Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Jeg har klart å ta "overdose" av provera. Av en eller merkelig grunn har jeg trodd jeg skulle ta 3 tabletter daglig. Jeg bruker Metformin for PSOS og har derfor dosett  for å huske om jeg har tatt pillene. Ved oppstart av Prover la jeg derfor også disse pillene i dosetten. Jeg har av automatikk bare langt en pille i hvert rom uten å tenke meg om. Er det virkelig mulig? :kari:

Jeg tatt 30 mg daglig i 10 dager (10mgx 3). Jeg oppdaget at dosen jeg har tatt er feil i dag, da jeg skulle lese i pakningsvedlegget. Der står det at man ved blødningsforstyrrelser skal man ta 5-10mg daglig i 5 eller 10 dager. Det står likevel på pakken, skrevet av legen, at jeg skal ta 2 tabletter daglig (altså 20mg). Så i forhold til hva legen har utskrevet har jeg tatt 10 mg for mye, mens i forhold til pakningsvedlegget har jeg tatt 20mg for mye. Velger å lene meg på legens vurdering, men er jo likevel alt for stor dose. Jeg er i dag på dag 4 etter siste proverapille, og har fått mens. 

Hadde legekontoret vært oppe hadde jeg naturligvis ringt de, men kanskje lite å gjøre uansett. Spist er spist.

Noen men erfaring på dette området? Hvordan kan det ha påvirket kroppen? Til informasjon så skal jeg ta Femarkur fra dag 5, ettersom jeg prøver å bli gravid. Har proveraoverdosen noe påvirkning på dette, eller er stoffene allerede ute av kroppen? 

Hilsen bekymret prøver!!

Anonymkode: 2e0a6...42f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Provera fungerer ganske likt som en slags minipille (gestagen/progesteron-stoff) så dersom du prøver å bli gravid kan denne "overdosen" rote med hormonene dine og svekke sjansene for å bli gravid. Men hormonene går jo ut av kroppen etterhvert så du får nok ingen varige mén.
Provera kan hindre eggløsning (står i pakningsvedlegget) så jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått Provera når du prøver å bli gravid. Provera brukes jo stort sett i perioder for å stoppe blødninger og øke mengden progesteron i kroppen så man får stabilisert syklusen. Men kanskje Femarkur motvirker dette?

Anonymkode: 2d779...3ca

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Provera fungerer ganske likt som en slags minipille (gestagen/progesteron-stoff) så dersom du prøver å bli gravid kan denne "overdosen" rote med hormonene dine og svekke sjansene for å bli gravid. Men hormonene går jo ut av kroppen etterhvert så du får nok ingen varige mén.
Provera kan hindre eggløsning (står i pakningsvedlegget) så jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått Provera når du prøver å bli gravid. Provera brukes jo stort sett i perioder for å stoppe blødninger og øke mengden progesteron i kroppen så man får stabilisert syklusen. Men kanskje Femarkur motvirker dette?

Motvirker at eggløsningene uteblir, mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.  Håper femarkuren retter opp ja. Har fått provera ettersom jeg må jo ha mensturasjon for å få eggløsning. Så brukes for å stabilisere syklusen ja ;) 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/provera-pfizer-563078

Les og trykk på overdosering/forgiftning eller ring giftinformasjonstelefonen. 

Anonymkode: 902cb...f18

Ettersom allmenntilstanden min er tipp topp, og dette er flere dager siden, ser jeg det ikke nødvendig å ringe giftinformajsonstelefon.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig å gi provera når noen vil bli gravide, hvis de har blødningsforstyrrelser. Da går man gjerne på provera (eller primolut)  først for å fremkalle mensen, og så eggløsningspiller etterpå (dermed gjør det ingenting om provera i seg selv hindrer eggløsning mens man bruker den - det er ETTER provera man vil ha eggløsning). :)

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Sisti skrev:

Helt vanlig å gi provera når noen vil bli gravide, hvis de har blødningsforstyrrelser. Da går man gjerne på provera (eller primolut)  først for å fremkalle mensen, og så eggløsningspiller etterpå (dermed gjør det ingenting om provera i seg selv hindrer eggløsning mens man bruker den - det er ETTER provera man vil ha eggløsning). :)

Men tror du den stor dosen vil gi utfordringer for el, selv om jeg skal ta eggløsningspiller? Eller er stoffet fra Provera er ute av kroppen i kort tid etter pilleslutt. Håper ikke jeg har spolert denne månedens sjangse for en liten spire. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men tror du den stor dosen vil gi utfordringer for el, selv om jeg skal ta eggløsningspiller? Eller er stoffet fra Provera er ute av kroppen i kort tid etter pilleslutt. Håper ikke jeg har spolert denne månedens sjangse for en liten spire. 

Har ikke peiling dessverre , jeg har bare brukt primolut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...