AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #1 Skrevet 8. august 2016 Hvordan synes dere man skal lese Bibeltekster høyt? Dialekten min er ikke uforståelig, men det er ganske tydelig forskjell på å lese på dialekt og på å "lese bokmål". Anonymkode: 16cc7...d6f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #2 Skrevet 8. august 2016 Jeg synes ikke man skal lese bibelen i det hele tatt. I alle fall ikke høyt. Anonymkode: 75042...6e8 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #3 Skrevet 8. august 2016 Du skal ikke oversette teksten til din egen dialekt, men du kan bruke det tonefallet som er naturlig for deg å bruke. Husk at det er forskjell på å lese en tekst og å fortelle en tekst. F.eks: Det står: "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden". Da kan ikke jeg lese "I bynnelsn skapt Gud himmeln å jora", selv om det er slikt jeg ville sagt det. Dersom du skal lese høyt for en forsamling er det også viktig å snakke langsomt og tydelig, og da er det lurt å lese opp så lydrett som mulig. Blant annet er det lurt å si "og" med g, og alle ord som ender på konsonant (der konsonanten ikke er stum) er det viktig å la den konsonanten bli tydelig. Det gjør det lettere for eldre folk å høre hva du leser. Anonymkode: e8d84...f78
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #4 Skrevet 14. august 2016 Den 8.8.2016 at 9.50, AnonymBruker skrev: Hvordan synes dere man skal lese Bibeltekster høyt? Dialekten min er ikke uforståelig, men det er ganske tydelig forskjell på å lese på dialekt og på å "lese bokmål". Anonymkode: 16cc7...d6f Da bør du heller lese en nynorsk bibel, det er mer likt dialektene rundt om i Norge. Anonymkode: 5427c...b18
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 Den Sunday, August 14, 2016 at 17.17, AnonymBruker skrev: Da bør du heller lese en nynorsk bibel, det er mer likt dialektene rundt om i Norge. Anonymkode: 5427c...b18 Hehe, jeg har bibelen på nynorsk og dialekten min har mange nynorskord i seg, men høres helt teit ut om jeg sier fadervår på nynorsk høyt Anonymkode: 3f1bf...512
Salka Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 Nei, leser du bibelen høyt på dialekt kommer gud, Jesus og den hellige ånd og straffer deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå