AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #1 Skrevet 7. august 2016 Synes omtrent det sier seg selv at hjemmelaget er best. Men er det slik ift næringsstoffer barnet trenger? Må innrømme jeg har brukt slike glass. Får litt dårlig samvittighet. Liker jo ikke akkurat ferdigmat i lengden selv. Men pga samlivsbrudd og flytting har ikke jeg rekt over å sette meg godt nok inn i dette. Hun er 8 mnd. Hva hjemmelaget lager dere i den alderen? Veldig lyst å begynne med det. Bruker også disse økologiske ferdig frukt drikkene. Hun elsker akkurat de. Men er det bedre å bruke blender selv? Vet ikke om alt kan besvares. Bare lurer på hva dere andre er informert om og gjør? Anonymkode: a219e...33b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #2 Skrevet 7. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes omtrent det sier seg selv at hjemmelaget er best. Men er det slik ift næringsstoffer barnet trenger? Må innrømme jeg har brukt slike glass. Får litt dårlig samvittighet. Liker jo ikke akkurat ferdigmat i lengden selv. Men pga samlivsbrudd og flytting har ikke jeg rekt over å sette meg godt nok inn i dette. Hun er 8 mnd. Hva hjemmelaget lager dere i den alderen? Veldig lyst å begynne med det. Bruker også disse økologiske ferdig frukt drikkene. Hun elsker akkurat de. Men er det bedre å bruke blender selv? Vet ikke om alt kan besvares. Bare lurer på hva dere andre er informert om og gjør? Anonymkode: a219e...33b Ja takk, begge dlere. Tenk deg å leve på Fjordland eller Grandiosa hver dag. Har du smakt på glassmate selv? Babyen kan snart begynne å spise det samme som deg til middag. Kokte poteter og gulrøtter tilsatt litt fisk eller kjøtt, malt i hurigmixer eller med stavmixer eller knestret med gaffel, avhenig av hvor finmalt barnet er vant til å få maten Anonymkode: db631...cb8 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #3 Skrevet 7. august 2016 Her har vi flere storesøsken og ganske dårlig tid på ettermiddagene, så jeg har most vår middag de gangene det lar seg gjøre enkelt, og ellers brukt kjøpeglass med god samvittighet. I følge helsesøster er ferdiglaget babymat perfekt sammensatt mtp næringsstoffer, så jeg ser ikke helt hva som skulle være problemet så lenge vanlig mat introduseres pø om pø ved siden av og det blir litt variasjon Anonymkode: 577fa...eab 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #4 Skrevet 7. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja takk, begge dlere. Tenk deg å leve på Fjordland eller Grandiosa hver dag. Har du smakt på glassmate selv? Babyen kan snart begynne å spise det samme som deg til middag. Kokte poteter og gulrøtter tilsatt litt fisk eller kjøtt, malt i hurigmixer eller med stavmixer eller knestret med gaffel, avhenig av hvor finmalt barnet er vant til å få maten Anonymkode: db631...cb8 Nettopp det jeg har tenkt😛 Synes 6 mnd smaker litt mer enn 4 mnd glass. Men ville selv ikke brukt det hver dag. Barnefar bruker bare glass når han er med hun. Har lest en plass noen barn ikke ville ha glass etter de hadde smakt hjemmelaget. Det forstår jeg godt. Men barnefar tviler jeg gidder det. Jeg vil virkelig. Noen som vet ift nætingsinnhold? Disse frukt drikkene synes jeg faktisk er helt grei på smak. Anonymkode: a219e...33b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #5 Skrevet 7. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har vi flere storesøsken og ganske dårlig tid på ettermiddagene, så jeg har most vår middag de gangene det lar seg gjøre enkelt, og ellers brukt kjøpeglass med god samvittighet. I følge helsesøster er ferdiglaget babymat perfekt sammensatt mtp næringsstoffer, så jeg ser ikke helt hva som skulle være problemet så lenge vanlig mat introduseres pø om pø ved siden av og det blir litt variasjon Anonymkode: 577fa...eab Godt å høre. Bare føler alle skal lage hjemmelaget, bruke tøybleier, se perfekt ut etter fødsel. Jeg selv fikk komplikasjoner etter fødsel, pluss samlivsbrudd. Så har ikke hatt all den energi jeg skulle ønske å ha. No er det heldigvis blitt bedre. Derfor jeg lurte på om jeg skulle svinge meg rundt å lage hjemmelaget. Tøybleier utgår sikkert, det er barnefar heller ikke int i så da blir det litt mer tungvint. Akkurat nå hvert fall. Usikker på mye siden jeg er førstegangs Mamma. Anonymkode: a219e...33b
Timseh Skrevet 7. august 2016 #6 Skrevet 7. august 2016 Ikke ha dårlig samvittighet! Så lenge babyen er fornøyd og får i seg nok mat, er det det viktigste. Min gutt er 9 mnd og spiser alt som vi spiser. Det har han gjort siden han fikk smake fast føde. I dag skal jeg lage kyllinggryte med grønnsaker og poteter. Har ris ved siden av. Har gitt han biter siden han startet med fast føde og spiser derfor ikke most mat. Ellers pleier jeg å lage ovnsbakt laks, kokt torsk, forskjellige gryter, lapskaus, retter med pasta/spagetti osv. 1
Kvinne Anonym Skrevet 7. august 2016 #7 Skrevet 7. august 2016 (endret) 6 minutter siden, HenLu skrev: Ikke ha dårlig samvittighet! Så lenge babyen er fornøyd og får i seg nok mat, er det det viktigste. Min gutt er 9 mnd og spiser alt som vi spiser. Det har han gjort siden han fikk smake fast føde. I dag skal jeg lage kyllinggryte med grønnsaker og poteter. Har ris ved siden av. Har gitt han biter siden han startet med fast føde og spiser derfor ikke most mat. Ellers pleier jeg å lage ovnsbakt laks, kokt torsk, forskjellige gryter, lapskaus, retter med pasta/spagetti osv. Så bra😊 Ja jenten min er sterk og absolutt god fremgang i utviklingen, blid og fornøyd jente. Tror jeg er ekstra sårbar fordi jeg ikke får gidd barnet mitt en oppvekst med to foreldre under samme tak. Endret 7. august 2016 av Kvinne Anonym Ikke ferdig før jeg trykket send..
FantasDick Skrevet 7. august 2016 #8 Skrevet 7. august 2016 Vi bruker begge deler. Glass er utrolig kjekt når vi er ute på tur, da hun spiser de kalde også. Hun spiser stort sett det vi spiser til middag, det har hun gjort siden hun begynte å like annet enn pupp og grøt da hun var 7 mnd. Hun liker det meste, og elsker fisk! Jeg lager også smoothie, pureer og koker fruktvann selv. 1
Gjest Nori Skrevet 7. august 2016 #9 Skrevet 7. august 2016 Jeg har laget maten selv helt fra starten av. Har prøvd å gi ferdigmat noen ganger da vi har vært på tur, men det vil han ikke ha. Noe jeg forstår godt, siden det jeg har smakt av glassmat har vært veldig smakløst. Men næringsinnholdet i ferdigmaten hadde jeg på ingen måte bekymret meg over.
Carrot Skrevet 7. august 2016 #10 Skrevet 7. august 2016 Hvis man er flink på variert kost og ferske råvarer og man har tid er hjemmelaget helt klart det optimale, da kan an velge bort sukker, salt og bruke gode krydder i mengder som er tilrådelig etterhvert som barnet vokser osv - men det er ikke alle som har tid, kunnskap eller energi til slikt og da er "kjøpemat" et fullgodt alternativ om man velger riktig. Nestle er ikke "best" i alle sammenhenger liksom, det er mange merker å velge i - Hipp, øko osv så å gjøre litt research og sette seg inn i hva man putter i både seg selv og barnet sitt er helt klart et must! 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #11 Skrevet 7. august 2016 6 minutter siden, Carrot skrev: Hvis man er flink på variert kost og ferske råvarer og man har tid er hjemmelaget helt klart det optimale, da kan an velge bort sukker, salt og bruke gode krydder i mengder som er tilrådelig etterhvert som barnet vokser osv - men det er ikke alle som har tid, kunnskap eller energi til slikt og da er "kjøpemat" et fullgodt alternativ om man velger riktig. Nestle er ikke "best" i alle sammenhenger liksom, det er mange merker å velge i - Hipp, øko osv så å gjøre litt research og sette seg inn i hva man putter i både seg selv og barnet sitt er helt klart et must! Enig. Har prøvd endel glass. Hun spiser det meste. Smoothie er det beste hun vet. Har ikke sett tester av de. Florerer jo i butikker om dagen. Er økologisk også. Håper virkelig de er sunn fordi de er veldig praktisk som mellom måltid på tur. Har prøvd litt skviset bær det gikk ned, litt uvant såg jeg pga det var ikke like most som smoothiene hun er vandt med. Takker virkelig for svar her alle sammen. Så godt å høre andres erfaringer😊 Anonymkode: a219e...33b
Gjest Magnifiq Skrevet 7. august 2016 #12 Skrevet 7. august 2016 Litt av begge. Syns de glassene smaker ganske lite, så her har vi stort sett gitt hjemmelaget, men glass på tur og slikt.
FantasDick Skrevet 7. august 2016 #13 Skrevet 7. august 2016 Vil legge til at vi bruker ikke Nestle (av flere grunner) så her får hun Semper eller Hipp. De har større biter og mer smak! Hun får også 12 mnd + for mer smak, men hun er godt vant til smak og store biter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå