TinyBean Skrevet 7. august 2016 #61 Skrevet 7. august 2016 (endret) Kjøper du billigversjoner av ting i annet-posten? Finnes råbillig shampoo og balsam til 7 kroner per stykk, og de flaskene er store. Kjøper selv First Price av alt jeg kan finne. Nå husker jeg ikke om Kiwi er i nærheten av deg, men tror Rema og diverse har forskjellige billigvarianter av diverse mat. Om folk allerede har nevnt pakker med frosne grønnsaker beklager jeg, men er utrolig greit med disse. Trumf er også en ide, om du har Spar eller Kiwi i nærheten da. Da får du jo litt igjen per handletur som samler seg sakte men sikkert over tid. Ikke mye, men greit å ha en ekstra hundrelapp om det skulle bli tomt en dag. Store bagger med ris får man til billig penge, diverse supper, buljongterninger funker fint. Og du kan muligens ønske deg gavekort til nærmeste matbutikk til jul eller bursdag? Det hadde hjulpet litt kanskje? Hvor lang er bindingstida på mobilen? Kanskje du kan nedjustere når den er ferdig Endret 7. august 2016 av TinyBean
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #62 Skrevet 7. august 2016 Du er sporty og inspirerende. Kan du lage dine egne energibarer, kanskje? Kjøp rimelig proteinpulver, bruk mye havregryn og kanskje rimelig nøttesmør? Da kan du lett ha de med deg som mellommåltid, virker som om det er din største utfordring. Proteinbarer er jo generelt skikkelig dyrt, men veldig handy, da. Anonymkode: 8513d...7f2
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 7. august 2016 #63 Skrevet 7. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er til tider heftig, men slik er det når man satser idrett, særlig når det er lagidrett det er snakk om. Hadde jeg ikke trivdes med det hadde det ikke gått i lengden, men jeg elsker idretten og vil absolutt ikke slutte. Det handler om prioriteringer Men ja, egg er bra! Vet du forresten hvor det er å få kjøpt billige egg? En sånn 18pk på Rema til rundt 35-40 kr spiser jeg opp på noen få dager. Anonymkode: 1896f...281 Jeg pleier å kjøpe Rema sine. Koster 16.40 for 12 stykker så da får du jo litt mer for pengene. Best pris heter de. I tillegg så har de en billig pølsepakke fra best pris også. Husker ikke hva den koster, men de er ganske ålreite. Utover det, så har gjerne Coop OBS noen ålreite kampanjer i blant hvis du følger litt med kundeavisen deres. Den er å finne på nettet.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #64 Skrevet 7. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går du et idrettsstudium? <Hvis ikke så vil jeg mene du prøver å ri to hester samtidig. Det går sjelden spesielt bra, og spesielt når det synes som idretten er det som kommer foran studiene. Anonymkode: 49635...f67 Går et idrettsstudium, ja Og ingenting kommer foran det andre, jeg prøver å kombinere så best som mulig. Anonymkode: 1896f...281
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #65 Skrevet 7. august 2016 2 minutter siden, Steve Rogers skrev: Jeg pleier å kjøpe Rema sine. Koster 16.40 for 12 stykker så da får du jo litt mer for pengene. Best pris heter de. I tillegg så har de en billig pølsepakke fra best pris også. Husker ikke hva den koster, men de er ganske ålreite. Utover det, så har gjerne Coop OBS noen ålreite kampanjer i blant hvis du følger litt med kundeavisen deres. Den er å finne på nettet. De har ikke de Best Pris-eggene på Remabutikkene her. Har sjekket alle sammen, til og med spurt kjøpmannen på den ene butikken, og hun sa bare at de ikke tar inn dem. Så det billigste for meg blir 18-pk, men likevel er det dyrt når jeg spiser opp den på få dager. De pølsene bruker jeg å kjøpe Og ellers kjøper jeg Best Pris med feks. skinke, kjøttdeig og lignende. Anonymkode: 1896f...281
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 7. august 2016 #66 Skrevet 7. august 2016 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De har ikke de Best Pris-eggene på Remabutikkene her. Har sjekket alle sammen, til og med spurt kjøpmannen på den ene butikken, og hun sa bare at de ikke tar inn dem. Så det billigste for meg blir 18-pk, men likevel er det dyrt når jeg spiser opp den på få dager. De pølsene bruker jeg å kjøpe Og ellers kjøper jeg Best Pris med feks. skinke, kjøttdeig og lignende. Anonymkode: 1896f...281 Øhm, hvorfor i alle dager gjør de ikke det? De hadde sikkert gått unna som hakka møkk. Uansett, Coop Extra har også en sånn billigversjon av egg, men aner ikke hva de koster. Endret 7. august 2016 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #67 Skrevet 7. august 2016 2 minutter siden, Steve Rogers skrev: Øhm, hvorfor i alle dager gjør de ikke det? De hadde sikkert gått unna som hakka møkk. Uansett, Coop Extra har også en sånn billigversjon av egg, men aner ikke hva de koster. 18-pk på med egg av merket Extra koster omtrent det samme som på Rema. Anonymkode: 1896f...281
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #69 Skrevet 7. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så alle andre studenter bruker 2500 kr på mat i måneden? Ikke mine venninner, iallefall. Husk at de 1800 kr i mitt budsjett omfatter ikke sånne ting som såpe, vaskemiddel etc. som kjøpes på matbutikk, kun MAT. Det andre har jeg under en annen post i budsjettet. Når jeg har kun stipendet og leve av, og skal betale leie, strøm, være litt sosial (fester aldri så bruker sjeldent mye penger på slike ting), ta tog hjem til foreldrene mine en sjelden gang, og kjøpe det jeg MÅ ha av sminke og klær (bruker minimalt med penger på dette også), så har jeg ikke råd til å sette av mer enn 1800 til mat per måned. Så langt strekker ikke kontoen til, og jeg har heller ikke noe på sparekonto. Anonymkode: 1896f...281 Da må du gjøre endringer. Du sier jo at du har gått gjennom budsjettet ditt og det ikke finnes smutthull. Vel, da må du omprioritere og finne deg en jobb. Eller droppe noe av andre ting du bruker penger på. Ingen klarer å trylle frem mer penger. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg får ikke noe støtte, fordi når man har hveteallergi kan man spise absolutt alt bortsett fra hvetemel, og dermed er ikke kostholdet så begrenset uansett. Anonymkode: 1896f...281 Tull. Hveteallergi er likestilt med cøliaki, og så lenge du har fått diagnose via spesialist så får du stønad. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke som min lege har sagt hver gang jeg har vært der siden jeg var 5-6 år, iallefall. Anonymkode: 1896f...281 Legen din tar feil. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spurt legen, og hun vet jo det siden hun svarer meg. Var der sist i januar. Anonymkode: 1896f...281 Igjen, legen din tar feil. Det er uansett ikke legen du skal spørre om slike rettigheter. Du spør vel ikke bussjåføren om hvordan du skal reparere en bil heller? Her er info, skriv ut og ta med til legen: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/6-3-grunnst%C3%B8nad Hveteallergi [Endret 11/04, 8/14] Personer med hveteallergi reagerer også på de andre ”nordiske” kornsortene som rug, bygg og havre (hvis den er forurenset av hvete), slik at hveteallergi kan være en misvisende diagnose. Hveteallergi diagnostiseres ved hjelp av blodprøver eller prikktest og provokasjonsforsøk. Pasienter med livstruende anafylaktisk reaksjoner skal ikke provoseres, men dette må i så fall begrunnes særskilt. Lidelsen behandles med samme diett som ved cøliaki og tilsvarende sats som ved cøliaki tilstås uten nærmere dokumentasjon av ekstrautgiftene. Hveteallergi er ikke nødvendigvis en livsvarig lidelse. Over halvparten av barna har vokst av seg allergien ved 8 års alder. Disse sakene må derfor revideres av relevant spesialist med regelmessighet hvert 3 årfrem til voksen alder (18 år)..Dersom provokasjon ikke utføres ved revurdering, skal spesialisten redegjørde for hvorfor dette ikke er utført. Voksne skal revurderes hvert 3. år. Det kreves ikke provokasjonstest da dette hos voksne ofte er forundet med fare for alvorlig allergisk reaksjon. Det kreves da en erklæring fra fastlegen om at pasienten fortsatt lever på glutenfri diett. Anonymkode: 56c03...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #70 Skrevet 7. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så alle andre studenter bruker 2500 kr på mat i måneden? Ikke mine venninner, iallefall. Husk at de 1800 kr i mitt budsjett omfatter ikke sånne ting som såpe, vaskemiddel etc. som kjøpes på matbutikk, kun MAT. Det andre har jeg under en annen post i budsjettet. Når jeg har kun stipendet og leve av, og skal betale leie, strøm, være litt sosial (fester aldri så bruker sjeldent mye penger på slike ting), ta tog hjem til foreldrene mine en sjelden gang, og kjøpe det jeg MÅ ha av sminke og klær (bruker minimalt med penger på dette også), så har jeg ikke råd til å sette av mer enn 1800 til mat per måned. Så langt strekker ikke kontoen til, og jeg har heller ikke noe på sparekonto. Anonymkode: 1896f...281 Må du ha ny sminke og klær hver mnd? Vaskemiddel er heller ikke noe du må kjøpe hver eneste mnd. Det går an å være sosial uten å bruke penger. En drikke på byen koster over 100 kr. La oss si du kjøper øl fra Kiwi istedet og ikke på utested. Det er dyrt det også. Er det ikke bedre å bruke de pengene på mat? Anonymkode: 2e740...395 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #71 Skrevet 7. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spurt legen, og hun vet jo det siden hun svarer meg. Var der sist i januar. Anonymkode: 1896f...281 Har du hvete allergi, så har du krav på grunnstønad. Det er ikke alle leger som har denne kunnskapen, selv om de skal ha det. For det er jo de som må melde det inn. Men ta kontakt med Nav, og hør hva du skal gjøre. Det er tross alt snakk om 1900 kr i måneden, noe som vil hjelpe deg mye. Anonymkode: 55482...130 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #72 Skrevet 7. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du gjøre endringer. Du sier jo at du har gått gjennom budsjettet ditt og det ikke finnes smutthull. Vel, da må du omprioritere og finne deg en jobb. Eller droppe noe av andre ting du bruker penger på. Ingen klarer å trylle frem mer penger. Tull. Hveteallergi er likestilt med cøliaki, og så lenge du har fått diagnose via spesialist så får du stønad. Legen din tar feil. Igjen, legen din tar feil. Det er uansett ikke legen du skal spørre om slike rettigheter. Du spør vel ikke bussjåføren om hvordan du skal reparere en bil heller? Her er info, skriv ut og ta med til legen: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/6-3-grunnst%C3%B8nad Hveteallergi [Endret 11/04, 8/14] Personer med hveteallergi reagerer også på de andre ”nordiske” kornsortene som rug, bygg og havre (hvis den er forurenset av hvete), slik at hveteallergi kan være en misvisende diagnose. Hveteallergi diagnostiseres ved hjelp av blodprøver eller prikktest og provokasjonsforsøk. Pasienter med livstruende anafylaktisk reaksjoner skal ikke provoseres, men dette må i så fall begrunnes særskilt. Lidelsen behandles med samme diett som ved cøliaki og tilsvarende sats som ved cøliaki tilstås uten nærmere dokumentasjon av ekstrautgiftene. Hveteallergi er ikke nødvendigvis en livsvarig lidelse. Over halvparten av barna har vokst av seg allergien ved 8 års alder. Disse sakene må derfor revideres av relevant spesialist med regelmessighet hvert 3 årfrem til voksen alder (18 år)..Dersom provokasjon ikke utføres ved revurdering, skal spesialisten redegjørde for hvorfor dette ikke er utført. Voksne skal revurderes hvert 3. år. Det kreves ikke provokasjonstest da dette hos voksne ofte er forundet med fare for alvorlig allergisk reaksjon. Det kreves da en erklæring fra fastlegen om at pasienten fortsatt lever på glutenfri diett. Anonymkode: 56c03...3d7 Jeg tåler alle andre kornsorter, så da har jeg sikkert ikke allergiet i alvorlig nok grad til å få støtte. Jeg trenger ikke spise glutenfritt, slik de med cøliaki må. Jeg kan spise ALT bortsett fra hvetemel. Til og med speltlomper som er bakt med hvetemel (men som ikke inneholder hvetemel for det) kan jeg spise uten å bli syk. Så da faller nok ikke jeg under den kategorien som har rett til støtte, selv om jeg har fått påvist allergi gjennom blodprøver og prikktest. Anonymkode: 1896f...281
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #73 Skrevet 7. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må du ha ny sminke og klær hver mnd? Vaskemiddel er heller ikke noe du må kjøpe hver eneste mnd. Det går an å være sosial uten å bruke penger. En drikke på byen koster over 100 kr. La oss si du kjøper øl fra Kiwi istedet og ikke på utested. Det er dyrt det også. Er det ikke bedre å bruke de pengene på mat? Anonymkode: 2e740...395 Jeg kjøper ikke sminke og klær hver måned. Kjøper bare det jeg MÅ ha. De månedene jeg har penger til overs fordi jeg ikke kjøper klær og sminke, bruker jeg dem på togbillett. Jeg fester aldri, så alkohol bruker jeg ikke penger på. De få gangene jeg er sosial bruker vi å lage middag hjemme hos en av oss, en sjelden gang på kino, og en sjelden gang på kafé. Er jeg på kafé lar jeg være å bestille noe, eller bestiller kun en kaffe/brus/smoothie som er det billigste. Så akkurat det der er ikke noe problem, fordi jeg kaster ikke bort pengene i annet-kategorien på noe, det er kun det jeg absolutt har behov for. Sist jeg drakk alkohol (utenom vin servert av familie, altså gratis for meg) var i jula, og da kjøpe jeg én vinflaske. Kan ikke huske sist jeg var på kafé. Og har ikke spist på restaurant det siste året, annet enn når jeg har vært der med foreldre og de har betalt. Jeg takker faktisk ofte nei til sånne dyre sosiale ting, både fordi jeg ikke har tid og fordi jeg ikke kan bruke penger på det. Anonymkode: 1896f...281
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #74 Skrevet 7. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tåler alle andre kornsorter, så da har jeg sikkert ikke allergiet i alvorlig nok grad til å få støtte. Jeg trenger ikke spise glutenfritt, slik de med cøliaki må. Jeg kan spise ALT bortsett fra hvetemel. Til og med speltlomper som er bakt med hvetemel (men som ikke inneholder hvetemel for det) kan jeg spise uten å bli syk. Så da faller nok ikke jeg under den kategorien som har rett til støtte, selv om jeg har fått påvist allergi gjennom blodprøver og prikktest. Anonymkode: 1896f...281 Åh herregud, har du tungt for det?? Det beregnes ikke etter alvorlighetsgrad. Har du påvist hveteallergi får du støtte. Punktum. Anonymkode: 56c03...3d7 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #75 Skrevet 7. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh herregud, har du tungt for det?? Det beregnes ikke etter alvorlighetsgrad. Har du påvist hveteallergi får du støtte. Punktum. Anonymkode: 56c03...3d7 Det her, høres jo ut som du ikke vil ha ekstra penger. Dette hadde jo løst problemene dine. Anonymkode: 55482...130 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #76 Skrevet 7. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ikke funnet noen så billige abonnement hos min operatør, nei. Har bindingstid. Redusere annet-posten...? Det er absolutt ikke mye med 500 kr for ALT av såpe, sjampo, balsam, vaskemiddel, sminke, klær jeg MÅ ha, togbillett (120 kr hver vei), og kanskje en kinobillett en sjelden gang. Anonymkode: 1896f...281 500 PR måned er ganske mye. Kjøp first price dusjsåpe, sjampo og balsam. Kjøp omo color i store bokser på europris. Den kan du bruke på lyse klær også. MÅ du ha sminke? Tenk deg "Sminke eller frokost?" MÅ du ha nye klær? Kjøp på bruktbutikk eller pass på å kjøp bare på salg. Og har du ikke rå, så gå for all del ikke på kino. Kjøp bare det du absolutt trenger for å overleve. Da skal du klare deg på en del mindre. Anonymkode: 50e5d...8d4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #77 Skrevet 7. august 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det her, høres jo ut som du ikke vil ha ekstra penger. Dette hadde jo løst problemene dine. Anonymkode: 55482...130 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh herregud, har du tungt for det?? Det beregnes ikke etter alvorlighetsgrad. Har du påvist hveteallergi får du støtte. Punktum. Anonymkode: 56c03...3d7 Signerer disse to. Du kan ikke klage over å ha lite penger når du har mulighet for å ha mere, du vil bare ikke ha det. Liker du å ha det kjipt så du har noe å klage over? Anonymkode: f5fcc...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #78 Skrevet 7. august 2016 Jeg har også drevet med toppidrett, og måtte til slutt innse at det ikke var forenlig med studentlivet da jeg visste at jeg for det første aldri ville drive med den idretten resten av livet (det er jo ingen som driver på til de er 70 uansett - om da ikke som trener), og at jeg en dag skulle ha en 100% stilling i arbeidslivet et sted - og dermed ville gjøre det bra på studiet slik at jeg kunne få en ålreit jobb i ettertid. Da måtte jeg rett og slett erkjenne at jeg ikke kunne få i både pose og sekk, og kuttet ut idretten. Dritkjipt der og da, men i retrospekt er jeg veldig glad for det. Jeg har en del skader som har kommet i senere år pga. idretten, og med studiene mine er det heldigvis mange jobber jeg kan få hvor disse skadene ikke vil ha noen innvirkning på jobben (ikke at jeg er invalid liksom, men du skjønner sikkert hva jeg mener; runners knee, en del knekte fingre som er skjeve, håndledd og ankler som ikke er helt stabile hele tiden osv.). Og jeg hadde aldri holdt på med idretten resten av livet; en karriere på landslaget (om man kommer så langt) varer jo ikke til man er pensjonist, og for meg handlet det også om at jeg synes jeg ofret så mye annet for den idretten, mens egentlig var det jo ikke noe som kom til å føre meg noe sted. Mens alle andre levde studentlivet; dro ut på byen, på reiser og fant på masse kult + jobba i helgene, så var det meg og bøkene mine og treningen.. Kanskje jeg kunne ha fått et par år på landslaget hvis jeg var megaheldig, men hva så da? Det kommer jo noe etter at man er ferdig med toppidrett, og mens noen sikkert kan bli PT eller trenere så gjelder ikke det for alle, og for å være ærlig tror jeg ikke jeg er trenertypen, dessverre. Har ikke tålmodighet til det. Jeg skjønner problemstillingen din og at du kanskje håper at noen skal trylle frem en genial løsning som du ikke allerede har tenkt på (been there, done that), men når du allerede har en så trang økonomi og du bruker enormt med tid og energi på idrett, så MÅ du også spise ordentlig, eller så kan du risikere å bli syk og få mangler - og da risikerer du at du ikke får spille i stedet. Så det er litt sånn "låst" dette med å sjonglere toppidrett med studier, og jeg kjenner meg veldig igjen. Til syvende og sist handler det om at man dessverre må velge bort noe, for man kan ikke få alt bestandig. Enten må du finne en måte å få inn mer penger på, enten en jobb eller f.eks. en sponsor (hvis dere har lov?), eller så må du se hvor lenge du greier å tyne deg sånn - for det der er et kjempestramt budsjett som jeg ikke helt ser hvor du skulle kuttet noe mer fra. Vet ikke om de andre på laget ditt er i samme situasjon og kanskje har noen råd du ikke får her? Ellers regner jeg med at du sikkert har snakket med dem om dette, for det er mye mulig at dere er flere i samme båt. Anonymkode: 7230e...707 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #79 Skrevet 7. august 2016 Når jeg var student levde jeg på nudler. De billigste Yum-Yum kostet kr 10,- for 5 pakker. (koster omtrent det samme fortsatt). I helgene koste jeg meg med å steke pølsebiter jeg hadde oppi nudlene. De kostet rundt 22,- for en kilo med de billigste grillpølsene. Så her er det en oppskrift for å leve for under 100-lappen i uka. Anonymkode: 48d60...19d 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #80 Skrevet 7. august 2016 Ofte kan man få kjøpt store kvanta med egg direkte fra gårder.. Gjerne litt billigere også. Sjekk det ut! Anonymkode: 0eeb8...9ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå