AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #1 Skrevet 6. august 2016 Det er så mye krangling og uenigheter mellom meg og barnefar, ikke klarer vi å endre på dette heller. Så jeg vil gå ifra han.. jeg lurer på hvordan det er med samvær med en 1åring? Og jeg vil flytte tilbake til min hjemby som er 1,5-2 timer unna hvor vi nå bor. Kan jeg gjøre det? Har ingenting her, så å bli her blir helt krise for min del, ingen venner eller familie.. jeg har hele foreldreretten for barnet. Trenger sårt hjelp og tips til hvordan jeg skal gå frem her... Anonymkode: 741f1...6ed
EvaLena Skrevet 6. august 2016 #2 Skrevet 6. august 2016 Du har full foreldrerett, men bor med barnefar? MÅ du flytte så langt unna barnefar da? Sett deg i bf sted og tenk på hvordan det ville vært om barnet ditt bodde så langt unna deg, hadde det vært Ok for deg? 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #3 Skrevet 6. august 2016 Har du vært i permisjon og ammet kan du i hvertfall ikke flytte ifra 1-åringen. Da må barnet bli med. Bestill megling på FK, den dritten må alle igjennom. Du kan også ta en privat samtale og rådføre deg med en person der nede. Anonymkode: 87452...e20
Peter007 Skrevet 6. august 2016 #4 Skrevet 6. august 2016 Ja om far ikke har forelederansvar kan du flytte som du vil. Men er du sikker på at far ikke har foreldreansvar? Bodde dere ikke sammen ved fødselen på samme folkeregistrerteadresse? Har du kontrollert med fokeregistert at far ikke har foreldreansvar? Han fikk nemlig foreldreansvar automatisk om dere bodde sammen som nevnt over. Har far hatt foreldeansvar har du ikke kunnet tatt med barnet på flyttelasset, når dere bor på samme folkeregistrerte adresse uten hans samtykke. Om far ikke har foreldreansvar har han trolig hatt mangel på kunnskap om hvordan dette virker og at han kunne ordnet dette I ettertid eller? Men det hele er synd hvis du flytter slik at midtuke samvær IKKE kan skje. Dette er ofte begynnelsen til opphør av kontakt mellom far og barn. Dette spesielt ved så ung alder. Det er I ung alder en bygger relasjoner best mellom foreldre og barn. Dette ser du godt selv opp mot barnet. Jeg tror de fleste synes det er trist det du gjør. Dette vil også politiske myndigheter gjøre noe med. De vil gi fedre automatisk foreldreansvar selv om foreldrene ikke bodde sammen ved fødselen. Dette ligger som et forslag, men er enda ikke vedtatt av Stortinget Tenk deg godt om. Husk mannen var god nok til å lage barn med. Jeg vet nå ikke om barnet var planlagt eller ei? Men uansett fratar du barnet en mulighet, og far får påført et tap. Hva dette gjør vil fremtiden vise. (Jeg går ut fra at alt ellers er normalt hos dere ) 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #5 Skrevet 6. august 2016 Utrolig merkelig at du bor med barnets far men han har ikke foreldrerett/foreldreansvar?! Hvis han er barnets far kan du IKKE flytte langt unna barnets nærmiljø. Vær forberedt på at han vil kreve 50/50 og delt bosted (Akkurat som Martha og Ari og også Bjørn Maaseide eier av Elixia-SATS og hans nå Ex.). Anonymkode: 40b34...972 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #6 Skrevet 6. august 2016 TS- Ja, det er du veldig egoistisk om du vil ta deres felles barn 2 timer unna. Om det er så viktig for deg å flytte hjem, la han ha hovedomsorg så kan du besøk barna når det passer deg. Anonymkode: 6d291...cee 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #7 Skrevet 6. august 2016 1. Veldig rart at far ikke har foreldreansvar? Bodde dere ikke sammen da barnet var født? 2. Nå er det slik at dersom det er delt foreldreansvar så kan den med hovedomsorgen flytte rundt i Norge. Man må gi varsel noen uker i forveien (husker ikke hvor lang tid). 3. I dette tilfellet ville jeg tenkt på hva som er best for barnet. Har selv gått fra BF når barnet var 11 mnd. Vi bodde i hans hjemby og var langt unna min familie. Vi ble enige om å bli der i noen år til for så å flytte til min hjemby så lenge begge hadde karrieremuligheter. Nå fikk jeg veldig mange venner der etter at lille begynte i barnehage og har endt opp med at vi ble i hans hjemby. BF hadde mye samvær i tillegg til at vi var en del sammen alle 3. I dag har vi 50/50 og et godt samarbeid takket være at jeg ikke tok med meg barnet til min hjemby. Da hadde det blitt advokater og rettssaker og det hadde definitivt ikke vært til barnets beste. Noen ganger må man faktisk sette noen andre foran seg og se på alt i et litt lenger og annet perspektiv. Anonymkode: 10bd3...565 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #8 Skrevet 6. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Utrolig merkelig at du bor med barnets far men han har ikke foreldrerett/foreldreansvar?! Hvis han er barnets far kan du IKKE flytte langt unna barnets nærmiljø. Vær forberedt på at han vil kreve 50/50 og delt bosted (Akkurat som Martha og Ari og også Bjørn Maaseide eier av Elixia-SATS og hans nå Ex.). Anonymkode: 40b34...972 Hvem krever 50/50 for en 1-åring? Bare uskikkede foreldre. Å dra inn andre mennesker er fullstendig meningsløst, da de ikke har noe med saken å gjøre. Anonymkode: 87452...e20 2
Peter007 Skrevet 7. august 2016 #9 Skrevet 7. august 2016 16 timer siden, duplexx skrev: Det er FANTASTISK den synske evnen du besitter!! Kan du gi litt til meg og? Hva mener du med at "Jeg tror de fleste synes det er trist det du gjør"? Mor nærmest kidnapper med seg barnet? Du er rimelig ivrig på å stemple alle alenemødre for mannehatere her inne, mens du evner å dra absolutt alle mannfolk, ikke minst de mest udugelige, over en og samme kam hvor de stakkars bare er ofre for bitre kjerringer. Du irriterer virkelig vettet ut av meg... Det er hyggelig du ser det hele slik. Du innbiller deg at jeg har andre meninger, og holdninger enn jeg har. Det er du selv som påstår noe jeg aldri har skrevet. Jeg har sett etter og jeg kan ikke se jeg har stemplet alenemødre hverken for det ene eller andre. Når du tolker mine innlegg som du gjør er det nå dine synske evner som kommer frem om meg. Jeg kan gjenta at jeg setter spørsmål ved en del opplysninger som kommer frem i tråder. Det er ikke alltid jeg mener dette er feil. Det kan være fornuftig å lufte forskjellige vinklinger. 1
Peter007 Skrevet 7. august 2016 #10 Skrevet 7. august 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er usaklig og er hets av brukeren Peter. Her bør en moderator fjerne ditt innlegg. Anonymkode: 40b34...972 Takk
Ruccula Skrevet 7. august 2016 #11 Skrevet 7. august 2016 Så dere synes at TS skal sitte alene i en by uten venner og familie bare fordi bf bor der? Hans behov er viktigere enn hennes? Seriøst??? 2 timer er ikke så langt unna at det ikke går å ha en annen hver uke ordning. Hadde det vært 5 timer så hadde de måtte ha funnet en løsning men 2 timer går helt fint. Bare flytt du TS!
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #12 Skrevet 7. august 2016 4 timer siden, Snublefella skrev: Så dere synes at TS skal sitte alene i en by uten venner og familie bare fordi bf bor der? Hans behov er viktigere enn hennes? Seriøst??? 2 timer er ikke så langt unna at det ikke går å ha en annen hver uke ordning. Hadde det vært 5 timer så hadde de måtte ha funnet en løsning men 2 timer går helt fint. Bare flytt du TS! Man kan ikke ha 50/50 når man bor 2 timer unna hverandre. Mener du at barnet skal gå på 2 forskjellige skoler da? Eller at barnet pendler 4 timer pr dag annen hver uke? Anonymkode: 3bd3e...fb8 3
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 7. august 2016 #13 Skrevet 7. august 2016 Den 6.8.2016 at 19.34, AnonymBruker skrev: Det er så mye krangling og uenigheter mellom meg og barnefar, ikke klarer vi å endre på dette heller. Så jeg vil gå ifra han.. jeg lurer på hvordan det er med samvær med en 1åring? Og jeg vil flytte tilbake til min hjemby som er 1,5-2 timer unna hvor vi nå bor. Kan jeg gjøre det? Har ingenting her, så å bli her blir helt krise for min del, ingen venner eller familie.. jeg har hele foreldreretten for barnet. Trenger sårt hjelp og tips til hvordan jeg skal gå frem her... Anonymkode: 741f1...6ed Hva mener du med foreldreretten? Mange blander foreldreansvaret og omsorgsretten. Ja, så lovlig så kan du gjøre det. Om det er etisk riktig er en annen diskusjon og ikke det du spør om.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #14 Skrevet 7. august 2016 Den 6.8.2016 at 19.34, AnonymBruker skrev: Det er så mye krangling og uenigheter mellom meg og barnefar, ikke klarer vi å endre på dette heller. Så jeg vil gå ifra han.. jeg lurer på hvordan det er med samvær med en 1åring? Og jeg vil flytte tilbake til min hjemby som er 1,5-2 timer unna hvor vi nå bor. Kan jeg gjøre det? Har ingenting her, så å bli her blir helt krise for min del, ingen venner eller familie.. jeg har hele foreldreretten for barnet. Trenger sårt hjelp og tips til hvordan jeg skal gå frem her... Anonymkode: 741f1...6ed I dag er det ikke noe som i juridisk forstand heter foreldrerett. Det er foreldreansvar. Dersom man er samboere (registrert i folkeregistrert), så får far (dersom han har vedkjent seg farskapet) automatisk foreldreansvar. Uansett, dersom du har vært hjemme mest med barnet fram til i dag, så kan du i praksis ta med barnet og flytte dit. Det kan dog by på problemer dersom barnefar ikke vil signere flyttemelding. Ved samlivsbrudd på alle med foreldreansvar signere en flyttemelding på felles barn. Dersom far ikke signere, vil mange påstå at du kidnapper, frarøver far barnet, bryter loven etc. Ikke bry deg om det. Det blir ikke noen konsekvenser uansett. Dersom far i verste fall saksøker, så ser de aller fleste dommere framover og bryr seg lite om det som har skjedd. Det er ingen sanksjonsmuligheter mot deg. Dette forutsetter at du har hatt vesentlig mest av permisjonen selvfølgelig. Det er prosesser for å få barnet registrert på din adresse. Nav skal uansett ha en meklingsattest. Det du må gjøre, er å ringe ett familievernkontor og innkalle til mekling. Dette er obligatorisk for samboere med felles barn under 16 år. 1 time er det obligatoriske. Dersom den ene parten ikke kommer, vil fremdeles den oppmøtte parten få meklingsattest. Samvær med en slik avstand blir så klart vanskeligere enn dersom dere bodde på samme sted, men dette kan alltid ordnes dersom begge parter er samarbeidsvillige. Anonymkode: c7959...6a8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #15 Skrevet 7. august 2016 4 timer siden, Snublefella skrev: Så dere synes at TS skal sitte alene i en by uten venner og familie bare fordi bf bor der? Hans behov er viktigere enn hennes? Seriøst??? 2 timer er ikke så langt unna at det ikke går å ha en annen hver uke ordning. Hadde det vært 5 timer så hadde de måtte ha funnet en løsning men 2 timer går helt fint. Bare flytt du TS! Du har ikke erfaring eller kunnskap på området... 50/50 fordrer (=krever) at foreldrene bor så og si "i samme nabolag, meget nær hverandre og samarbeider svært godt. 2 timers reisevei er IKKE innenfor. Anonymkode: 40b34...972 1
Gjest Skrevet 7. august 2016 #16 Skrevet 7. august 2016 Tråden er ryddet for personangrep. Ann Christin, mod
Ruccula Skrevet 7. august 2016 #17 Skrevet 7. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke erfaring eller kunnskap på området... 50/50 fordrer (=krever) at foreldrene bor så og si "i samme nabolag, meget nær hverandre og samarbeider svært godt. 2 timers reisevei er IKKE innenfor. Anonymkode: 40b34...972 Det stemmer, jeg har verken erfaring eller kunnskap. Men jeg synes uansett ikke det er rettferdig at ts skal bli boende borte fra sine venner og fanilie pga barnefar. Hvorfor er hans behov viktigere enn mors???
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #18 Skrevet 7. august 2016 1 minutt siden, Snublefella skrev: Det stemmer, jeg har verken erfaring eller kunnskap. Men jeg synes uansett ikke det er rettferdig at ts skal bli boende borte fra sine venner og fanilie pga barnefar. Hvorfor er hans behov viktigere enn mors??? Eller så kan vi jo vri på det. Hvorfor er mors behov viktigere enn barnet sitt? Anonymkode: 3e8dc...5cd 2
Ruccula Skrevet 7. august 2016 #19 Skrevet 7. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eller så kan vi jo vri på det. Hvorfor er mors behov viktigere enn barnet sitt? Anonymkode: 3e8dc...5cd Hvorfor kan ikke far flytte etter da? Eller er fars behov viktigere enn mor og barn? Og barnet har best av å være med sin mor når det er så lite
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #20 Skrevet 7. august 2016 Hvorfor tror du at du bare kan flytte sammen med barnet hvor hen du ønsker? Far har like mye rett til omsorg som du har. Hva om du satt i han sin situasjon? Anonymkode: 0bad0...392 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå