Gå til innhold

Redd for at jeg skal bli/være evig fattig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg en jobb hvor jeg tjener 18.000 i mnd. Med fulltid. Når enkelte har fått svar på hva jeg tjener så sier de "det var lite! Det er jo det 16 åringer tjener".  Jeg er 25. Har ikke følt at det er så verst egentlig, men følte meg litt nedverdiget når jeg fikk slike svar. Og det er svar fra godt voksne menn. 

Jeg er heller ikke klar for starte høyere studier. Jeg vet virkelig ikke hva jeg vil. 

Virker som det er vanlig og ha sånn 200 i timen for tida. Og ikke engang da er alle fornlyd. Erogså redd for at det er arveligheter I dette, da mamma altid har vært på fattiggrensa. Jeg har en trang til å bli det jeg ikke er født som, og da er det ekstra irriterende at jeg kun tiltrekker meg mammas økonomi.  Hun tjener greit nå, men i en alder av 50.. 

Anonymkode: 567c8...da8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du fortelle folk hva du tjener? Hold det for deg selv, jeg vedder på at disse mennene/guttevalpene som spør, ikke har ytret ett eneste ord om hva de selv får i måneden. Neste gang noen spør, så si at det er en privatsak. Ingen andre har noe med hva du tjener, det er kun din sak.

Er du fornøyd med lønna, så skal du fortsette å være fornøyd. Det gjør deg jo ikke fattig at du tjener det du tjener, men det er vel slik samfunnet er lagt opp til, at jo mer du tjener, jo mer vellykket er du. Ingenting om lønna gjør deg lykkelig eller ulykkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Har selv vært lavtlønnet(og utnyttet) og kom fra foreldre som var lavtlønnede. Hva foreldrene viderefører er da gjerne at man bør ha lave forventninger, både til seg selv og livet. I tillegg skal man tolerere mye, helst mer enn det normen tilsier.

Jeg tenker du bør skru opp forventningene, hvis du skal bryte "arven."

Anonymkode: 817ab...ac8

• Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

18.000 brutto eller netto? Dette handler vell litt om at andre har andre forventninger til lønn enn det du har. Det er vell som du sier litt arvelig fra din mor.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du tjener bra jeg til å bare være 25år. Da er du forholdsvis ny i arbeidslivet. Etterhvert som du står på og får mer erfaring og tillit i arbeidslivet. Har du større mulighet til å stige i den jobben du har. Eller søke en annen jobb med en god attest fra der du jobber nå. 

Man er ikke fattig om man har 18.000 å leve for i måneden. For det kan du ha et eget hus, bil og spise deg mett hver dag. Dra på sommerferie til Danmark og spise ribbe på juleaften. 

Senere i livet. Kan du smøre enda litt tykkere lag med pålegg på brødskiva om du jobber for det selv. 

Anonymkode: 038c6...5eb

Skrevet

Alt er relativt, også hvor mye man tjener her i livet. Det kommer an på hvordan man forvalter og forbruker midlene sine - noen kan ha en millionlønn og likevel være blakk, mens andre klarer seg fint med atskillig mindre. 

AnonymBruker
Skrevet

Etter 5 år i butikk som følger tariff så har du nesten 190,- i timen uten fagbrev. Etter 5 år kan du også ta fagbrev og da får du fagbrev tillegg på ca. en 10er

Anonymkode: 6b4a3...f18

Skrevet

Hva jobber du med da, og hva er timelønnen din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...