Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har meget sensitiv hud, er kjempeallergisk og tåler kun sminke merket med hypoallergenic... For et par mnd siden fant jeg en foundation jeg hadde liggende på badet, av merket Dior (helt ordinær, ikke allergitestet såvidt jeg forstår). Den hadde blitt åpnet og brukt tidligere, og lagt vekk pga feil nyanse for årstiden eller noe slikt (pleier å bli brun om sommeren og bruker en annen nyanse da). Denne brukte jeg så et par ganger, men fikk så innmari med utslett (allergisk reaksjon) samt kløe, og la den umiddelbart i kjøleskapet for å drepe evt bakterier. Sjekket når denne ble kjøpt, og det var da ca 2 år siden. Har lest om at foundation holder max 6 mnd etter åpning, og muligens lenger ved oppbevaring i kjøleskap. Men så har jo denne stått i romtemperatur og attpåtil på badet i over 2 år før jeg putta den i kjøleskapet - er den mulig å bruke fortsatt eller er det ingen vits i å oppbevare den lenger (at kjøleskapet ikke hjelper dersom den er blitt for gammel)? Har prøvd å google litt men finner ingenting om akkurat dette... Bare om foundation som puttes i kjøleskap rett etter åpning og det var jo ikke tilfelle her.

Videoannonse
Annonse
Gjest Citronella
Skrevet

Lukt på den. Om den harsk lukt eller har skilt seg mye, ville jeg kastet den. Om ikke ville jeg brukt den. Jeg tror mer på nesen min og sunn fornuft enn datostempling på make up.

Skrevet

Det er bare å prøve. Jeg har foundations som jeg har brukt av i over 3 år, og de som jeg må kaste etter 3 måneder. Du kjenner det på konsistensen. Datomerkingen og hva som står på internett er ganske irrelevant, man blir ikke syk av å prøve. (unntatt for mascara - her kan bakterier føre til infeksjoner). 

Har du lett for å få utslett og reaksjoner på sminke er det alltid en god ide å prøve en dag du bare skal være hjemme, men det gjelder uavhengig av datostempling. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier også, prøv. Får du kviser dagen etterpå, da er det bare å droppe å bruke den videre. :) 

Anonymkode: 04195...d24

Skrevet

Jeg må bare rette litt på det du skriver her. Å sette sminke i kjøleskapet dreper ikke bakterier, men det gjør at bakterier vokser saktere. 

Men som de andre her sier: Bruk sunn fornuft og lukt på den og se på konsistensen. Virker den okay er det bare å prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...