Gå til innhold

Hybel med felles kjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flytter snart inn i en hybel for første gang, og skda dele kjøkken med 3-6 personer. Lurer på om noen her har erfaring med dette fra tidligere? Hvordan gjør man med plass i kjøleskap (merker man alle tingene sine?) og deler man kjøkken utstyr, eller markerer man det også, eller holder man det inne på hybelen og tar med for hver gang? Og har dere ellers noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det i kollektiv eller på studenthjem?

Delte kjøkken med 11 stk da jeg bodde på studenthjem, alle hadde sitt eget kjøleskap (sånne små) en skuff hver i fryseskap, og to skap og en skuff til kjøkkenutstyr og mat. Vi hadde eget av alt kjøkkenutstyr og servise/bestikk.

Hos oss var regelen at det ikke skulle stå oppvask på kjøkkenbenken eller i vasken, men det var mange som ikke brydde seg om det, noe som resulterte i at det ble ganske rotete. Jeg hadde en liten balje til oppvask som jeg hadde stående på hybelen min som jeg tok med ut på kjøkkenet når jeg skulle vaske opp. I tillegg gikk vask av kjøkken og tømming av bosset på rundgang, en uke hver, men det var en del som ikke var så flinke til å gjøre det heller.

Skal du bo på studenthjem er det helt sikkert regler for kjøkken og fellesområder som du får beskjed om når du kommer dit. Kollektiv har jeg aldri bodd i, så vet ikke hva som er vanlig der.

Anonymkode: 7e4ee...548

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det i kollektiv eller på studenthjem?

Delte kjøkken med 11 stk da jeg bodde på studenthjem, alle hadde sitt eget kjøleskap (sånne små) en skuff hver i fryseskap, og to skap og en skuff til kjøkkenutstyr og mat. Vi hadde eget av alt kjøkkenutstyr og servise/bestikk.

Hos oss var regelen at det ikke skulle stå oppvask på kjøkkenbenken eller i vasken, men det var mange som ikke brydde seg om det, noe som resulterte i at det ble ganske rotete. Jeg hadde en liten balje til oppvask som jeg hadde stående på hybelen min som jeg tok med ut på kjøkkenet når jeg skulle vaske opp. I tillegg gikk vask av kjøkken og tømming av bosset på rundgang, en uke hver, men det var en del som ikke var så flinke til å gjøre det heller.

Skal du bo på studenthjem er det helt sikkert regler for kjøkken og fellesområder som du får beskjed om når du kommer dit. Kollektiv har jeg aldri bodd i, så vet ikke hva som er vanlig der.

Anonymkode: 7e4ee...548

Takk for svar, er i studenthjem

Skrevet

Jeg har aldri bodd i kollektiv, men har hørt det er vanlig å ha hver sin hylle i kjøleskapet. Om ikke du får din egen hylle ville jeg ha merket maten min. 

Kjøkkenutstyr vet jeg ikke, men jeg tenker at om man f.eks setter en kaffetrakter på kjøkkenbenken må man forvente at andre bruker den også. 

Dere kan jo snakke om hva som er greit å ha på felles av utstyr og kjøpe dette inn sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg en stor plastkasse med lokk på til å oppbevare tingene dine i, inntil du bet hvem du skal dele med dersom du ikke kan låse skap og skuffer. 

Anonymkode: 27070...3f5

Skrevet

Delte kjøkken  med 1-2 andre, når jeg bodde i en kjeller-hybel. 

Det gikk greit, hadde kjøkkenet for det meste for meg selv(Ingen opptatte komyfyrplater/ sjenk som står full av skittene tallerkene o.l) . Da de to andre jobbet og var ganske opptatt og lagde mat fort, og spiste. Det som var en stor fordel var at vi hadde oppvasksmaskin!

positive erfaringer

• Ryddig og grei fordeling av vask-rydde rutiner.
  • Ingen krangling eller  mat som forsvinner 
  • oppvaskmaskin
  • innkjøp av  fellesutstyr

Negative erfaringer

• Kunne fort bli litt støvete og møkkete etter ferier(jule/sommeferie)
  • Litt kaos hvis en av de var borte, hvem skal egentlig steppe inn, når det er hans vaskeuke?
  • Festbråk. 
Skrevet
17 timer siden, kokkosbanan skrev:

Jeg flytter snart inn i en hybel for første gang, og skda dele kjøkken med 3-6 personer. Lurer på om noen her har erfaring med dette fra tidligere? Hvordan gjør man med plass i kjøleskap (merker man alle tingene sine?) og deler man kjøkken utstyr, eller markerer man det også, eller holder man det inne på hybelen og tar med for hver gang? Og har dere ellers noen tips?

Jeg bodde i en studentbolig for en del år siden. Da delte jeg kjøkken med 5 andre. Kjøkkenet var ganske stort, og hadde et spisebord og en sofa stående i den ene enden. Det var det aldri noen som brukte. Vi hadde 3 benkekjøleskap som vi delte på, så man fikk en hylle i et lite kjøleskap hver. Det var ikke merket, men jeg opplevde aldri at mat ble borte. Vi hadde egne kjøkkenskap med kjøkkenutstyr merket med hybelnummeret vårt. Der opplevde jeg at masse forsvant, og som regel kunne jeg finne kjøkkenutstyret mitt brukt på benken (ikke var det vasket opp heller). Jeg kjøpte derfor bare det aller billigste fra IKEA, og så lot jeg kjøkkenmaskiner og annet stå inne på hybelen min. Alt forsvant sakte men sikkert likevel. 

Det var aldri noen som vasket. Verken benker og skap eller gulv. Vi hadde vanskelister, men de ble aldri fulgt. Det skjedde flere ganger at jeg og en nabo gikk sammen og vasket hele kjøkkenet. 

Det skal sies at det var supersosialt og stort sett ganske hyggelig til tross for det overnevnte. Jeg hadde noen naboer som var skikkelig trivelige! Jeg orket ikke bo der så veldig lenge, dog, og endte vel opp med å bo der i kanskje 8 måneder før jeg flyttet i en leilighet med eget kjøkken i samme studentby. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde lang studie i to forskjellige byer, så bodde i løpet av den tida i tre forskjellige hybler hvor jeg måtte dele kjøkken med 5 andre og enda en hybel hvor jeg måtte dele kjøkken med 5 og bad med 1. Det å dele bad det gikk ikke så bra, derifra flyttet jeg ganske fort. Det å dele kjøkken gikk bra i alle tilfeller bortsett fra en, der hadde vi en nabo som stjalte mat fra andre. Alle visste hvem det var, men det hjalp ikke å klage og det var absolutt ingen måte å påvirke ham. Fryktelig irriterende. Bortsett fra det, hadde ellers ikke problemer med at mat eller kjøkkenutstyr ble stjålet. 

Må jo nevnet at jeg gikk IT studie, så delte alle kjøkken storsett med gutter, og de spiser pizza, så ikke mye matlaging og rot på kjøkken, men kan allikevel være hyggelig og sosialt iblant, å treffe andre på kjøkkenet. Ikke mye fester på kjøkkenet heler. :) 

Anonymkode: b274a...0a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...