Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg satt å leste på "barn søker fosterhjem" i kveld og fant en gutt jeg tror passer godt for oss, men han var ganske gammel i forhold til min alder. Aldersforskjellen blir 13 år. Blir det for lite eller skal jeg sende mail til bufetat med interesse? 

Spørsmål 2: kan vi adoptere fra utlandet mens vi er fosterforeldre?

Anonymkode: 40403...b8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Anonymkode: 40403...b8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det nødvendigvis er et problem. Det viktigste er jo hva som føles rett for dere. Det er nok imidlertid viktig å være ekstra obs på foreldrerollen når dere får en gutt i denne alderen og dere er ganske unge selv. 

Anonymkode: ca52c...705

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er interessert, bør du absolutt sende mail og forhøre deg. Det verste du kan få er jo et nei, og med mangelen på fosterhjem kan det jo godt hende de har andre alternativer dersom dette med gutten ikke skulle la seg gjøre. Har dere gått PRIDE-kurs og er godkjente? Hvis ikke tar også det litt tid.

Hvordan fosterhjemstjenesten vil vurdere aldersforskjellen er det nesten umulig for andre å si noe om. Plassering av barn i familier er avhengig av en hel rekke faktorer, der alder bare er en av dem. Hvis det er "liten" aldersforskjell kan det hende det er andre momenter som gjør det til en god plassering likevel. Eller omvendt. Du får nok ikke noe mer konkret svar før du hører med dem direkte, og som sagt, gjør det hvis du er interessert!

Da kan du i samme slengen spørre om dette med utenlandsadopsjon. Etter hva jeg vet vil jeg tippe at det kanskje an på om fosterhjemsplasseringen er såpass stabil og langvarig at det er forsvarlig å adoptere et barn inn i familien. Det kan bli vanskelig å bli godkjent for adopsjon hvis "fosterhjemsjobben" medfører utskiftinger og inn-og-ut (adopterte barn har allerede opplevd mye ustabilitet, så det er viktig med trygge rammer), men ellers bør det vel neppe være en hindring?  

Men det er bare mine tanker, hør med de som kan det. Jeg kjenner en som er både fosterforelder og adoptivforelder, men da i omvendt rekkefølge.

Lykke til i hvert fall! Ring og hør i dag! :)

Anonymkode: bbe30...d0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...