Gå til innhold

Hvorfor synger ONKL-P på gebrokkent?

fuglekvitter__

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, elisaday skrev:

Ja. Det synes jeg.

Okey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, DreamOn skrev:

Prater de kebabnorsk i Oppland?

Jeg har aldri lagt merke til at Onkl P eller JAA9 prater kebabnorsk i låtene sine. Brei dialekt har jeg derimot hørt dem snakke mye av.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, LEI_av_terrorfrykt skrev:

Jeg har aldri lagt merke til at Onkl P eller JAA9 prater kebabnorsk i låtene sine. Brei dialekt har jeg derimot hørt dem snakke mye av.

Okey. Så det er opplandsdialekt? Ja, men da forstår jeg litt mer av hva dem sier i såfall.

Endret av fuglekvinnen__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, fuglekvinnen__ skrev:

Okey.

Og hvem er egentlig du til å "kreve" at noen skal rappe på enten bokmål eller nynorsk? Da burde Ravi VIRKELIG plage deg, og ikke rappinga til OnklP. Og hva med alle de andre som synger på dialekt? Som sagt, dette var en tåpelig tråd. Ser ikke poenget men du starter jo tråder i hytt og vær. Takk for meg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Okey. Så det er opplandsdialekt? Ja, men da forstår jeg litt mer av hva dem sier i såfall.

Vel han bodde i Asker til han var 12 år, flyttet så til Lillehammer  (hvor dialekten ikke er så veldig brei) før han flyttet til Oslo som 18 åring. Så tror ikke man skal skylde på at han har bodd i Oppland, er nok mer hip hop "språk". 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Summer lady skrev:

Vel han bodde i Asker til han var 12 år, flyttet så til Lillehammer  (hvor dialekten ikke er så veldig brei) før han flyttet til Oslo som 18 åring. Så tror ikke man skal skylde på at han har bodd i Oppland, er nok mer hip hop "språk". 

Ja okey. Ja, sånn "slang" liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, DreamOn skrev:

Ja han synger på kebabnorsk, ikke dialekt!   Aner ikke hvorfor, tar seg sikkert bra ut i hip hop miljøet. 

Er hiphopmijøet SÅ harry altså?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medeus
3 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Ja okey. Ja, sånn "slang" liksom? :)

Haha :klappe: Bra!

Endret av medeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et forsøk på å høres "reagge" ut. Folk som synger reagge fra Jamaica. Snakker gjerne flytende engelsk til vanlig. Men de legger på et Jamaica tonefall for å understreke at det kommer derifra. 

Så langt jeg vet. Er ikke denne artisten du mener fra Jamaica. Så han gjør seg til ekstra mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, medeus skrev:

Haha :klappe: Bra!

Er du sarkastisk med den klappingen din?

(...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får dere gi dere folkens - dette er da verken gebrokkent eller noe slags brei dialekt... Mer østkant Oslo, som vel er hovedbasen til norske rappere... Dessuten er rimelig laid-back og temmelig slækk i måten å rappe/snakke på.

Jeg tror ikke vi skal regne med at rap'en blir arenaen for korrekt grammatisk norsk, verken skriftlig eller muntlig.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Morpheus skrev:

Det er et forsøk på å høres "reagge" ut. Folk som synger reagge fra Jamaica. Snakker gjerne flytende engelsk til vanlig. Men de legger på et Jamaica tonefall for å understreke at det kommer derifra. 

Så langt jeg vet. Er ikke denne artisten du mener fra Jamaica. Så han gjør seg til ekstra mye. 

Du kunne kanskje sette deg inn i hvilken person vi snakker om før du svarer eller? Vi snakker om onkl P, han er IKKE fra Jamaica,, så det er nok ikke er forsøk på å høres reggae ut (hvordan nå man enn gjør det...)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Du kunne kanskje sette deg inn i hvilken person vi snakker om før du svarer eller? Vi snakker om onkl P, han er IKKE fra Jamaica,, så det er nok ikke er forsøk på å høres reggae ut (hvordan nå man enn gjør det...)

Hvis man skal prøve å høres reggea ut så er det litt som jeg beskriver det: Jay elsker day. Do baby er så fyn baby. Tonefallet i reaggea-dialekten er litt "lykkeligere" i mens såkalt oslo slang eller gebrokkent norsk er mye mer avslappet som noen her skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, fuglekvinnen__ skrev:

Hvis man skal prøve å høres reggea ut så er det litt som jeg beskriver det: Jay elsker day. Do baby er så fyn baby. Tonefallet i reaggea-dialekten er litt "lykkeligere" i mens såkalt oslo slang eller gebrokkent norsk er mye mer avslappet som noen her skriver.

Jeg følger virkelig ikke argumentene dine her jeg, men jeg regner med at du snakker korrekt bokmål... Onkel P høres verken gebrokken eller reggae ut - han er rapper.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Jeg følger virkelig ikke argumentene dine her jeg, men jeg regner med at du snakker korrekt bokmål... Onkel P høres verken gebrokken eller reggae ut - han er rapper.

Jeg argumenterer ikke - jeg bare spør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medeus
10 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Er du sarkastisk med den klappingen din?

(...)

Nei! Jeg mente det helt ærlig. Det irriterer meg at hvite bondegutter later som de er innvandrere. Det er bare dumt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg argumenterer ikke - jeg bare spør. :)

Åja, jeg så ingen spørsmålstegn, skjønner du - bare konstatering av hvordan reggae (som forøvrig er en musikksjanger, og ikke en dialekt) høres ut... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, medeus skrev:

Nei! Jeg mente det helt ærlig. Det irriterer meg at hvite bondegutter later som de er innvandrere. Det er bare dumt.

Okey - men det var ikke det jeg mente eller det jeg skrev. Det er i såfall din mening. Han må jo få lov til å være det mennesket han er. Som folk skriver: det er opplands eller oslo-dialekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medeus

Okey - men det var ikke det jeg mente eller det jeg skrev. Det er i såfall din mening. Han må jo få lov til å være det mennesket han er. Som folk skriver: det er opplands eller oslo-dialekt.

Bare min mening, helt sant. Det blir litt som når hvite damer opererer på seg svære, afrikanske bakdeler ... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...