AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #1 Del Skrevet 6. august 2016 Er usikker hvordan man merker forskjellen på en bil f.eks 3.5m lang med 75hk VS 109hk ? Min gamle bil har 109 hk, men den er også 4 meter lang, mens en annen bil jeg ser etter har bare 75 hk og er 3.5m lang, vil jeg merke noe forskjell? Isåfall hva? Anonymkode: 59a9d...e98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 6. august 2016 #2 Del Skrevet 6. august 2016 Kommer i grunnen an på bruksområdet det... Jeg har en liten 1.6tdi polo med 75 hk og en audi med 120hk. audien er betydelig sprekere og kommer fortere opp i hastighet.. Blir mer giring og du legger merke til at den med 75hk sliter litt mer på f.eks landeveisskjørong. Også om du laster bilen endel så legger du merke til at den med mindre motor blir "dauere". men er det en bybil du skal bruke alene så er motor ikke det viktigste: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #3 Del Skrevet 6. august 2016 13 minutter siden, Akay skrev: Kommer i grunnen an på bruksområdet det... Jeg har en liten 1.6tdi polo med 75 hk og en audi med 120hk. audien er betydelig sprekere og kommer fortere opp i hastighet.. Blir mer giring og du legger merke til at den med 75hk sliter litt mer på f.eks landeveisskjørong. Også om du laster bilen endel så legger du merke til at den med mindre motor blir "dauere". men er det en bybil du skal bruke alene så er motor ikke det viktigste: Ok, kan du spesifisere hva som vil bli dårligere ved landeveiskjøring? Jeg skal kjøpe en automat som mest skal bli brukt til bykjøring + litt landeveiskjøring i 80km/t, men det vil jo bli noen turer på E6 også selvom det ikke blir ukentlig, så det må jo "tåle" E6'en greit også Anonymkode: 59a9d...e98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 6. august 2016 #4 Del Skrevet 6. august 2016 Den tåler dey greit men får mer "juling" og du kjenner du må gire mer/at den girer mer i bakker osv.. Men er gjerne mer aktuelt å kjenne på det her på vestlandet enn på fine østlandsveier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 6. august 2016 #5 Del Skrevet 6. august 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er usikker hvordan man merker forskjellen på en bil f.eks 3.5m lang med 75hk VS 109hk ? Min gamle bil har 109 hk, men den er også 4 meter lang, mens en annen bil jeg ser etter har bare 75 hk og er 3.5m lang, vil jeg merke noe forskjell? Isåfall hva? Anonymkode: 59a9d...e98 Min bil har "bare" 75HK, dieselhester(1,6l). Den har et moment på 225NM, min gamle bil med bensinmotor og 150HK hadde 25NM mer, Dvs dobbelt med HK men momentet var ikke noe særlig skryte av i så måte. Jeg laster ned bilen med 1tonn, fordelt på bil og henger, det går helt fint å kjøre motbakker som er bratte og lange, blir nok litt kortbeint mot toppen, men går helt fint opp på 4giret. Kan bare glemme å bruke girstanga, bruker kun momentet motoren gir når turtallet er opp mot 2000r.pr.min. Hvordan det vil være med bensin, og 75HK vet jeg ikke, men det er jo et lavere moment på de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #6 Del Skrevet 6. august 2016 Jeg kjører daglig en bil på 88 hk og det går helt fint. Men den er elektrisk så det blir på en annen måte. Anonymkode: a5207...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #7 Del Skrevet 7. august 2016 Ingenting å bekymre seg for. Fartsgrensen er fortsatt den samme som på 70-tallet nesten alle steder, og da var 75hk bra. Anonymkode: 84718...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
H80 Skrevet 10. august 2016 #8 Del Skrevet 10. august 2016 Lengden på bilen har vel ikke så mye å si i denne sammenhengen :-) Ville heller sett på bredden, høyden, vekten, farten og hvor bratt det er der du skal kjøre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 11. august 2016 #9 Del Skrevet 11. august 2016 Den 06.08.2016 at 13.23, AnonymBruker skrev: Er usikker hvordan man merker forskjellen på en bil f.eks 3.5m lang med 75hk VS 109hk ? Min gamle bil har 109 hk, men den er også 4 meter lang, mens en annen bil jeg ser etter har bare 75 hk og er 3.5m lang, vil jeg merke noe forskjell? Isåfall hva? Anonymkode: 59a9d...e98 Vekten har alt og si. Tar utganspunkt i 2 ellers like biler med forskjellige motorer. 75 hk er sikkert greit nok i en liten lett bil. Den største forskjellen mellom en 75 hk og en 109 hk bil er etter min oppfatning. Utvekslingen, dvs turtallet på motoren i normal hastighet. Ofte så har de forskjellig girkasser og utveksling. En 75 motor er svakere og må jages mer for å klare å holde tempoet oppe. Forskjellen i turtall på motorvegen kan være 1900 omdr. og 2400 omdreininger i 100 km/t. Å "alltid" ønske seg 1 ekstra gir er typisk. Slitsomt og bråkete 75 hk bil har bremser tilpasset det. Og med svakere bremser følger mindre tilhengervekt. Med større bremser så har man selfølgelig større bremsekraft tilgjengelig i kritiske situasjoner. Alle biler klarer fartsgrensene men med kun 75 hk snakker vi mye gass, nedgiringer og muligens ikke klare høy nok fart ved fletting inn på motorveg. Forbikjøringer blir vanskeligere og man trenger lengre strekninger. Overskuddet mangler. Biler med minste motoralternativ er i tillegg tungsolgte. I en verden med 1.6 liter 100 hk biler er 2.0 literen med 140 hk kongen. Hvor tungsolgt er ikke "norgesvolvoen" V70 Drive e m.109 hk 1.6diesel når det finnes massevis av D5 163 hk og 2.4. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 11. august 2016 #10 Del Skrevet 11. august 2016 31 minutter siden, Commander skrev: Vekten har alt og si. Tar utganspunkt i 2 ellers like biler med forskjellige motorer. 75 hk er sikkert greit nok i en liten lett bil. Den største forskjellen mellom en 75 hk og en 109 hk bil er etter min oppfatning. Utvekslingen, dvs turtallet på motoren i normal hastighet. Ofte så har de forskjellig girkasser og utveksling. En 75 motor er svakere og må jages mer for å klare å holde tempoet oppe. Forskjellen i turtall på motorvegen kan være 1900 omdr. og 2400 omdreininger i 100 km/t. Å "alltid" ønske seg 1 ekstra gir er typisk. Slitsomt og bråkete 75 hk bil har bremser tilpasset det. Og med svakere bremser følger mindre tilhengervekt. Med større bremser så har man selfølgelig større bremsekraft tilgjengelig i kritiske situasjoner. Alle biler klarer fartsgrensene men med kun 75 hk snakker vi mye gass, nedgiringer og muligens ikke klare høy nok fart ved fletting inn på motorveg. Forbikjøringer blir vanskeligere og man trenger lengre strekninger. Overskuddet mangler. Biler med minste motoralternativ er i tillegg tungsolgte. I en verden med 1.6 liter 100 hk biler er 2.0 literen med 140 hk kongen. Hvor tungsolgt er ikke "norgesvolvoen" V70 Drive e m.109 hk 1.6diesel når det finnes massevis av D5 163 hk og 2.4. Mye av det du skriver kjenner jeg meg ikke igjen i. Går helt fint å holde tritt med trafikken, kan bare glemme å gire ned, det skjer ikke stort, turtall ligger godt under 2000r.pr.min i femte i 80km/t. Har en 1,6l med 75hk som har et moment på 225nm😊😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 11. august 2016 #11 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) 46 minutter siden, tdm900 skrev: Mye av det du skriver kjenner jeg meg ikke igjen i. Går helt fint å holde tritt med trafikken, kan bare glemme å gire ned, det skjer ikke stort, turtall ligger godt under 2000r.pr.min i femte i 80km/t. Har en 1,6l med 75hk som har et moment på 225nm😊😊 Det kommer helt an på referansene. Med 2000 i 80 vil du ligge tett oppunder 3000 i 110 soner hvor trafikken flyter i 120. Sitte og hyle på 3000 fra Sandefjord til Hamar blir slitsomt. Ihvertfall hvis man begynner å legge merke til det. Prøv en VW Caravelle 2.4d på 78 hk, bytt til VW Caravelle 2.5tdi på 102 hk. Samme bilen, forskjellig motor og girkasse. Dag og natt. BMW 518 90 hk og 520 på 130 hk osv. Like biler med veldig forskjellig kjøreopplevelser. Er bilen liten nok så holder jo det meste. Men går man fra stor til liten motor blir det veldig tydelig. Hvis noen velger minste motor bør man ikke prøvekjøre større. Da vil man ikke trives like godt lenger Endret 11. august 2016 av Commander 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #12 Del Skrevet 12. august 2016 Har en Honda som ligger i bittelitt over 3000 omdreininger i 90. Ville lett ha lagt en ekstra 15000 kr på bordet for et sjette gir! Anonymkode: 84718...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #13 Del Skrevet 12. august 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en Honda som ligger i bittelitt over 3000 omdreininger i 90. Ville lett ha lagt en ekstra 15000 kr på bordet for et sjette gir! Anonymkode: 84718...ed2 Om du hadde hatt det sjette giret, hadde du endt opp på samme turtall. Du hadde endt opp med andre utvekslinger på girene under. En kollega av meg har en Caddy Maxi med 4-Motion, den har seks gir, men turtallet på den ligger på omtrent det samme som min som har fem gir. Det bare en bil jeg har kjørt hvor girkassa jobber seg ned mot lave turtall, det er CVT kassa til Subaru Anonymkode: 8c5d3...cc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå