Gå til innhold

Regler for depositum?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er student som er ny på dette med eget bosted - flytter altså fra moren min først nå. Jeg har holdt interessen ved et kollektiv som jeg syns virker rimelig og fint. Problemet er at de har en ordning på depositumet som jeg syns er litt merkelig, og vil bare forhøre meg med dere om det er en normal og lovlig ordning... som sagt så er jeg ny på dette, så for meg er det umulig å vite hva som er normalt eller lovlig. 

Han jeg har snakket med har forklart at den enkelte som leier et rom i kollektivet selv er ansvarlig for å finne en ny leietaker for sitt rom. De har da ordnet med at den nye som flytter inn i leietaker betaler depositum til den som flytter ut. På den måten har man selv ansvar for at man finner en ny som vil bo der når man flytter, slik at den neste da betaler depositumet til f.eks. meg når jeg flytter ut igjen. 

Jeg syntes dette hørtes veldig merkelig ut, og håper på å få noen råd fra noen med erfaring med dette. Jeg har nemlig lest at depositum skal inn på en konto i banken, der jeg da får igjen pengene når jeg flytter ut. Jeg har ikke engang fått vite hvem som er huseier, så jeg syns situasjonen har blitt litt merkelig. Det er bare så rar situasjon. Jeg er litt redd for at jeg skal sende så mange tusen til en som svindler meg.. jeg har jo fått bilder av leiligheten, men jeg har ikke fått beskjed om så mye annet enn det økonomiske uten at jeg spør etter det. Så hva syns dere? Tusen takk for tålmodige svar :)

Anonymkode: 69427...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Huseier og leieboeren skal sammen opprette en konto i en bank de blir enige om. Huseier skal betale for dette. Alt dette skal stå i dun husleie kontrakt før du skriver under. 

Anonymkode: 9b510...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å gjøre det slik. 

Jeg tviler på om det er mulig å kalle det depositum.

Uten å være jurist er jeg ganske sikker på at dette bryter med med husleie loven. Men samtidig er det fri avtalerett, så om du samtykker og skriver under en kontrakt med disse vilkårene så er det neppe ulovlig. 

Det som er vanlig er at depositumet settes på en sperret konto i leietakers navn. Utbetaling av depositumet skjer når leieforholdet er over. Utleier kan kreve deler eller hele depositumet for skader, manglende betaling av husleie og dårlig renhold. 

Utover det å betale husleie og ikke utsette boligen for unormal slitasje eller skade, har leietaker ikke andre forpliktelser. Men det kan avtales. 

Jeg hadde ikke gått med på en slik avtale som du beskriver. Men om det er en fin bolig og prisen ok, er det kanskje verdt det likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei, slik kan man ikke løse depositum. Det er flere grunner til dette:

I husleieloven er det klart spesifisert at konto skal opprettes i leietakers navn og pengene skal deponeres der. Hvordan er dette løst når pengene spaserer fra hånd til hånd?

Utleier skal inspisere leiligheten - helst sammen med leietaker. Når han ikke gjør dette og depositumpengene går som stafett fra leietaker til leietaker, hva tror du skjer den dagen siste person flytter - la oss kalle henne for Nelly? Jo, hun blir ansvarlig for alle feil og mangler samtlige leietakere før henne har påført leiligheten og risikterer å stå igjen med null penger. Den ENESTE som tjener på denne ordningen er husvert, for hans penger er sikret uansett.

Ikke lei et sted der det er juks og tull med deposium. Gidder ikke husvert ordentlige depositumkontoer er det et problem å leie der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...