AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #21 Skrevet 6. august 2016 Jeg hadde det som deg, og det ble ikke bra før etter 6 måneder. Alle triks ble prøvd. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg brukt morsmelkerstatning. I mitt tilfelle hadde det vært bedre både for meg og barnet. Anonymkode: 25b17...70d 1
Gjest Grastusta Skrevet 6. august 2016 #22 Skrevet 6. august 2016 Jeg slet også med sugetaket til førstemann, og fikk sår som endte med brystbetennelse. Det gjør så vondt når man er sår. og det er så fælt når man gruer seg til amming. Du kan godt bruke skjold i en periode for å avlaste brystvorten litt, men det vil jo ikke endre sugetaket hans - så det er jo en sjans for at du får samme problem når du slutter med skjold igjen. Jeg tror jeg ville pumpet, i hvert fall innimellom, og gitt av flaske eller kopp. Så har du sikkert fått gode råd fra Ammehjelpen om hvordan du kan lindre såre brystvorter? Min erfaring er at rett sugetak blir mye enklere når babyen blir litt større! Det er kanskje ikke så mye trøst akkurat i dag, men dette kommer til å bli bedre.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #23 Skrevet 6. august 2016 46 minutter siden, Sjela skrev: Jeg har en 9 dager gammel baby som jeg ammer med skjold. HS er også pro dette. Jeg synes han har bedre teknikk med skjoldet enn uten fordi han ikke må jobbe like hardt for å få melka ut. Det kan også avlaste såre brystvorter. Dersom det skulle være like vondt med skjold ville jeg gjort som de andre skriver å pumpe og mate med kopp. Amming skal være en fin opplevelse for mor og barn. Barnet sanser når du ikke har det bra og da er det mye bedre å få til alternative tiltak enn å få aversjon mot "kosestunden". Du har helt rett i at det skal være en fin stund, er vel derfor jeg blir så nedbrutt, for jeg føler at" alt" blir ødelagt. Blir også så oppgitt over at det er så vanskelig å få praktisk hjelp, sykehuset har ikke ammepoliklinikk, helsestasjonen har ikke ammeveiledning på sommeren, og helsesøster sier bare "kanskje skjold funker, men det er jo en risiko da, dessuten er det normalt å ha vondt". Takk for hjelpen liksom! INGEN som kan hjelpe oss med å få orden på sugetaket, som jo er det grunnleggende problemet... TS Anonymkode: 7d88b...7e9
ViljaH Skrevet 6. august 2016 #24 Skrevet 6. august 2016 Brystknoppen skal være helt oppe i ganetaket på baby, skal ikke suttes på. Så du må bære litt fastere i klypa enn man tenker nyfødte skal behandles når man moser baby på. Når det er riktig, så ser du kjevemusklene helt borte ved øret bevege seg. Munnen skal være ganske åpen og full av pupp, ikke spaghetti-trut. Da vil ikke brystknoppen gnages på.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #25 Skrevet 6. august 2016 Huff! Kan ikke annet enn å sende trøst og motivasjon! Hold ut! Og, å bruke skjold er MYE bedre enn å slutte å amme! Klart best uten, men om du virkelig vil gi deg, prøv heller skjold først. Måtte selv bruke skjold første ukene da vesla ikke fikk tak (flate brystvorter), klarte allikevel greit å avvenne etter ca tre uker. Men klart, det var jo fordi hun da fikk tak og oppdaget at hun da fikk mer melk for mindre jobb... Men mulig å avvenne altså. Men ha det som siste utevei. Synes det høres lurt ut å avlaste med pumping, gjør nok litt vondt, men kanskje mindre vondt enn ammingen. Brystpumpe kan være fint å ha liggende uansett, en kostnad jeg ikke angrer på. Fint med et lite melkelager i fryseren, samt til å pumpe ut og begynne å blande i mat nå som hun snart er 6 mnd. Og, når jeg får tette melkeganger og må amme hver 2. time kan jeg pumpe innimellom så vesla faktisk får sove litt også, eller hun er så mett at hun nekter... Bare kjekt å ha pumpa synes jeg masse lykke til! Og når du har lyst til å gi opp Google om fordeler ved morsmelk, så får man tilbake motivasjon ved å vite at du gjør det beste for mini selv om du har det ille selv. Og håper du finner en ammehjelper som kan besøke dere. Klem! Anonymkode: 544c8...04d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #26 Skrevet 6. august 2016 3 minutter siden, ViljaH skrev: Jeg hadde også mye vondt i starten. Brystknopper som måtte herdes, melken rant sakte så barnet glefset seg på som en hai og sugde med dødsforakt. Jeg krøllet tærne og grudde meg til hver amming. Prøvde skjold, men det hjalp bare minimalt. Noen innspill til deg: Når du kobler på barnet, så ta nakkegrep på baby og form puppen med andre hånda. Kil baby på overleppen til han begynner å gape skikkelig, så moser du han godt på med nakkegrepet. Hvis han ordner det selv, havner han gjerne for langt utpå og gnager på brystknoppen, treffer ikke melkereservoarene bak brystknoppen som han skal klemme på så det ikke kommer melk, han blir frustrert og suger hardere. Hvis melken flyter sakte, så minimum håndmelk før du kobler på så utdrivingen starter først. Bruk nesespray (kunstig ocytocib) hvis det ikke går av seg selv. Da vil baby avlæres å suge så hardt, da kan han mer ligge der og kose seg mens melken flyter ut. La ouppen lufttørke, ta på lanolinfett etter hver amming. For meg roet det seg etter ca 4 uker. Da hadde puppen lært om melkeproduksjon, og baby lært amming. Jeg var veldig glad for at jeg kom meg gjennom tøff start, amming er når det funker, kjempelett og koselig. De praktiske rådene angående tak er det vi forsøker men som ikke funker. Jeg greier ikke holde nakkegrep på baby, han vrir seg ut av det og "hopper" på puppen. Måtte holdt med to hender skulle det funket. Han er ganske sterk i nakken. Kanskje jeg skal prøve nesespray ja! Blir litt ond sirkel tror jeg - jeg gruer meg, baby er sint, og utdrivingen hemmes fordi jeg da stresser, og han suger som du sier med dødsforakt. TS Anonymkode: 7d88b...7e9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #27 Skrevet 6. august 2016 Beklager, trodde det var ammehjelpen som sa at du skal bare tåle. Men jeg vil si en ting - det var fortsatt vondt de første 3 uker, men etter det ble ALT mye bedre. Nålespising på brystvortene ble borte. Anonymkode: fb8b4...b2c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #28 Skrevet 6. august 2016 Det med nakkegrep mer som du kan mose inn puppen - det er av og til det som må gjøres for å få brystvorten langt nok i munnen. Du har ikke innvendig brystvorter forresten? Anonymkode: fb8b4...b2c
ViljaH Skrevet 6. august 2016 #29 Skrevet 6. august 2016 Jeg brukte skjold med andremann, anbefalt av ammepoliklinikken. Ja det kan hende barnet må avvendes skjoldet, men det løser du (ofte klipper man gradvis av mer og mer fra toppen av skjoldet. Jeg brukte skjold bare på morgen/formiddag når puppen var full og hard og vanskelig å få tak på - barnet var vant til å amme uten skjold også). Så bruk gjerne skjold!
ViljaH Skrevet 6. august 2016 #30 Skrevet 6. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De praktiske rådene angående tak er det vi forsøker men som ikke funker. Jeg greier ikke holde nakkegrep på baby, han vrir seg ut av det og "hopper" på puppen. Måtte holdt med to hender skulle det funket. Han er ganske sterk i nakken. Kanskje jeg skal prøve nesespray ja! Blir litt ond sirkel tror jeg - jeg gruer meg, baby er sint, og utdrivingen hemmes fordi jeg da stresser, og han suger som du sier med dødsforakt. TS Anonymkode: 7d88b...7e9 Hold nakkegrep likevel, vent til han åpner munnen helt, hjelp han med å stryke puppen på overleppen så han instinktivt gaper, -så bruker du nakkegrepet til å mose han ganske så fast på. Hold ham unna med nakkegrep, bevege overkropp, styr puppen med hånda.. ikke la ham på før han gaper ordentlig. Blir det feil, så løsne ham med lillefingeren din i munnviken hans, prøv igjen. Han lærer fort hvilken gaping som må til hvis du er konsistent. Mine var vel 4-6 uker da de begynte å koble seg på selv, da slurpet de puppen langt nok inn selv.
Momseguri Skrevet 6. august 2016 #31 Skrevet 6. august 2016 Jeg slet også mye med ett vondt bryst hvor det var umulig å få riktig tak i starten. Når melken først var begynt å komme var det litt lettere å få han riktig på så det som hjalp her var å starte med tvillingstilling og så bytte til vanlig posisjon (han ble sur bare han ble lagt ned på "feil" side), ev. begynne på det andre brystet og så bytte over. Å amme i ringslyngen har også vært greit, da blir han mer støttet og får en bedre vinkel. Jeg har også hatt veldig mye hjelp av YouTube! Anbefaler å søke opp hjelp til det du sliter med der. F.eks fra denne damen: 2
Forundret.. Skrevet 6. august 2016 #32 Skrevet 6. august 2016 Jeg fikk skjold utdelt på barsel med kommentaren om å bruke det og drite i hva alle andre sier. Hun sa at så lenge barnet var sugevillig og jeg hadde melka så var det beste løsningen, jeg kunne bruke det i tre mnd til barnet hadde blitt større og fikk bedre tak. Jeg brukte skjold og holdt på å styre og koke på de i 9 mnd fordi barnet ikke ville ta brystet uten før det, og jeg ammet normalt frem til hun var ca to. Men heller det fremfor flaskestyr og mme.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #34 Skrevet 6. august 2016 24 minutter siden, ViljaH skrev: Hold nakkegrep likevel, vent til han åpner munnen helt, hjelp han med å stryke puppen på overleppen så han instinktivt gaper, -så bruker du nakkegrepet til å mose han ganske så fast på. Hold ham unna med nakkegrep, bevege overkropp, styr puppen med hånda.. ikke la ham på før han gaper ordentlig. Blir det feil, så løsne ham med lillefingeren din i munnviken hans, prøv igjen. Han lærer fort hvilken gaping som må til hvis du er konsistent. Mine var vel 4-6 uker da de begynte å koble seg på selv, da slurpet de puppen langt nok inn selv. Men hvordan skal jeg holde nakkegrep når han kaver seg ut av det? Kanskje jeg holder for løst, men er jo redd for å kvele baby... Skal gjøre så godt jeg kan. Takk alle, motet mitt er litt bedre nå. TS Anonymkode: 7d88b...7e9
nuvel Skrevet 6. august 2016 #35 Skrevet 6. august 2016 Hei! Kjenner meg veldig igjen i innlegget ditt. Jeg slet også med ammingen i starten, det var så utrolig vondt, værre en fødselen. Jeg var ikke forbredt på det i det hele tatt. Jeg hylgrein hver gang jeg måtte amme. Jeg blødde fra brystene og babyen gulpet blod, dette var de to eller tre første ukene. Men det ordnet seg utrolig nok. Jeg gav litt mme på flaske (fikk ikke til kopp) for å gi puppene litt pause. Begynte med smokk, så han skulle få tilfredsstilt sugebehovet sitt, altså gjorde mye som egentlig ikke er etter boka. Men det måtte til for at jeg skulle klare å fortsette og for oss ble det ikke problemer av dette. Jeg hadde også god erfaring med denne ammestillingen i en kort periode. Men babyen ble utolmodig her også, så jeg måtte hjelpe litt til, så det ikke tok for lang tid.. https://ammehjelpen.no/a-starte-pa-nytt?id=895 Håper det ordner seg for deg, for det er veldig lettvint når du får det til. Men jeg vet det er grusomt nå og du har all min sympati. Og husk at hvis det ikke funker så er mme veldig bra det også😀
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #36 Skrevet 6. august 2016 For sårheten: Kompresser fra apoteket. Lindrende gelé som er helt fantastiskfantastisk. Brukte det selv. Anonymkode: e7489...12a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #37 Skrevet 6. august 2016 1 time siden, Momseguri skrev: Jeg slet også mye med ett vondt bryst hvor det var umulig å få riktig tak i starten. Når melken først var begynt å komme var det litt lettere å få han riktig på så det som hjalp her var å starte med tvillingstilling og så bytte til vanlig posisjon (han ble sur bare han ble lagt ned på "feil" side), ev. begynne på det andre brystet og så bytte over. Å amme i ringslyngen har også vært greit, da blir han mer støttet og får en bedre vinkel. Jeg har også hatt veldig mye hjelp av YouTube! Anbefaler å søke opp hjelp til det du sliter med der. F.eks fra denne damen: Denne videoen likte jeg! Har ikke prøvd på det vonde brystet da, men fikk det til på det "gode" brystet. Og cozyfix er nå i hus - elsker den! TS Anonymkode: 7d88b...7e9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #38 Skrevet 6. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For sårheten: Kompresser fra apoteket. Lindrende gelé som er helt fantastiskfantastisk. Brukte det selv. Anonymkode: e7489...12a Ja bruker de en del, lindrer godt der og da. TS Anonymkode: 7d88b...7e9
Knocks Skrevet 6. august 2016 #39 Skrevet 6. august 2016 Et barn som får mme har det bedre enn en mor som sliter og stresser lenge ( vet ikke definisjonen på lenge er her) med amming noe som påvirker kos og tilknytning mellom mor og barn. Dett har blitt sagt på helsestasjoner i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #40 Skrevet 6. august 2016 Så urolig tøff du er som ikke har gitt deg. Jeg forstår godt hvordan du tenker og presset meg gjennom det selv. Men vit at det ikke er noe nederlag å ta en pause. Kanskje bruke morsmelkerstatning eller prøve å pumpe. Sugeforvirring/feil teknikk.... altså, vi fikk beskjed om at vår baby fint kunne bruke smokk, selv om det var for tidlig (1 uke) og at ammingen ikke var i boks. Det var virkelig smertefullt når det stod på, men plutselig gjorde det ikke vondt mer. Gråt meg gjennom og bet tennene hardt sammen hver gang. Skulle nok ønske jeg ikke var så sta og brukte mme eller mm på flaske av og til eller en periode... Men igjen, all ære til deg for at du ikke gir opp. Skulle vært flere som ser løsninger og prøver, enn de som bare gir opp. Jeg kunne fort gitt opp om min mann ikke hadde stått ved min side og heiet meg frem. Ser forresten at du bruker de kompressene som skal lindre. Sett de i kjøleskapet før bruk om du ikke har de liggende kaldt fra før. My goodness så ekstra lindrende det var. Masse lykke til. Du er bra ❤ Anonymkode: e7489...12a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå