Sharon90 Skrevet 7. august 2016 #1 Skrevet 7. august 2016 Hei ! Jeg kjøpte et hus for snart et år siden og jeg kjøpte det sammen med mine foreldre. Jeg har to små barn og fast jobb og ganske bra inntekt egentlig, men pga uforutsette ting i livet endte vi med å måtte gjøre ting slik mtp huskjøp. Nå viser det seg da at det er store skader på grunnmur og et avløp fra takrenna må ha stått rett inn til muren for jeg hadde plutselig store mengder vann i kjelleren. Vi flyttet takrenna, tørket opp og nå er det tørt på gulvene igjen. Leser i eierskifte-brosjyren til et eksempel at dette er feil kjøper ikke kan vite og man kan kanskje få noe for dette? Noen som har erfaring med det? Men de saltutslag som var i de to (rå)bodene er blitt mye værre enn de først var. Det sto i tilstandsrapporten at saltutslag tydet på at dreneringen ikke var optimal. Men mitt inntrykk er nå at den dreneringen er ikke-eksisterende nå ! Og jeg finner særs lite av grunnmurspappen/plasten og det står i tilstandsrapporten at det mangler topplist. Vil jo si det er klart det mangler topplist om det knapt finnes grunnmursplast?! Dette står ført som en TG2. Kanskje ikke et krav? Huset er fra 1975. Mye om og men her, men føler meg så alene med dette. Jeg skjønner jeg må drenere tidligere enn jeg hadde planlagt. Det er også mye setninger i kjelleren. Og faktisk helt nede ved gulvet i ene boden er veggen gitt litt etter. Akkurat hvor et avløp-rør går også forøvrig. Huset har kjeller under omtrent hele, ca 183m2, og alt er under jord. Noe er krypkjeller. Hvor mye kan utgraving og alt sammen komme på? Det må jo bli ufattelig dyrt? Og jeg må kanskje "sparkle" muren på nytt utvendig også i samme sleng, eller gjøres ikke dette? Jeg må det innvendig der hvor det er mye setninger. Men ønsker ikke å gjøre det før jeg vet at det er god drenering da forøvrig. Men blir sånn gjort utvendig? Noen som vet om slike firma kommer på gratis befaring? Og hvor får man pengene fra? Trodde det kunne gå et år eller tre, slik at jeg kunne få spart opp litt. Men ønsker ikke å vente med dette egentlig. Hilsen d26.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #2 Skrevet 7. august 2016 Jeg hadde spurt på byggebolig.no Anonymkode: d589a...417
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #3 Skrevet 7. august 2016 Vet bare at drenering er dyrt, kommet fort oppi 200-300 tusen hvis ikke man graver selv. Undersøkte det selv fordi vi trenger selv drenere hvis vi tenker å ta kjeller i bruk. Hus fra 1975 har antaglivis drenering men drenering er en ting som må oppdateres, og 40 år er på tida å oppdatere drenering ja. Anonymkode: ffb3a...22d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #4 Skrevet 7. august 2016 Jeg råder deg til hvertfall å fjerne blomster og busker som er plantet nær husvegg. Anonymkode: 8e382...bd6 2
Gjest star123 Skrevet 8. august 2016 #5 Skrevet 8. august 2016 Kan vel regne med et sted mellom 2000-3000,- pr meter for drenering.
Gjest star123 Skrevet 8. august 2016 #6 Skrevet 8. august 2016 Kanskje en ide og få pris på bytte vann og kloakk i samme slengen men du først har graver der
Sharon90 Skrevet 8. august 2016 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2016 Hva går å bytte vann og kloakk ut på, er det å bytte rørene, er de lagt til langt bort tro? Har bedt kommunen om tegninger over rør og ledninger idag, greit å få et lite inntrykk..
Gjest star123 Skrevet 8. august 2016 #8 Skrevet 8. august 2016 Jepp bytte rørene fra kommune nettet inn til ditt hus
Gjest Mysticgirl Skrevet 8. august 2016 #9 Skrevet 8. august 2016 7 timer siden, Sharon90 skrev: Hva går å bytte vann og kloakk ut på, er det å bytte rørene, er de lagt til langt bort tro? Har bedt kommunen om tegninger over rør og ledninger idag, greit å få et lite inntrykk.. Er det ikke bare drensrørene du skal skifte ? Drenering består i å grave rundt hele huset, legge ny rør som leder vannet vekk fra huset, samt legge på tetteplast rundt muren, før drensmasse legges i . Koster rundt 150 tusen vil jeg tro. Men ring og hør med forskjellige firmaer hva de tar. Noen er billige, mens andre koster fletta. Om du skal skifte ut kloakk kan du bruke rørfornying, så slipper du å grave. Anbefaler som anonym over meg sier, å fjerne blomsterbed som eventuelt ligger inntil mur.
Gjest star123 Skrevet 8. august 2016 #10 Skrevet 8. august 2016 Skal du bruke kjeller som oppholdsrom ts? Vis ja burde du også isolere på utsiden av grunnmur. Men vil anbefale deg og få pris på drenering og bytte vann og kloakk. Greit med rør fornyer på kloakk men vann ledning begynner nok og bli modent for utskifting. tar ikke lange tiden for en graver til og grave opp kloakk og vann. Blir dyrere og leie inn en graver igjen om noen år for og bytte vann/kloakk. Bare sier
Sharon90 Skrevet 9. august 2016 Forfatter #11 Skrevet 9. august 2016 13 timer siden, star123 skrev: Skal du bruke kjeller som oppholdsrom ts? Vis ja burde du også isolere på utsiden av grunnmur. Men vil anbefale deg og få pris på drenering og bytte vann og kloakk. Greit med rør fornyer på kloakk men vann ledning begynner nok og bli modent for utskifting. tar ikke lange tiden for en graver til og grave opp kloakk og vann. Blir dyrere og leie inn en graver igjen om noen år for og bytte vann/kloakk. Bare sier To av rommene er alt oppholdsrom, så vil nok prioritere å isolere ja blir mye. Og fort dyrt .. Har valgt å grave meg 30-50cm ned for å finne grunnmursplasten og skjøte på denne og sette på topplist i første omgang. Fant den plasten 20cm under bakken to steder rundt huset :/ Forebyggende. Frem til at jeg får spart penger til å få drenert 100%. 13 timer siden, Mysticgirl skrev: Er det ikke bare drensrørene du skal skifte ? Drenering består i å grave rundt hele huset, legge ny rør som leder vannet vekk fra huset, samt legge på tetteplast rundt muren, før drensmasse legges i . Koster rundt 150 tusen vil jeg tro. Men ring og hør med forskjellige firmaer hva de tar. Noen er billige, mens andre koster fletta. Om du skal skifte ut kloakk kan du bruke rørfornying, så slipper du å grave. Anbefaler som anonym over meg sier, å fjerne blomsterbed som eventuelt ligger inntil mur. Jo, i utgangspunktet bare drenere, men som nevnt over er det visst lurt å ta rør (vann og kloakk)..derfor spurte jeg om det. Greit å ta alt på en gang. 150t føler jeg nesten hørtes ut som en billig pris nesten... Jeg får få folk på befaring og få pris. Huset er jo litt stort :/ Fult klar over hva dreneringen går ut på forøvrig Takk for svar :D
Gjest Mysticgirl Skrevet 9. august 2016 #12 Skrevet 9. august 2016 1 time siden, Sharon90 skrev: Jo, i utgangspunktet bare drenere, men som nevnt over er det visst lurt å ta rør (vann og kloakk)..derfor spurte jeg om det. Greit å ta alt på en gang. 150t føler jeg nesten hørtes ut som en billig pris nesten... Jeg får få folk på befaring og få pris. Huset er jo litt stort :/ Fult klar over hva dreneringen går ut på forøvrig Takk for svar :D Jeg betalte 150 tusen for det, men da var det noe byggearbeid også. De skulle bygge opp en bod for meg så de måtte bruke snekkere også. Var visst det som kostet noe, men er forskjell fra maskinentreprenør til maskinentreprenør. Du må ringe rundt å få de til å komme på befaring og gi et tilbud Kloakk og vannrør kan du ta samtidig. Jeg betalte 60 tusen for det i tillegg for nye vannrør. Kloakk er ca 1400 kr pr meter rør. Men kan hende de er dyrere der du bor . Her er det ikke så stor konkurranse
Sharon90 Skrevet 9. august 2016 Forfatter #13 Skrevet 9. august 2016 (endret) Feil. Endret 9. august 2016 av Sharon90
Sharon90 Skrevet 9. august 2016 Forfatter #14 Skrevet 9. august 2016 14 minutter siden, Mysticgirl skrev: Jeg betalte 150 tusen for det, men da var det noe byggearbeid også. De skulle bygge opp en bod for meg så de måtte bruke snekkere også. Var visst det som kostet noe, men er forskjell fra maskinentreprenør til maskinentreprenør. Du må ringe rundt å få de til å komme på befaring og gi et tilbud Kloakk og vannrør kan du ta samtidig. Jeg betalte 60 tusen for det i tillegg for nye vannrør. Kloakk er ca 1400 kr pr meter rør. Men kan hende de er dyrere der du bor . Her er det ikke så stor konkurranse Jeg får ringe og få dem på befaring, et par stykker. Plagsomt dette med penger dog. Jeg er lånt til maks på huset alene Per.d.d, så jeg vet liksom ikke helt veien videre. Selvsagt å spare, men det er begrenset hvor mye man får spart på et år også, man klarer ikke spare 150k., er jeg flink klarer jeg en tredjedel. Går det an å bruke bsu penger på dette?
Gjest Mysticgirl Skrevet 9. august 2016 #15 Skrevet 9. august 2016 (endret) 16 minutter siden, Sharon90 skrev: Jeg får ringe og få dem på befaring, et par stykker. Plagsomt dette med penger dog. Jeg er lånt til maks på huset alene Per.d.d, så jeg vet liksom ikke helt veien videre. Selvsagt å spare, men det er begrenset hvor mye man får spart på et år også, man klarer ikke spare 150k., er jeg flink klarer jeg en tredjedel. Går det an å bruke bsu penger på dette? Jeg søkte om utbedringslån i kommunen, som er beregnet på de med lave inntekter pga de er alene,og som er alene med barn,og ikke får lån i vanlig bank til dette. Hadde selv belånt maks på huset mitt Gode muligheter å få det om det er prekært med og få det fikset. Endret 9. august 2016 av Mysticgirl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå