Gjest 89-modell Skrevet 7. august 2016 #1 Skrevet 7. august 2016 (endret) Dere som har eller har erfaring med begge... Hva tenker dere ? Jakt og familie hund , felt trening som hobby og til jakt formål og spor trening. Mulig lydighet. Må funke med en annen spaniel og katter. Endret 7. august 2016 av 89-modell
Skywise Skrevet 8. august 2016 #2 Skrevet 8. august 2016 (endret) Jeg tenker at om det er jakthund dere skal ha, som skal fungere mange, lange dager i strekk hver år, så burde dere se på andre raser. Nå har disse to rasene noe forskjellig jaktfunksjon så det avhenger litt av hva slags type jakt dere skal bruke den til. Spaniels skal støte trykkende vilt på innlandet og så apportere det, tolleren skal bare apportere viltet, evt. tolle sjøfugl i vannkanten. Men verken welsh eller toller slår meg som spesielt brukbare jakthunder, da de hovedsaklig er utstillings- og selskapsalvet. Når man handler jakthund, kjøper man etter premierte jaktlinjer og foreldre som er premierte med minimum 1. AK på jakt. Dette er den eneste forsikringen man har om at man får en hund som kommer til å duge under jakta. Mange ender opp med katta i sekken fordi de kjøper etter utstillingslinjer (et og annet utskudd som har karret seg til en ok premiering på jakt teller ikke), hvor jaktegenskapene ikke har hatt noe fokus og det er lotto om man får noe som kan brukes eller ikke. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen særlige jaktlinjer på welsh springer spaniel, så der ville jeg heller sett på engelsk springer eller cocker. Hva gjelder toller, er det mulig å oppdrive linjer som har greie nok premieringer og fungerer godt nok under selve jakta, men man skal være klar over at det er mange hunder som aldri blir gamle. Det er svært mye sykdom og unge hunder som må avlives, selv fra oppdrettere som regnes blant de seriøse. Så jeg vil i grunn ikke anbefale noen å kjøpe toller, dessverre. Er det viktigere med familiehund til hobbysøk og spor, enn jakthund, så passer begge rasene fint til de andre kriteriene dine. Endret 8. august 2016 av Skywise 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå