Emma2108 Skrevet 8. august 2016 #1 Skrevet 8. august 2016 Jeg har en jente på 6 år som begynner i 1. klasse. I barnehagen hun har gått i, er det ingen mørkhudede barn, men fremmedspråklige fra land i Europa. I det siste har jeg merket at hun skuler stygt mot barn (jenter) med mørk hudfarge og liksom rynker på nesa. Det synes jeg jo er rimelig ufint. På skolen kommer det til å være mørkhudede barn. Noen som har erfaringer med dette og tips til å plukke vekk uvanen med en gang?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #2 Skrevet 8. august 2016 Sier hun noe eller bare ser hun? Kanskje spørre henne om hvorfor hun rynker på nesen neste gang det skjer? Eventuelt finne ut hvor denne oppførselen kommer fra. Det kommer nok fra noen andre da det er sjeldent at en 6 åring har gjort seg opp egne meninger om slikt uten påvirkning fra noen andre. Anonymkode: 870a0...57d 8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #3 Skrevet 8. august 2016 Det er menneskelig natur å identifisere seg med de som ser like ut - faktisk er vi mer biologisk disponert for å være enig med de som likner oss enn andre. Så dette er ikke noe 6-åringen har "hentet" fra noe sted. Hun har jo heller ingen "meninger" om dette, det er bare en automatisk respons. Det er noe hun ikke har fått utfordret da hun ikke har vært rundt noen som ser annerledes ut enn henne selv. Men det vil hun vel på skolen. Anonymkode: ca8d3...487 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #4 Skrevet 8. august 2016 1 time siden, Emma2108 skrev: Jeg har en jente på 6 år som begynner i 1. klasse. I barnehagen hun har gått i, er det ingen mørkhudede barn, men fremmedspråklige fra land i Europa. I det siste har jeg merket at hun skuler stygt mot barn (jenter) med mørk hudfarge og liksom rynker på nesa. Det synes jeg jo er rimelig ufint. På skolen kommer det til å være mørkhudede barn. Noen som har erfaringer med dette og tips til å plukke vekk uvanen med en gang? Her tror jeg du ser syner eller har gitt henne noen bevisste eller ubevisste holdninger om mørkhudede barn. Barn ser ikke og tenker ikke over hudfarge før de blir større. Hilsen en med mørkhudede og lyse barn. Anonymkode: 83dd5...043 7
anniewal Skrevet 8. august 2016 #5 Skrevet 8. august 2016 Kjøp bøker med mørkhudede barn, som ikke gjør et poeng ut av de er mørke. Filmer funker og. 2
Forundret.. Skrevet 8. august 2016 #6 Skrevet 8. august 2016 Hva med å prøve å sette på Dr McStuffins ? Ha fokus på at du hilser på mørkhudede du passerer, trenger jo bare være et smil eller et nikk. Du trenger liksom ikke å slå av en prat med fremmede.
Gjest Sly Skrevet 8. august 2016 #7 Skrevet 8. august 2016 11 minutter siden, anniewal skrev: Kjøp bøker med mørkhudede barn, som ikke gjør et poeng ut av de er mørke. Filmer funker og. Negerfilmer? Herrefred, de har vel tv? Jeg synes det er veldig rart at jenta ikke har sett mørke mennesker i det hele tatt før.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #8 Skrevet 8. august 2016 2 minutter siden, Sly skrev: Negerfilmer? Herrefred, de har vel tv? Jeg synes det er veldig rart at jenta ikke har sett mørke mennesker i det hele tatt før. Med mindre ts bor i en av de 5 største byene, så er det ikke så rart. Anonymkode: 3557f...c54 1
Forundret.. Skrevet 8. august 2016 #9 Skrevet 8. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her tror jeg du ser syner eller har gitt henne noen bevisste eller ubevisste holdninger om mørkhudede barn. Barn ser ikke og tenker ikke over hudfarge før de blir større. Hilsen en med mørkhudede og lyse barn. Anonymkode: 83dd5...043 Jeg mener at hun som mor trenger ikke å ha gjort noe for å forårsake reaksjonen. Barn ser da forskjell på hudfarge de også men de dømmer ikke uten videre. Spørsmålet er hva barnet har tenkt, hun er kanskje bare usikker. Forsøk på å avklare diskré hva hun tenker er viktig. Viser det seg at hun er blitt påvirket av negative og rasistiske holdninger i fra andre så er det viktig å forklare at det ikke er greit og at de er mennesker som oss. Jeg selv så ei flott negresse da jeg var tre år gammel, dette var tidlig på åttitallet så det var ikke et vanlig syn i våre trakter. Responsen min var da at slik skulle jeg bli når jeg ble stor. Jeg ble selvsagt fornærmet når jeg fikk beskjed at det ikke gikk.. 3
Fjaselina Skrevet 8. august 2016 #10 Skrevet 8. august 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre ts bor i en av de 5 største byene, så er det ikke så rart. Anonymkode: 3557f...c54 Haha:) Her er det mørke små og store overalt! I barnehage, skule, butikk og på gata. Vi bur i ei bygd med 2500 personar.... 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #11 Skrevet 8. august 2016 59 minutter siden, Forundret.. skrev: Jeg mener at hun som mor trenger ikke å ha gjort noe for å forårsake reaksjonen. Barn ser da forskjell på hudfarge de også men de dømmer ikke uten videre. Spørsmålet er hva barnet har tenkt, hun er kanskje bare usikker. Forsøk på å avklare diskré hva hun tenker er viktig. Viser det seg at hun er blitt påvirket av negative og rasistiske holdninger i fra andre så er det viktig å forklare at det ikke er greit og at de er mennesker som oss. Jeg selv så ei flott negresse da jeg var tre år gammel, dette var tidlig på åttitallet så det var ikke et vanlig syn i våre trakter. Responsen min var da at slik skulle jeg bli når jeg ble stor. Jeg ble selvsagt fornærmet når jeg fikk beskjed at det ikke gikk.. Barnet kan vel så gjerne stirre på en annen type klesdrakt eller andre ting som på hudfarge. Anonymkode: 83dd5...043 1
Emma2108 Skrevet 8. august 2016 Forfatter #12 Skrevet 8. august 2016 Takk for svar, mange forskjellige og noen bastante. Vi bor på et lite sted, ikke så mange utlendinger her og ikke i barnehage/omgangskrets. Når det er sagt, så er vi i begynnelsen av et prosjekt å være "vennefamilie" med bosatt flyktningfamilie. Så det er ikke det at hun ikke har sett mørkhudede før. Hun har reagert når vi har vært hos denne familien, en gang ved å si at det luktet så rart der. Det forklarte jeg med at det er jo ikke så rart, de lager annerledes mat enn oss og bruker annerledes krydder. Akkurat som det luktet annerledes når vi var i syden. En gang ville hun ikke dra dit fordi par år eldre jente i familien "har så rart hår". Da sa jeg at hun har jo krøller, og du vil jo ha krøller, hva er det for noe? I dag har hun vært første gang på SFO og det var der jeg så at hun skulte og nærmest rynka på nesa når det gikk en mørkhudet jente forbi. Ellers har vi plenty av bøker inkl McSTuffin med barn i alle farger :-) Kanskje det var tilfeldig i dag. Hun ble veldig glad for å møte igjen en venninne fra barnehagen og at hun kjente noen. Kanskje hun skulte på alle, men at jeg bare la merke til det med hun utenlandske jenta. Uansett, sånn skuling på ukjente er ikke noe bra, så det er noe man bør prøve å plukke vekk uansett.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #13 Skrevet 9. august 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Her tror jeg du ser syner eller har gitt henne noen bevisste eller ubevisste holdninger om mørkhudede barn. Barn ser ikke og tenker ikke over hudfarge før de blir større. Hilsen en med mørkhudede og lyse barn. Anonymkode: 83dd5...043 Her tror jeg du tar veldig feil - det er helt individuelt hva barn legger merke til, men barn er generelt veldig observante og fra naturens side er det jo naturlig å registere de som ser forskjellig ut fra en selv, uten at det trenger å være kritisk. Min 2,5-åringen går i barnehage med en mix, men ingen helt mørke og de går jo ikke nakne. I garderoben i svømmehallen var to jenter i 6-7 års alder afrikansk-etnisk opphav med helt mørk hud. Jentungen min stirrer og stirret og ville bort å hilse på (kanskje til og med ta på?). Det var selvsagt ikke noe negativt, kun nysgjerrighet. Når barn er 6 vet de og forstår de mer. Synes det er rart at ikke Ts bare spør 6-åringen hvorfor hun rynker på nesen og tar opp at den eneste forskjellen på hennes vanlige venner og de nye er hudfargen; utover det er alle forskjellige og like på en gang. Og at det uansett ikke er fint gjort å rynke på nesen av andre særlig når hun ikke kjenner dem. Anonymkode: 48a2b...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #14 Skrevet 9. august 2016 Ser nå at Ts i innlegget under har vært tatt tak i det (trodde hun bare overså det i første omgang) - forbilledlig synes jeg hvordan dere bidrar m integrering og er obs på barnets skepsis - det er slik man forebygger fordommer i voksen alder tror jeg. Anonymkode: 48a2b...5a5 1
Mari Y Skrevet 9. august 2016 #15 Skrevet 9. august 2016 Tror nok dette er ganske normalt for en 6-åring
Gjest Catalina Culès Skrevet 9. august 2016 #16 Skrevet 9. august 2016 Barn bryr seg ikke om hudfarge.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #17 Skrevet 9. august 2016 47 minutter siden, Loki Laufeyson skrev: Barn bryr seg ikke om hudfarge. Jo, det gjør dem. Jeg var den eneste utlandske i klassen på barneskolen. Jeg er lysbrun og de elevene kalte meg jævla neger, bæsjfarge og mye mer. Barn både legger merke til og bryr seg om hudfarge. Anonymkode: d281c...e39
asterix Skrevet 9. august 2016 #18 Skrevet 9. august 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Med mindre ts bor i en av de 5 største byene, så er det ikke så rart. Anonymkode: 3557f...c54 Høres ikke ut som om du har vært utenfor storbyene i hvert fall. Jeg har bodd på en masse småsteder rundt om i landet og mørkhudede har det vært over alt. Til og med ute på landet i Trøndelag da jeg vokste opp på 70-tallet var det en mørkhudet jente på skolen jeg gikk på.
Gjest Catalina Culès Skrevet 9. august 2016 #19 Skrevet 9. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det gjør dem. Jeg var den eneste utlandske i klassen på barneskolen. Jeg er lysbrun og de elevene kalte meg jævla neger, bæsjfarge og mye mer. Barn både legger merke til og bryr seg om hudfarge. Anonymkode: d281c...e39 Da tror jeg det er noen som har gitt dem holdninger, enten bevisst eller ubevisst, Men slemt er det uansett.
lunamuna Skrevet 9. august 2016 #20 Skrevet 9. august 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er menneskelig natur å identifisere seg med de som ser like ut - faktisk er vi mer biologisk disponert for å være enig med de som likner oss enn andre. Så dette er ikke noe 6-åringen har "hentet" fra noe sted. Hun har jo heller ingen "meninger" om dette, det er bare en automatisk respons. Det er noe hun ikke har fått utfordret da hun ikke har vært rundt noen som ser annerledes ut enn henne selv. Men det vil hun vel på skolen. Anonymkode: ca8d3...487 Jeg støtter dette, til en viss grad. Jeg har barna mine i en barnehage med både lyse og mørke (mine barn har tidvis vært de eneste lyse), og 3 åringen spesielt er veldig opptatt av hudfarge. "X er mørkebrun, Y er bare litt brun, W er oransje." Hun selv er hvit i følge hun selv. Den gangen 3 åringen var eneste lyse i barnehagen, og det begynte et nytt lyst barn, så var det stor reaksjon fra henne. "Ø er hvit, sånn som jeg!" Ungen kan selvfølgelig ha plukket opp holdningen et sted, men det trenger ikke være fra deg, TS. Det kan være fra fremmede i butikken eller noe hun har sett på tv. Det vi har gjort, er å snakke veldig mye om de ulike landene i verden. Vi har sett bilder fra menneskene som bor der, og vi har snakka om at mennesker kan flytte fra det ene landet til det andre, slik at vi får en god blanding overalt. 3 åringen er helt med på dette, og med de eldre søsknene så har vi også snakket mye om ulike kulturer, og litt religion, da mest mtp "kleskodene". De peneste er "prinsessene" i India (sett bilder fra bryllup ol).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå