Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg vet at huseier har rett på å låse seg inn i leiligheten ved blant annet vannlekkasje, men har hun også rett ved mistanke om? 

Jeg er syk idag, og fikk derfor ikke åpnet døren da hun banket på. Så da låste hun seg inn. Jeg var våken, men hadde ikke fått kledd meg enda, så måtte rope til henne om å vente til jeg fikk kledd på meg. Hun beklaget osv. men synes likevel det var skikkelig ubehagelig. 

Hennes argument for å gjøre det var at naboen (i rekkehuset ved siden av) hadde hatt vannlekkasje i sin kjeller, og derfor ønsket hun å komme inn å sjekke om også jeg hadde det. Noe jeg ikke hadde. 

Til en annen gang, har jeg ikke rett på å fortelle henne at hun ikke kan komme inn, og si noe sånt som at her er det ingen lekkasje? Eller MÅ hun komme inn i en slik situasjon? 

Anonymkode: 6c8eb...dae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke akseptabelt. Hadde hun vært redd for vannlekkasje skulle hun også forsøkt å ringe deg mens hun stod utenfor, FØR hun låste seg inn. 

(Jeg ville forøvrig spurt naboen om han faktisk har hatt lekkasje)

Anonymkode: 7256b...6c4

• Liker 7
Gjest star123
Skrevet

Enig med ab, hus eier burde ringt deg etter at hun ikke fikk svar ved og banke på døren. Ville sagt det til huseier neste gang får hun ringe

Gjest daphny
Skrevet (endret)

.

Endret av daphny
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg har en noe.... interessant huseier... som fortalte meg nylig at hun har ocd (tvangslidelse) og det forklarer en del ift hennes adferd de ni årene jeg har bodd her. Hun har blitt MYE bedre - før var hun totalt grenseløs, og det var alltid jeg som måtte forstå 'for hun var jo så redd' som hun sa - så det eneste som hjelper for å få henne til å slutte med noe, er å vise til hva loven sier (går altså ikke an å prøve å få henne til å forstå uten å slå hardt mot hardt). Med andre ord er hun også veldig redd for å bryte loven - heldigvis - men har liten interesse av å endre seg kun ved å bli fortalt at noe hun gjør ikke er greit. 

Har tenkt å bli boende her - det er tross alt ikke ofte hun oppfører seg sånn (har vel ikke så mye mer å gå på etter ni år, he, he...), så hadde satt pris på om noen av dere kun vise til hva loven sier om dette. Fant som sagt bare det det sto om å komme inn ved vannlekkasje, men ikke ved mistanke om vannlekkasje.

AnonymBruker
Skrevet

P.s. Naboen HAR hatt lekkasje, de har hatt renovering i hele kveld, så også bilen fra et renoveringsbyrå :-)

AnonymBruker
Skrevet

http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Harutleieradgangleiligheten.aspx

"Utleier eller hans representant må få tilgang til leiligheten for å foreta tilsyn. Tilsyn vil si at utleier vil kontrollere om bruken av husrommet er i samsvar med leieavtalen, og at det for eksempel ikke er oppstått skade som må utbedres. Leieboeren skal ha varsel i rimelig tid før slikt besøk fra utleier og generelt vil én ukes varsel være en rettesnor, men partene må prøve å komme til enighet om tidspunkt og slingringsmonn må aksepteres."

Det står også at man ikke trenger å varsle lenger ned, ved feks. akutt vannlekkasje. Så da spørs det hva slags lekkasje det er snakk om, og hvor innredet kjelleren er. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, men var også det jeg fant, uten å finne noe konkret om akkurat min situasjon her og nå.

Når det gjelder lekkasje i kjelleren hadde hun i og for seg hatt en god mulighet til å undersøke det ved å gå ned i sin egen kjeller (hun har ETT rom i kjelleren, ellers er resten av kjelleren min leilighet). Sånn sett ville hun jo sett at det ikke kunne vært snakk om stor lekkasje, ettersom hennes eget rom var helt tørt? *klø i hodet*

Med andre ord var hennes mistanke om akutt vannlekkasje bare basert på at naboen hadde det - det hadde sluttet å regne for mange timer siden, og jeg hadde ikke meldt ifra (noe jeg tror nå hun vet at jeg ville ha gjort). 

Glemte å skrive: Vannlekkasjen hos naboen kom av at regnvannet klarte å komme seg inn på en eller annen måte.

Skrevet

Hvis du bor i Akershus, Oslo så er det ikke rart hun ville sjekke. Har jo vært ekstremt mange som har fått vann i kjelleren i dag. Vannet har kommet ut av alle sluk. Man er da pålagt av forsikringsselskapene å handle fort så ikke skadene ble større enn nødvendig.  

Men hun burde jo ha forsøkt å ringe deg først

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men var også det jeg fant, uten å finne noe konkret om akkurat min situasjon her og nå.

Når det gjelder lekkasje i kjelleren hadde hun i og for seg hatt en god mulighet til å undersøke det ved å gå ned i sin egen kjeller (hun har ETT rom i kjelleren, ellers er resten av kjelleren min leilighet). Sånn sett ville hun jo sett at det ikke kunne vært snakk om stor lekkasje, ettersom hennes eget rom var helt tørt? *klø i hodet*

Med andre ord var hennes mistanke om akutt vannlekkasje bare basert på at naboen hadde det - det hadde sluttet å regne for mange timer siden, og jeg hadde ikke meldt ifra (noe jeg tror nå hun vet at jeg ville ha gjort). 

Glemte å skrive: Vannlekkasjen hos naboen kom av at regnvannet klarte å komme seg inn på en eller annen måte.

Da er det ikke akutt! Så lenge inventar ikke kan bli skadet da (tar det for gitt nå at det er uinnredet murkjeller). 

Skrevet

Hvor lenge banket hun på før hun låste seg inn?

Har selv satt opp lenke på døra mi, for selv om jeg ikke tror gan jeg leier av nå ville låst seg inn sånn. Så liker jeg å vite at han ikke kan når jeg er hjemme. 

Har sagt at han bare må gjøre det om han ikke får tak i meg, og må ordne noe. Det gjør meg ikke noe. Har ikke noe å skjule liksom...

Men hadde han banket på en gang, og så låst seg inn fordi at han "trodde" at jeg ikke var hjemme. Hadde jeg blitt skikkelig forbanna.

Han hadde kun gjort det en gang, for å si det sånn 😉

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det ikke akutt! Så lenge inventar ikke kan bli skadet da (tar det for gitt nå at det er uinnredet murkjeller). 

Øh... uinnredet murkjeller? TS har leiligheit i kjellaren. 

Syns det er fornuftig at huseigar vil sjekke dersom det er fare for skade på huset.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Snublefella skrev:

Hvis du bor i Akershus, Oslo så er det ikke rart hun ville sjekke. Har jo vært ekstremt mange som har fått vann i kjelleren i dag. Vannet har kommet ut av alle sluk. Man er da pålagt av forsikringsselskapene å handle fort så ikke skadene ble større enn nødvendig.  

Men hun burde jo ha forsøkt å ringe deg først

Det visste jeg ikke, - at regnvann kunne komme inn på den måten, og at man er pålagt å sjekke da. Litt utenfor tråden, men hvordan kan man forhindre dette (tross alt har ikke alle husstander i Oslo vann i kjelleren i dag, så må jo være noe man kan gjøre?)

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, MissPierce skrev:

Hvor lenge banket hun på før hun låste seg inn?

Har selv satt opp lenke på døra mi, for selv om jeg ikke tror gan jeg leier av nå ville låst seg inn sånn. Så liker jeg å vite at han ikke kan når jeg er hjemme. 

Har sagt at han bare må gjøre det om han ikke får tak i meg, og må ordne noe. Det gjør meg ikke noe. Har ikke noe å skjule liksom...

Men hadde han banket på en gang, og så låst seg inn fordi at han "trodde" at jeg ikke var hjemme. Hadde jeg blitt skikkelig forbanna.

Han hadde kun gjort det en gang, for å si det sånn 😉

Hei,

hun gjorde det noen ganger altså. Først tre-fire ganger, og så gikk hun (sikkert for å hente nøkkel), kom tilbake etter ett minutt og banket noen ganger til før hun låste seg inn.

Som skrevet over har hun ocd, så når hun blir redd er det helt umulig å avvise henne. Da skal hun ha svar NÅ.

Derfor har jeg lært meg at det er ofte det er litt sånn "ulv ulv", når hun banker på, for hun har hatt en tendens til å banke på døren helt til jeg svarer, fremfor å sende en melding/forsøke å ringe/skrive en beskjed å henge på døren.

Stort sett er det bare bagateller (selvfølgelig ikke for henne) og derfor har jeg sagt til henne at jeg ikke svarer hvis jeg er syk. Og det har hun heldigvis avfunnet seg med på de områdene vi allerede har møtt på noen bumper i veien, men vannlekkasje har det altså aldri vært her (heller ikke mistanke om), så hun er litt sånn:

Jeg må vise til hva loven sier, og sette grenser for henne for hver lille ting. Litt som å forholde seg til et barn, selv om hun er tyve år eldre enn meg. Slitsomt, men samtidig noe jeg har lært meg å leve med, og også KAN leve med siden jeg trives godt her og hun kun oppfører seg sånn tre-fire ganger i året :-)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er innredet, ja, men mine møbler, ikke hennes, så derfor ikke noe hun taper på at blir ødelagt :-)

Skrevet

Hvis hun er bekymret for vannlekkasje, ville det mest fornuftige være å ringe/SMS til leieboeren, og spørre om denne kan ta en titt.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det visste jeg ikke, - at regnvann kunne komme inn på den måten, og at man er pålagt å sjekke da. Litt utenfor tråden, men hvordan kan man forhindre dette (tross alt har ikke alle husstander i Oslo vann i kjelleren i dag, så må jo være noe man kan gjøre?)

Nei, jeg tror ikke det er så mye som kan gjøres. Det er kommunens vannsystem som blir overfylt og da går vannet til slutt motsatt vei. 

Det samme skjedde hos oss i fjor. Vi fikk inn over 1 meter med vann i kjelleren, alt måtte rives i hele etasjen. .  

• Liker 1
Skrevet

Virker rart. Jeg har et ganske fleksibelt forhold til de jeg leier av, men de spør alltid først om de trenger å låse seg inn, eller gir beskjed om i god tid hvis det er noe tull med ting i huset sånn at jeg er forberedt hvis noe "dukker opp". 

Med mindre det er noe akutt som må ses til umiddelbart, så er det nå normalt at man sier fra, evt venter litt og prøver igjen om man ikke får tak i personen med en gang. Hun kunne vel prøvd å ringt også når hu ikke fikk svar på døra.

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

hun gjorde det noen ganger altså. Først tre-fire ganger, og så gikk hun (sikkert for å hente nøkkel), kom tilbake etter ett minutt og banket noen ganger til før hun låste seg inn.

Som skrevet over har hun ocd, så når hun blir redd er det helt umulig å avvise henne. Da skal hun ha svar NÅ.

Derfor har jeg lært meg at det er ofte det er litt sånn "ulv ulv", når hun banker på, for hun har hatt en tendens til å banke på døren helt til jeg svarer, fremfor å sende en melding/forsøke å ringe/skrive en beskjed å henge på døren.

Stort sett er det bare bagateller (selvfølgelig ikke for henne) og derfor har jeg sagt til henne at jeg ikke svarer hvis jeg er syk. Og det har hun heldigvis avfunnet seg med på de områdene vi allerede har møtt på noen bumper i veien, men vannlekkasje har det altså aldri vært her (heller ikke mistanke om), så hun er litt sånn:

Jeg må vise til hva loven sier, og sette grenser for henne for hver lille ting. Litt som å forholde seg til et barn, selv om hun er tyve år eldre enn meg. Slitsomt, men samtidig noe jeg har lært meg å leve med, og også KAN leve med siden jeg trives godt her og hun kun oppfører seg sånn tre-fire ganger i året :-)

Da hadde jeg personlig ikke gjort noe mer ut av det. Siden du tydelig hørte at hun banket på flere ganger, og viste at hun var der.

Hadde selvfølgelig vært best om hun ringte deg først, og det ville vært normalt å gjøre det.

Du sier jo selv at du har bodd det lenge, og at hun utenom sin OCD er ei hyggelig dame.

Hadde hun ikke banket på, eller kun banket på kort uten å vente. Så hadde jeg blitt sur.

For uansett om loven sier at man ikke trenger å varsle at man låser seg inn ved mistanke om vannlekkasje. Så er det lite hyggelig for de som leier, om huseier plutselig står i stua. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...