GrønnNellik68 Skrevet 7. august 2016 #1 Skrevet 7. august 2016 hei jeg er ny her. Trenger litt input. Sliter med en eks. Vi har to barn sammen på 8 og 9 år. Gutten er yngst og jenta eldst. Vi har vært skilt siden 2010. D ble i 2014 avsagt dom på 50/50. Da ble jeg saksøkt for at jeg dro langt unna for å få jobb. Endte med ar jeg dro tilbake fordi barna trivdes ikke og pga barnefordelingssaken. Har prøvd å samarbeide men ser at ting ikke går. Faren til barna er gift på nytt og har fått to barn til. D som skjer er at gutten min vil så gjerne ha tid med faren sin og gjør alt for å få hans oppmerksomhet noe faren tolker som at gutten er slitsom å ha med å gjøre. Vi bor ca 300 m fra hverandre. Dattera mi går greit inn i den nye familien men gutten blir holdt utenfor. Våren 2015 ble d sendt inn bekymringsmelding til BV fra helsesøster som gikk på far. Og guttens adferdsproblemer. Vi ble satt opp til jevnlige møter høsten 2015. Der ble d laget avtaler på og få faren mer ut sammen med gutten sin. Må jo si at far aldri har fulgt 50/50 avtalen og ikke jeg heller da jeg har prøvd å verne gutten fra faren. Far fulgte aldri opp avtalene som ble satt opp på møtene i fjor. Til jul sa jeg at nok er nok gutten blir bare skuffet gang på gang. Far ba om ny sjanse hos BV Jan. 2016. Han fulgte avtalene i februar, men i mars var d tilbake til gammel vane. BV henla saken og mente gutten ikke led omsorgssvikt når han var mest til meg. I april kom gutten hjem med svake merker på skulder etter å ha vært til pappa en tur. Jeg har bilde og d vises så vidt. Jeg sendte ny bekymringsmelding til bv. Den ble avsluttet nå i juli. Henlagt men de har fått med seg at far ikke ser gutten. Og at far har lagt føringer på at gutten har sagt til bv at pappa er snill og alt er greit. Gutten sliter også på skolen med den sosiale biten. Jeg har endelig fått 80% fast jobb men kjører 8,5 mil hver vei på jobb. Jeg rr farmasøyt og d har ikke lyktes å skaffe noe nærmere. Har spurt rundt omkring der jeg bor men d er bare 10-20% stillinger jeg kan få. I kveld skulle gutten besøke faren sin en kort stund før leggetid og kommer gråtende hjem med istykker revet hals på t-skjorta si som sier at pappa hadde dratt ham opp fra gulvet etter skjorta som hadde laget brannsår lignende mrk under arma hans. De to går ikke i lag i det heltetatt. Hva gjør jeg nå? Er d nok til en anmeldelse? Jeg tok bilde av begge armhulene for å vise røde stripen etter skjorta pluss at jeg tok video der jeg spurte om d var vondt og hvem dom har gjort d. Han sa ja og at d var pappa. Blir så fortvilet. D er ikke godt å være på jobb når d er slik. Hva hadde dere gjort? Dette ble langt
Zienna Skrevet 7. august 2016 #2 Skrevet 7. august 2016 Jeg blir matt når jeg leser dette. Om jeg forstår deg rett ble dere skilt da barna var 2 og 3 år. De neste 4 år bodde dere langt fra far, og kontakten var dårlig. Dvs, at den eldste var 7 år da dere vente tilbake til en ordning 50/50. Oppfatter jeg deg riktig når jeg leser at din sønn har atferdsproblemer? Er dette evt. noe som er oppstått da dere kom tilbake, eller fra tidligere? Du skriver også at sønnen din sliter med den sosiale biten på skolen. Hvordan var det i barnehagen? Ut i fra hva jeg leser ser det ikke ut til at far og du har samme syn på hva gutten behøver av oppfølging, og på hvilken måte. Du tolker din sønns reaksjoner på som at han så gjerne vil ha kontakt med far. Far opplever ham som slitsom, og sannsynligvis irriterende og provoserende ( jfr. hans reaksjon med "å dra ham opp etter skjorta"). Fars reaksjon er uansett ikke akseptabel. Om jeg var deg ville jeg snakket med far og foreslått at BUP ble kontaktet. Der kan de kartlegge din sønns problemer og gi råd om hvordan dere som foreldre skal gå fram. 1
GrønnNellik68 Skrevet 7. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2016 Takk for svar. BUP har jeg ikke prøvd enda. Takk for tips. Har prøvd å snakke med far om dette men han nekter på alt og mener d er gutten som må utredes for ADHD. Sønnen min er veeeeeldig avhengig av meg. Og begynner å gråte hvis han ikke ser meg hvis vi er ett sted. Han har og er en aktiv gutt. Mye sinne og fustrasjonen. Både skole og helsesøster. Inkl meg tror ikke asferdsproblemenevskyldes ADHD da han er likt med de andre i klassen faglig. Men i lek i lag med andre sliter han med å finne sin plass. Han liker å bestemme. Han usikker på seg selv og har lavt selvbilde. Jeg er ikke perfekt jeg heller er vel alt for snill og lite streng med han. Far mener at han ikke trenger å finne på noe med barna fordi jeg tar dem med på d meste og finner på ting med dem. For ett par kvelder siden kom faren innom og ropte på sønnen da han hadde vært borte hele dagen. Da gutten kom inn igjen hadde far kjeftet på han for noe han hadde gjort tidligere på dagen hjemme hos dem og at han hadde gjemt ps4 og skruvd hjulet av sykkelen til sønnen. Vi skal til familievernkontoret for ørtende gang nå i august men de har jeg mista troen på for lenge siden.
Zienna Skrevet 7. august 2016 #4 Skrevet 7. august 2016 10 minutter siden, Bente1234 skrev: Takk for svar. BUP har jeg ikke prøvd enda. Takk for tips. Har prøvd å snakke med far om dette men han nekter på alt og mener d er gutten som må utredes for ADHD. Sønnen min er veeeeeldig avhengig av meg. Og begynner å gråte hvis han ikke ser meg hvis vi er ett sted. Han har og er en aktiv gutt. Mye sinne og fustrasjonen. Både skole og helsesøster. Inkl meg tror ikke asferdsproblemenevskyldes ADHD da han er likt med de andre i klassen faglig. Men i lek i lag med andre sliter han med å finne sin plass. Han liker å bestemme. Han usikker på seg selv og har lavt selvbilde. Jeg er ikke perfekt jeg heller er vel alt for snill og lite streng med han. Far mener at han ikke trenger å finne på noe med barna fordi jeg tar dem med på d meste og finner på ting med dem. For ett par kvelder siden kom faren innom og ropte på sønnen da han hadde vært borte hele dagen. Da gutten kom inn igjen hadde far kjeftet på han for noe han hadde gjort tidligere på dagen hjemme hos dem og at han hadde gjemt ps4 og skruvd hjulet av sykkelen til sønnen. Vi skal til familievernkontoret for ørtende gang nå i august men de har jeg mista troen på for lenge siden. Familievernkontoret har ingen kompetanse på barns atferdsproblemer. De mekler kun mellom dere som foreldre. Mannen din mener sønnen bør utrededes for ADHD. Ergo tror han at han har det. Men BUP utreder om sønnen deres har problemer, og skal gi dere råd om hvordan dere skal håndtere dem. Om de kaller ADHD eller noe annet spiller ingen rolle. Det viktigste er at dere, som foreldre, blir samspilte for å bidra til at sønnen deres får det bedre. Da må sakkyndige vurdere og gi dere råd, slik at dere begge vet hva som skal til og handler deretter. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #5 Skrevet 7. august 2016 Hvorfor ikke skrive ny avtale på vanlig samvæ eller noe? 50/50 fungerer jo ikke. Dommen kan fint endres og rettes på når det ikke går for noen parter. Anonymkode: e465f...65c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #6 Skrevet 7. august 2016 Her var det mange faktafeil - eller bare veldig subjektiv fremstilling av opplevelsene? Anonymkode: 0d526...011 1
GrønnNellik68 Skrevet 8. august 2016 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2016 Takk for svar. Det var dette jeg trengte for å komme videre. Men kan man kontakte BUP direkte eller må d gjennom lege?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #8 Skrevet 8. august 2016 Henvisning til BUP får man via fastlege. Hos oss er det dessverre i tillegg slik at PPT må skrive en anbefaling om utredning hos BUP, men dette vet fastlegen om det gjelder hos dere også. Evt kan du kontakte PPT i din kommune og spørre. Det kan være mange årsaker til vanskene du beskriver at gutten har, men PPT og BUP har uansett kompetanse til å sette en eventuell diagnose samt veilede dere foreldre i hvordan dere best kan hjelpe sønnen deres. Anonymkode: 159c2...f76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå