AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #1 Skrevet 7. august 2016 Hei. Har dere enkle og normale pannekaker oppskrifter ? Jeg vil ha oppskrift som ikke har så mye ingredienser. Som hvor mye dl vann ,melk sukker, egg og smør man må ha? Takk. Hvis det er 3 personer i huset hvor mye må man ha da ? Hvis man er 6 7 personer huser hvor mye må man ha i som egg ,smør melk,vann og sukker? Anonymkode: a8413...653
caroprins Skrevet 7. august 2016 #2 Skrevet 7. august 2016 3 dl hvetemel 0,5 ts salt 5 dl melk 4 egg bland mel og salt. Rør inn halvparten av melken slik at det blir en jevn røre. Rør inn resten av melken. Rør inn 4 sammenpiskede egg. La røren hvile I kjøleskap ca 20 minutter. Ha smør I pannen og stek pannekakene. Denne oppskriften gir ca 9 pannekaker.
piaff Skrevet 7. august 2016 #3 Skrevet 7. august 2016 Her er en oppskrift som jeg alltid bruker: 2 egg 3 dl melk 2 dl hvetemel litt sukker (ca. 1-2 spiseskjeer) Du kan ta mer sukker, selvfølgelig, men selv så tar jeg i det som fungerer for meg:) Dette pleier å være nok til ca. 1-2 personer, etter min erfaring. Hvis du skal lage pannekaker for flere personer, så dobler du bare oppskriften. Jeg begynner alltid med å piske eggene, deretter så har jeg oppi all melken og pisker videre før jeg tar oppi melet, litt og litt av gangen, og tilslutt sukkeret. Veldig enkel, grei oppskrift. Ikke noe smør unntatt oppi stekepannen når jeg skal steke pannekakene.
Nai Skrevet 7. august 2016 #4 Skrevet 7. august 2016 tusen takk for svar. Jeg vil ha oppskrift uten salt og som jeg vil lage med engang til frokost eller lunch . Hvis jeg tar ett egg går der greit?
Nai Skrevet 7. august 2016 #5 Skrevet 7. august 2016 1 minutt siden, piaff skrev: Her er en oppskrift som jeg alltid bruker: 2 egg 3 dl melk 2 dl hvetemel litt sukker (ca. 1-2 spiseskjeer) Du kan ta mer sukker, selvfølgelig, men selv så tar jeg i det som fungerer for meg:) Dette pleier å være nok til ca. 1-2 personer, etter min erfaring. Hvis du skal lage pannekaker for flere personer, så dobler du bare oppskriften. Jeg begynner alltid med å piske eggene, deretter så har jeg oppi all melken og pisker videre før jeg tar oppi melet, litt og litt av gangen, og tilslutt sukkeret. Veldig enkel, grei oppskrift. Ikke noe smør unntatt oppi stekepannen når jeg skal steke pannekakene. Wow denne oppskriften må jeg prøve. Tusen takk
piaff Skrevet 7. august 2016 #6 Skrevet 7. august 2016 (endret) 10 minutter siden, Nai skrev: Wow denne oppskriften må jeg prøve. Tusen takk Bare hyggelig! (PS: Du kan gjerne erstatte ca. en halv desiliter av hvetemelet med enten semulegryn eller speltmel slik at du får litt variasjon og en "sunnere" pannekake. Eksempelvis: Hvis du lager til 1-2 personer, så blir det 1 1/2 dl hvetemel og 1/2 dl speltmel/semulegryn. Hvis du har doblet oppskriften, så kan du doble blandingsmelet også, men tar du mer av blandingsmelet, så kan du ende opp med en klissete, ødelagt pannekake, så ikke overdriv! ) Endret 7. august 2016 av piaff
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #7 Skrevet 7. august 2016 7 timer siden, piaff skrev: Her er en oppskrift som jeg alltid bruker: 2 egg 3 dl melk 2 dl hvetemel litt sukker (ca. 1-2 spiseskjeer) Du kan ta mer sukker, selvfølgelig, men selv så tar jeg i det som fungerer for meg:) Dette pleier å være nok til ca. 1-2 personer, etter min erfaring. Hvis du skal lage pannekaker for flere personer, så dobler du bare oppskriften. Jeg begynner alltid med å piske eggene, deretter så har jeg oppi all melken og pisker videre før jeg tar oppi melet, litt og litt av gangen, og tilslutt sukkeret. Veldig enkel, grei oppskrift. Ikke noe smør unntatt oppi stekepannen når jeg skal steke pannekakene. Nå spørs det litt hvor tykke man liker pannekakene. Den oppskriften der hadde gidd meg ca 3 pannekaker. Anonymkode: b6d31...927
piaff Skrevet 7. august 2016 #8 Skrevet 7. august 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå spørs det litt hvor tykke man liker pannekakene. Den oppskriften der hadde gidd meg ca 3 pannekaker. Anonymkode: b6d31...927 Du kan jo selvfølgelig ha i litt mer mel hvis du ønsker det, da blir pannekakene supertjukke. Den oppskriften jeg bruker, gir meg ca. 4-5 pannekaker, noenganger mer. Og ja, jeg bruker en stor stekepanne og har oppi mer enn nok røre av gangen. Jeg har aldri hatt problemer med å lage tykke nok pannekaker Selv ikke når jeg lager til meg selv. Hvor tykke må pannekakene egentlig være?
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 7. august 2016 #9 Skrevet 7. august 2016 11 timer siden, piaff skrev: 2 egg 3 dl melk 2 dl hvetemel Samme bruker jeg og, bare 1dl hvetemel og 1dl sammalt fint.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #10 Skrevet 8. august 2016 16 timer siden, piaff skrev: Du kan jo selvfølgelig ha i litt mer mel hvis du ønsker det, da blir pannekakene supertjukke. Den oppskriften jeg bruker, gir meg ca. 4-5 pannekaker, noenganger mer. Og ja, jeg bruker en stor stekepanne og har oppi mer enn nok røre av gangen. Jeg har aldri hatt problemer med å lage tykke nok pannekaker Selv ikke når jeg lager til meg selv. Hvor tykke må pannekakene egentlig være? Vi lager ikke så tykke pannekaker. Vi pleier å ta bare en egg holder det ? Anonymkode: a8413...653
piaff Skrevet 8. august 2016 #11 Skrevet 8. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi lager ikke så tykke pannekaker. Vi pleier å ta bare en egg holder det ? Anonymkode: a8413...653 Du kan jo bare halvere grunnoppskriften min, og heller ha oppi mer melk og mel hvis det blir altfor tynt Jeg er så klart ingen pannekake-ekspert, jeg lager bare det som fungerer fint for meg:)
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #12 Skrevet 8. august 2016 1 minutt siden, piaff skrev: Du kan jo bare halvere grunnoppskriften min, og heller ha oppi mer melk og mel hvis det blir altfor tynt Jeg er så klart ingen pannekake-ekspert, jeg lager bare det som fungerer fint for meg:) Dette står 2 egg på oppskriften u lager, kan man ta en egg istedenfor 2egg ? Denne oppskriften du ga meg er enkelt å greit. Kan jeg blande alt sammen på engang ? Anonymkode: a8413...653
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #13 Skrevet 8. august 2016 4 minutter siden, piaff skrev: Du kan jo bare halvere grunnoppskriften min, og heller ha oppi mer melk og mel hvis det blir altfor tynt Jeg er så klart ingen pannekake-ekspert, jeg lager bare det som fungerer fint for meg:) Jeg tar på sånn vanilje essens oppi også det er godt Anonymkode: a8413...653
Chenet Skrevet 8. august 2016 #14 Skrevet 8. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette står 2 egg på oppskriften u lager, kan man ta en egg istedenfor 2egg ? Denne oppskriften du ga meg er enkelt å greit. Kan jeg blande alt sammen på engang ? Anonymkode: a8413...653 Hvis oppskriften sier 2 egg og du har 1 egg så halverer du oppskriften så alt annet også blir halvparten. Det er lurt å blande melk og hvetemel\sukker først før du har i egg, så rører du ikke egget seig.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #15 Skrevet 8. august 2016 1 minutt siden, Chenet skrev: Hvis oppskriften sier 2 egg og du har 1 egg så halverer du oppskriften så alt annet også blir halvparten. Det er lurt å blande melk og hvetemel\sukker først før du har i egg, så rører du ikke egget seig. Fordi det mange som ikke tar egg idet heletatt, så lurte jeg på om 1 er nokk en 2 egg ? Anonymkode: a8413...653
piaff Skrevet 8. august 2016 #16 Skrevet 8. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi det mange som ikke tar egg idet heletatt, så lurte jeg på om 1 er nokk en 2 egg ? Anonymkode: a8413...653 Ja, du kan ta ett egg, og så tar du ca. 1 dl mel og 1 1/2 dl melk pluss litt sukker Altså halvparten av grunnoppskriften min. Hvis røren blir tynn, så tar du i litt mer mel. Hvis røren blir tykk, så tar du i littegranne melk. Du kan selvfølgelig blande alt på en gang, eller begynne med væsken og ta i mel og sukker på slutten. Jeg er sånn at jeg følger en oppskrift slavisk i begynnelsen, og når jeg blir trygg, så begynner jeg å eksperimentere mer.
Chenet Skrevet 8. august 2016 #17 Skrevet 8. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi det mange som ikke tar egg idet heletatt, så lurte jeg på om 1 er nokk en 2 egg ? Anonymkode: a8413...653 Jeg bruker aldri oppskrift på pannekaker, men skal du følge en oppskrift fordi du ikke har prøvd dette før så følger du den for å få et godt resultat. Jeg syns 1 egg til 3 personer er lite i pannekaker om du ikke skal droppe egg fordi noen ikke tåler egg.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #18 Skrevet 8. august 2016 1 minutt siden, piaff skrev: Ja, du kan ta ett egg, og så tar du ca. 1 dl mel og 1 1/2 dl melk pluss litt sukker Altså halvparten av grunnoppskriften min. Hvis røren blir tynn, så tar du i litt mer mel. Hvis røren blir tykk, så tar du i littegranne melk. Du kan selvfølgelig blande alt på en gang, eller begynne med væsken og ta i mel og sukker på slutten. Jeg er sånn at jeg følger en oppskrift slavisk i begynnelsen, og når jeg blir trygg, så begynner jeg å eksperimentere mer. Blir det nok pannekaker til 3 personer? Anonymkode: a8413...653
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #19 Skrevet 8. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir det nok pannekaker til 3 personer? Anonymkode: a8413...653 Himmel og hav! Er det mulig å lage så mye styr for noen pannekaker? Anonymkode: af1a9...649 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #20 Skrevet 8. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Himmel og hav! Er det mulig å lage så mye styr for noen pannekaker? Anonymkode: af1a9...649 Hehe jeg bare spør jeg, men tusen takk for hjelpen. Skal prøve meg frem Anonymkode: a8413...653
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå