Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før noen angriper meg og kaller meg dum. Jeg har sosial angst. Så det som er så åpenbart og enkelt for deg, er usikkert, skremmende og stressende for meg. 

Jeg trenger litt hjelp med kviser. Er 25 år, men får fortsatt kviser nå og da. Små og store, vonde og bare stygge og irriterende. 
Så har tenkt å prøve noe reseptfritt fra apotek. Basiron eller noe. Men, jeg må spørre om råd og hjelp til å finne et produkt. 
Er det normalt å gå inn i et apotek og si "Hei, jeg trenger noe for hudproblemene mine, har du noen produkter som kan hjelpe?". 
Har aldri spurt om hjelp hos apoteket før. Tenker man drar til legen men sånt. Men fastlegen min er sykmeldt, en annen er også sykmeldt. Så det er full kaos hos fastlegen, så det å dra dit med noe så lite er dumt. For jeg kaster bort tiden deres, og de har mer enn nok stress som det er. Ja, jeg føler meg som en byrde. Sånn er det å ha angst :( 

Er det innafor å dra til apotek og spør? 
Eller er det kun til for at man skal gå inn, hent det man skal ha og dra? Har aldri spurt om noe som helst før, bare hentet de medisinene jeg skal ha. 

Anonymkode: 044a9...529

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du absolutt spørre om :) I min erfaring er de som jobber på apotek flinke til å hjelpe med å riktige produkter etter behov.

Anonymkode: af245...979

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar. Gud gruer meg. Skal innom i morgen. Panikk!! 

AnonymBruker
Skrevet

Det er det helt naturlig å spørre om. :) Så flott at du trosser din egen usikkerhet forresten!

Anonymkode: 77b4a...5b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble så rørt av innledningen din jeg, TS. Så flott at du klarer å be om hjelp her, og legger forholdene til rette for at du skal få gode svar. Jeg er imponert. Og du kan be om hjelp på apoteket, jeg har fått god hjelp der selv. Håper du får noe som hjelper på problemet ditt. :)

Anonymkode: 913c4...f73

Skrevet

Jeg synes kanskje det er vel så naturlig å spørre på apotek som hos legen. Hvis du synes det er vanskelig så finnes det på mange apotek små avlukker for mer private spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du helt klart spørre om! 

Anonymkode: 11732...b71

Skrevet

Dette går veldig fint! Hvis du har mulighet, ville jeg gått på formiddagen. Da er det gjerne færre folk og det er ofte de "voksne, erfarne" som er på jobb. Lykke til, du er tøff :klem:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble så rørt av innledningen din jeg, TS. Så flott at du klarer å be om hjelp her, og legger forholdene til rette for at du skal få gode svar. Jeg er imponert. Og du kan be om hjelp på apoteket, jeg har fått god hjelp der selv. Håper du får noe som hjelper på problemet ditt. :)

Anonymkode: 913c4...f73

Jeg føler jeg var litt krass og streng. Men jeg vet hvor latterlig det høres ut. Angsten forteller meg at jeg kommer til å drite meg ut, si noe dumt, at jeg er dum som ikke vet at man skal gå til lege med noe slikt. Angsten forteller meg at jeg er byrde, og de hos apoteket kommer til å le av meg. ++++

Har levd med hudproblemer så lenge jeg kan huske. De verste kviseanfallene har jeg vokst av meg. Tenårene var så klart verst. Hadde så tørr, sår og flassende hud. Det har jeg nå under kontroll. Men fortsatt kviser her og der hele tiden. Ikke mye, men nok til at det er irriterende og noen ganger smertefullt. 
Så må prøve reseptfritt først, kanskje det er det som trengs. Men jeg vet ikke hva som er best. Basiron hjelper meg ikke, for det finnes flere typer basiron. Så jeg må ha hjelp til å finne den jeg skal ha.

Får gå igjennom "replikkene" i dag, tenke igjennom alle mulige alternativer og spørsmål. Så får jeg bare gjøre det. Jeg må gjøre det. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før noen angriper meg og kaller meg dum. Jeg har sosial angst. Så det som er så åpenbart og enkelt for deg, er usikkert, skremmende og stressende for meg. 

Jeg trenger litt hjelp med kviser. Er 25 år, men får fortsatt kviser nå og da. Små og store, vonde og bare stygge og irriterende. 
Så har tenkt å prøve noe reseptfritt fra apotek. Basiron eller noe. Men, jeg må spørre om råd og hjelp til å finne et produkt. 
Er det normalt å gå inn i et apotek og si "Hei, jeg trenger noe for hudproblemene mine, har du noen produkter som kan hjelpe?". 
Har aldri spurt om hjelp hos apoteket før. Tenker man drar til legen men sånt. Men fastlegen min er sykmeldt, en annen er også sykmeldt. Så det er full kaos hos fastlegen, så det å dra dit med noe så lite er dumt. For jeg kaster bort tiden deres, og de har mer enn nok stress som det er. Ja, jeg føler meg som en byrde. Sånn er det å ha angst :( 

Er det innafor å dra til apotek og spør? 
Eller er det kun til for at man skal gå inn, hent det man skal ha og dra? Har aldri spurt om noe som helst før, bare hentet de medisinene jeg skal ha. 

Helt normalt og du går til ekspertisen når du går til apoteket og spør. Lykke til.

Anonymkode: acab2...f67

Skrevet

Ja, det er helt vanlig å spørre på apoteker. Se om du ser noen som går og fyller på varer eller andre ting. Hvis det er ledig i den vanlige kassen (ikke der du henter medisiner) kan du spørre der også. Jeg pleier å kjøpe hudpleieprodukter på apoteket, og har fått masse hjelp - husk at de som jobber der veldig gjerne vil at du skal kjøpe varene deres :)  Så flott at du skal gå og spørre, du er supertøff! 

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS. 36 år her og høres ut som om vi har samme hudtype, som i vel voksen alder fortsatt ikke har vokst av seg det som for mange er "tenåringsproblemer". 

Og ja, å spørre om noe slik på apotek er helt normalt og noe som er "dagligdags" for de som jobber der. Fortell gjerne at du har hud slik og slik, og er ute etter noen produkter som kan hjelpe deg. Kanskje får du spørsmål om du bare er ute etter noe å ha lokalt kun på kvisene, eller en hel hudpleieserie med renseprodukter, krem og "full pakke". Det er også greit å tenke over i forkant om du kan bruke 200 kr eller 1000 kr. Eller kanskje du har prøvd så mye fra før at du allerede vet litt om hva som funker og ikke på din hud?

Og uansett, de på apoteket kjenner ikke deg og din hud, det gjør du, så fortell gjerne hvordan du tror din hud er. Og det som fungerer på én person sin hud fungerer kanskje ikke på en annens hud, så kanskje får du god hjelp i morgen og finner noen produkter du kjøper og som fungerer på deg, og kanskje ikke. Hvis ikke, betyr ikke det at du sa noe dumt eller feil eller at det var din skyld at du ikke fikk noe som fungerte. Det bare virket ikke like bra på din hud.

Fungerer ikke produktene på apoteket, kan det være en idé på sikt i stedet å gå til en hudpleier for et par behandlinger, og så be om et hudpleieprogram der i stedet. Men - hos hudpleier går det gjerne minst et par tusenlapper, slik at å prøve apoteket først uansett er nok lurt. Og dersom du er virkelig, virkelig plaget - vel da er det kanskje legen som ender opp med å hjelpe deg til slutt likevel, enten fastlegen eller en han henviser deg videre til.

Uansett - å spørre om hjelp på apoteket klarer du helt fint - å hjelpe kundene med "et eller annet issue på huden eller kroppen" er faktisk hverdagen til de som jobber der, så de vil synes det er kjekt at du ber om hjelp og de kan bruke sin kompetanse på å hjelpe nettopp deg. Lykke til i morgen :)

Og PS: det sies at de som har en fetere hudtype og sliter litt med kviser osv, får glede av den ekstra fuktigheten i huden når de blir gamle ved at de får mindre rynker - så om ikke annet får vi trøste oss med det ;)

Anonymkode: 51e6b...1f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Apoteker er et eget yrke. De har utdannelse for å lære om produktene de selger. Slik at de kan gi deg riktig veiledning. 
Så de er der for å hjelpe deg. 

Dette høres ut som god sosial trening for deg som sliter med dette. Gå ut og prat med folk. 
Du kan tenke på at det du spør om er helt vanlig og stuerent. Det er verre med folk som har fått noen brutale kjønnssykdommer etter en one-night-stand. Der de må fortelle i detalj fargen på vesken som kommer ut. Eller har en heftig diare osv. 

Anonymkode: 7cd98...371

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg får ofte svært god hjelp på apoeket, og opplever de som imøtekommende og kunnskapsrike.

Det er et godt prinsipp å leve etter: det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Ikke alltid det oppleves sånn på KG.

Lykke til i morgen! 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Apoteker er et eget yrke. De har utdannelse for å lære om produktene de selger. Slik at de kan gi deg riktig veiledning. 

Dette høres ut som god sosial trening for deg som sliter med dette. Gå ut og prat med folk. 
Du kan tenke på at det du spør om er helt vanlig og stuerent. Det er verre med folk som har fått noen brutale kjønnssykdommer etter en one-night-stand. Der de må fortelle i detalj fargen på vesken som kommer ut. Eller har en heftig diare osv. 

Nei. Butikkmedarbeidere, som gjerne er de som hjelper kundene i butikken, har ikke relevant utdannelse. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Butikkmedarbeidere, som gjerne er de som hjelper kundene i butikken, har ikke relevant utdannelse. 

Tror ikke en vanlig butikkmedarbeider fra rema 1000 kan jobbe hos et apotek. 
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/farmasoyt
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/apotektekniker

Får håpe det går fint i morgen, vil si ifra hvordan det går. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Hei på deg:)

Det er absolutt ingenting å skamme seg over av å spørre om hjelp på apoteket. Tror du skulle visst hva slags spørsmål de får til daglig der, flere som er langt pinlige enn kviser;)

Men det er jobben deres å hjelpe folk, og de er som regel veldig flinke og forståelsefulle.

Så ikke vær redd for å spørre:)

Lykke til:)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du tenker på farmasøyt. Apoteker er den daglige lederen med hovedansvaret for apoteket, og for at de arbeider under de gjeldende regler som er. Mens en farmasøyt og apotektekninker er de som har ansvaret for utdeling av medisiner og resepter. Det kan også være andre helsepersonell:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...