PaperFlower Skrevet 7. august 2016 #1 Skrevet 7. august 2016 Veldig vanskelig å få presset problemstillingen inn i tittelen. (Og ja, dette er "kan-jeg-spise-denne-maten"-innlegg nummer 3000 fra meg!) Igår kjøpte jeg kylling på tilbud på Kiwi, sånn "går-ut-på-dato-snart"-tilbud. Siste forbruksdag var i går. Når jeg kom hjem slang jeg den rett i fryseren (ikke dypfryser, men sånn kombi-fryser) og tok den ut igjen for et par timer siden og la den i kjøleskapet til tining, da jeg har tenkt å spise den nå ikveld. Jeg tenkte først at det sikkert går bra, da det mest sannsynlig må være iallefall én dag ekstra tid på kyllingen så produsente kan være 100% sikre på at ingen blir syke? Også tenkte jeg at den har jo vært fryst, så hva kan skje imellomtiden? Men så kom jeg over denne artikkelen, der det litt ned på siden står:Fram til dato for "Siste forbruksdag…." garanterer produsenten at maten kan spises uten risiko for helseskader, forutsatt at den er oppbevart ved riktig temperatur. Skal maten fryses for senere bruk, må innfrysingen skje i god tid før dato for siste forbruksdag, ifølge Matportalen.no Og da setter selvfølgelig panikken inn og jeg lurer på om jeg må ta å kaste alt det jeg kjøpte og fryste (det inkluderer et par stykker av svin og ett stykke biff). Jeg har tenkt å spise de kjøttstykkene jeg kjøpte iløpet av de neste 2-3 dagene, så en del av meg sier at dette er helt uproblematisk. Også sier angst-delen av meg at jeg kommer til å få forferdelig matforgiftning og kaste opp i flere måneder fremover. Jeg steker alltid kjøtt veldig, veldig godt, så det er ikke noe problem iallefall. Men er kjøttet dårlig er jo det en annen sak... Så hva ville du ha gjort? Spist med god samvittighet eller kastet det?
Gjest Kaffekrus Skrevet 7. august 2016 #3 Skrevet 7. august 2016 Det bør gå helt fint, datoene settes jo med en slik margin at det skal være trygt helt fram til siste forbruksdag. Hadde du hatt den i fryseren lenge, ville jeg vært mer skeptisk. Hvis ikke den lukter noe spesielt så bare spis
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #4 Skrevet 7. august 2016 Uff, blir du ikke lei av å være så bekymret for alt mulig angående mat? Anonymkode: 4bc7f...3a4
jupiter_c Skrevet 7. august 2016 #5 Skrevet 7. august 2016 jeg hadde ikke spist det i morgen. men å spise det i dag (den dagen det er tatt opp av fryseren) er ingen problem.... 1
Minya Skrevet 7. august 2016 #6 Skrevet 7. august 2016 Lukt på det, lukter det ok, så steker du en prøvebit og smaker på det. Smaker det greit er du good to go. Datomerking har ingenting på lukte- og smaksansen min. 1
PaperFlower Skrevet 7. august 2016 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2016 Oi, tusen takk for så raske svar! Kyllingen står nemlig å steker as we speak, så da slipper jeg å vente med å spise. (Noe jeg definitivt hadde gjort hvis ingen hadde svart.) Kyllingen luktet helt fin før jeg satt den i ovnen (det er sånn ferdigstekte kyllinglår, men de må gjennomstekes før servering) og skal dobbeltsjekke med både lukt og smak når den kommer ut igjen. Dere hører fra meg hvis jeg får matforgiftning. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, blir du ikke lei av å være så bekymret for alt mulig angående mat? Anonymkode: 4bc7f...3a4 Selvsagt blir jeg lei. Av og til blir jeg nesten på gråten fordi jeg tør ikke spise div. matvarer pga. angsten/fobien min. Det er kjempeslitsomt og hadde jeg bare kunne knipse fingrene mine og fått det hele til å forsvinne hadde jeg gjort det tvert.
Jerry Lee Skrevet 7. august 2016 #8 Skrevet 7. august 2016 1 minutt siden, PaperFlower skrev: Oi, tusen takk for så raske svar! Kyllingen står nemlig å steker as we speak, så da slipper jeg å vente med å spise. (Noe jeg definitivt hadde gjort hvis ingen hadde svart.) Kyllingen luktet helt fin før jeg satt den i ovnen (det er sånn ferdigstekte kyllinglår, men de må gjennomstekes før servering) og skal dobbeltsjekke med både lukt og smak når den kommer ut igjen. Dere hører fra meg hvis jeg får matforgiftning. Selvsagt blir jeg lei. Av og til blir jeg nesten på gråten fordi jeg tør ikke spise div. matvarer pga. angsten/fobien min. Det er kjempeslitsomt og hadde jeg bare kunne knipse fingrene mine og fått det hele til å forsvinne hadde jeg gjort det tvert. Ønsker at du jobber med dette...eventuelt med hjelp, om du ikke har/får det. Ingen skulle behøve å være redd for å spise og kose seg. 1
Minya Skrevet 7. august 2016 #9 Skrevet 7. august 2016 Biffen trenger du ihvertfall ikke bekymre deg over, den er som regel best to uker ETTER datoen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #10 Skrevet 7. august 2016 Se, lukt og smak på det. Lukten av dårlig kylling er ikke vanskelig å detektere. Den samme fremgangsmåten bør du bruke på det andre du har kjøpt. Jeg tror absolutt ikke du trenger å bekymre deg for biffen. Jeg forstår godt at det er slitsomt å ha en slik angst. Om dette forumet hjelper deg med å senke skuldrene litt synes jeg ikke du skal føle noe galt i å lage (atter ) en tråd. Anonymkode: 9fe3e...453 2
Jerry Lee Skrevet 7. august 2016 #11 Skrevet 7. august 2016 8 minutter siden, Minya skrev: Biffen trenger du ihvertfall ikke bekymre deg over, den er som regel best to uker ETTER datoen. Nettopp. ☺ 1
PaperFlower Skrevet 7. august 2016 Forfatter #12 Skrevet 7. august 2016 10 minutter siden, Jerry Lee skrev: Ønsker at du jobber med dette...eventuelt med hjelp, om du ikke har/får det. Ingen skulle behøve å være redd for å spise og kose seg. Ja, det gjør jeg, på en måte. Går til psykolog som hjelper meg med den generelle angsten, og jeg vet at alle de rare tingene jeg er dødsens redd for er i hovedsak der pga. angsten min. Så jeg jobber med saken. 8 minutter siden, Minya skrev: Biffen trenger du ihvertfall ikke bekymre deg over, den er som regel best to uker ETTER datoen. Ja, den bekymrer jeg meg (nesten) ikke så mye for. Jeg steker uansett ting ihjel, så det hjelper jo litt! 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Se, lukt og smak på det. Lukten av dårlig kylling er ikke vanskelig å detektere. Den samme fremgangsmåten bør du bruke på det andre du har kjøpt. Jeg tror absolutt ikke du trenger å bekymre deg for biffen. Jeg forstår godt at det er slitsomt å ha en slik angst. Om dette forumet hjelper deg med å senke skuldrene litt synes jeg ikke du skal føle noe galt i å lage (atter ) en tråd. Anonymkode: 9fe3e...453 Takk takk! Ja, jeg pleide å mase på moren min om sånt før hun døde. Hver eneste ting som jeg ikke var 110% sikker på fikk jeg henne til å smake og lukte på, også mat hun ikke likte. Så da er det godt å ha Kvinneguiden, som fungerer på nesten samme måte (minus smakingen og "Æsj! Nei den er ikke dårlig." )
Jerry Lee Skrevet 7. august 2016 #13 Skrevet 7. august 2016 2 minutter siden, PaperFlower skrev: Ja, det gjør jeg, på en måte. Går til psykolog som hjelper meg med den generelle angsten, og jeg vet at alle de rare tingene jeg er dødsens redd for er i hovedsak der pga. angsten Bra. At du får hjelp, mener jeg. Håper du snart kan spise uten å være redd for om maten er farlig. Den er sjelden det. ☺ Men har sjæl en håndfull angstdiagnoser, og vet hvor slitsomt og vondt...og irrasjonelt...det er. Lykke til. ☺ 1
PaperFlower Skrevet 7. august 2016 Forfatter #14 Skrevet 7. august 2016 11 minutter siden, Jerry Lee skrev: Bra. At du får hjelp, mener jeg. Håper du snart kan spise uten å være redd for om maten er farlig. Den er sjelden det. ☺ Men har sjæl en håndfull angstdiagnoser, og vet hvor slitsomt og vondt...og irrasjonelt...det er. Lykke til. ☺ Takk takk! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå