Kjærringen_mot_str Skrevet 6. august 2016 #1 Skrevet 6. august 2016 Hei! Jeg har denne høsten kommet inn på Bachelor i organisasjon og ledelse. Fra før av har jeg enkelt emner innen helsefag og ett år fra Grunnleggende Medisin. Jeg har hørt en del om at det kan være vanskelig å finne jobb, etter endt studie og at master evt kan være nødvendig. Er det noen her inne som har denne graden og hva jobber dere med idag? Var det vanskelig med å finne jobb? Takknemlig for svar.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #2 Skrevet 6. august 2016 Jeg kjenner flere som har bachelor i organisasjon og ledelse (og et par med master), og felles for alle er at ingen av dem har relevante jobber. En venninne av meg brukte nesten 1 år på å få seg jobb overhodet, og den jobben hadde ingen verdens ting å gjøre med utdannelsen hennes. Men jobb må man ha, så da må man ta det man får. Det er rett og slett sånn at teorien man lærer på slike studier ikke er nok til å gi deg kvalifikasjoner til å inneha en lederstilling så lenge du ikke har noen konkret arbeidserfaring (med ledelse) å vise til i tillegg. Mange tror de skal bli personalsjefer og mellomledere med en slik grad, men det blir man ikke. Masteren er ikke noen garanti for jobb heller - kjenner flere med OLA-masteren fra UiO som ikke har fått seg jobber etterpå. Så jobb ved siden av, bygg deg erfaring - for organisasjon og ledelse er noe så å si alle har som en del av graden sin i dag. Anonymkode: cb076...ba9 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #3 Skrevet 6. august 2016 Jeg har et årsstudium, og opplever at arbeidsgivere ser på det som positivt. Men utdanning gjør deg jo ikke til en leder. Jeg har uansett en annen lang utdanning som er det som gir meg jobber (langt profesjonsstudium, holder på med doktorgrad), så en annen situasjon enn din. Anonymkode: 88818...c28
kinni Skrevet 7. august 2016 #4 Skrevet 7. august 2016 Jeg skal også studere dette, bachelor, men i Lillehammer :D Høyskolen har skrevet at tidligere studenter har fått jobber som ditt og datt og det var gode jobber de fikk (godt betalt mener jeg). Jeg satser på at det går bra vi har jo også 2 praksisperioder så får litt erfaring og noen kontakter
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #5 Skrevet 7. august 2016 3 timer siden, kinni skrev: Jeg skal også studere dette, bachelor, men i Lillehammer :D Høyskolen har skrevet at tidligere studenter har fått jobber som ditt og datt og det var gode jobber de fikk (godt betalt mener jeg). Jeg satser på at det går bra vi har jo også 2 praksisperioder så får litt erfaring og noen kontakter Det er også her min venninne som ikke fikk jobb på 1 år har bacheloren sin fra (jeg som skrev innlegg #2).. Alle høyskoler og universiteter sier gjerne at "mange får jobb", men er jobben RELEVANT? Og hvor lang tid går det egentlig før de får jobb? Hva har de gjort i tillegg til studiene for å få disse fine jobbene?? Flere har jo også sånne studentintervjuer på nettsidene sine, med 1-2 studenter som gjerne har "lykkes" og har det som høres ut som kule/spennende jobber. Og disse er jo aldri representative for studentmassen som helhet, og der tror jeg mange blingser og tror at alle får sånne fine jobber. Det er absolutt ikke tilfellet. På min gamle bachelor lå det vel et intervju med en rådgiver i en organisasjon ute + en analytiker, men det er jo ikke sånn at alle 120 hvert år får sånne jobber. Ingen fra mitt kull fikk jobb med bare en bachelor, så for de som kanskje trodde de fikk kompetanse til å bli rådgiver i et departement var det kanskje et litt hardt møte med virkeligheten og konkurransen på arbeidsmarkedet - som allerede er snevert for enhver generalist. Du kan selvfølgelig være heldig, men det er greit å realitetsorientere seg såpass at man forstår at studiene aldri er noen garanti for noe som helst, og at de som velges ut til intervjuer osv. utgjør en marginalprosent av antall uteksaminerte studenter. Det blir for dumt når en skole feks intervjuer en aspirant i UD - de tar inn 10-12 stk hvert år og har søkere med ulike mastergrader fra hele landet, og da er det selvfølgelig ikke sånn at det var bacheloren eller masteren i statsvitenskap alene som gav deg den kremjobben. Men sånn selger man inn studiet til nye studenter; for hvem vil vel ikke bli aspirant i UD??? Anonymkode: cb076...ba9 4
kinni Skrevet 7. august 2016 #6 Skrevet 7. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er også her min venninne som ikke fikk jobb på 1 år har bacheloren sin fra (jeg som skrev innlegg #2).. Alle høyskoler og universiteter sier gjerne at "mange får jobb", men er jobben RELEVANT? Og hvor lang tid går det egentlig før de får jobb? Hva har de gjort i tillegg til studiene for å få disse fine jobbene?? Flere har jo også sånne studentintervjuer på nettsidene sine, med 1-2 studenter som gjerne har "lykkes" og har det som høres ut som kule/spennende jobber. Og disse er jo aldri representative for studentmassen som helhet, og der tror jeg mange blingser og tror at alle får sånne fine jobber. Det er absolutt ikke tilfellet. På min gamle bachelor lå det vel et intervju med en rådgiver i en organisasjon ute + en analytiker, men det er jo ikke sånn at alle 120 hvert år får sånne jobber. Ingen fra mitt kull fikk jobb med bare en bachelor, så for de som kanskje trodde de fikk kompetanse til å bli rådgiver i et departement var det kanskje et litt hardt møte med virkeligheten og konkurransen på arbeidsmarkedet - som allerede er snevert for enhver generalist. Du kan selvfølgelig være heldig, men det er greit å realitetsorientere seg såpass at man forstår at studiene aldri er noen garanti for noe som helst, og at de som velges ut til intervjuer osv. utgjør en marginalprosent av antall uteksaminerte studenter. Det blir for dumt når en skole feks intervjuer en aspirant i UD - de tar inn 10-12 stk hvert år og har søkere med ulike mastergrader fra hele landet, og da er det selvfølgelig ikke sånn at det var bacheloren eller masteren i statsvitenskap alene som gav deg den kremjobben. Men sånn selger man inn studiet til nye studenter; for hvem vil vel ikke bli aspirant i UD??? Anonymkode: cb076...ba9 Takk for informasjon jeg vet at studiene ikke er noen garanti, derfor jeg skrev at jeg satser på at det går bra Men, jeg skjønner ikke hvorfor høyskolen er interessert i selge inn studiet til nye studenter når de vet det er såpass vanskelig å få relevant jobb ? Dette vet jeg lite om, så bare spør
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #7 Skrevet 8. august 2016 3 timer siden, kinni skrev: Takk for informasjon jeg vet at studiene ikke er noen garanti, derfor jeg skrev at jeg satser på at det går bra Men, jeg skjønner ikke hvorfor høyskolen er interessert i selge inn studiet til nye studenter når de vet det er såpass vanskelig å få relevant jobb ? Dette vet jeg lite om, så bare spør Er det ikke litt åpenbart? Hva skulle de heller ha sagt? At Kari fikk jobb som flyvertinne og Ola går fortsatt på Nav? Anonymkode: 9c519...44b 1
kinni Skrevet 8. august 2016 #8 Skrevet 8. august 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke litt åpenbart? Hva skulle de heller ha sagt? At Kari fikk jobb som flyvertinne og Ola går fortsatt på Nav? Anonymkode: 9c519...44b Høyskolen bør jo ha interesse i at studentene utdannes til å få jobb etter studiet. Så skjønner ikke hvorfor de legger opp studier hvor de vet det er eventuelt lite jobber i forhold til hvor mange som utdannes. Det blir litt som å lure de unge hvis det er tilfelle
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #9 Skrevet 8. august 2016 Med bachelor i organisasjon og ledelse kan du antageligvis få jobb som HR sekretær eller personalmedarbeider (Jr). Jeg vill anbefalt å bygge på med økonomi og/ eller prosjektledelse. Du vil fortsatt antageligvis ikke fånoen veldig spennende første jobb, men utdannelsen din er inngangsporten til en videre karriere. Det at man ikke får en lederjobb retter en bachelor er egentlig en selvfølge, men forhåpentligvis kan man få nytte av det man lærte senere. Hilsen HR direktør Anonymkode: 969a9...df8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #10 Skrevet 8. august 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med bachelor i organisasjon og ledelse kan du antageligvis få jobb som HR sekretær eller personalmedarbeider (Jr). Jeg vill anbefalt å bygge på med økonomi og/ eller prosjektledelse. Du vil fortsatt antageligvis ikke fånoen veldig spennende første jobb, men utdannelsen din er inngangsporten til en videre karriere. Det at man ikke får en lederjobb retter en bachelor er egentlig en selvfølge, men forhåpentligvis kan man få nytte av det man lærte senere. Hilsen HR direktør Anonymkode: 969a9...df8 "HR direktør" Anonymkode: 0e0ab...fe3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå