AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #1 Skrevet 6. august 2016 Jeg jobber i helsesektoren og jeg merker at det er mye vi ikke har hjemmel til å gjøre. Ikke skal vi gjøre noe utenfor vårt "område" heller. Noen ganger kan bruker/pasient henvises/informeres videre til andre, men noen ganger faller de mellom og ingen har ansvar for det området. Det jeg lurer på da er om det f.eks finnes frivillige organisasjoner som kan hjelpe disse personene med det "ingen andre" kan? I såfall hvilke organisasjoner? Anonymkode: 80964...049 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #2 Skrevet 6. august 2016 Det spørs jo helt hva det er snakk om.. Anonymkode: 61750...929 3
Gjest skjære Skrevet 6. august 2016 #3 Skrevet 6. august 2016 Er det psykiske lidelser du snakker om? Eksempler?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #4 Skrevet 6. august 2016 Hvis det er snakk om psykopater og narsisisster så er det beste å la dem seile sin egen sjø. Anonymkode: 934f0...733
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #5 Skrevet 6. august 2016 27 minutter siden, hoppetauet skrev: Er det psykiske lidelser du snakker om? Eksempler? Nei. Jeg tenker mer på f.eks rettigheter (sosionomer/NAV kan jo hjelpe, men de fleste vet jo at en må være "frisk" nok til å stå på for sine rettigheter for at f.eks NAV skal gjøre ting riktig. Finnes selvfølgelig unntak, noen på NAV er flinke), brukere i hjemmesykepleien som ikke klarer å handle selv (ansatte får ikke lov å hjelpe til/ingen andre påtar seg ansvar). Finnes nok flere eksempler... Anonymkode: 80964...049
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #6 Skrevet 6. august 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i helsesektoren og jeg merker at det er mye vi ikke har hjemmel til å gjøre. Ikke skal vi gjøre noe utenfor vårt "område" heller. Noen ganger kan bruker/pasient henvises/informeres videre til andre, men noen ganger faller de mellom og ingen har ansvar for det området. Det jeg lurer på da er om det f.eks finnes frivillige organisasjoner som kan hjelpe disse personene med det "ingen andre" kan? I såfall hvilke organisasjoner? Anonymkode: 80964...049 Noen kan ha rett til å få støttekontakt. Noen kan henvises til jevnlige samtaler/ annen hjelp fra psykiatrisk sykepleier/ sosionom/ annet gjennom Kommunen. Kommunen har også Lavterskeltilbud. Har du lest om hvilkekommunale tilbud som finnes i din Kommune og hvilke frivillige organisasjoner som har tilbud i din Kommune? Frivilligsentraler kan hjelpe til med diverse. Besøkstjenester finnes. Frivillighet Norge har oversikt over frivillige organisasjoner. Anonymkode: e32c6...493 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #7 Skrevet 6. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg tenker mer på f.eks rettigheter (sosionomer/NAV kan jo hjelpe, men de fleste vet jo at en må være "frisk" nok til å stå på for sine rettigheter for at f.eks NAV skal gjøre ting riktig. Finnes selvfølgelig unntak, noen på NAV er flinke), brukere i hjemmesykepleien som ikke klarer å handle selv (ansatte får ikke lov å hjelpe til/ingen andre påtar seg ansvar). Finnes nok flere eksempler... Anonymkode: 80964...049 Les her http://www.ffo.no/rettighetssenteret/ http://www.ffo.no/Rettighetssenteret/Jungelhandboka/ Anonymkode: e32c6...493 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #8 Skrevet 6. august 2016 Du/ dere på din arbeidsplass kan også be om å få skriflig informasjon fra NAV om hvilke rettigheter og tilbud som finnes for din/deres pasientgruppe, og evt be om et informasjonsmøte med noen fra NAV. Anonymkode: e32c6...493 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #9 Skrevet 6. august 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er snakk om psykopater og narsisisster så er det beste å la dem seile sin egen sjø. Anonymkode: 934f0...733 Håper ikke du jobber i helsevesenet.. Anonymkode: 0d03a...531
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #10 Skrevet 6. august 2016 brukerstyrt personlig assistent? Anonymkode: fcec0...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #11 Skrevet 6. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: brukerstyrt personlig assistent? Anonymkode: fcec0...5ec Bra forslag! Les mer her, TS: http://www.uloba.no/kommune/Sider/Ulobas-BPA.aspx http://www.uloba.no/kommune/Sider/Anskaffelse-av-BPA-tjenester.aspx http://www.uloba.no/funkass/Sider/default.aspx Anonymkode: e32c6...493 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #12 Skrevet 6. august 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg tenker mer på f.eks rettigheter (sosionomer/NAV kan jo hjelpe, men de fleste vet jo at en må være "frisk" nok til å stå på for sine rettigheter for at f.eks NAV skal gjøre ting riktig. Finnes selvfølgelig unntak, noen på NAV er flinke), brukere i hjemmesykepleien som ikke klarer å handle selv (ansatte får ikke lov å hjelpe til/ingen andre påtar seg ansvar). Finnes nok flere eksempler... Anonymkode: 80964...049 En eldre dame som jeg kjenner, har fast hjelp gjennom Kommunen, som både vasker leilligheten hennes og handler for henne. Anonymkode: e32c6...493
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #13 Skrevet 6. august 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg tenker mer på f.eks rettigheter (sosionomer/NAV kan jo hjelpe, men de fleste vet jo at en må være "frisk" nok til å stå på for sine rettigheter for at f.eks NAV skal gjøre ting riktig. Finnes selvfølgelig unntak, noen på NAV er flinke), brukere i hjemmesykepleien som ikke klarer å handle selv (ansatte får ikke lov å hjelpe til/ingen andre påtar seg ansvar). Finnes nok flere eksempler... Anonymkode: 80964...049 Angående innkjøp, er det flere butikker og firma som leverer bestilte matvarer m.m. på døren. Noen får også bringt ferdig middag m.m. på døren gjennom Kommunen. Anonymkode: e32c6...493
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #14 Skrevet 6. august 2016 Jeg skjønner litt hva du mener TS(jeg er helsepersonell). Vi har jevnt over et godt helseapparat i Norge, men det er noen som faller gjennom systemet, for systemet er ikke laget for individer, det er laget for grupper. Og passer du ikke inn i noen av disse gruppene, så faller man utenom. Nav er et godt eksempel på firkanta regler, samtidig som de som jobber i Nav selvsagt må ha noe å forholde seg til. Man kan snakke om faglig skjønn, men det avhenger jo selvsagt av personen som skal utøve dette faglige skjønnet. Min mor er et eksempel på noen som faller gjennom systemet. Nå er jeg usikker på hvordan det er i andre kommuner, men i hennes så får man kun bistand person uten å må betale for det. Hun trenger bistand hushold, men har ikke penger til å betale dette. Å få middag bragt på døren av sentralkjøkken f.eks. er kjempedyrt. Hun får ikke støtte, hverken praktisk eller økonomisk. Anonymkode: 579f7...e10
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #15 Skrevet 6. august 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke du jobber i helsevesenet.. Anonymkode: 0d03a...531 Nei, det gjør jeg ikke, men regner med at folk som jobber med dette vet hva de snakker om. Sitat Når det gjelder personer man tidligere kalte psykopater, er det viktig å være realistisk og beskytte seg selv. Kan du unngå dem, så gjør det. Kan du det ikke, så la deg ikke lure eller manipulere selv om dette er personer som kan være både sjarmerende og ”glatte” i første omgang, senere vil du oppdage at de ofte lyver og er uberegnelige. http://www.sinnetshelse.no/artikler/personlighetsforstyrrelser.htm Anonymkode: 934f0...733
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #16 Skrevet 6. august 2016 Som DPS sa til min lillesøster: Nå kan vi ikke hjelpe deg mer og gir deg opp. Heldigvis overhørte en lege fra en annen fylke dette som gikk forbi kontoret akkurat når dette ble sakt. Han fikk DPS til å overføre min lillesøster til det sykehuset han jobbet på. På tre måneder klarte han å hjelpe min lillesøster. Noe DPS ikke hadde klart på åtte år! Så det norske helsevesenet er pill råttent, samtidig finnes det ildsjeler sim virkelig kan jobben sin og vil det beste for sine brukere. Anonymkode: 88535...7f3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #17 Skrevet 6. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Angående innkjøp, er det flere butikker og firma som leverer bestilte matvarer m.m. på døren. Noen får også bringt ferdig middag m.m. på døren gjennom Kommunen. Anonymkode: e32c6...493 Jeg har behov for at noen kjøper mat for meg, eller kjører meg til butikker. Er dette et reelt tilbud? Jeg tror ikke det finnes i min kommune. Hva heter tilbudet man får via kommunen med ferdig middag på døren? Er det et tilbud som de fleste kommuner tilbyr? Anonymkode: f672a...d97 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #18 Skrevet 6. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Jeg har behov for at noen kjøper mat for meg, 2) eller kjører meg til butikker. Er dette et reelt tilbud? Jeg tror ikke det finnes i min kommune. 3) Hva heter tilbudet man får via kommunen med ferdig middag på døren? Er det et tilbud som de fleste kommuner tilbyr? Anonymkode: f672a...d97 1) Mat kan bestilles gjennom ulike firma og butikker på nett (jeg vet ikke om tilbudet finnes i alle byer/ steder). Nettjenestene Kolonial.no og Marked.no og Rett Hjem står det om her http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-gikk-det-da-vi-testet-matbutikk-pa-nett-9015b.html Du kan også undersøke med Kommunen om de har den tjenesten med handlehjelp m.m. 2) En støttekontakt eller en Brukerstyrt Personlig assistent kunne kanskje hjulpet deg med dette. Man kan også søke om å få et visst antall drosjereiser pr mnd (der man selv betaler kun en liten egenandel) 3) Jeg vet ikke hva tilbudet heter eller om det finnes i alle Kommuner. Anonymkode: e32c6...493 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #19 Skrevet 6. august 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har behov for at noen kjøper mat for meg, eller kjører meg til butikker. Er dette et reelt tilbud? Jeg tror ikke det finnes i min kommune. Hva heter tilbudet man får via kommunen med ferdig middag på døren? Er det et tilbud som de fleste kommuner tilbyr? Anonymkode: f672a...d97 Her kan du feks se tilbud som finnes i Oslo Kommune. Se nettsiden for din Kommune for tilbud som de har. https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/hjemmetjenester/ " Hjemmehjelp er et tilbud til personer som er avhengig av hjelp og praktisk bistand i hverdagen på grunn av sykdom, funksjonshemning, alder eller andre årsaker. Søk hjemmehjelp ved å bruke søknadskjemaet for helse- og omsorgstjenester I søknadsskjemaet beskriver du dine hjelpebehov og hvilke tjenester du mener du trenger. Vi vurderer helsetilstanden din og finner det helsetilbudet som passer best for deg. Kontakt hjemmetjenesten i din bydel Hva får du? Du kan få hjelp til blant annet: personlig hygiene og stell matlaging, og i noen tilfeller handling av varer rengjøring klesvask Krav til søker Du må ha behov for hjelp på grunn av sykdom, funksjonshemning eller alder. Du må være bosatt i Oslo kommune. " Anonymkode: e32c6...493 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #20 Skrevet 6. august 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har behov for at noen kjøper mat for meg, eller kjører meg til butikker. Er dette et reelt tilbud? Jeg tror ikke det finnes i min kommune. Hva heter tilbudet man får via kommunen med ferdig middag på døren? Er det et tilbud som de fleste kommuner tilbyr? Anonymkode: f672a...d97 Herer eksempel fra Odda Kommune https://www.odda.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=1010&AId=1120&eid=152 "Hjemmetjenester Hjemmesykepleie / hjemmehjelp Hjemmesykepleie er en del av den kommunale helsetjenesten og skal bidra med nødvendig helsehjelp til alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen. En sykepleier kommer på hjemmebesøk og kartlegger behov og orienterer om tilbudet i kommunen. Nødvendig helsehjelp blir satt i gang før hjemmebesøket når det er behov for det. Hjemmesykepleien er tilgjengeleg hele døgnet. Hjemmehjelp tildeles etter sosialtjenesteloven og tildeles etter kartlegging og individuelle behov. Det tilstrebes å gjøre oppgavene sammen med brukeren for å gjøre den enkelte best mulig i stand til å klare seg i hverdagen." https://www.odda.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=1010&AId=4798&eid=388 "Matlevering Beskrivelse Bur du heime og har problem med å få laga middag til deg sjølv, kan du få maten tilkøyrd. Tilbodet kan vere varm eller frosen middag som blir levert heim til deg éin eller fleire dagar i veka. Oppdatert 20.12.2011 13:03 Kriterier Sjukdom, alder eller andre årsaker gjer at du ikkje er i stand til å ta vare på ernæringsbehovet ditt. Målgruppe Eldre eller funksjonshemma som bur heime Behandling Kommunen skal innhente dei opplysningane som er nødvendige for å avgjere saka. Deretter blir det gjort eit vedtak. Til vanleg får du ei grunngjeving samstundes med vedtaket. Du får alltid ei grunngjeving dersom ein trur at du blir misnøgd med vedtaket. Dersom grunngjevinga ikkje følgjer med, kan du få ho ved å vende deg til kommunen før klagefristen for vedtaket går ut. Behandlingstid Kommunen skal behandle saka så snart som mogleg. Dersom saka ikkje kan avgjerast innan éin månad, skal du ha skriftleg melding om grunnen til det. Du skal samstundes få opplyst når ein ventar at vedtaket blir gjort. Klage Dersom du er misnøgd med vedtaket, kan du klage til kommunen innan ein frist på tre veker frå du mottok det. Forklar kva du er misnøgd med og kvifor du meiner at vedtaket bør endrast. Dersom du treng rettleiing, kan du vende deg til kommunen. Dersom kommunen lar vedtaket stå, blir saka sendt vidare til Fylkesmannen, som avgjer om klagen skal bli teken til følgje. Vedlegg Du må leggje ved fullmakt dersom det er nokon som søkjer for deg. Veiledning Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søkje om matlevering, eller du kan be andre hjelpe deg dersom du har behov for det. Dersom ein annan søkjer på vegner av deg, må vedkommande ha fullmakt. " Anonymkode: e32c6...493
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå