AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #1 Skrevet 8. august 2016 Har en 5 år gammel jente som i det siste har bent å tisse på seg nesten hver natt! Hun slutta helt med bleie I fjor sommer, og har hatt uhell, men nå er det ofte. Hun går på do før hun legger seg og prøver å ikke gi henne noe væske den siste timen før hun legger seg, men noen ganger har det lite å si.. Vi bruker tisselaken i senga, men jeg rekker jo ikke vaske det ene sengetøyet, før det skjer igjen.. Hvordan få slutt på dette? Må jeg begynne å vekke henne hver natt for å gå på do? Anonymkode: d7f10...bbd
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #2 Skrevet 8. august 2016 Det ville jeg gjort. Minst en gang om natta. Du står jo opp en gang om natta allerede og vil tro det fører til mindre frustrasjon om hun tisser på do i stedet for i senga med den sjauer det medfører. Jeg ville kjøpt kjøpt et laken til. De koster ikke allverden. Eller lagt en søplesekk under eller noe så lenge. Jeg ville vurdert nattbleie! Mange barn trenger det selv om de er store, ikke alltid alt er helt modnet i kroppen selv om "alle andre" blir bleietørr rundt 3-4 års alder. Snakk med helsesøster eller lege. De har nok flere gode råd. Men det som er spesielt er jo at hun har vært tørr 1 år og begynner nå? Er det noen endringer i familien eller har det skjedd noe som hun kan reagere (negativt) på? Du trenger ikke svare, men ting som samlivsbrudd, krangling/ufred hjemme, vold, overgrep, dødsfall, mobbing osv osv kan gjerne være årsaker som gjør at barn begynner å tisse/bæsj på seg. Jeg ville snakket ordentlig med barnet og hørt hvordan hun har det. Ikke ledende spørsmål men om det var noe hun tenkte på som hun gruer seg til eller om noen er "slemme" med henne. Få henne til å forstå at hun alltid kan si alt til mamma og at du aldri vil bli sint osv. Lykke til ☺ Anonymkode: 88054...b7d
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #3 Skrevet 8. august 2016 Vekk henne hver natt ja. Sengevæting er ganske vanlig, og kan vare helt opp til voksenalder. Som nevnt over her kan det være noe som har utløst det, eller hun er bare en sengevæter. Anonymkode: e0773...bad
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #4 Skrevet 8. august 2016 Har hun fylt 5 i år, eller begynner hun på skolen nå? Mange kan begynne å tisse på seg om natten pga skole, fordi det er mange forandringer og litt skummelt med ny skole. Anonymkode: fd9d7...914
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #5 Skrevet 8. august 2016 Det er på tide å snakke med lege om problemet. Bestill time hos fastlegen. Anonymkode: b285d...aac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå