AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #1 Skrevet 6. august 2016 Jeg jobber i butikk, og sjefen har nå funnet ut at det var en god idè å ta inn en fra aap som ikke snakker noe særlig norsk. Hun forstår ingenting når kunder spør henne om noe. Ikke bare skaper det merarbeid for oss andre, men kundene blir jo forstått. Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, men hva hadde du som kunde syntes om betjeningen verken kunne norsk eller engelsk? Anonymkode: d8103...526
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #2 Skrevet 6. august 2016 Jeg forventer at jeg møter en norsktalende betjening i en norsk butikk i Norge ja. Og hadde antakelig blitt oppgitt og irritert. Klag til sjefen/tillitsvalgt/forbund. Anonymkode: 045bf...57e 3
skruf Skrevet 6. august 2016 #3 Skrevet 6. august 2016 Samme problemet der hvor jeg jobber... ledelsen har satt inn en person som sommervikar, og hun snakker hverken norsk eller engelsk. Og hun skal fungere som pleieassistent. Det er fullstendig håpløst, beboerene kan ikke forstå hva hun sier, hun forstår ikke hva beboerene sier og jeg sliter også med å kommunisere med henne. Det burde vært et minimumskrav når det gjelder å beherske norsk. 4
Forundret.. Skrevet 6. august 2016 #4 Skrevet 6. august 2016 Har hatt lyst til å bare gå når jeg har møtt på ansatte som ikke kan norsk på restauranter og i butikker. Og når de ikke kan engelsk en gang.. Da har jeg aldri gått tilbake. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #5 Skrevet 6. august 2016 Takk for svar. Det virker ikke som hun er særlig interessert i å lære seg norsk heller. Hvis vi prøver å lære henne noe på en rolig og vennlig måte, trekker hun bare på skuldrene og går sin vei. TS Anonymkode: d8103...526
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #6 Skrevet 6. august 2016 Jeg synes om ikke de kan norsk (eller svensk er nok også greit), bør de i de minste snakke bra engelsk om de skal jobbe i servicebransjen. Anonymkode: 4d600...f77 1
skruf Skrevet 6. august 2016 #7 Skrevet 6. august 2016 2 minutter siden, Forundret.. skrev: Har hatt lyst til å bare gå når jeg har møtt på ansatte som ikke kan norsk på restauranter og i butikker. Og når de ikke kan engelsk en gang.. Da har jeg aldri gått tilbake. Da kan du tenke deg hvordan det er for gamle mennesker på et sykehjem som er prisgitt de som kommer inn om morgenen for å hjelpe de med morgenstell og en dusj.. De gamle har sine plager og rutiner for å minske plagene, og vedkommende som kommer inn kan ikke kommunisere med de.. Så da blir de gamle ofte hufset opp av senga og brøklet inn på badet, selvbestemmelsesretten er ikke-eksisterende pga manglende kommunikasjon... (og ja, vi har pleieplaner og vi forklarer muntlig, men det hjelper jo ikke når de ikke forstår og behersker norsk..) 2
Forundret.. Skrevet 6. august 2016 #8 Skrevet 6. august 2016 Det der kan da ikke være lovlig. Det er jo ikke forsvarlig.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #9 Skrevet 6. august 2016 16 minutter siden, skruf skrev: Samme problemet der hvor jeg jobber... ledelsen har satt inn en person som sommervikar, og hun snakker hverken norsk eller engelsk. Og hun skal fungere som pleieassistent. Det er fullstendig håpløst, beboerene kan ikke forstå hva hun sier, hun forstår ikke hva beboerene sier og jeg sliter også med å kommunisere med henne. Det burde vært et minimumskrav når det gjelder å beherske norsk. 8 minutter siden, skruf skrev: Da kan du tenke deg hvordan det er for gamle mennesker på et sykehjem som er prisgitt de som kommer inn om morgenen for å hjelpe de med morgenstell og en dusj.. De gamle har sine plager og rutiner for å minske plagene, og vedkommende som kommer inn kan ikke kommunisere med de.. Så da blir de gamle ofte hufset opp av senga og brøklet inn på badet, selvbestemmelsesretten er ikke-eksisterende pga manglende kommunikasjon... (og ja, vi har pleieplaner og vi forklarer muntlig, men det hjelper jo ikke når de ikke forstår og behersker norsk..) Jeg håper dere har tatt ansvaret slik dere skal og varslet fagforening, samt tillitsvalgt? Og skriver avvik hver eneste gang stell ikke foregår som det burde pga språkproblemer. Klart det blir mye avvik på en dag, men det må registreres korrekt for at det skal bli endringer. Anonymkode: 045bf...57e 2
skruf Skrevet 6. august 2016 #10 Skrevet 6. august 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper dere har tatt ansvaret slik dere skal og varslet fagforening, samt tillitsvalgt? Og skriver avvik hver eneste gang stell ikke foregår som det burde pga språkproblemer. Klart det blir mye avvik på en dag, men det må registreres korrekt for at det skal bli endringer. Anonymkode: 045bf...57e Selvfølgelig har vi det. Problemet tror jeg grunner i at vedkommende egentlig er på norskopplæring, kommunen og avd får betalt for at hun er hos oss, og de har sett anledningen til å slå to fluer i en smekk. Billig arbeidskraft. 4
Tomoya Skrevet 6. august 2016 #11 Skrevet 6. august 2016 Ser ikke vitsen med å ansatte noen som ikke kan kommunisere ordentlig i en butikk der hovedformålet til butikken er å ta seg av kundene.... 1
The Kitten Skrevet 6. august 2016 #12 Skrevet 6. august 2016 Det er ikke like alvorlig i en butikk som i tilfellet Skruf beskriver, men det er en butikk og ikke språkopplæring dere skal drive. Om hun ikke engang virker litt interessert ville jeg blitt rimelig oppgitt. Det kan virke som om sjefen tar henne inn for å få tilskudd fra NAV. Jeg har selv hatt kunder som kun snakker arabisk til meg. Med litt velvije fra begges side så fant vi ut av hva kunden trengte. Så det handler litt om vilje også. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #13 Skrevet 6. august 2016 43 minutter siden, The Kitten skrev: Det er ikke like alvorlig i en butikk som i tilfellet Skruf beskriver, men det er en butikk og ikke språkopplæring dere skal drive. Om hun ikke engang virker litt interessert ville jeg blitt rimelig oppgitt. Det kan virke som om sjefen tar henne inn for å få tilskudd fra NAV. Jeg har selv hatt kunder som kun snakker arabisk til meg. Med litt velvije fra begges side så fant vi ut av hva kunden trengte. Så det handler litt om vilje også. Får bedrifteiere penger fra NAV for å ansette de som går på NAV? Anonymkode: 2c253...884
Fru Uperfekt Skrevet 7. august 2016 #14 Skrevet 7. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i butikk, og sjefen har nå funnet ut at det var en god idè å ta inn en fra aap som ikke snakker noe særlig norsk. Hun forstår ingenting når kunder spør henne om noe. Ikke bare skaper det merarbeid for oss andre, men kundene blir jo forstått. Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, men hva hadde du som kunde syntes om betjeningen verken kunne norsk eller engelsk? Anonymkode: d8103...526 Hadde snudd og gått ett annet sted. Forventer å kunne bruke norsk og/eller til nød engelsk når jeg er i en norsk butikk
The Kitten Skrevet 7. august 2016 #15 Skrevet 7. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får bedrifteiere penger fra NAV for å ansette de som går på NAV? Anonymkode: 2c253...884 Etter min forsåelse ja.
Fjaselina Skrevet 7. august 2016 #16 Skrevet 7. august 2016 Det er nokre kroner inntekt for bedriftene som tek inn folk frå Nav, men ikkje så mykje. Men det er litt meirarbeid og nokre ulemper på kjøpet, som f.eks dårlege språkferdigheiter.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #17 Skrevet 7. august 2016 2 timer siden, skruf skrev: Selvfølgelig har vi det. Problemet tror jeg grunner i at vedkommende egentlig er på norskopplæring, kommunen og avd får betalt for at hun er hos oss, og de har sett anledningen til å slå to fluer i en smekk. Billig arbeidskraft. Slik var det på sykehjemmet jeg arbeidet på en sommer. Slitsomt for både pasientene og de ansatte. Anonymkode: 6d2d7...bc3
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 7. august 2016 #18 Skrevet 7. august 2016 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i butikk, og sjefen har nå funnet ut at det var en god idè å ta inn en fra aap som ikke snakker noe særlig norsk. Hun forstår ingenting når kunder spør henne om noe. Ikke bare skaper det merarbeid for oss andre, men kundene blir jo forstått. Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, men hva hadde du som kunde syntes om betjeningen verken kunne norsk eller engelsk? Anonymkode: d8103...526 Jeg hadde gitt f*** i å handle der og gått min vei, hadde ikke giddet å handle der igjen for å si det sånn Endret 7. august 2016 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #19 Skrevet 7. august 2016 14 minutter siden, Steve Rogers skrev: Jeg hadde gitt f*** i å handle der og gått min vei, hadde ikke giddet å handle der igjen for å si det sånn Da er du nok heldig. Hva med folk som bor på pleie-hjem eller lignende? De er jo prisgitt de ansatte som tilfeldigvis arbeider der. Anonymkode: 97213...023
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 7. august 2016 #20 Skrevet 7. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Da er du nok heldig. Hva med folk som bor på pleie-hjem eller lignende? De er jo prisgitt de ansatte som tilfeldigvis arbeider der. Anonymkode: 97213...023 Ja, det som Skruf beskriver er veldig trist og helt hårreisende at lederne tillater det. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, det er synd på de gamle i dag og jeg syns ikke de får noe god behandling av systemet rundt dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå