Gå til innhold

Hun er slem mot lillesøster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 døtre på 7 og 3 år. De er hverandres rake motsetning. 3 åringen er forsiktig og rolig av seg, mens 7åringen er et såkalt kraftbarn. Hun er oppegående men litt umoden for alderen. 

Problemet er at hun har en tendens til å bli så voldsom i lek med søsteren. Klyper og slår henne dersom de krangler, dytter henne overende og "renner/hopper" henne ned på trampolina. Engasjerer ofte i brytekamp med henne. Søsteren tåler jo hard medfart med en sånn storesøster, men noen ganger virker det som om hun er ute etter at lillesøster skal få vondt.

Men ellers så viser hun kjærlighet overfor henne, er redd for at noe skal skje med henne, viser henne fram til venner, gir henne klemmer og beskytter henne. Hun er aldri slem mot henne når det er andre barn til stede og forlater henne aldri for å gå å leke med andre, da inkluderes lillesøster.

Men når de er alene....

Lillesøster er et litt engstelig barn, og nå har hun begynt å få litt mer bein i nesa heldigvis. Men jeg vil ha en slutt på denne terroren.

Jeg behandler barna likt, dog etter alder selvsagt. De får like mye oppmerksomhet og kjærlighet. Jeg påpeker ting de gjør som jeg er stolt av, og sier hver dag at jeg er glad i dem og at de er flotte barn. 

Er dette et vanlig problem som vil gå over? Kan det være sjalusi, da en 3åring gjerne er litt mer avhengig av meg? Kan det være at far til barna kun er lillesøsters ekte far? At storesøster føler litt på dette? Jeg bor forresten alene med barna og dette problemet har vart i over et år, før samlivsbruddet. Lillesøsters far har samvær med begge barna og påstår han behandler dem likt.

Anonymkode: 2c8aa...622

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du gitt datteren din beskjed om at hun må slutte å klype, slå, dytte søsteren sin? Du må fortelle henne hvorfor hun ikke skal gjøre det og du kan også spørre henne hvorfor hun gjør det.

Anonymkode: 705e1...ac4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en psykopatisk unge. Psykopati er noe man er født med. 

Anonymkode: a3cae...f38

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke oppdra/behandle likt når barna er så ulike. Mange veier fører til Rom, og det hører  ut som eldstejenta krever litt mer direkte beskjeder enn den minste.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en psykopatisk unge. Psykopati er noe man er født med. 

Anonymkode: a3cae...f38

Tosk.

Anonymkode: d9fb0...386

• Liker 9
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har 2 døtre på 7 og 3 år. De er hverandres rake motsetning. 3 åringen er forsiktig og rolig av seg, mens 7åringen er et såkalt kraftbarn. Hun er oppegående men litt umoden for alderen. 

Problemet er at hun har en tendens til å bli så voldsom i lek med søsteren. Klyper og slår henne dersom de krangler, dytter henne overende og "renner/hopper" henne ned på trampolina. Engasjerer ofte i brytekamp med henne. Søsteren tåler jo hard medfart med en sånn storesøster, men noen ganger virker det som om hun er ute etter at lillesøster skal få vondt.

Men ellers så viser hun kjærlighet overfor henne, er redd for at noe skal skje med henne, viser henne fram til venner, gir henne klemmer og beskytter henne. Hun er aldri slem mot henne når det er andre barn til stede og forlater henne aldri for å gå å leke med andre, da inkluderes lillesøster.

Men når de er alene....

Lillesøster er et litt engstelig barn, og nå har hun begynt å få litt mer bein i nesa heldigvis. Men jeg vil ha en slutt på denne terroren.

Jeg behandler barna likt, dog etter alder selvsagt. De får like mye oppmerksomhet og kjærlighet. Jeg påpeker ting de gjør som jeg er stolt av, og sier hver dag at jeg er glad i dem og at de er flotte barn. 

Er dette et vanlig problem som vil gå over? Kan det være sjalusi, da en 3åring gjerne er litt mer avhengig av meg? Kan det være at far til barna kun er lillesøsters ekte far? At storesøster føler litt på dette? Jeg bor forresten alene med barna og dette problemet har vart i over et år, før samlivsbruddet. Lillesøsters far har samvær med begge barna og påstår han behandler dem likt.

Jeg har en fem år eldre søster og hun var det som sto oppå bordet for å få oppmerksomheten mens jeg var den som krøp under det for å slippe oppmerksomhet. 

Hun kløp meg fordi hun elsket å høre meg hyle, dette er hennes egne ord på det. Jeg hadde alltid blåmerker på rumpeballene mine grunnet klypingen. Da hun ble eldre 11-12 så tigger hun min mor om å få stelle håret mitt for å så flette alt håret så stramt at jeg fikk vondt av å vri på hodet, nakken. Jeg var så hårsår grunnet det stellet der. 

Hun hylte å kjeftet med middagsbordet når jeg var liten fordi jeg smattet når jeg åt, jeg klarte ikke puste med nesen før flere år senere da jeg ble operert i alder av 14 år. 

Hun dyttet, slo , kløp og mobbet meg når hun kjedet seg, når hun skulle vise seg for andre. Når vi badet så holdt hun meg under vann slik at jeg ikke fikk puste. Hun klemte nesa mi til den ble blå for å så mobbe meg i dagevis, gang på gang. Men ingen andre fikk lov til å være slem mot meg. Kanskje derfor jeg ikke tok igjen eller sa i fra til min mor som gikk med skylapper for det hele. 

Jeg har overlevd tross alt, forholdet oss mellom er inteteksisterende og jeg synes at min mor burde ha fulgt bedre med og tatt å reagert kraftig på det. 

Jeg synes du burde ta tak i det når du ser det.

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Forundret.. skrev:

Jeg har en fem år eldre søster og hun var det som sto oppå bordet for å få oppmerksomheten mens jeg var den som krøp under det for å slippe oppmerksomhet. 

Hun kløp meg fordi hun elsket å høre meg hyle, dette er hennes egne ord på det. Jeg hadde alltid blåmerker på rumpeballene mine grunnet klypingen. Da hun ble eldre 11-12 så tigger hun min mor om å få stelle håret mitt for å så flette alt håret så stramt at jeg fikk vondt av å vri på hodet, nakken. Jeg var så hårsår grunnet det stellet der. 

Hun hylte å kjeftet med middagsbordet når jeg var liten fordi jeg smattet når jeg åt, jeg klarte ikke puste med nesen før flere år senere da jeg ble operert i alder av 14 år. 

Hun dyttet, slo , kløp og mobbet meg når hun kjedet seg, når hun skulle vise seg for andre. Når vi badet så holdt hun meg under vann slik at jeg ikke fikk puste. Hun klemte nesa mi til den ble blå for å så mobbe meg i dagevis, gang på gang. Men ingen andre fikk lov til å være slem mot meg. Kanskje derfor jeg ikke tok igjen eller sa i fra til min mor som gikk med skylapper for det hele. 

Jeg har overlevd tross alt, forholdet oss mellom er inteteksisterende og jeg synes at min mor burde ha fulgt bedre med og tatt å reagert kraftig på det. 

Oj....så ille er det ikke her! Ts

Skrevet

Bra! Håper det ikke utvikler seg i feil retning. 

Må huske på at den behandlingen jeg fikk faktisk ikke var noe som alltid ble gjort fremfor andre. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Forundret.. skrev:

Bra! Håper det ikke utvikler seg i feil retning. 

Må huske på at den behandlingen jeg fikk faktisk ikke var noe som alltid ble gjort fremfor andre. 

Lillesøster er flink å si ifra nå, men jegvil jo at dette skal stoppe...ts

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj....så ille er det ikke her! Ts

Men det kommer til å være jo mer dette utvikler seg.   Jeg ville ha vært faktisk ekstremt streng mot 7 åringen. De er ikke dumme og uansett om dere tror hun er  "umodne" er det godt mulig hun oppfører sann for å manipulere dere.  Høres helt plikt likt hun der over - blir bare verre jo eldre de blir.  

Men svar har jeg ingen - jeg vet hvor streng jeg ville ha vært uten å bruke vold - men vet ikke om dere tåler det, siden de fleste foreldre jeg kjenner klare ikke å heve en eneste stemme mot barna sine.  

Anonymkode: 49bd6...9f3

AnonymBruker
Skrevet

en ting til - det er faktisk deres jobb og beskytte 3 åringen FULLT.  Om hun gjør dette når de er alene ville jeg ha sagt at 7 åringen får ikke lov å leke med henne og i hvertfall ville ikke hun ha fått en eneste sekund alene med henne før problemet ga seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Forundret.. skrev:

Herregud! Kan jeg spørre om moren din i det hele tatt gjorde noe med det? Og hvordan det går med søsteren din nå? (du skriver at forholdet er inteteksisterende) men har hun en mann eller noe?

Anonymkode: 2ae6b...4b2

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
Den 8. august 2016 at 11.16, AnonymBruker skrev:

Men når de er alene....

1.) Har storesøster samme adferd ovenfor andre barn eller kun lillesøster? 2.) Er lillesøster "voldsom" og storesøster forsøker å ta igjen? 3.) Får lillesøster mer trøst og kos enn storesøster? 

AnonymBruker
Skrevet
Den 8.8.2016 at 11.16, AnonymBruker skrev:

Men når de er alene....

har to jenter på 5 og 8 som til tider krangler så fillene fyker.
Heldigvis er lillesøster tøff og tar igjen, nesten for tøff...

for storesøster er jo ofte den som ypper til bråk, erter...

men så tåler hun ikke at det blir gjengjeldt. Hun er den første som gråter. 
lillesøster derimot tåler en trøkk....

men jeg ser gang på gang at storesøster terger og terger, og det finner ikke lillesøster seg i.

Heldigvis er de stort sett gode venner da. Det er ofte når de kjeder seg at det blir sånn.

Og kanskje er det nøkkelen, at eldstejenta di kjeder seg og vil ha oppmerksomhet eller noe?
For når hun er med venner kjeder hun seg ikke og er snill med søsteren... ser du sammenhengen?

Litt sjalusi er der nok i bildet,

men du må bare fortsette å vise at du er like snill og like streng med begge.
Og ikke si NÅ MÅ DU SLUTTE, 

da føler eldstejenta at det kun er henne du er sint på - 

si nå må dere slutte!

Og når hun er slem med søster,

ta henne til side og spør hva det er. Om dere skal finne på noe gøyt sammen. 

Anonymkode: 0bee7...e3b

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kommer til å være jo mer dette utvikler seg.   Jeg ville ha vært faktisk ekstremt streng mot 7 åringen. De er ikke dumme og uansett om dere tror hun er  "umodne" er det godt mulig hun oppfører sann for å manipulere dere.  Høres helt plikt likt hun der over - blir bare verre jo eldre de blir.  

Men svar har jeg ingen - jeg vet hvor streng jeg ville ha vært uten å bruke vold - men vet ikke om dere tåler det, siden de fleste foreldre jeg kjenner klare ikke å heve en eneste stemme mot barna sine.  

Jeg har vel aldri skrevet at jeg ikke er streng mot henne? For det er jeg, hun vet meget godt hvor grensene går. Ts

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

1.) Har storesøster samme adferd ovenfor andre barn eller kun lillesøster? 2.) Er lillesøster "voldsom" og storesøster forsøker å ta igjen? 3.) Får lillesøster mer trøst og kos enn storesøster? 

Hun har ikke sånn adferd overfor andre barn. Lillesøster kan finne på å være voldsom å klype storesøster også. De får like mye kos. Ts

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har to jenter på 5 og 8 som til tider krangler så fillene fyker.
Heldigvis er lillesøster tøff og tar igjen, nesten for tøff...

for storesøster er jo ofte den som ypper til bråk, erter...

men så tåler hun ikke at det blir gjengjeldt. Hun er den første som gråter. 
lillesøster derimot tåler en trøkk....

men jeg ser gang på gang at storesøster terger og terger, og det finner ikke lillesøster seg i.

Heldigvis er de stort sett gode venner da. Det er ofte når de kjeder seg at det blir sånn.

Og kanskje er det nøkkelen, at eldstejenta di kjeder seg og vil ha oppmerksomhet eller noe?
For når hun er med venner kjeder hun seg ikke og er snill med søsteren... ser du sammenhengen?

Litt sjalusi er der nok i bildet,

men du må bare fortsette å vise at du er like snill og like streng med begge.
Og ikke si NÅ MÅ DU SLUTTE, 

da føler eldstejenta at det kun er henne du er sint på - 

si nå må dere slutte!

Og når hun er slem med søster,

ta henne til side og spør hva det er. Om dere skal finne på noe gøyt sammen. 

Anonymkode: 0bee7...e3b

Takk for fine råd😊 ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...