AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #1 Skrevet 7. august 2016 Jeg har en sønn som er autist, vurderer å få sovemedisin til ham, er det flere som har autistiske barn som vet hva jeg sliter med å har tips evt god erfaring med sovemedisiner til autistiske barn, på forhånd takk for svar Anonymkode: 1c556...80e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #3 Skrevet 7. august 2016 Kuledyne ??? Aldri hørt om, har du noe erfaring med det ? 29 minutter siden, linsejesus skrev: Har dere prøvd kuledyne? Anonymkode: 1c556...80e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #4 Skrevet 7. august 2016 Dette er vel noe du burde diskutere med fagfolk? Ganske alvorlig steg å begynne med sovemedisin, så syns du burde ta det opp med lege eller de personene du har vært i kontakt med når det gjelder autismen hans. Anonymkode: a12a0...db9
linsejesus Skrevet 7. august 2016 #5 Skrevet 7. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kuledyne ??? Aldri hørt om, har du noe erfaring med det ? Anonymkode: 1c556...80e Kan fås gjennom NAV. Usikker på om det er gjennom Hjelpemiddelsentralen eller via sykehus nå, det er innviklede regler, men NAV kan sikkert veilede. Det er en dyne med kuler i, som gjør den tyngre. Mange med autisme og uro har god effekt av å bli "klemt" av en tung dyne. Man holdes liksom litt på plass. Brukes ofte på institusjoner til folk med autisme og/eller utviklingshemming.
linsejesus Skrevet 7. august 2016 #6 Skrevet 7. august 2016 Noen erfaringer. For ordens skyld, dette er hentet fra produsentens egne sider.
linsejesus Skrevet 7. august 2016 #7 Skrevet 7. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er vel noe du burde diskutere med fagfolk? Ganske alvorlig steg å begynne med sovemedisin, så syns du burde ta det opp med lege eller de personene du har vært i kontakt med når det gjelder autismen hans. Anonymkode: a12a0...db9 Enig. Om mulig, snakk med folk som har peiling/erfaring med autisme. Fastlegen kan ha god peiling, men de lærer ikke så veldig mye om autisme o.l.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #8 Skrevet 7. august 2016 4 minutter siden, linsejesus skrev: Skal skjekke opp det med dyna og nav (stiv pris på den) når det gjelder medisin må jo dette foreskriver av lege uansett, men tips å erfaring er jo dette plassen Anonymkode: 1c556...80e
linsejesus Skrevet 7. august 2016 #9 Skrevet 7. august 2016 Tror du får mer relevant hjelp på www.autismesiden.no og www.autismeforeningen.no
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #10 Skrevet 7. august 2016 Min sønn er også autist. Kuledyne fungerte ikke på ham, men det kan jo selvsagt hende at det vil fungere på ditt barn. Fungerer ikke det, så finnes det jo relativt harmløse sovemedisiner på markedet som kan være verdt å prøve ut. Melatonin hadde effekt på min sønn i en lengre periode. Men jeg ville nok ha diskutert dette med fagfolkene som (eventuelt) er involvert rundt gutten. Barnehabiliteringstjenesten kunne kanskje ha bidratt med sine råd og erfaringer her. Anonymkode: 2889e...c6c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #11 Skrevet 7. august 2016 Mange med autisme har problemer med å sove. Jeg har en selv som funderer på alt mellom himmel og jord når han skal sove. Skal også utredes for ADHD nå, det kan jo også ha noe å si. Mange har hatt god hell med kuledyne, eller tung dyne. Vet også om en som sover med sovepose. Mange bruker også Melatonin som virker for de som har for lite av dette søvnhormonet. Det hjelper barnet å bli trøtt. En bør også tenke igjennom og finne ut hva som holder barnet våken. Er det noe han tenker på? Ting som har skjedd for litt siden, som plutselig blir prossessert? Er det lyd/lys? Eller kroppen som "flyr av sted" i rommet, og trengs å holdes på plass? Kanskje ha mest mulig nedroing mot leggetid. Ha tid for samtale, har han noe på hjertet? Kanskje må det "fiskes" litt, da mange med autisme ikke sier ting av seg selv alltid. Anonymkode: 94f59...b58
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #12 Skrevet 7. august 2016 Vi har brukt Melatolin. Anonymkode: 9fc0f...469
Fredrik29 Skrevet 7. august 2016 #13 Skrevet 7. august 2016 Diskuter det med fastlegen og med barnehabiliteringen på sykehuset hvis du er i kontakt med de. Det er uheldig å begynne med sovemedisin på et lite barn, men i noen tilfeller er det uunngåelig. Det viktigste er at barnet får et godt forhold til det å legge seg å sove. Trygt og godt rom/seng, kanskje en attraktiv aktivitet i sengen før natta og kanskje noe spennende å se på over sengen som tall, bokstaver, dyr e.l. Kuledyne kan virke beroligende, men er ikke for alle. Hvis du finner ut at du må prøve noe, ville jeg begynt med Melatonin. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #14 Skrevet 7. august 2016 Jeg har prøvd alt, godnatta eventyr, rutiner og sang er langt i fra alt som skal til ;););) sikker på at andre autismeforeldre kjenner seg igjen her. Har prøvd melatolin-det fungerte for oss, viktigste er at poden får sove om natten. Ellers hadde jeg ikke stusset ved å bruke sovemedisin SÅ LENGE DET ER FORSVRLIG FULGT OPP AV LEGE PÅ BUP. Anonymkode: 9fc0f...469
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #15 Skrevet 7. august 2016 Melatonin fungerte på datteren min en stund, men etter noen uker hadde det ingen effekt lenger. Anonymkode: eac75...ecc
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #16 Skrevet 7. august 2016 poden er 7 år å har barne autisme, er fungerende i vanlig klasse men har en ekstra person som er hans høyre hånd, språk er normalt, ekstra utfordringer i hverdagen er det jo, men det at han ikke sovner tærer på foreldre og søsken, han er ikke sovnet ennå, hedigvis ferie en uke til Anonymkode: 1c556...80e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #17 Skrevet 8. august 2016 Kuledyne gis ikke lengre. Ble gitt som behandlingshjelpemiddel tidligere, men er tatt ut av ordningen dessverre mange barn med autisme sliter med å sovne, vi har god effekt av melatonin. Best å ikke begynne med sovemedisiner med mindre man virkelig må. Melatonin er ikke en sovemedisin, men hjelper med innsovning. Anonymkode: 541eb...f85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå