AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #1 Skrevet 7. august 2016 Hei! På grunn av ny jobb, må vi flytte med vår lille 2-åring. Vi skal ikke flytte flere ganger i vår datters oppvekst, og vi synes det er viktig å tenke godt gjennom hvor vi vil bo. I denne forbindelse lurer jeg på hva du mener er et godt oppvekstmiljø for barn? Hva hadde du vektlagt ved valg av nytt bosted? (Eks: By/bygd, sosial status/kulturforskjeller, fri natur i umiddelbar nærhet, rekkehus/blokk/enebolig/småbruk, størrelse på hus/tomt, lekende barn i gata/lekemuligheter, slektninger i nærmiljøet, skolevei/vurdering av skole, tilbud av fritidsaktiviteter, trafikktrygghet o.l.) Anonymkode: c33d0...b6f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #2 Skrevet 7. august 2016 Hos oss har vi kun vektlagt at vi ikke flytter ut av kommunen vi bor i. Barnet vårt har nå flyttet tre ganger i løpet av sitt liv, men alle disse plassene har samme vei-adresse. Årsaken der er at jeg har hatt så mye ustabilitet i egen barndom mtp dette, at det berører hele identiteten min. Barnet mitt skal vite hvor det kommer fra, uten å behøve å legge ut i det vide og i det breie om det. Anonymkode: 80876...e4a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #3 Skrevet 7. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hos oss har vi kun vektlagt at vi ikke flytter ut av kommunen vi bor i. Barnet vårt har nå flyttet tre ganger i løpet av sitt liv, men alle disse plassene har samme vei-adresse. Årsaken der er at jeg har hatt så mye ustabilitet i egen barndom mtp dette, at det berører hele identiteten min. Barnet mitt skal vite hvor det kommer fra, uten å behøve å legge ut i det vide og i det breie om det. Anonymkode: 80876...e4a Det er jeg helt enig med deg i! Tusen takk for svar.😊 Anonymkode: c33d0...b6f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #4 Skrevet 7. august 2016 Mange med autisme har problemer med å sove. Jeg har en selv som funderer på alt mellom himmel og jord når han skal sove. Skal også utredes for ADHD nå, det kan jo også ha noe å si. Mange har hatt god hell med kuledyne, eller tung dyne. Vet også om en som sover med sovepose. Mange bruker også Melatonin som virker for de som har for lite av dette søvnhormonet. Det hjelper barnet å bli trøtt. En bør også tenke igjennom og finne ut hva som holder barnet våken. Er det noe han tenker på? Ting som har skjedd for litt siden, som plutselig blir prossessert? Er det lyd/lys? Eller kroppen som "flyr av sted" i rommet, og trengs å holdes på plass? Kanskje ha mest mulig nedroing mot leggetid. Ha tid for samtale, har han noe på hjertet? Kanskje må det "fiskes" litt, da mange med autisme ikke sier ting av seg selv alltid. Anonymkode: fd8e4...c4f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #5 Skrevet 7. august 2016 Sorry feil tråd Anonymkode: fd8e4...c4f
Fru Uperfekt Skrevet 7. august 2016 #6 Skrevet 7. august 2016 Det er forskjellig fra husholdning til husholdning. Sett dere ned og lag en pro og en con liste hver for dere samt en sammen for barnet og se hva som passer best for dere.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #7 Skrevet 7. august 2016 Vi bor i en bygd med kort og lite trafikkert vei til skole. Vi har mye slekt i kommunen. Hus med hage som ungene og venner kan leke i. Gull verdt med familie i nærheten! Anonymkode: fd8e4...c4f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #8 Skrevet 7. august 2016 Bra oppvekstmiljø for barn er sabilitet i relasjoner, god omsorg, familie tilgjengelig, venner og som utforder til videre stimulering av fysiske/psykiske behov barnet må ha. Synes faktisk hvor god barnehage/skole er har mye å si. Grøntområder og tilgjengelighet for fjell, natur, frisk luft og vann er gull. Anonymkode: f0e8f...902
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #9 Skrevet 7. august 2016 Jeg synes vi har funnet det perfekte stedet. Vi bor i en middels stor by, men såpass utenfor sentrum at det likevel føles trygt. Vi kan ha sykler stående løse ute uten at de forsvinner (det trodde vi faktisk ikke da vi flyttet hit fra bygda :P), og 5-åringen kan leke ute mens vi er inne. Vi bor i rekkehus og har vært heldige med at det bor flere barn rundt samme aldre som våre i samme rekke, så de har alltid noen å leke med. I tillegg har vi både natur/turområder ganske nært samt trygg skolevei som bare er ca 500 meter lang. Ulempen er at bussen til sentrum bare går en gang i timen og ikke i det hele tatt på kvelden. Men der den går oftere er det også mer trafikk, noe jeg synes er en større ulempe. Alt i alt synes jeg ikke vi kunne hatt det bedre. Anonymkode: e499d...596
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #10 Skrevet 8. august 2016 For oss var det følgende kriterier som måtte være på plass da vi flyttet: barnefamilier i strøket, slik at barna kan ut og leke og få venner, nær barnehage, trygg og kort skolevei, lite trafikk, lite hyblifisering og utleie til studenter(hater festbråk..), passe nært by-sentrum slik at man kan gå/sykle dit, bra utsikt. Oi, det ble mye gitt Anonymkode: bb46d...837
Gjest noe tilfeldig Skrevet 8. august 2016 #11 Skrevet 8. august 2016 Har mye å si hva som også er "gode oppvekstkår" for dere foreldre. Å flytte til "bygda" fordi man tror det er tryggere og bedre for barnet, når man egentlig er urbane mennesker selv som liker å delta på aktiviteter som er mer tilgjengelig i en storby, vil være drepen for familieforholdet. Jeg tror ikke oppvekst i bygd eller by kan konkurrere med hverandre om hva som er best fordi begge deler kan tilby masse positivt og negativt på helt ulike måter. Dere som foreldre må velge hva som er viktig for dere slik at dere kan trives og dermed tilby barnet det beste fra nærområdet.
Gjest AryaKillie Skrevet 8. august 2016 #12 Skrevet 8. august 2016 Vi bor 2 timer fra nærmeste by, altså på bygda. I et rolig nabolag der alle vet hvem alle er. Der barna kan leke ute trygt uten at man må følge med som en hauk. Der vi foreldre samarbeider og sier fra når barna er framme hos hverandre. Der vi alltid vet hvor de er. Der de går på en liten skole/bhg hvor alle blir sett. Vi bor også i gangavstand til skole/bhg. Nært til naturen, fjellturer og fisking. Uten all forurensning som er i skitne byer. Kort kjørevei til tettsted med alt vi trenger og ikke uoverkommelig langt å ta seg en bytur😊 Det er et godt oppvekstmiljø i mine øyne.
Gjest Magnifiq Skrevet 8. august 2016 #13 Skrevet 8. august 2016 (endret) Vi bor helt ved markagrensen, 10 min utenfor en stor by. Skog og fiske i umiddelbar nærhet. Byggefelt, med mange barn, og voksne på vår alder, hvor ungene løper fritt rundt. Skole i gangavstand. Endret 8. august 2016 av Magnifiq
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #14 Skrevet 8. august 2016 Takk for svar, alle sammen! Godt å høre ulike synspunkt.😊 Anonymkode: c33d0...b6f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #15 Skrevet 9. august 2016 Jeg personlig drømmer om å flytte med familie (har ikke kjæreste og barn enda da) til et småbruk på landet. 20-60 min fra en by (litt etter hvordan det er rundt der småbruket er). Kan gjærne ha noen naboer rundt, men ikke helt oppi bolighuset. Kan gjærne være 100 + meter. Uten en trafikkert vei i umiddelbar nærhet. Slik skulle jeg ønske jeg vokste opp selv. Selv om det ikke er helt ulikt slik jeg vokste opp. Jeg synes også det er viktig hvordan barnehagen/skolen er. Anonymkode: d1301...d16
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #16 Skrevet 9. august 2016 Jeg ønsker absolutt ikke bygd og små forhold for barna mine. For meg representerer det et eneste lite miljø, man er stuck med de som er der, ofte dårlig skole uten andre alternativer, lite tilbud mht venner, fritidsaktiviteter, dårlige jobbtilbud for voksne, mye pendling, bilkjøring, skolebuss, ressurssvake voksne. Satt på spissen, men vi har altså valgt storby, og har et nettverk der med naboer, venner, familie, barnehage og skole, alt i nærmiljøet og barna føler sterk tilknytning. Masse lekekamerater, alt av tilbud. Vi har i tillegg hytte, og marka er lett tilgjengelig uansett, så barna er mye ute i naturen allikevel. Anonymkode: bceb8...25a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #17 Skrevet 9. august 2016 Det viktigste for oss var at vi ville bo i nærheten av en storby og at det skulle være få innvandrere og kommunale leiligheter. Anonymkode: 279f0...765
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #18 Skrevet 9. august 2016 Vi valgte kort vei til begges jobber og familie, og det er den kommunen jeg er vokst opp i. Bare enda litt nærmere Oslo. Vi vurderte sterkt enebolig 30 minutters kjøring lenger unna, men fant ut av kort reisevei var viktigere enn huset. Her er det mange rekkehus, kort skolevei, og kort vei til det meste, 25 minutters kjøring til Oslo sentrum. Vi syns dette er et godt oppvekstmiljø Anonymkode: fa4b4...7b5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #19 Skrevet 9. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker absolutt ikke bygd og små forhold for barna mine. For meg representerer det et eneste lite miljø, man er stuck med de som er der, ofte dårlig skole uten andre alternativer, lite tilbud mht venner, fritidsaktiviteter, dårlige jobbtilbud for voksne, mye pendling, bilkjøring, skolebuss, ressurssvake voksne. Satt på spissen, men vi har altså valgt storby, og har et nettverk der med naboer, venner, familie, barnehage og skole, alt i nærmiljøet og barna føler sterk tilknytning. Masse lekekamerater, alt av tilbud. Vi har i tillegg hytte, og marka er lett tilgjengelig uansett, så barna er mye ute i naturen allikevel. Anonymkode: bceb8...25a Jeg vokste opp på landet og kjenner igjen min egen barndom i dette. Anonymkode: 93bdb...34c
Vera Vinge Skrevet 9. august 2016 #20 Skrevet 9. august 2016 Jeg er selv vokst opp på et tettsted litt utenfor en større by, og vi flyttet tilbake dit etter at vi fikk barn. Vi hadde noen ønsker da vi så etter hus: ikke alt for langt unna familie, ikke milevis til aktuelle jobber, ikke midt i byen, ikke langt utpå bygda (hadde med avstand til familie og jobb å gjøre), enebolig med hage, rolig strøk slik at barna kunne slippes ut i hagen uten at voksne må passe på absolutt hele tiden, i nærheten av natur/skogsområde. Når det gjelder gode barnehager og skoler syns jeg det er vanskelig å vite hvilke kriterier som skal ligge til grunn, men jeg hører at særlig skoler generelt har godt rykte i vår kommune. Og når det gjelder hvem andre som bor i vårt nabolag, var jeg ikke opptatt av det. Eller, jeg var skeptisk fordi vi flyttet fra en by med mange forskjellige mennesker og inn i et veldig homogent nabolag (villastrøk), og var redd for at merkepresset begynte allerede i barnehagen. Men heldigvis ser jeg at det er mye oppegående foreldre i barnas barnehage, som jeg har en del til felles med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå