Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går bra med andre puppen ja, gjør vondt innimellom men da kobler vi av og prøver på nytt. Har ingen blemme der så er nok derfor den ikke er like vond, eller kanskje han får bedre tak fra den siden. Så trenger bare avlaste den ene. Tenker jeg kan pumpe den ene mens han dier fra det andre, og gi annenhvert måltid på kopp? Hvis han godtar det da, puppen er jo mye kos. Vil ikke rote til produksjonen heller..  

TS 

Anonymkode: 7d88b...7e9

Dette høres ut som en god ide! Pumpe det ene brystet, og gi med kopp. Gi det gode brystet først, før han får kopp, når det lar seg gjøre.

Anonymkode: 22dc1...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også et smertehelvete i starten av ammingen.. varte i vel 5 uker. Tar heller en til fødsel!!!

Prøvde alt av kremer, spray og råd, det eneste som lindret litt var mepilex "brystplaster". Gråt meg igjennom hver eneste amming :grine: Men jeg holdt ut, selv om det var jævlig. Tok paracet også når det var uutholdelig...Lille pirayaen min hadde ok teknikk, men virket som melken kom for sakte, for det kom lite melk når jeg pumpet.

Plutselig var smerten borte, aner ikke hva som skjedde ;)

Hold ut TS! :blomst:

Anonymkode: 065ac...801

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det med "tvilling" stilling (selv om jeg har bare en baby), jeg brukte utelukkende bare den i første to-tre uker etter at vi kom fra barsel. Det var eneste måte jeg fikk styrt hodet hans, fått satt ham riktig på og det var mindre vondt for meg. Han var født bittelitt tidlig og bittelitt for liten (2,5 kilo) så tror det er derfor vi slet - han var jo faktisk litt liten. Men ser du har allerede prøvd alt av stillinger og da har jeg ikke mer tips. Håper plagene er ihvertfall snart over for deres del. Husker jeg opplevde en plutselig forbedring, akkurat etter 3 uker ca tror jeg. Plutselig satt det og funket som bare det etter, har ammet ham til 18 mnd til slutt. Men der og da begynte jeg å tville på hans og mine evner altså, hallo liksom, hvor vanskelig skal det være å suge riktig. :baby:

Anonymkode: fa171...860

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, kanskje få litt støtte og motivasjon bare? 

Har en nydelig baby på to uker. Amminga begynte bra på barsel, men etter hvert ble det et smertehelvete da vi kom hjem. Helsesøster mener at "sånn er det bare". Etter kontakt med ammehjelpen og lege er vi nå på soppkur, har klippet tungebånd og terper teknikk, teknikk, teknikk. Han har IKKE bra teknikk selv om barsel og hs påstår det. 

Men det gjør jo fortsatt vondt og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Gråter og gråter, gruer meg til amming, og nettene er et helvete for da er jeg for trøtt til å være nøye på teknikk. Det går greit på det ene brystet, men ikke det andre. Jeg hyler ut av smerte når han tar tak! Jeg er dritlei alle gode råd om teknikk - VI FÅR DET IKKE TIL! Han vil ikke la meg styre hodet hans, han er såpass sterk at han bøyer hodet frem til puppen selv og det er umulig å holde han igjen så jeg får passe på teknikken, at han gaper høyt nok osv. Han er som en magnet! 

Prøver å finne en ammehjelp som kan besøke oss, men ingen hell foreløpig. Ingen kan hjelpe! Er så fortvilet og sliten og har lyst til å slutte med hele greia. 

Tips? Egne erfaringer? Trøst? Hva som helst? Jeg ønsker jo ikke å slutte, vil at gutten skal få det beste... 

Kjære deg, jeg føler så inderlig med deg! Vi hadde også fryktelig mye problem med amming, både teknikk, mengde og sopp mm. Blir både du og babyen behandlet for sopp? Det gjør fryktelig vondt, men for meg gikk det over etter noen dager (kanskje litt lengre, husker ikke nå) med behandling av canesten (smøres på bryst) og mycostatin (til baby).

Jeg var mange ganger for å få hjelp til amming med hs, som også mente at teknikk var fin. Men gutten min var utrolig "hardhendt" under amming og tok liksom skikkelig i. Han også var for sterk til at jeg fikk styrt så mye... Ved dårlig teknikk så ser man ofte at brystknoppen er litt skjev, ihvertfall hos meg. Men med teknikken så gikk det seg til etterhvert, selv om det var vondt en stund.

Jeg hadde et litt sjeldent problem, men kan jo nevne det likevel om symptomene passer hos deg også, altså Raynauds syndrom. Det gjør forferdelig vondt! Og jeg styrte fælt med teknikk og forsto ikke hvorfor det fortsatt var vondt, og fikk til slutt svar på det og klarte å lindre det og takle det etterhvert. 

Om du synes det blir for mye, så er det et ærlig valg å gi mme. På den andre siden så ordner det seg for de aller fleste innen noen uker og enkel amming er det beste alternativ (men ikke amming for enhver pris). 

Til tross for mye ammeproblemer så fullammet jeg i 5 mnd, men avsluttet amming ved 7 mnd alder pga mye styr. Men hadde nok avsluttet før om jeg kunne valgt igjen.

Anonymkode: 03771...5a5

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, kanskje få litt støtte og motivasjon bare? 

Har en nydelig baby på to uker. Amminga begynte bra på barsel, men etter hvert ble det et smertehelvete da vi kom hjem. Helsesøster mener at "sånn er det bare". Etter kontakt med ammehjelpen og lege er vi nå på soppkur, har klippet tungebånd og terper teknikk, teknikk, teknikk. Han har IKKE bra teknikk selv om barsel og hs påstår det. 

Men det gjør jo fortsatt vondt og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Gråter og gråter, gruer meg til amming, og nettene er et helvete for da er jeg for trøtt til å være nøye på teknikk. Det går greit på det ene brystet, men ikke det andre. Jeg hyler ut av smerte når han tar tak! Jeg er dritlei alle gode råd om teknikk - VI FÅR DET IKKE TIL! Han vil ikke la meg styre hodet hans, han er såpass sterk at han bøyer hodet frem til puppen selv og det er umulig å holde han igjen så jeg får passe på teknikken, at han gaper høyt nok osv. Han er som en magnet! 

Prøver å finne en ammehjelp som kan besøke oss, men ingen hell foreløpig. Ingen kan hjelpe! Er så fortvilet og sliten og har lyst til å slutte med hele greia. 

Tips? Egne erfaringer? Trøst? Hva som helst? Jeg ønsker jo ikke å slutte, vil at gutten skal få det beste... 

Kjære deg, jeg føler så inderlig med deg! Vi hadde også fryktelig mye problem med amming, både teknikk, mengde og sopp mm. Blir både du og babyen behandlet for sopp? Det gjør fryktelig vondt, men for meg gikk det over etter noen dager (kanskje litt lengre, husker ikke nå) med behandling av canesten (smøres på bryst) og mycostatin (til baby).

Jeg var mange ganger for å få hjelp til amming med hs, som også mente at teknikk var fin. Men gutten min var utrolig "hardhendt" under amming og tok liksom skikkelig i. Han også var for sterk til at jeg fikk styrt så mye... Ved dårlig teknikk så ser man ofte at brystknoppen er litt skjev, ihvertfall hos meg. Men med teknikken så gikk det seg til etterhvert, selv om det var vondt en stund.

Jeg hadde et litt sjeldent problem, men kan jo nevne det likevel om symptomene passer hos deg også, altså Raynauds syndrom. Det gjør forferdelig vondt! Og jeg styrte fælt med teknikk og forsto ikke hvorfor det fortsatt var vondt, og fikk til slutt svar på det og klarte å lindre det og takle det etterhvert. 

Om du synes det blir for mye, så er det et ærlig valg å gi mme. På den andre siden så ordner det seg for de aller fleste innen noen uker og enkel amming er det beste alternativ (men ikke amming for enhver pris). 

Til tross for mye ammeproblemer så fullammet jeg i 5 mnd, men avsluttet amming ved 7 mnd alder pga mye styr. Men hadde nok avsluttet før om jeg kunne valgt igjen.

For meg hjalp det å skifte ofte ammeinnlegg (jeg lekket mye), passe på at ammeinnleggene ikke satt fast i sårene så smurte med salve, lufttørk ved sopp, holde brystet varmt. Også brukte jeg litt brystskjold når puppen var full av sår (men teknikken ble nok litt tulla med av det, ja) og hadde god hjelp av de multi mam kompresser (fra apotek). 

Lykke til, håper det ordner seg! 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsesøster foreslår skjold, men ammehjelpen fraråder det da det kan gjøre vondt verre for oss, siden det er teknikken han sliter med, og skjold hindrer han i å få god teknikk. Så jeg er litt i villrede der... Litt av samme grunn bør vi også vente med flaske, men jeg kan jo forsøke koppmating. Men vil ikke pumping også gjøre vondt? Synd å bruke så mye penger på det hvis det gjør like vondt. 

TS 

Jeg syntes pumping var mye mindre vondt enn ammingen, så det kan være verdt å prøve. Vi fikk ikke til koppmating, men ville prøvd det om du trenger en pause. Kan du kanskje leie pumpe på helsestasjonen? Vet det er mulig mange steder, så kan du finne ut om det er noe for dere. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten utrolig hvor vondt selv et bittelite sår på brystvorten kan gjøre! 😱

Slet veldig med begge mine i starten. Puppene mine er ikke symmetriske (de færreste er det), og den ene brystvorten er dårligere utformet enn den andre ift amming (noe som resulterer i at jeg har ca dobbelt så mye melk i det andre brystet). 

Det som reddet ammingen med førstemann (ikke med andre, da måtte jeg gå over på MME pga dårlig vektoppgang), var skjold og pumping når det var nødvendig. Pumping gjorde IKKE like vondt. Fikk ikke til koppmating, så han fikk den utpumpete melka på flaske (han taklet heldigvis begge deler). Sluttet gradvis med skjold, sluttet vel helt et sted rundt 4-6 uker), og ammet uten større problemer (og uten sårhet) til han ikke ville mer, 15 mnd gammel.

Med andremann hadde vi lignende problemer, men der kom barnets dårlige sugeteknikk i tillegg... Klarte aldri å få endret det, samme hva jeg gjorde. Vi hadde det begge mye bedre etter at jeg kuttet ut ammingen, to mnd gammel. 

Skjold er en risiko å ta, men det er ikke holdbart at det gjør så vondt som du beskriver. Da klarer man ikke amme lenge nok heller pga smerten, og dermed går produksjonen nedover. Helst burde du få hjelp av noen som virkelig er god på amming til å se på at du ammer, og komme med råd. 

Anonymkode: d847b...0fe

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også et smertehelvete i starten av ammingen.. varte i vel 5 uker. Tar heller en til fødsel!!!

Prøvde alt av kremer, spray og råd, det eneste som lindret litt var mepilex "brystplaster". Gråt meg igjennom hver eneste amming :grine: Men jeg holdt ut, selv om det var jævlig. Tok paracet også når det var uutholdelig...Lille pirayaen min hadde ok teknikk, men virket som melken kom for sakte, for det kom lite melk når jeg pumpet.

Plutselig var smerten borte, aner ikke hva som skjedde ;)

Hold ut TS! :blomst:

Anonymkode: 065ac...801

Ganske samme hos meg. Jeg tror det som skjedde var at baby plutselig skjønte at han trengte ikke å suge så innmari hardt, han fikk mat likevel. Så det var brystet som ble bedre på sin oppgave, så fulgte baby på.

Ts, bra video du fikk. Der så du nakkegrepet. Du vil ikke kvele han du holder jo bakfra. Og du skal ikke klype, bare holde. Det med nese-til-brystknopp er viktig for å få ham til å bikke hodet litt bakover. Sånn som hun viste, jeg lærte at hvis baby bikker hodet litt dårlig bakover, kan du justere ved å klemme han litt mot deg med hånden bak skuldrene mens du samtidig drar han litt bortover i hans fotretning. Da gjør han det instinktivt. 

I videoen viste damen tommelgrep på puppen, som sikkert er bra for dem med optimale ammepupper. Mine er rundere og har nippler som er delt og litt flate.. så jeg måtte bruke hånden på samme side som puppen til å forme puppen til noe som hadde litt bedre fasong. Hvor niplen stakk ut, og vevet stakk litt ut i passe størrelse. Man får jo ikke trykket en hel rund D-pupp inn i en spedbarnsmunn.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ViljaH skrev:

Ganske samme hos meg. Jeg tror det som skjedde var at baby plutselig skjønte at han trengte ikke å suge så innmari hardt, han fikk mat likevel. Så det var brystet som ble bedre på sin oppgave, så fulgte baby på.

Ts, bra video du fikk. Der så du nakkegrepet. Du vil ikke kvele han du holder jo bakfra. Og du skal ikke klype, bare holde. Det med nese-til-brystknopp er viktig for å få ham til å bikke hodet litt bakover. Sånn som hun viste, jeg lærte at hvis baby bikker hodet litt dårlig bakover, kan du justere ved å klemme han litt mot deg med hånden bak skuldrene mens du samtidig drar han litt bortover i hans fotretning. Da gjør han det instinktivt. 

I videoen viste damen tommelgrep på puppen, som sikkert er bra for dem med optimale ammepupper. Mine er rundere og har nippler som er delt og litt flate.. så jeg måtte bruke hånden på samme side som puppen til å forme puppen til noe som hadde litt bedre fasong. Hvor niplen stakk ut, og vevet stakk litt ut i passe størrelse. Man får jo ikke trykket en hel rund D-pupp inn i en spedbarnsmunn.

Som sagt, det nakkegrepet fungerer ikke her. Han kaver seg ut av det. Men det går litt bedre nå som vi har cozyfix, da han kommer i riktig høyde uten at jeg må holde, så jeg trenger ikke holde han fast i alle retninger. Den videoen var også veldig nyttig! Tommelgrepet funka bra! I tvilling må jeg fortsatt bruke "hamburgergrepet". 

Prøvde å pumpe i dag, men hjelpe meg så sint mini ble da vi skulle gi han maten med kopp eller sprøyte. Han har ikke skreket sånn siden første gang vi skulle skifte bleie! Så det funket ikke. Litt usikker på om vi skal prøve med flaske i morgen... Akkurat nå ammer jeg på den vonde puppen uten særlig smerter for første gang på lenge, så kanskje det er håp uten pumpe? 

Tusen, tusen takk for alle gode råd! 

Skrevet

Vil forresten nevne at vi har brukt smokk siden fødselen. Babyen har hatt et veldig behov for å suge, og mine brystvorter har trengt avlastningen. Jeg var redd for å begynne med det pga. sugeforvirring men da babyen måtte ligge litt på barneklinikken ble det slik (det brukes som smertestillende). Smokk er gull spør du meg ☺ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...