Gå til innhold

Reiser bergen - oslo NÅ. Hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, fikk av turistinformasjonen reiseruten mot norheimsund anbefalt. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal taste inn dette på appen "kart". 

Jeg ønsker å se mest mulig på bilturen med noen stopp hvis jeg får tips til dette og :-) er det riktig å gå denne veien? Akuratt nå kjører vi E16 til norheimsubd også videre mot voss også vet jeg ikke helt, kommer vel bare til å slå inn Oslo og ta veien derifra? Er dette riktig?

Anonymkode: 717b2...0c9

Skrevet

Å kjøre Bergen - Norheimsund - Voss er en omvei. Du får sett fjordene da. Det er flere veier fra Voss til Oslo. Du kan f.eks. kjøre hardangerbroen og over hardangervidden. Du kan kjøre broen og innover mot odda, så røldal og over. Du kan kjøre fra voss til aurland, og ta over Hol. Eller du kan kjøre fra voss, til aurland, og gjennom Lærdalstunellen mot Oslo. Nå har jeg sikkert glemt en vei og to til som er vanlig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Endret av annebanane
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Husk at det er nokon av vegane som er stengt pga ras og slikt

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Moonwalker skrev:

Å kjøre Bergen - Norheimsund - Voss er en omvei. Du får sett fjordene da. Det er flere veier fra Voss til Oslo. Du kan f.eks. kjøre hardangerbroen og over hardangervidden. Du kan kjøre broen og innover mot odda, så røldal og over. Du kan kjøre fra voss til aurland, og ta over Hol. Eller du kan kjøre fra voss, til aurland, og gjennom Lærdalstunellen mot Oslo. Nå har jeg sikkert glemt en vei og to til som er vanlig.

Takk Moonwalker for svar. Hva mener du at det er en omvei? Hadde det vært mulig å skrevet meg en best/finest rute? Ala Bergen - Norheimsund(e16) - Oslo(Riksveien7)?

Hehe første bilturen vår skjønner du. 

Skrevet
7 minutter siden, Moonwalker skrev:

Å kjøre over Hardangervidden fra Bergen er fantastisk. Den veien er absolutt å anbefale

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Honey Dew skrev:

Å kjøre over Hardangervidden fra Bergen er fantastisk. Den veien er absolutt å anbefale

Men hvordan gjør jeg dette? Skriver jeg Oslo på GPS fra bergen så lager den sin egen rute, vet ikke om dette er over hardangervidden eller broa jeg :-(

AnonymBruker
Skrevet

Dette er hva jeg får opp

image.png

Skrevet (endret)

om du skal kjøre hardangervidden så kjører til fra norheimsund til granvin, svinger til høyre når du kommer til stamveien, kjører gjennom tunellen, svinger til høyre over broen inni tunellen (godt skiltet, over broen, og inn mot eidfjord. Så kommer du over hardangervidden. Still inn gps'en derfra.

Endret av annebanane
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Moonwalker skrev:

om du skal kjøre hardangervidden så kjører til fra norheimsund til granvin, svinger til høyre når du kommer til stamveien (venstre er til Voss, høyre er ulvik/oslo), kjører gjennom tunellen, svinger til høyre over broen inni tunellen (godt skiltet, over broen, og inn mot eidfjord. Så kommer du over hardangervidden. Still inn gps'en derfra.

Tusen takk!

så om jeg har skjønt det riktig så kjører jeg til Norheimsund, så mot granvin kjører jeg til høyre når jeg kommer til stamveien :-) derifra kjører jeg inn i en tunell som har en bro, broen krysser jeg og inn mot eidfjord kommer jeg. Så kommer jeg over hardangervidden og derifra stiller jeg inn gps'en til Oslo!

Tusen takk igjen!

Skrevet

kjør fra norheimsund til Odda og til oslo derfra. Naturen der er veldig fin :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta til Odda (via ferja; Tørvikbygd-Jondal eller ferja; Kvanndal - Utne).
På strekningen innover fra Utne til Odda får du kjørt innover Sørfjorden, med morellesalg langs veien - helt nydelig!!
Videre fra Odda kjører du opp Oddadalen (fossenes dal med bla. låtefoss) og videre til Røldal (Stavkirke her om dere vil se) før dere kjører til Haukeli og til Oslo igjennom Notodden/Kongsberg etc. 

Kan legge til at på di alternative strekningene Bergen - Fjellovergang til Østlandet har du flere alternativer der di aller fleste inneholder bompenger:

Via Voss (Vossapakko)
- Via Norheimsund/Kvanndal (2xbompenger i Norheimsund)
- Via Norheimsund/Jondal/Odda (1xbompenger før Norheimsund 1xbompenger i Jondalstunnellen)
- Via Gjermundshamn - Årsnes (til Odda) ingen bompenger

Dette er på strekningene fra Bergen:)

Lykke til og God Tur! 
ps! Er det idag (09.08.16) du har tenkt å kjøre, i dette drittværet, vil jeg ikke anbefale veien fra Hardangerbroa og via Odda (her er veien stengt pga. fare for ras). Det er heller ingen akutt fare på strekningen Bergen - Voss, men personlig kjører jeg aldri den veien i vær som dette pga risikoen for ras øker betydelig.

Anonymkode: ae46f...4eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...