Gå til innhold

Finsk lapphund

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og min familie skal anskaffe oss en hund iløpet av de nærmeste årene fremover, og finsk lapphund er en rase vi alle har sansen for. 

Jeg vet at dette med bjeffing ligger i gener osv. hos denne rasen, men har det seg slik at de aller fleste er veldig ille når det kommer til bjeffing? Det går helt fint at hunden bjeffer når det banker på døra, men er det slik at de bjeffer på alt?

På forhånd: takk for alle svar :)

Endret av Hundeelsker01
Legge til noe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye de bjeffer er individuelt og det har ofte en sammenheng med hvor trygge de er. En utrygg hund vil bjeffe mer enn en trygg hund. Så jeg ville vært nøye på å velge valp fra trygge foreldre. :)

Skrevet

Jeg pleide å passe en for noen år siden, som jeg så og si aldri hørte et bjeff fra, utenom en sjelden gang under lek :) Så jeg vil gjette at det er ganske individuelt. 

Skrevet (endret)

Hunden blir hva du gjør den til, det vet jeg. Men noen raser har det mer i blodet å varsle om alt mulig.

Det er veldig fint å høre at det er individuelt, for det er en utrolig fin hunderase på alle plan ((: 

Endret av Hundeelsker01
Skrevet

Dere må nok ta med i beregningen at mest sannsynligvis får dere en hund som varsler en god del, selv om dere kan være heldige å få et stillere individ. Det vil nok utarte seg i at den bjeffer på folk/dyr den ser fra vinduene og høye, uvante lyder, samt at den neppe kan stå ute i bånd/hage uten å gneldre på alle som går forbi. Ute på tur vil de nok varsle på ting de blir usikre på, men det er ikke slik at de bjeffer hver gang de ser en person eller noe annet hverdagslig. Mens de er unghunder og er litt mer lettskremte, vil de ofte bjeffe mer, men dette går over og representerer ikke hvordan de blir som voksne.

Noe av dette går jo bare på å tilrettelegge slik at den ikke får mulighet til å gneldre.

• Liker 1
Skrevet
Den 7.8.2016 at 13.34, Hundeelsker01 skrev:

Jeg og min familie skal anskaffe oss en hund iløpet av de nærmeste årene fremover, og finsk lapphund er en rase vi alle har sansen for. 

Jeg vet at dette med bjeffing ligger i gener osv. hos denne rasen, men har det seg slik at de aller fleste er veldig ille når det kommer til bjeffing? Det går helt fint at hunden bjeffer når det banker på døra, men er det slik at de bjeffer på alt?

På forhånd: takk for alle svar :)

De er veldig ille når det kommer til bjeffing. Absolutt alle individene jeg har møtt har vært forferdelige når det kommer til bjeffing. Bjeffer på alt og alle - hele tiden! 

Skal du ha en slik en, MÅ du like bjeffing. Det kan ikke avlæres, det er genetisk og ligger sterkt i dem. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...