Gå til innhold

Egenmelding og ny i jobben....rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 3 uker i ny jobb, klarte jeg å havne i senga en dag med magesjau (jeg bor i en by der vannet har parasitter om dagen, ja.....)

Klarte å krøke meg på jobb dag nr. 2, og er bedre nå.

Hvor lenge må man ha jobbet en plass for å få utbetalt sykepenger ved egenmelding? Mener å ha hørt at det er en grense på noen uker?

Spiller ikke så stor rolle da det bare er en dag, men greit å være forberedt..... ;)

Takker for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To måneder trodde jeg det var.

Skrevet

Oki, trodde noe sånt jeg også.....

Skrevet

Og siden du ikke gikk til lege samme dag som du var syk kan du heller ikke få sykemelding, så dette fraværet må du nok ta på egen kappe desverre.

Skrevet

Jobbet i Staten og ble syk i uke 6 i den nye jobben, da fikk jeg ikke penger. Så var jeg syk uke 1 i ny jobb i Oslo kommune, og da fikk jeg... Tror det var en glipp, men det var jo kjekt for meg.

Skrevet

Nå ble jeg ikke bedt om å gå til lege, jeg var altfor opptatt med å løpe på do til at tanken streifet meg.....

Men skitt au, sånn kan det gå! Er nok ikke verdens undergang. Men det er jo greit å vite hvordan det fungerer.

Skrevet

... ber deg om å gå til lege - det må du nok passe på selv.

Har vært syk selv pga det helsikes vannet. Kanskje du skal sende regning for denne dagen til kommunen?

Skrevet

Det er ikke arb.givers ansvar å sørge for at du kommer deg til legen og ordner sykemelding, det er ditt eget.

Skrevet
Og siden du ikke gikk til lege samme dag som du var syk kan du heller ikke få sykemelding, så dette fraværet må du nok ta på egen kappe desverre.

Det holder å ringe til legen samme dag du er syk og ikke kan gå på jobb. Kan man ikke møte til time fordi man flyr på do eller ligger med 40 i feber, så kan han tilbakeskrive en sykemelding, eller sende noen fra legevakta hjem til deg...

Det samme skjer om han ikke har akutt-time ledig, da kan du få ny time f.eks. neste dag, og sykemelding.

Men du må ringe, uansett, det holder ikke å ringe neste dag eller uka etter...

Skrevet

Ok, gjorde faktisk dette da jeg var syk, men ser at jeg er trukket i lønn likevel (staten). Legesekretæren sa det var greit da jeg ringte, men legen min sa det var opp til hver enkelt arbeidsgiver å avgjøre om de godtok, men de fleste gjorde det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jobbet i Staten og ble syk i uke 6 i den nye jobben' date=' da fikk jeg ikke penger. Så var jeg syk uke 1 i ny jobb i Oslo kommune, og da fikk jeg... Tror det var en glipp, men det var jo kjekt for meg.[/quote']

Nå kan jeg ikke reglene i Oslo kommunes HTA, men i KS HTA står det at arbeidstaker som leverer sykemelding og har tiltrått stillingen har rett til sykepenger fra dag 1, men dette er altså hvis en leverer sykemelding. Kan være at Oslo kommune har en lignende regel i sin HTA.

Skrevet

Her har du de generelle reglene, men forskjellige fagforeninger kan ha avtalt bedre ordninger:

(Kopiert fra LO Ungdom sin "Jobbhåndbok")

5 - Hvis du blir syk

Dersom du har jobbet i minst fire uker hos samme arbeidsgiver har du rett til sykepenger fra første sykefraværsdag. De første to månedene av arbeidsforholdet må du ha sykmelding fra lege for å få rett til sykepenger.

Har du jobbet på samme sted mer enn to måneder, er det nok med egenmelding hvis du ikke er syk i mer enn tre kalenderdager sammenhengende. Dette gjelder for fire enkelttilfeller av sykdom i løpet av 12 måneder. Arbeidsgiveren skal dekke lønna di de første 16 dagene du er syk, deretter har du rett på sykepenger fra Folketrygden. Hvis arbeidsplassen din har inngått avtale om inkluderende arbeidsliv (IA) gjelder andre egenmeldingsregler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...