra juli til desember 2015, som er signert. Bør hun da droppe å gi den usignerte attesten når hun søker jobb, og bare gi den signerte? Hun kan jo ha begge deler på CV-en, men likevel. Sjefen som ikke signerte attesten hennes er ikke sjef der lengre, og har flyttet utenlands, så tror han kan være vanskelig å få tak i både for å få signatur og for å ha han som referanse. Men tenker, hvis hun søker jobb innen helse, så er vel kanskje ikke attester fra butikk- og kioskjobber så relevant uansett? Men hun har jo ikke hatt noen annen jobb innen helse, og skal heller ikke ha praksis første semester og har derfor ingen praksisplass som kan være referanse for henne. Anonymkode: 63491...ee6 Jeg ville sendt begge og forklart situasjonen. Om det blir ett problem så er de fleste mennesker nåbare i dag.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #18 Skrevet 8. august 2016 6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Jeg ville sendt begge og forklart situasjonen. Om det blir ett problem så er de fleste mennesker nåbare i dag. Okei, da leverer hun begge når hun eventuelt søker til vinteren eller sommeren Hun prøvde å kontakte han tidligere i vår angående noe annet, men da fikk hun ikke tak i han, og fikk vite fra en gammel kollega at han bor i Thailand eller noe, og ikke er sjef der lengre. Men er det i seg selv relevant å levere attester fra butikk eller kiosk, når man søker på stillinger innen helse (sykehjem, hjemmetjenesten etc.)? Det hadde jo vært perfekt å feks. bruke noen fra praksis gjennom studiet som referanse, men hun skal ikke ha praksis før andre studieår. Så det eneste hun har er disse to attestene. Anonymkode: 63491...ee6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #19 Skrevet 8. august 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, da leverer hun begge når hun eventuelt søker til vinteren eller sommeren Hun prøvde å kontakte han tidligere i vår angående noe annet, men da fikk hun ikke tak i han, og fikk vite fra en gammel kollega at han bor i Thailand eller noe, og ikke er sjef der lengre. Men er det i seg selv relevant å levere attester fra butikk eller kiosk, når man søker på stillinger innen helse (sykehjem, hjemmetjenesten etc.)? Det hadde jo vært perfekt å feks. bruke noen fra praksis gjennom studiet som referanse, men hun skal ikke ha praksis før andre studieår. Så det eneste hun har er disse to attestene. Anonymkode: 63491...ee6 I hvert fall i begynnelsen av arbeidslivet. De sier gjerne noe om hvordan søkeren fungerer i arbeidslivet og det er jo viktig uansett. Anonymkode: 4890d...b45 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #20 Skrevet 8. august 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: I hvert fall i begynnelsen av arbeidslivet. De sier gjerne noe om hvordan søkeren fungerer i arbeidslivet og det er jo viktig uansett. Anonymkode: 4890d...b45 Ja, det er sant Men har det noe å si om attester man leverer er mange år gamle? Tenker da hvis jeg eller venninnen min skal bruke attester når vi søker jobber i fremtiden, om kanskje noen år, og ikke har noe nyere å vise til. Anonymkode: 63491...ee6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå