AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #1 Skrevet 6. august 2016 Jeg lurer på om noen her inne har lest denne boken, og hatt nytte av hennes selvutviklingsreise? Eller brukt henne som inspirasjon til å gjøre endringer i sitt eget liv? Jeg gikk inn på youtube for å se på noen av intervjuene som har blitt gjort med henne, og alt hun sier, virker så perfekt, så riktig. Jeg vet at det er flere år siden denne boken kom ut, men jeg valgte å ikke lese den på det aktuelle tidspunktet siden det var så mye mediastyr rundt boken. Men det er vel ikke forsent å diskutere hennes filosofi, hennes tanker og boken hun har skrevet sånn generelt sett i dag? Anonymkode: e9743...2c3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #2 Skrevet 11. august 2016 Jeg synes boken var helt elendig. Fikk ingenting ut av den. Synes det var en veldig typisk "jentebok" hvis det gir mening. Samme kategori som typisk "ett helt halvt år". Dårlig språk, både på norsk og engelsk, mye svada, og som du selv nevner, alle de "riktige" tingene blir sagt, men ikke alltid det gir så mye mening. Nå skal det nevnes at jeg liker å lese bøker som virkelig gir meg noe, der jeg sitter igjen med en følelse av at boka har endret noe i meg. Jeg er også opptatt av å lese bøker med godt språk, og med en god historie som ikke blir for klisje eller forutsigbar. Si gjerne hva du synes etter du har lest den da Anonymkode: 82d86...64d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si gjerne hva du synes etter du har lest den da Anonymkode: 82d86...64d Hei, og tusen takk for svar! Jeg er kanskje litt på søken selv, har en form for usikkerhet inni meg når det gjelder veien videre, og det var nok mye av grunnen til at jeg ønsket å høre andres erfaring rundt denne boken, og hva folk har fått ut av å følge hennes filosofi. Ellers så er jeg litt sånn som deg, og blir lei av bøker som bare har masse svada ramset opp. Takk igjen for svar:) Anonymkode: e9743...2c3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #4 Skrevet 12. august 2016 Hei! Jeg er på samme "søken" som deg, og jeg kunne godt tenke meg å gjøre det Gilbert gjorde i boka. Men når det kommer til selve boken, så nei, den er ikke særlig bra! Verken språkmessig eller insipirasjonsmessig. Anonymkode: d20af...55a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #5 Skrevet 12. august 2016 Den var kanskje mer underholdende enn lærerik.. Husker jeg reagerte på at hun på retreat på Bali registrerte at ei innfødt jente som hun møtte hver dag gikk med briller hvor det ene glasset var knust. Men tilbød hun seg å gjøre noe med det? neeidaa, for hun var jo på en sjelelig reise og skulle tydeligvis bare tenke på seg selv... Jeg bruker briller sjøl, og ble litt sur... Anonymkode: 06627...c7d
Gjest Mattie16 Skrevet 12. august 2016 #6 Skrevet 12. august 2016 Har lest boken og syntes den var ganske langtekkelig egentlig, men likte budskapet. Men hun kunne spart seg for mange av digresjonene og ting hun fint kunne holdt for seg selv. F eks hvor ofte hun onanerte og detaljer rundt det, det ble for personlig. Synes og hun virker litt innbilsk og oppmerksomhetssyk. Men kan kjenne meg igjen i måten hun tenker på og livssynet. Likte filmen veldig godt, blir aldri lei av å se den. Hun har skrevet en annen bok om tanker rundt ekteskap, kunne tenkt meg å lese den faktisk. Litt trist at hun og mannen skal skilles.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #7 Skrevet 13. august 2016 Til anonymbruker over: I filmen så hjelper hun en alenemor med å skaffe seg sitt eget hus som også skal fungere som hennes arbeidsplass. Stemmer dette, eller er dette noe som bare har blitt lagt til i filmen? Det du skriver om at Elizabeth Gilbert ikke gadd å hjelpe en jente med å få fikset brillene sine kan jo være fordi hun nettopp var på en selvutviklingsreise, men jeg vet ikke Og skal man hjelpe alt og alle når man er midt i prosessen med å reparere og hjelpe seg selv? Det er sikkert mulig, men kanskje vanskelig? Veldig interessant å lese om deres erfaringer. Jeg har, som nevnt tidligere, sett på intervjuene med henne, og alt som sies, er rett og slett perfekt. Det er nesten så perfekt at hun fint kunne ha erstattet Oprah.... Men ellers så var det vel sånn at Elizabeth Gilbert ikke visste at boken hennes skulle ligge på bestselgerlistene så lenge. Hun skrev jo visstnok for sin egen del, og så solgte hun historien til forlaget sitt, og derfra så ballet det på seg. Jeg prøver å finne ut om jeg skal lese boken hennes, og om jeg vil få noe ut av den. Slik dere skriver, så kan jeg likeså godt la være:) Men hvis ikke hun er den rette å hente inspirasjon fra, finnes det andre forfattere av selvutviklingsbøker som er mer verdt å "lytte" til? Jeg har hørt om Deepak Chopra, men føler ikke at hans filosofi treffer meg. Og Oprah kan som sagt erstattes av Elizabeth Gilbert selv om noen sikkert er uenige i dette. Noe av grunnen til at jeg er litt nysgjerrig på Gilberts filosofi, er fordi hun ser ut til å representere den typiske "mannen i gata". Hun var gift før hun tok ut skilsmisse, hun vandret rundt seg selv på søken etter en mening med livet sitt, hun lever et veldig hverdagslig liv samtidig som hun nå har blitt en forfatterkjendis som holder foredrag om livet sitt, osv... Jeg kan jo like gjerne oppsøke en psykolog, og jeg regner med at noen vil foreslå det også, men jeg trenger ikke nødvendigvis å snakke om meg selv og fortiden min til en fremmed. Kanskje jeg kjenner litt på en ulykkelighet slik Elizabeth Gilbert gjorde før hun foretok reisen sin. Kanskje jeg ikke er en av disse menneskene som skal leve et A4-liv, som for mange betyr det samme som å skaffe seg mann/kone, barn, hus, hytte, båt og alt annet materielt. Jeg ser ikke noe negativt med et slikt liv, så ikke misforstå, men det er ikke alle som har alle disse tingene, og jeg tenker vel bare litt høyt på om jeg kanskje er en av dem som skal leve litt mer "asketisk". (Uansett hva man måtte legge av mening i et slikt ord...):) Hilsen TS. Anonymkode: e9743...2c3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #8 Skrevet 13. august 2016 En tragisk dårlig bok! Anonymkode: 071ed...166 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #9 Skrevet 13. august 2016 Må være en av de mest elendige bøkene, som noensinne har blitt skrevet. 0g dette sier vel ikke så rent lite heller? Det var vel litt skriverier i aviser, sosiale medier og sånn om denne boken. Men alt sammen var bare en gigantisk hype. Anonymkode: 6fc02...850
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå