AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #1 Skrevet 7. august 2016 Herregud! Jeg har klart å ta "overdose" av provera. Av en eller merkelig grunn har jeg trodd jeg skulle ta 3 tabletter daglig. Jeg bruker Metformin for PSOS og har derfor dosett for å huske om jeg har tatt pillene. Ved oppstart av Prover la jeg derfor også disse pillene i dosetten. Jeg har av automatikk bare langt en pille i hvert rom uten å tenke meg om. Er det virkelig mulig? Jeg tatt 30 mg daglig i 10 dager (10mgx 3). Jeg oppdaget at dosen jeg har tatt er feil i dag, da jeg skulle lese i pakningsvedlegget. Der står det at man ved blødningsforstyrrelser skal man ta 5-10mg daglig i 5 eller 10 dager. Det står likevel på pakken, skrevet av legen, at jeg skal ta 2 tabletter daglig (altså 20mg). Så i forhold til hva legen har utskrevet har jeg tatt 10 mg for mye, mens i forhold til pakningsvedlegget har jeg tatt 20mg for mye. Velger å lene meg på legens vurdering, men er jo likevel alt for stor dose. Jeg er i dag på dag 4 etter siste proverapille, og har fått mens. Hadde legekontoret vært oppe hadde jeg naturligvis ringt de, men kanskje lite å gjøre uansett. Spist er spist. Noen men erfaring på dette området? Hvordan kan det ha påvirket kroppen? Til informasjon så skal jeg ta Femarkur fra dag 5, ettersom jeg prøver å bli gravid. Har proveraoverdosen noe påvirkning på dette, eller er stoffene allerede ute av kroppen? Hilsen bekymret prøver!! Anonymkode: 2e0a6...42f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #2 Skrevet 7. august 2016 Provera fungerer ganske likt som en slags minipille (gestagen/progesteron-stoff) så dersom du prøver å bli gravid kan denne "overdosen" rote med hormonene dine og svekke sjansene for å bli gravid. Men hormonene går jo ut av kroppen etterhvert så du får nok ingen varige mén. Provera kan hindre eggløsning (står i pakningsvedlegget) så jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått Provera når du prøver å bli gravid. Provera brukes jo stort sett i perioder for å stoppe blødninger og øke mengden progesteron i kroppen så man får stabilisert syklusen. Men kanskje Femarkur motvirker dette? Anonymkode: 2d779...3ca
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #3 Skrevet 7. august 2016 http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/provera-pfizer-563078 Les og trykk på overdosering/forgiftning eller ring giftinformasjonstelefonen. . Anonymkode: 902cb...f18
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #4 Skrevet 7. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Provera fungerer ganske likt som en slags minipille (gestagen/progesteron-stoff) så dersom du prøver å bli gravid kan denne "overdosen" rote med hormonene dine og svekke sjansene for å bli gravid. Men hormonene går jo ut av kroppen etterhvert så du får nok ingen varige mén. Provera kan hindre eggløsning (står i pakningsvedlegget) så jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått Provera når du prøver å bli gravid. Provera brukes jo stort sett i perioder for å stoppe blødninger og øke mengden progesteron i kroppen så man får stabilisert syklusen. Men kanskje Femarkur motvirker dette? Anonymkode: 2d779...3ca Motvirker at eggløsningene uteblir, mener jeg. Anonymkode: 2d779...3ca
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #5 Skrevet 7. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Provera fungerer ganske likt som en slags minipille (gestagen/progesteron-stoff) så dersom du prøver å bli gravid kan denne "overdosen" rote med hormonene dine og svekke sjansene for å bli gravid. Men hormonene går jo ut av kroppen etterhvert så du får nok ingen varige mén. Provera kan hindre eggløsning (står i pakningsvedlegget) så jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått Provera når du prøver å bli gravid. Provera brukes jo stort sett i perioder for å stoppe blødninger og øke mengden progesteron i kroppen så man får stabilisert syklusen. Men kanskje Femarkur motvirker dette? Anonymkode: 2d779...3ca Takk for svar. Håper femarkuren retter opp ja. Har fått provera ettersom jeg må jo ha mensturasjon for å få eggløsning. Så brukes for å stabilisere syklusen ja Anonymkode: 2e0a6...42f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #6 Skrevet 7. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/provera-pfizer-563078 Les og trykk på overdosering/forgiftning eller ring giftinformasjonstelefonen. . Anonymkode: 902cb...f18 Ettersom allmenntilstanden min er tipp topp, og dette er flere dager siden, ser jeg det ikke nødvendig å ringe giftinformajsonstelefon. Anonymkode: 2e0a6...42f
Gjest Sisti Skrevet 7. august 2016 #7 Skrevet 7. august 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Provera fungerer ganske likt som en slags minipille (gestagen/progesteron-stoff) så dersom du prøver å bli gravid kan denne "overdosen" rote med hormonene dine og svekke sjansene for å bli gravid. Men hormonene går jo ut av kroppen etterhvert så du får nok ingen varige mén. Provera kan hindre eggløsning (står i pakningsvedlegget) så jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått Provera når du prøver å bli gravid. Provera brukes jo stort sett i perioder for å stoppe blødninger og øke mengden progesteron i kroppen så man får stabilisert syklusen. Men kanskje Femarkur motvirker dette? Anonymkode: 2d779...3ca Helt vanlig å gi provera når noen vil bli gravide, hvis de har blødningsforstyrrelser. Da går man gjerne på provera (eller primolut) først for å fremkalle mensen, og så eggløsningspiller etterpå (dermed gjør det ingenting om provera i seg selv hindrer eggløsning mens man bruker den - det er ETTER provera man vil ha eggløsning).
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #8 Skrevet 7. august 2016 12 minutter siden, Sisti skrev: Helt vanlig å gi provera når noen vil bli gravide, hvis de har blødningsforstyrrelser. Da går man gjerne på provera (eller primolut) først for å fremkalle mensen, og så eggløsningspiller etterpå (dermed gjør det ingenting om provera i seg selv hindrer eggløsning mens man bruker den - det er ETTER provera man vil ha eggløsning). Men tror du den stor dosen vil gi utfordringer for el, selv om jeg skal ta eggløsningspiller? Eller er stoffet fra Provera er ute av kroppen i kort tid etter pilleslutt. Håper ikke jeg har spolert denne månedens sjangse for en liten spire. Anonymkode: 2e0a6...42f
Gjest Sisti Skrevet 7. august 2016 #9 Skrevet 7. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men tror du den stor dosen vil gi utfordringer for el, selv om jeg skal ta eggløsningspiller? Eller er stoffet fra Provera er ute av kroppen i kort tid etter pilleslutt. Håper ikke jeg har spolert denne månedens sjangse for en liten spire. Anonymkode: 2e0a6...42f Har ikke peiling dessverre , jeg har bare brukt primolut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå