Gå til innhold

Ikke-barnevennlig hund og møte med barn hvordan håndtere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg passer en jack russell terrier med jevne mellomrom. Alt fra en helg til en uke om gangen. 

Hunden er 3 år gammel, og jeg har passet den siden den var 7 måneder. Jeg har god kontroll på hunden og den er lydig mot meg, men det er et problem. Den er ikke særlig barnevennlig. 

Barn under skolealder liker den overhodet ikke. Hvis de kommer for nært begynner den å bjeffe. Ikke et aggresivt bjeff, men et "stopp, nå kommer du for nærmt" bjeff. Bruker å si "nok + navnet på hunden" og da gir han seg som regel. Barna blir som regel forskrekket og noen ganger litt redd. Jeg sier til dem at han har en dårlig dag og at han vil ha litt fred. De bruker å akseptere det, og så går vi videre. 

Med eldre barn går det som regel bedre, men noen ganger slår han seg vrang der også. Den ene sammenhengen jeg kan se er at de noen ganger blir for voldsom mot ham. Som den gangen en jente på ca 8 kom løpende mot ham, viftet med armene og skrek. Han bjeffet og moren til ungen sa jeg måtte ha kontroll på hunden min. Jeg har kontroll på hunden. Ha kontroll på ungen din for svarte. 

Dersom vi møter barn som er ute på tur med egne hunder er det aldri noe problem. Han er vennlig både mot hunder og barn. 

Jeg har selvfølgelig tatt dette opp med eieren, men han sier han ikke har dette problemet.

Kan det være hunden merker jeg blir litt stresset om vi møter små barn? 

Jeg har også lest et sted at det å ikke være barnevennlig ligger til rasen (med individuelle forskjeller så klart)

Hvordan hånderer jeg møte mellom barn og hund på best mulig måte?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, The Kitten skrev:

Hvordan hånderer jeg møte mellom barn og hund på best mulig måte?

Du sier det jo selv :) Si til foreldrene at: Ha kontroll på ungen din for svarte. 

Hunden trenger ikke møte barn. At han bjeffer er helt greit, det betyr at han har godt utviklet språk. Da vet du at det er nok. Helst skal du stoppe ungene før han trenger å bjeffe. 

Anonymkode: ea81e...241

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en mannevond tervueren på 30 kg som måtte ha munnkurv når vi gikk tur, og unger måtte holde seg langt unna den hunden... Den skremte vekk min første kjæreste. Hold den unna ungene!

Skrevet

Du trenger ikke la det være noen møter. Bare si at han ikke er så veldig glad i barn og at han ikke vil hilse.

Skrevet

Takk for svar. :)

Jeg ser at jeg kanskje uttrykte med dårlig i første innlegget. Han er ikke direkte aggresiv mot barn, men virker mer nervøs/utrygg på dem 

Har alltid tenkt at det å få hunden barnevennlig var en eventuell jobb eieren måtte ta. Så da holder jeg meg til det. Vi lar være å hilse på barn med mindre hunden selv tar initiativ. De få gangene han har gjort det gir jeg alltid barna klar beskjed om hvordan de skal hilse, for det er det ikke alle foreldre som gjør.

Skrevet
6 minutter siden, Hapi skrev:

Metode som er en kombinasjon av motbetinging og positiv forsterkning:

http://careforreactivedogs.com/

:helen: Men hvor effektivt er det når jeg har hunden sporadisk?

Skrevet
Et øyeblikk siden, The Kitten skrev:

:helen: Men hvor effektivt er det når jeg har hunden sporadisk?

Aner ikke! Jeg holder på med det selv og lurer på hvor effektivt det er når enkelte mennesker oppfører seg som idioter og skremmer henne når vi har hatt litt fremgang, eller at vi har så få muligheter for møter med mennesker/barn når vi bor så avsides. Det korte svaret er visst at det tar lengre tid...

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, The Kitten skrev:

Takk for svar. :)

Jeg ser at jeg kanskje uttrykte med dårlig i første innlegget. Han er ikke direkte aggresiv mot barn, men virker mer nervøs/utrygg på dem 

Har alltid tenkt at det å få hunden barnevennlig var en eventuell jobb eieren måtte ta. Så da holder jeg meg til det. Vi lar være å hilse på barn med mindre hunden selv tar initiativ. De få gangene han har gjort det gir jeg alltid barna klar beskjed om hvordan de skal hilse, for det er det ikke alle foreldre som gjør.

Hvis han er nervøs og utrygg så unngå steder der det ferdes mange barn. Ikke se på ungene, ikke gi noe inntrykk av at du vil ha kontakt. 

Siden han er redd så har du et enda større ansvar for å holde ungene unna. Dvs, hver gang han må bjeffe på unger så har det gått for langt. Skal dere trene på det, så må det skje riktig, og da med eier på laget. Og gradvis, ikke slik at han plutselig må bjeffe igjen, da har dere krysset grensa hans. 

Og du, ikke la noen barn hilse. Uansett om han tar initiativ. Er han redd barn så kan du ikke bare sjanse på at det går bra så lenge han vil selv. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er nervøs og utrygg så unngå steder der det ferdes mange barn. Ikke se på ungene, ikke gi noe inntrykk av at du vil ha kontakt. 

Siden han er redd så har du et enda større ansvar for å holde ungene unna. Dvs, hver gang han må bjeffe på unger så har det gått for langt. Skal dere trene på det, så må det skje riktig, og da med eier på laget. Og gradvis, ikke slik at han plutselig må bjeffe igjen, da har dere krysset grensa hans. 

Og du, ikke la noen barn hilse. Uansett om han tar initiativ. Er han redd barn så kan du ikke bare sjanse på at det går bra så lenge han vil selv.

Takk for svar. 

Det uthevete er et godt poeng. Eneste jeg lurer på er; hva om de har hund og han vil hilse på hunden. Så lenge eier synes det er greit lar jeg ham alltid hilse på andre hunder. Dersom det er barn som er alene på tur tar jeg alltid det hele og fulle ansvaret (f.eks om det er en hannhund som han ikke kommer overens med, så går vi umiddelbart). Når vi hilser på hunder han kommer overens med vil han gjerne hilse på barna også, og jeg vil ikke nekte ham det.

Skrevet

Det er ikke sikkert eier leser hunden like godt som du gjør eller at ikke eier synes det er noe problem. Jeg ville holdt han unna barn. Han sier ifra nå om at han ikke vil ha de på seg, da synes jeg det skal respekteres. Hunden min ser på barn som godbiter, hun bryr seg ikke om de, men hun er trent på at hun skal ta kontakt med meg når det kommer barn og så få belønning. Jeg har en liten søt hund på 6 kg som visstnok er fritt vilt for både barn og voksne. Koster meg null å si ifra. Jeg synes det er bedre at jeg sier ifra enn at hunden min må gjøre det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...