AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #1 Skrevet 8. august 2016 Nå ser det ut som om mine foreldre skal ta over omsorg for min niese. Far har aldri vært inni bildet, og mor sliter såpass at det er det beste for barnet at det flytter i fosterhjem. Det er ikke snakk om vold inne i bildet, bare at mor sliter psykisk og med noe rus. Barnevernet har vært inne i bildet, og mor er selv klar over at det beste for barnet er fosterhjem. Min mor skal snart i møte med barnevernet, og ønsker å være litt forberedt, derfor spør jeg litt her: Sånn vi har forstått det vil det være x antall besøk for mor under tilsyn, men siden vi er i familie; hvordan løser man da dette med familiebursdager, julefeiring osv? Mor har aldri vært ruset i sånne sammenkomster, og er ikke psykotisk (mye deperimert) For oss i familien er det viktigste barnets vel og at barnet har et trygt hjem og en god hverdag, men samtidig trenger også min søster at vi støtter opp henne, og viser at hun er velkommen som alltid. Noen som kan fortelle meg om erfaringer med slektsfosterhjem? Forøvrig vil min søster få all mulig hjelp nå fremover, og det er selvsagt ønskelig at hun på sikt skal få tilbake omsorg, men som sagt pr i dag og sikkert lang tid fremover tror vi at barnet får det best hos min mor. Anonymkode: 953ce...655
minister-mio Skrevet 8. august 2016 #2 Skrevet 8. august 2016 Er du sikker på hun kun vil få samvær med tilsyn? Hvor er barnet i dag?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #3 Skrevet 8. august 2016 Din søster vil nok aldri kunne være tilstede uten tilsyn fra BV. Det er vondt, men de samværene hun får vil BV bestemme 100 % over. Dere vil nok miste en søster pga barnets plassering og tilstedeværelse. Sånn er det for mange desverre. Anonymkode: 0fc07...7d2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #4 Skrevet 8. august 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din søster vil nok aldri kunne være tilstede uten tilsyn fra BV. Det er vondt, men de samværene hun får vil BV bestemme 100 % over. Dere vil nok miste en søster pga barnets plassering og tilstedeværelse. Sånn er det for mange desverre. Anonymkode: 0fc07...7d2 Tullprat. TS: Jeg leser deg som at mor i bunnen er en god omsorgsperson, som pr nå sliter med psykiske utfordringer som gjør at hun ikke er i stand til å ha den daglige omsorgen for barnet sitt? Og som frivillig plasserer barnet hos sine foreldre for å sikre det god omsorg? Dette er en helt annen situasjon enn ved omsorgsovertagelse ved akuttplassering vedtatt av barnevern/fylkesnemnd. Sannsynligvis vil det være mulig å ha med i samværsavtalen/papirene at mor kan være tilstede sammen med dere/barnet bed feiring/høytider. Mange har også helgesamvær en helg i mnd eller mer - etter hva som er mulig/trygt/bra for barnet. Samvær med barn i fosterhjem er langt fra alltid definert som 'to timer annenhver måned med tilsyn på et kontor'. Min datters halvsøster hadde for eksempel en helg annenhver mnd der hun overnattet hos sin farmor, der far (og også jeg når jeg ble kjent med henne) sto fritt til å komme og gå som han ville i løpet av denne helgen. Så lenge din mor viser at hun er i stand til å prioritere barnebarnets beste over sin datters beste der det er nødvendig, tenker jeg at det er mulig å finne en løsning/avtale som tar vare på hver enkelt samt familiesamholdet. Anonymkode: 8dfae...020
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå