Gå til innhold

Vi vurderer ny leilighet, er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg spør her i håp om å få flere synspunkt da venner og familie er litt 50/50 og jeg og min samboer ikke er 100% enige :)

Jeg ønsker å flytte fra leiligheten jeg å min samboer bor på. Vi er begge studenter og har det siste året delt på en parbolig gjennom studentsamskipnaden. Jeg trives ikke der vi bor, og det har jeg ikke gjort siden vi flyttet dit, men min kjære synes det er veldig praktisk å bo der vi bor nå. Jeg har "sondert" markedet siden før skolen sluttet, samt at jeg har kikket litt på FINN innemellom før det, foretrekker å legge ut annonse slik at utleier kontakter meg da dette har gitt best resultat tidligere. 

Selv har jeg bodd på hybel i 6 år. 

Det jeg har kommet fram til er at stedet vi bor på nå så får man noe med vår standard til en pris på ca 6000 kr (strøm og internett inkludert) går man opp ca 1500 kroner så får man noe mye større. 

Fordeler med å bor der vi bor nå

- Forholdsvis billig (underkant av 6000 strøm og internett inkludert)

- Han har kort vei til skole, og kan gå dit ( vi disponerer bil)

- Veldig sentralt

Ulemper der vi bor nå

- Det er helt ekstremt lite, ca 30 kvadrat (om det er så mye)

- Vi har ikke uteplass

- Mye støy fra medstudenter, og trafikk

- Ikke noe uteområde

- Vi har ikke mulighet til å åpne vinduer, slik at leiligheten blir veldig mørk og man føler man bor i en bunker

- Leiligheten er så liten at vi bruker å dra hjem i helgene, da det er utrivelig å være der, fordi det er så lite

Jeg har kikket på leiligheter, og jeg var nylig innom et hus, 10 minutter fra der vi bor nå (med bil, men det går busser til skolen hans), her får vi ca 80-100, veranda, stort kjøkken og flere soverom, vi kan også få møbler inkludert. Prisen er 7000 + strøm. Jeg synes dette høres greit ut, jeg kommer uansett til å jobbe mer enn ham, og i underkant av 4000 per person i måneden skremmer ikke meg, da vi fra før av ikke i luksus, vi er nøye på økonomien, og bruker i underkant av 1500 i måneden på mat (dette inkluderer også vaskemidler++). 

Er jeg urimelig? Jeg ønsker meg et sted som kan føles som et hjem, jeg ønsker å trives der i helgene, og ha muligheten til å sitte ute om kveldene. Jeg har bodd "jævlig" i 6 år (billigst mulig, ekstremt lite plass, den minste hybelen jeg bodde på var 7kvh). Hvis det er noe jeg har glemt, vær snill å påpek det. Jeg er bare ut etter andres synspunkt (selv om dette uansett blir fra min side).

Anonymkode: 2f972...23e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår deg godt og synes ikke du er urimelig. Synes du har et rimelig ønske. En ting er størrelsen, noe annet er uteplass og luftemuligheter. Det er i hvert fall svært viktig for meg. Prøv å overtale kjæresten din.  Han vil sikkert sette pris på det han også, dersom han går med på flytting.  Og 10 minutters reise er ikke mye. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere har kanskje ikke samme behov. Ingen av dere er urimelige, dere har bare ulike preferanser.

Anonymkode: d593f...e59

• Liker 13
Skrevet

Er det snakk om hus eller leilighet? Hva skal dere med flere soverom? Jeg ville heller sett etter en leilighet med evt. ett ekstra soverom, så har dere mulighet for kontor/gjesterom. Men alt utover det blir (ihvertfall for de fleste) bare ekstra roteplass, mer som må vaskes og støvsuges. En ting er at prisen ikke er så ille, men det høres kanskje litt større enn nødvendig? 

Ellers så forstår jeg at det ikke er spennende å bo på 30 kvadrat uten mulighet for lufting eller å være ute. Kanskje det vil være enklere å bli enige dersom dere først finner en plassering dere liker, og deretter begynner å kikke på leiligheter? Husk at nå i august er den vanskeligste tiden å finne et sted å bo pga alle de nye studentene. Oftest både billigere og enklere å finne noe i september-oktober. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det er snakk om en enebolig på en etasje, flere soverom er praktisk da vi får 1 for oss selv, ett for oppbevaring og et som kontor. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke 30 kvm. Er SÅ lite for to studenter. Jeg ville mye heller prioritert å bo sentrumsnært i studietiden enn å ha mye plass. 

Anonymkode: 56252...039

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Det eneste jeg er enig med deg i er at det må gå an å lufte der man bor.

Uteplass, mange soverom og mer enn 30 kvm. veier ikke opp for at det blir dyrere leie og lenger vei. Studenthybelen er uansett en midlertidig bolig til dere er ferdige å studere. Putt de ekstra kronene til leie på sparekonto hver måned, så har du egenkapital til den dagen dere skal flytte og kan kjøpe noe istedet.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere har kanskje ikke samme behov. Ingen av dere er urimelige, dere har bare ulike preferanser.

Anonymkode: d593f...e59

Dette. Det virker litt som om det viktigste med dette bofellesskapet er å dele utgifter...dere kan jo egentlig begge bo med venner eller andre. 

Anonymkode: 07214...af5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville flyttet. Om det er så utrivelig at man faktisk reiser "hjem" hver helg for å unngå å være i leiligheten , så er ikke prisen verdt det. Der dere bor er jo det som eeeegentlig skal være hjemmet deres, ikke hos mor og far.

Anonymkode: b05bd...b3c

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke 30 kvm. Er SÅ lite for to studenter. Jeg ville mye heller prioritert å bo sentrumsnært i studietiden enn å ha mye plass. 

Anonymkode: 56252...039

Men her kan de ikke lufte,og trives så dårlig at de drar hjem til foreldrene hver helg! 2 stk på 30 kvm uten uteplass, ville vært klaustrofobisk for meg.  Skjønner så godt at hun vil flytte! Siden de ikke er der i helgene, deltar de kanskje ikke så mye i uteliv heller? Slik jeg forstår TS.så både studerer de og jobber, så da er det kanskje begrenset hvor mye tid man bruker på byen? 

Skrevet
3 timer siden, Blondie65 skrev:

Det eneste jeg er enig med deg i er at det må gå an å lufte der man bor.

Uteplass, mange soverom og mer enn 30 kvm. veier ikke opp for at det blir dyrere leie og lenger vei. Studenthybelen er uansett en midlertidig bolig til dere er ferdige å studere. Putt de ekstra kronene til leie på sparekonto hver måned, så har du egenkapital til den dagen dere skal flytte og kan kjøpe noe istedet.

Synes absolutt det er verdt 1000 kr mer i mnd for uteplass.  Vi vet jo ikke hvor lang tid de har igjen av studietiden, det kan jo være noen år. Deprimerende å vantrives i så lang tid. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere forventer å være i byen lenger enn studiet er, eller studiet varer i minimum 2 år til, så ville jeg definitivt flytte. Er studiet ferdig neste år og dere da skal flytte et annet sted, da synes jeg dere bør holde ut. (I tillegg til andre ting som er nevnt her).

Skrevet (endret)

Jeg hadde nok følt det samme som deg.. Hvor lenge har kjæresten din sett for seg å bo der dere bor nå? Er det pga prisen han ønsker å fortsette å bo der dere bor nå, eller er det beliggenhet? 

Om det er viktigst for deg å flytte, og du også skal jobbe mer enn samboeren din, så kan jo eventuelt du betale litt mer i måneden enn han. Da slipper han å få noen ekstra utgifter, samtidig som du får "viljen" din. 

Endret av calavi
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer til å bo på dette stedet i minimum 2 år til. Jeg blir mye hjemme da mye av studiet er nettbasert. Jeg tenker å tilby at jeg betaler mer enn han, da det også er mest naturlig siden jeg tjener mest. Dere har rett i at vi ikke er så aktive i utelivet, ingen av oss liker å dra mye ut på byen, det blir mest til at vi inviterer vennegjengen over, også tar vi et pils sammen. Vennene våre bor langt unna, så når vi har besøk blir de gjerne helgen over, vi gjør det samme til vennene våre.

Det er lenge til vi skal kjøpe hus, vi har naturligvis begynt å spare, å legger begge av penger hver måned til hus. Hadde vi begge begynt i fullt arbeid nå, hadde vi kunne tatt opp lån med det samme, men med mindre jeg blir gravid (ikke sannsynlig) så er det ikke sannsynlig at vi kjøper hus før om tidligst 5 år. 

Jeg setter veldig pris på tilbakemeldingene deres, det er godt å høre utenforståendes synspunkt :-)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det bare vært meg så hadde 30 kvadrat gått helt greit, men jeg har som tidligere nevnt allerede bodd noen år på dårlig standar, og jeg er dritlei. Før inntaket var klart var det en mulighet for at jeg skulle havne i en annen by, og  jeg letet etter en leilighet, jeg hadde lagt av 50 000 for å dekke boutgifter+++ slik at jeg skulle slippe å stresse med å finne jobb (jeg hadde uansett måttet ha jobb, men da slapp jeg å jobbe meg "ihjel") og i stede konsentrere meg om studiene.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt flyttet! Dere bor superbillig i forhold til mange studentbyer. Selv betaler jeg og samboer 10.000 i mnd, med alt inkludert. Dette er BILLIG i byen jeg bor i. Her betaler man gjerne 5-6000 for ett ROM i ett kollektiv og da er alt annet utenom😭  

Vi bor på ca 38kvm, med utrolig god planløsning. Dette er alt for lite for meg. Føler at jeg er oppi samboer da han har "kontor" i stuen som gjør at jeg forstyrrer han når han arbeider og han meg om jeg ser på tv ol. Kan ikke tenke meg at 30kvm er noe bedre..  

Hadde jeg hatt bil, og hatt mulighet til å betale 7000 i måneden hadde jeg absolutt takket ja. Jeg bodde ett sted uten uteplass og åpnet jeg vinduene stinket leiligheten eksos/røyk.. Etter at jeg flyttet bedret livskvalitet min seg betydelig og jeg har det mye bedre med frisk luft og uteplass 👌

Anonymkode: a7a83...adf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er billig sammenlignet med andre byer. Venner som studerer i andre byer betaler jo nesten det samme som vi betaler for et lite rom i kollektivt. Jeg skal snakke med han i dag. Foreslå at jeg betaler mest. Jeg blir deprimert av å bo der vi bor nå, det er så mørkt, vi har knapt kjøkken og jeg blir sprø av alt bråket utenfor. Selvsagt er det praktisk at vi bor i sentrum, men det er ikke verdt det for meg når det er så mørkt å lite.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg. Jeg bodde på 30 kvm parhybel med kjæresten min i flere år og holdt på å gå på veggen fordi det var så utrivelig. Faktisk hadde jeg økonomi til å kjøpe meg leilighet, men kjæresten stilte et slags ultimatum idet han nektet å "bo hos" meg. Så han ville altså heller betale noen tusen til fremmede i måneden enn en mindre sum til meg  (!). Det var nesten ondsinnet gjort. Enden på visa ble i alle fall at jeg nå har ny kjæreste og flott leilighet, men at jeg kom meg inn på boligmarkedet fire år senere enn jeg egentlig hadde muligheten til fordi jeg ikke ville miste en trassig kjæreste.

Bare tenk deg om, tenk på hva som er viktigst, tenk på grunnene til at både dine og hans valg, tenk tenk tenk. Og lykke til. :) 

Anonymkode: 518b9...219

Skrevet

Husk at strøm kan bli på bortimot 1000 kr i måneden inkludert nettleie. Bodde på 40 kvm og betalte i gjennomsnitt 800 kr i strøm selv.

• Liker 1
Gjest nediugennivK
Skrevet

Om jeg var i dine sko TS ville jeg flyttet, du har bodd lommert nå over lengre tid og jeg er enig i at det i det minste burde gå ann å lufte der man skal bo og forhåpentligvis trives. Men om dere der i mot trenger nevnte leilighet på 80-100 er noe annet. Dere har 2 år igjen, minst nevner du, da ville jeg prøvd å finne meg en annen plass dere begge kan være fornøyde med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...