AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #1 Skrevet 8. august 2016 Veldig kort sagt: Bor alene med min mor som er i 50% trygg Har ikke kontakt med far eller samboeren hans, men han har forsørgerett så hans og hennes inntekt blir lagt til. Men likevell får jeg ikke noe stipend, så er det noen er som kan hjelpe meg med noen gode argumenter her? Anonymkode: 849b4...8ee
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #2 Skrevet 8. august 2016 "Trygg"? Og det ville jo være relevant å vite hvor gammel du er og om du er snakk om vgs eller studier. Anonymkode: 5cf0c...bf1
Sfjtbg Skrevet 8. august 2016 #3 Skrevet 8. august 2016 Oi ja hehe, gikk litt vell fort i svingene nå. tryggd* Jeg er jente, snart 18 og skall gå påbyg på vgs.
Gjest Sly Skrevet 8. august 2016 #4 Skrevet 8. august 2016 Man kan ikke argumentere seg fram til å få noe man ikke har krav på hos Lånekassa. Ta en telefon til dem og forklar hvordan saken din er.
Gjest noe tilfeldig Skrevet 8. august 2016 #5 Skrevet 8. august 2016 Antar du ikke får stipend fordi du bor hjemme? Dermed er det likegyldig om du har foreldre med god eller dårlig økonomi?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #6 Skrevet 8. august 2016 8 minutter siden, Sfjtbg skrev: Oi ja hehe, gikk litt vell fort i svingene nå. tryggd* Jeg er jente, snart 18 og skall gå påbyg på vgs. Hett tips; les på Lånekassen sine sider. Der vil du finne ut om du oppfyller kravene eller ikke. Anonymkode: 5cf0c...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #7 Skrevet 8. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hett tips; les på Lånekassen sine sider. Der vil du finne ut om du oppfyller kravene eller ikke. Anonymkode: 5cf0c...bf1 Greia er jo at ifølge kravene dems så oppfyller jeg dem, har ringt dem og i følge støttekalkulatoren skulle jeg fått stipend og har prøvd å ringe dem men de tar null hensyn til meg som en enkelt person. Ja dersom jeg var ''normal'' så hadde mamma og pappa sin inntekt funket fint, men så har det seg slik at jeg har cølaki, og støtten på 1900 kr i mnd hjelper ikke stort når kun et halvt brød koster 60 kr. Itilegg til hudproblemer som krever medisiner/kremer, sovetabeletter og en del kosttilskudd fordi kroppen min tar opp fks B12 og jern veldig dårlig. det er nødvedige påkostinger som gjør at det blir veldig lite til overs. Fks klasseturer og slikt som koster penger det er et veldig stort problem fordi det er ikke nok, og når det er slik så mener jeg at stipend burde en selfølge slik at jeg som et menneske i dette sammfunet ikke blir sosialt utstøtt Anonymkode: 849b4...8ee
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #8 Skrevet 8. august 2016 Men du får vel bidrag av din far? Anonymkode: a63e2...103
Gjest 123Sol Skrevet 8. august 2016 #9 Skrevet 8. august 2016 3 timer siden, Raven.WritingDesk skrev: Antar du ikke får stipend fordi du bor hjemme? Dermed er det likegyldig om du har foreldre med god eller dårlig økonomi? Man kan få stipend om man bor hjemme. Det fikk hvertfall jeg for ni år siden, men kanskje det er andre regler nå..
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #10 Skrevet 8. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greia er jo at ifølge kravene dems så oppfyller jeg dem, har ringt dem og i følge støttekalkulatoren skulle jeg fått stipend og har prøvd å ringe dem men de tar null hensyn til meg som en enkelt person. Ja dersom jeg var ''normal'' så hadde mamma og pappa sin inntekt funket fint, men så har det seg slik at jeg har cølaki, og støtten på 1900 kr i mnd hjelper ikke stort når kun et halvt brød koster 60 kr. Itilegg til hudproblemer som krever medisiner/kremer, sovetabeletter og en del kosttilskudd fordi kroppen min tar opp fks B12 og jern veldig dårlig. det er nødvedige påkostinger som gjør at det blir veldig lite til overs. Fks klasseturer og slikt som koster penger det er et veldig stort problem fordi det er ikke nok, og når det er slik så mener jeg at stipend burde en selfølge slik at jeg som et menneske i dette sammfunet ikke blir sosialt utstøtt Anonymkode: 849b4...8ee Hvis du i en alder av 17 år allerede har begynt en "det er så synd på stakkars meg, så staten må betale så jeg får det jeg vil ha"-karriere så kommer du ikke langt i livet, Legg det bort med en gang, det hjelper deg ikke det pøkk. Når begge foreldrene har forsørgeransvar så er lånekassen pålagt å regne med inntekt fra begge to, det rammer av og til skjevt, men sånn er det. Du får kontakte din far og spørre etter penger. Når du blir over 18 kan du søke lån uten tilknytning til foreldrene dine, men stipend får du sannsynligvis ikke så lenge du bor med din mor. At 1900 kr ikke utgjør noe ekstra i mnd for folk med cøliaki er bare tull, det er et tilskudd i tillegg til resten av matbudsjettet, støtten skal ikke være det eneste matbudsjettet. Det går fint an å bake glutenfritt brød/knekkebrød til en billigere penge, eller finne andre kostholdsalternativer som gjør at pengene strekker lenger. Nødvendige kosttilskudd koster heller ikke skjorta, jeg bruker det selv, det velter ingens budsjett. Ønsker du mer penger til sosiale altiviteter o.l. så må du gjøre som alle andre ungdommer, skaffe deg en deltidsjobb som gi penger i lommeboken. Det er ikke statens ansvar at du vil på tur, kafe, shopping og har et sosialt liv, det er ditt. Anonymkode: 879d2...68d 10
Gjest Sly Skrevet 8. august 2016 #11 Skrevet 8. august 2016 Her blander du nok sammen lånekassa og nav. Det du får gjennom lånekassa er utdanningsstøtte, det andre du trenger hjelp til får du snakke med nav om, eventuelt ta deg en ekstrajobb.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #12 Skrevet 8. august 2016 Da jeg gikk på vgs for 5-6 år siden, fikk jeg ca. 1500 kr i stipend fordi foreldrene mine tjente lite(husker ikke hvor lite kravet er). Selv om du er gultenfri, behøver du ikke kjøpe brød til 60 kr. Det finnes mange ting du kan spise i stedet for brød. Salat, grønnsaker, frukt, nøtter, bær, bønner, ris, potet, meieriprodukter. Du klarer fint å få i deg nok fiber uten å måtte spise brød. Anonymkode: 1f9cb...38b 1
Gjest nediugennivK Skrevet 8. august 2016 #13 Skrevet 8. august 2016 Hei, er du aldri med din far? Da ville jeg fått det på papiret i så fall. Du har krav på å få barnebidraget din mor nå får / burde fått av din far frem til du er atten år til deg selv frem til du er tyve år så lenge du er under utdanning (merk: VGS). Enten med avtale gjennom NAV eller privat med din var. At dine foreldre ikke bor sammen endrer ikke mye hos lånekassen lengre så lenge det er snakk om VGs. Dine foreldres inntekt blir fortsatt lagt sammen uansett om du har 0% eller 50% samvær med din var.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #14 Skrevet 8. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du i en alder av 17 år allerede har begynt en "det er så synd på stakkars meg, så staten må betale så jeg får det jeg vil ha"-karriere så kommer du ikke langt i livet, Legg det bort med en gang, det hjelper deg ikke det pøkk. Når begge foreldrene har forsørgeransvar så er lånekassen pålagt å regne med inntekt fra begge to, det rammer av og til skjevt, men sånn er det. Du får kontakte din far og spørre etter penger. Når du blir over 18 kan du søke lån uten tilknytning til foreldrene dine, men stipend får du sannsynligvis ikke så lenge du bor med din mor. At 1900 kr ikke utgjør noe ekstra i mnd for folk med cøliaki er bare tull, det er et tilskudd i tillegg til resten av matbudsjettet, støtten skal ikke være det eneste matbudsjettet. Det går fint an å bake glutenfritt brød/knekkebrød til en billigere penge, eller finne andre kostholdsalternativer som gjør at pengene strekker lenger. Nødvendige kosttilskudd koster heller ikke skjorta, jeg bruker det selv, det velter ingens budsjett. Ønsker du mer penger til sosiale altiviteter o.l. så må du gjøre som alle andre ungdommer, skaffe deg en deltidsjobb som gi penger i lommeboken. Det er ikke statens ansvar at du vil på tur, kafe, shopping og har et sosialt liv, det er ditt. Anonymkode: 879d2...68d Unskjyld meg, er det nødvendig å være så sassy? Nei det er ikke noe synd på stakkars meg, det var oppriktige fakta og eksempler på hvorfor jeg syns det er sjokkerende at jeg ikke får stipend når jeg tidligere har fått det og min mor får i år 16 000 i månden og min far noe lignense. Og ja jeg vet at de 1900 kr er en stønad, altså ikke et totalt matbudsjett, poenget var at det hjalp veldig lite. og JA jeg vet at man kan lage selv til en billig penge, men så er det det med at jeg får ikke til mele i det hele tatt, ender med at brødet detter fra hverandre hver gang og dessuten smaker det så vondt at det er ikke verdt det. Vet du hva, jeg blir rett og slett forbanna av å lese vidre på det du skriver. viss du kan bruke en billig variant av kosttilskudd så OKEI BRA FOR DEG Det kan ikke jeg. viss du klarer å ha deltids jobb vedisen av skole så OKEI BRA FOR DEG Det kan ikke jeg. Og til syvende og sist NEI det er ikke statens ansvar at jeg vill på tur, men JO det er statens ansvar å passe på at dersom det er skoletur med lering på planen så skall jeg ha nok penger til å kunne bli med på den så jeg ikke blir sosialt utstøtt og kan være med på læringa selvom det skulle vært en time unna med buss! sånn, vennsligst trekk hue ditt ut av rasshølet og tenk litt lenger enn nesa de rekker Anonymkode: 849b4...8ee 1
TheGirlWhoWaited Skrevet 8. august 2016 #15 Skrevet 8. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unskjyld meg, er det nødvendig å være så sassy? Nei det er ikke noe synd på stakkars meg, det var oppriktige fakta og eksempler på hvorfor jeg syns det er sjokkerende at jeg ikke får stipend når jeg tidligere har fått det og min mor får i år 16 000 i månden og min far noe lignense. Og ja jeg vet at de 1900 kr er en stønad, altså ikke et totalt matbudsjett, poenget var at det hjalp veldig lite. og JA jeg vet at man kan lage selv til en billig penge, men så er det det med at jeg får ikke til mele i det hele tatt, ender med at brødet detter fra hverandre hver gang og dessuten smaker det så vondt at det er ikke verdt det. Vet du hva, jeg blir rett og slett forbanna av å lese vidre på det du skriver. viss du kan bruke en billig variant av kosttilskudd så OKEI BRA FOR DEG Det kan ikke jeg. viss du klarer å ha deltids jobb vedisen av skole så OKEI BRA FOR DEG Det kan ikke jeg. Og til syvende og sist NEI det er ikke statens ansvar at jeg vill på tur, men JO det er statens ansvar å passe på at dersom det er skoletur med lering på planen så skall jeg ha nok penger til å kunne bli med på den så jeg ikke blir sosialt utstøtt og kan være med på læringa selvom det skulle vært en time unna med buss! sånn, vennsligst trekk hue ditt ut av rasshølet og tenk litt lenger enn nesa de rekker Anonymkode: 849b4...8ee Wow, nok en charming ungdom her inne... Men uansett - jeg regner med at du (eller mor) får barnebidrag, enten direkte fra far eller via NAV. Dette er selvfølgelig med i utregningen av hvor mye studiestøtte du får. Og fra Lånekassen er snakk om studiestøtte - dette gis uavhengig av helse eller andre ikke-studierelaterte ting. Hvis det er slik at du har sykdommer eller andre ting som gjør at du eller din mor har uforholdsmessige høye utgifter, så er det NAV du/dere må søke om støtte fra. 3
mjauritz Skrevet 8. august 2016 #16 Skrevet 8. august 2016 Du nekter jo å se løsninger. Du vil bare ha måter på å få penger gratis på, men har lånekassen gitt avslag så er det avslag. Du får snakke med pappaen din om situasjonen. Hvis han ikke har omsorgsrett for deg så har i hvert fall ikke stemoren din sin økonomi noe å si. Jeg vil anbefale deg å finne deg en jobb, og JO, du KAN det. Det handler rett og slett om å gjøre en innsats. 3
ajarRun Skrevet 8. august 2016 #17 Skrevet 8. august 2016 12 minutter siden, mjauritz skrev: Du nekter jo å se løsninger. Du vil bare ha måter på å få penger gratis på, men har lånekassen gitt avslag så er det avslag. Du får snakke med pappaen din om situasjonen. Hvis han ikke har omsorgsrett for deg så har i hvert fall ikke stemoren din sin økonomi noe å si. Jeg vil anbefale deg å finne deg en jobb, og JO, du KAN det. Det handler rett og slett om å gjøre en innsats. Selvsagt har det noe å si, det vil jo påvirke bidraget hun får fra faren? Skjønner ikke hvorfor hun ikke søker bidrag. Jeg fikk sånn 3300 i måneden når jeg gikk på vgs. I tillegg til at jeg jobbet 50%. Hadde sikkert like mye disponibel inntekt som min mor.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #18 Skrevet 8. august 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Greia er jo at ifølge kravene dems så oppfyller jeg dem, har ringt dem og i følge støttekalkulatoren skulle jeg fått stipend og har prøvd å ringe dem men de tar null hensyn til meg som en enkelt person. Ja dersom jeg var ''normal'' så hadde mamma og pappa sin inntekt funket fint, men så har det seg slik at jeg har cølaki, og støtten på 1900 kr i mnd hjelper ikke stort når kun et halvt brød koster 60 kr. Itilegg til hudproblemer som krever medisiner/kremer, sovetabeletter og en del kosttilskudd fordi kroppen min tar opp fks B12 og jern veldig dårlig. det er nødvedige påkostinger som gjør at det blir veldig lite til overs. Fks klasseturer og slikt som koster penger det er et veldig stort problem fordi det er ikke nok, og når det er slik så mener jeg at stipend burde en selfølge slik at jeg som et menneske i dette sammfunet ikke blir sosialt utstøtt Anonymkode: 849b4...8ee Lånekassen har ingenting med dine eller noen andres medisinske utgifter å gjøre. Hvis dine andre medisinske problemer nødvendiggjør medisinsk behandling kan du få det på blå resept. Det er noe legen avgjør. Har du ikke fått det på blå resept, så er det heller ikke nødvendige påkostninger. Anonymkode: f5c3f...ff0 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #19 Skrevet 8. august 2016 Altså, wow. Når jeg gikk vgs (og siste åra på ungdomsskolen). Ikke noe stipend da jeg bodde hjemme, men hadde riktignok foreldre som betalte mat(når jeg spiste hjemme) og busskort. Hadde jeg lyst på feks klær, spise ute osv så måtte jeg betale for det selv. Samme med skoleutstyr,datamaskin, mobiltelefon(+regningen) og andre ting jeg trengte. Dette har jeg gjort siden jeg var 15år. Jobba i helger og etter skolen. Slutt å klag, og finn deg en deltidsjobb.. Slik var det for flere i klassen, ikke bare meg. Vi jobba og sparte penger til klasseturer, klær og teknologi. Hilsen ei på 22år. Anonymkode: e8ab3...74a 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #20 Skrevet 8. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Unskjyld meg, er det nødvendig å være så sassy? Nei det er ikke noe synd på stakkars meg, det var oppriktige fakta og eksempler på hvorfor jeg syns det er sjokkerende at jeg ikke får stipend når jeg tidligere har fått det og min mor får i år 16 000 i månden og min far noe lignense. Og ja jeg vet at de 1900 kr er en stønad, altså ikke et totalt matbudsjett, poenget var at det hjalp veldig lite. og JA jeg vet at man kan lage selv til en billig penge, men så er det det med at jeg får ikke til mele i det hele tatt, ender med at brødet detter fra hverandre hver gang og dessuten smaker det så vondt at det er ikke verdt det. Vet du hva, jeg blir rett og slett forbanna av å lese vidre på det du skriver. viss du kan bruke en billig variant av kosttilskudd så OKEI BRA FOR DEG Det kan ikke jeg. viss du klarer å ha deltids jobb vedisen av skole så OKEI BRA FOR DEG Det kan ikke jeg. Og til syvende og sist NEI det er ikke statens ansvar at jeg vill på tur, men JO det er statens ansvar å passe på at dersom det er skoletur med lering på planen så skall jeg ha nok penger til å kunne bli med på den så jeg ikke blir sosialt utstøtt og kan være med på læringa selvom det skulle vært en time unna med buss! sånn, vennsligst trekk hue ditt ut av rasshølet og tenk litt lenger enn nesa de rekker Anonymkode: 849b4...8ee Kjære vene. Du bør jobbe med holdningen din. Når det er flere som til og med skriver det til deg bør du begynne å ta det til etterretning. Anonymkode: cfa66...665 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå